Компетентнісно зорієнтований підхід у вищій освіті як основа розвитку суб’єктності особистості майбутнього фахівця

Автор(и)

  • Валерія Робертівна Міляєва Київський університет імені Бориса Грінченка

Ключові слова:

компетентнісно зорієнтований підхід в освіті, особистісний підхід, компетентність, професійна компетентність, суб’єктність особистості, майбутній фахівець, професійне становлення, професійна саморегуляція

Анотація

У статті розглянуто роль компетентнісно зорієнтованого підходу у розвитку професійної компетентності студентів вищих навчальних закладів. Визначено його місце у вітчизняній та европейській концепціях професійної освіти. Висвітлено розбіжності між існуючими та необхідними моделями становлення професійної компетентності студентів. Вказано внутрішні детермінанти професійного становлення та складові потенціалу, які визначають професійне зростання індивіда. Встановлено відповідність між основними детермінантами професійного становлення та критеріями особистісної зрілості людини. Проведено дослідження рівня сформованості професійних планів студентів залежно від ступеня їх залучення у професійну діяльність. Встановлено, що професійна діяльність під час навчання формує у студентів реалістичні професійні плани та розвиває здатність до рефлексії здібностей, які регулюють навчальну діяльність. Підкреслено роль ВНЗ у формуванні професійної компетентності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Валерія Робертівна Міляєва, Київський університет імені Бориса Грінченка

завідувач науково-дослідної лабораторії культури лідерства Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор психологічних наук, доцент

Посилання

Абульханова К.А. Принцип субъекта в отечественной психологи / К.А. Абульханова // Психология : Журн. высш. экономики. — 2005. — Т. 2. — № 4. — С. 2–21.

Абульханова-Славская К.А. Философская концепция С.Л. Рубинштейна / К.А. Абульханова-Славская, А.В. Брушлинский. — М. : Наука, 1989. — 247 с.

Ананьев Б.Г. О проблемах современного человекознания / Б.Г. Ананьев. — М. : Наука, 1974. — 380 с.

Андреева Г.М. Социальная психология / Г.М. Андреева. — М. : Наука, 1980. — 420 с.

Асеев В.Г. Мотивация поведения и формирования личности / В.Г. Асеев. — М. : Мысль, 1976. — 158 с.

Життєва компетентність особистості : наук.-мет. зб. / за ред. Л.В. Сохань. — К. : Богдана, 2002. — 320 с.

Карамушка Л.М. Актуальні напрямки організаційного розвитку вищих навчальних закладів / Л.М. Карамушка // Акт уальні проблеми психології. — Т. 1 : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія : зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименк а, Л.М. Карамушки. — К. : Вид-во «А.С.К.», 2009. — Ч. 23. — С. 3–9.

Ломов Б.Ф. К проблеме деятельности в психологии / Б.Ф. Ломов // Психологический журнал. — 1981. — Т. 2. — № 5. — С. 3–22.

Модели и методы управления персоналом: Российско-Британское учебное пособие / Под ред. Е.Б. Моргунова. — М. : ЗАО «Бизнес-школа “Интел-Синтез”», 2001. — 464 с. — (Серия «Библиотека журнала “Управление персоналом”»).

Музика О.Л. Ціннісна регуляція суб’єктної активності особистості / О.Л. Музика // Наукові записи Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України / За ред. академіка С.Д. Максименка. — К. : Главник, 2005. — Вип. 26, в 4-х томах, Т. 3. — С. 163–168.

Пасниченко А.Э. Проблема ценностной регуляции научной деятельности студентов вузов / А.Э. Пасниченко // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова : зб. наукових праць. — К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. — № 6(30). — Ч. І. — С. 298–318. — (Серія № 12. Психологічні науки).

Психологія праці та управління: зб. наук. пр. V Всеукр. наук.-практ. конф. (19 груд. 2008) / М-во праці та соц. політики України, АПН України, Ін-т підготовки кадрів держ. служби зайнятості України; за заг. ред. О.В. Киричука. — К. : ІПК ДСЗУ, 2008. — 197 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии : В 2 т. / С.Л. Рубинштейн. — М. : Педагогика, 1989. — Т. 1. — 488 с.; Т. 2. — 328 с.

Санникова О.П. Психологические контуры личности: форма и содержание / О.П. Санникова // Актуальні проблеми соціальної психології та педагогіки : мат. Всеукр. наук.-практ. конф. «Тенденції розвитку психології в Україні: історія та сучасність». — К. : Либідь, 2006. — С. 105–115.

Саннікова О.П. Емоційність у структурі професійних властивостей особистості (на прикладі представників соціономічних професій) [Текст] : автореф. дис... д-ра психол. наук : 19.00.01 / Саннікова Ольга Павлівна. — Київський ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 1996. — 50 с.

Семенова А.В. Розвиток професійної компетентності фахівців засобами парадигмального моделювання (інтерактивний тренінг) : навч.-метод. посіб. / А.В. Семенова.  О. : Черкасов, 2006.  130 с.

Сохань Л.В. Жизненный путь личности: Вопросы теории и методологии соц.-психологического исследования / Л.В. Сохань. — К. : Наук. думка, 1987. — 279 с.

Татенко В.А. Психология в субъектном измерении : Монография. — К. : Видавничий центр «Просвіта», 1996. — 404 с.

Титаренко Т.М. Сучасна психологія особистості / Т.М. Титаренко. — К. : Марич, 2009. — 232 с.

Ткач Р.В. Поняття професійної кар’єри у психології менеджменту, її види та динаміка розвитку / Р.В. Ткач // Збірник наукових праць (Психологічні науки). — Бердянськ : БДПУ, 2005. — № 2. — 213 с.

Downloads


Переглядів анотації: 225

Опубліковано

2016-04-21

Як цитувати

Міляєва, В. Р. (2016). Компетентнісно зорієнтований підхід у вищій освіті як основа розвитку суб’єктності особистості майбутнього фахівця. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (24). вилучено із https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/85