РЕФЛЕКСИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА: СУТНІСТЬ, СТРУКТУРА, ЛОГІКА РЕФЛЕКСІОГЕНЕЗУ

Автор(и)

  • Вікторія Желанова професорка кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, докторка педагогічних наук, доцентка https://orcid.org/0000-0001-9467-1080

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.2

Анотація

У статті проаналізовано рефлексивну парадигму освіти як перспективну стратегію реформування вищої освіти в Україні. Доведено її пріоритети, пов’язані з формуванням рефлексивної компетентності майбутнього педагога. На засаді структурно-діяльнісної ознаки та типів рефлексії обґрунтовано структуру рефлексивної компетентності, що містить мотиваційно-ціннісний, когнітивний, операційно-діяльнісний компоненти. Відповідно до структури рефлексивної компетентності визначено критерії її сформованості (стимулювально-аксіологічний, знаннєвий, праксіологічний). Представлено діагностичний інструментарій, що містить як стандартизовані, так й авторські методики. Розкрито ґенезу рефлексивної компетентності майбутніх педагогів у період професійної підготовки в ЗВО. Уведено до наукового обігу й обґрунтовано поняття «рефлексіогенез». Визначено етапи формування рефлексивної компетентності майбутніх педагогів.
Ключові слова: рефлексивна парадигма освіти, рефлексія, педагогічна рефлексія, типи рефлексії, рефлексивна компетентність, рефлексіогенез.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Деркач А.А. Акмеологические основы развития профессионала. М.: Изд-во Моск. психол.-социал. ин-та; Воронеж: МОДЭК. 2004. 752 с.

Ерошенкова Е.И. Формирование профессионально-ценностной установки будущего учителя в деятельности куратора студенческой группы : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08. Белгород, 2008, 224 с.: ил.

Желанова В.В.Таксономія типів професійної рефлексії педагога: міждисциплінарний контекст.Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. Збірник наукових праць. Вип. 27. Київ, 2017. С. 9—14.

Заброцький М.М. Педагогічна психологія: курс лекцій. К.: МАУП, 2002. 100 с.

Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1977. 304 с.

Лозенко А.П. Формування рефлексивних умінь у майбутніх учителів початкової школи в процесі дидактичної підготовки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.09 «Теорія навчання». К., 2010. 23 с. : рис., табл.

Семенов И.Н., С.Ю. Степанов Рефлексия и организация творческого мышления и саморазвитии личности. Вопр. психологии. 1983. № 2. С. 35—42.

Степанов С.Ю. Акмеологические парадоксы. Акмеология. 1997. № 1. С. 11—17.

Ульяніч І.В. Психологічні умови формування рефлексивної компетентності вчителів-початківців : дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Слов’янськ, 2011. 219 с.

Холодная М.А. Психология интеллекта: парадоксы исслед. 2-е изд., перераб. и доп. СПб.: Питер, 2002, 544 с.

Grant T.C. Preparing for reflective teaching. Boston, 1984. P. 85.

Kirby P. Development of the reflective teaching instrument. Journal of research & development in Education. 1989. v. 22. № 4. P. 45—50.

REFERENCES

Derkach, A. (2004) Akmeologicheskiye osnovy razvitiya professionala. [Acmeological foundations of professional development.]. M.: Izd-vo Mosk. psikhol.-sotsial. instituta; Voronezh: MODEK, 752 s. (in Russian)

Eroshenkova, E. (2008) Formirovaniye professional’no-tsennostnoy ustanovki budushchego uchitelya v deyatel’nosti kuratora studencheskoy gruppy [The formation of the professional-value attitude of the future teacher in the activities of the curator of the student group] dis. kand. ped. nauk : 13.00.08. Belgorod, 224 s. (in Russian)

Zhelanova, V. (2017) Taksonomiya typiv profesiynoyi refleksiyi pedahoha: mizhdystsyplinarnyy kontekst. [Taxonomy of types of teacher’s professional reflection: an interdisciplinary context] Pedahohichna osvita: teoriya i praktyka. Psykholohiya. Pedahohika. Zbirnyk naukovykh prats. № 27. Kyiv,s. 9—14.(in Ukrainian)

Zabrotsky, M. (2002) Pedahohichna psykholohiya: kurs lektsiy [Pedagogical psychology]. K.: MAUP, 100 s. (in Ukrainian)

Leont’yev A. (1977) Deyatel’nost’. Soznaniye. Lichnost’ [Activity. Consciousness. Personality]. M.: Politizdat, 304 s. (in Russian)

Lozenko, A. (2010). Formuvannia refleksyvnykh umin u maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly v protsesi dydaktychnoi pidhotovky: avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk [Formation of reflexive skills in future primary school teachers in the process of didactic preparation: Abstract for a thesis of a Candidate of Pedagogical Sciences]. Kyiv, 23 s. (in Ukrainian)

Semenov, I., Stepanov, S . (1983). Refleksiya i organizaciya tvorcheskogo myshleniya i samorazvitii lichnosti [Reflection and organization of creative thinking and personal self-development ]. Voprosy psihologii. № 2. S. 35—42 (in Russian)

Stepanov, S. (1997). Akmeologicheskie paradoksy [Acmeological paradoxes]. Akmeologiya. № 1.

S 11—17. (in Russian)

Ul’yanіch, І. (2011). Psihologіchnі umovi formuvannya refleksivnoї kompetentnostі vchitelіv-pochatkіvcіv: dis kand. psihol. nauk [Psychological conditions for the formation of reflexive competence of beginning teachers: Thesis of a Candidate of Psychological Sciences]. Slovyansk, 219 s. (in Ukrainian)

Holodnaya, M. (2002). Psihologiya intellekta: paradoksy issledovaniya. [Psychology of Intelligence: Research Paradoxes]. SPb.: Piter, 544 s. (in Russian)

Grant, T.C. Preparing for reflective teaching. Boston, 1984. P. 85 (in English)

Kirby, P. Development of the reflective teaching instrument. Journal of research & development in Education. 1989. v. 22. №4. P. 45—50 (in English)

Downloads


Переглядів анотації: 1487

Опубліковано

2020-06-06

Як цитувати

Желанова, В. (2020). РЕФЛЕКСИВНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА: СУТНІСТЬ, СТРУКТУРА, ЛОГІКА РЕФЛЕКСІОГЕНЕЗУ. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (33), 17–23. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.2

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ