ГРА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • С. Нурбекова Докторант Казахського національного педагогічного університету імені Абая, 050010, Республіка Казахстан, Алмати, пр. Достик, 13 https://orcid.org/0000-0003-4824-8702
  • Л. Козак доктор педагогічних наук, професор кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, 18/2, 04053, Україна https://orcid.org/0000-0002-4528-1905

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.364

Анотація

У статті висвітлено актуальні питання розвитку креативного потенціалу дітей дошкільного віку засобом гри. Проаналізовано роботи зарубіжних і вітчизняних науковців щодо проблеми дослідження. Розкрито сутність понять «креативність», «креативність дітей», «креативний потенціал», «роз- вивальна гра», «ТРВЗ». Представлені показники креативності за Дж. Гілфордом та Є. Торренсом. Обґрунтовано ефективність розвивальних дидактичних ігор з елементами ТРВЗ у розвитку креа- тивного потенціалу дітей дошкільного віку. Охарактеризовано цілі, завдання, особливість педагогіки ТРВЗ. Розглянуто деякі методи та прийоми ТРВЗ, а також методику їх використання у роботі з дітьми дошкільного віку. Подано опис (назва, мета, хід гри) розвивальних дидактичних ігор з еле- ментами ТРВЗ. Зроблено висновки, що за допомогою використання методики ТРВЗ у роботі з дітьми дошкільного віку здійснюється розвиток креативної особистості, її уяви та фантазії. ТРВЗ сприяє

зниженню шаблонного мислення, розкриває гнучкість думки, допомагає бачити проблеми та при- ймати рішення, привчає до використання незвичайних методів, допомагає розвинути кругозір.

Посилання

Altshuller G.S. Creativity as an exact science / Genrikh Saulovich Altshuller. Moscow: Soviet radio, 1979, 103 p. [in Russian]

Ilyin, E.P. Psychology of creativity, creativity, giftedness. Peter; SPb .; 2009.434 p. [in Russian]

Covera V.A. Modern pedagogical technologies in the system of additional education

for children. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-pedagogicheskie-tehnologii-v-sisteme- dopolnitelnogo-obrazovaniya-detey [in Russian]

Kiseleva M.V. Application of TIPS in teaching creativity to a preschooler. Municipal formation: innovation and experiment. 2012. No. 2. Pp. 30–32. [in Russian]

Brief psychological dictionary. Rostov-on-Don: “PHOENIX” L. A. Karpenko, A. V. Petrovsky,

M. G. Yaroshevsky. 1998.

URL:http://psycholo gy.academic.ru/101/creativity [in Russian]

Nazarbayev N.A. Message of the President of the Republic of Kazakhstan “Growth of prosperity of Kazakhstanis: increasing income and quality of life” Astana, dated 05.10.2018[in Kazakh]

Nechiporuk N.I., Tomei O.P. Developing games for preschool children. Kh .: Vidavnich group “Osnova”, 2007. 192 p. [in Ukrainian]

Alimbekova A. А., Nurbekova S., The problem of developing the creative potential of preschoolers. Bulletin of the Academy of Pedagogical Sciences of Kazakhstan, 2021[in Kazakh]

Basics of psychodiagnostics. Textbook for students of teacher training universities / under the edition of A.G. Shmeleva. Moscow, Rostov-on-Don: “Phoenix”, 1996.544 p. [in Kazakh]

Pometun O. Modern lesson. Interactive learning technologies: Teaching method. manual /

O. Pometun, L. Pirozhenko. К.: VID. A.S.K., 2004. 194 p.[in Ukrainian].

V. Kudryavtsev’s website URL: https://tovievich.ru/book/voobragenie/5542-kreativniy-potentsial- rebenka-opit-postroeniya-teoretikoeksperimentalnoy-modeli-i.html [in Russian]

Typical curriculum of preschool education and training, approved by order of the Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan dated 12.08.2016 No. 499 “On approval of the standard curriculum of preschool education and training” [in Kazakh]

Urmurzina B.G. The nature and structure of the creative potential of a preschool child: Dis. Cand.

psychol. Sciences: 19.00.07: Moscow, 2002 181 p. RSL OD, 61: 02-19 / 440-0 [in Russian]

Philosophy: Encyclopedic Dictionary. M.: Gardariki edited by A.A. Ivina. 2004. [in Russian]

Kozak Liudmyla, Shvydka Iryna. The use of TPVS methods in working with preschoolers using ICT technologies. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. Vol. 6. No. 1. March 2018. С.114-121. http://ojs.mdpu.org.ua/index.php/itse [in Ukrainian]

REFERENCES

Altshuller G.S. Tvorchestvo kak tochnaya nauka [Creativity as an exact science] / Genrіh Saulovich Altshuller. M.: Sovetskoe radio, 1979.103 s.

Ilin, E.P. Psihologiya tvorchestva, kreativnosti, odarennosti. [Psychology of creativity, creativity, giftedness] Piter; SPb.; 2009. 434 s.

Kavera V.A. Sovremennyie pedagogicheskie tehnologii v sisteme dopolnitelnogo obrazovaniya detey [Modern pedagogical technologies in the system of additional education for children]

URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-pedagogicheskie-tehnologii-v-sisteme- dopolnitelnogo-obrazovaniya-detey

Kiseleva M.V. Primenenie TIPS v obuchenii doshkolnika tvorchestvu. Munitsipalnoe obrazovanie: innovatsii i eksperiment. [Application of TIPS in teaching creativity to a preschooler] 2012. №2. S.30–32.

Kratkiy psihologicheskiy slovar. [Brief psychological dictionary] Rostov-na Donu: «FENIKS» L.A.Karpenko, A.V.Petrovskiy, M. G. YAroshevskiy. 1998. URL : http://psychology.academic.ru/1001/ kreativnost

Nazarbaev N.A. Poslanie Prezidenta RK «Rost blagosostoyaniya kazahstantsev: povyishenie dohodov i kachestva jizni» [Message of the President of the Republic of Kazakhstan «Growth of prosperity of Kazakhstanis: increasing income and quality of life»] Astana, ot 05.10.2018 g.

Nechyporuk N.I., Tomei O.P. Rozvyvalni ihry dlia doshkilnykiv. [Developing games for preschool children] Kh.: Vydavnycha hrupa «Osnova», 2007. 192 s.

Alimbekova A. A., Nurbekova S. Problema rozvytku tvorchoho potentsialu doshkilnykiv. [The problem of developing the creative potential of preschoolers] Visnyk Akademii pedahohichnykh nauk Kazakhstanu, 2021.

Osnovyi psihodiagnostiki. Uchebnoe posobie dlya studentov pedvuzov [Basics of psychodiagnostics] / pod obsch. redaktsiey A.G. SHmeleva. Moskva, Rostov-na-Donu: «Feniks», 1996. 544 s.

Pometun O. Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia [Modern lesson. Interactive learning technologies] Navch.-metod. posibnyk / O. Pometun, L. Pyrozhenko. K.: Vyd. A.S.K., 2004. 194 s.

Sayt V. Kudryavtseva [website]

https://tovievich.ru/book/voobragenie/5542-kreativniy-potentsial-rebenka-opit-postroeniya- teoretikoeksperimentalnoy-modeli-i.html

Tipovaya uchebnaya programma doshkolnogo vospitaniya i obucheniya, utverjdennoy prikazom MON RK ot 12.08.2016 goda № 499 “Ob utverjdenii tipovoy uchebnoy programmyi doshkolnogo vospitaniya i obucheniya” [Typical curriculum of preschool education and training, approved by order of the Ministry of Education and Science of the Republic of Kazakhstan dated 12.08.2016 No. 499 “On approval of the standard curriculum of preschool education and training”] https://adilet.zan.kz/rus/docs/V1800017657

Urmurzina B. G. Priroda i struktura tvorcheskogo potentsiala rebenka-doshkolnika [The nature and structure of the creative potential of a preschool child] : Dis. kand. psihol. nauk : 19.00.07 : Moskva,

181 c. RGB OD, 61:02-19/440-0

Filosofiya: Entsiklopedicheskiy slovar. [Philosophy: Encyclopedic Dictionary] M.: Gardarikipod redaktsiey A.A. Ivina. 2004.

Kozak L.V., Shvydka I. A. Vykorystannia metodiv TRVZ u roboti z ditmy doshkilnoho viku zasobamy IKT [The use of TPVS methods in working with preschoolers using ICT technologies] Ukrainskyi zhurnal osvitnikh studii ta informatsiinykh tekhnolohii. Vol. 6. No 1. Berezen 2018 roku. S.114–121 http://ojs.mdpu.org.ua/index.php/itse

Downloads

Опубліковано

2022-01-31

Як цитувати

Нурбекова , С., & Козак, Л. (2022). ГРА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (36 (2), 40-46. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.364