ОСВІТНЄ ПАРТНЕРСТВО У ПРОСТОРІ ВИЩОЇ ШКОЛИ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Олена Тадеуш доцентка кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидатка педагогічних наук, доцентка https://orcid.org/0000-0002-6373-4891

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.7

Анотація

і обґрунтовано поняття «освітнє партнерство у ЗВО» як цілісної відкритої системи, що характеризується зовнішніми та внутрішніми поліфукціональними зв’язками і включає суб’єктний, змістовно-цільовий, організаційний та результативний компоненти. Охарактеризовано основні принципи освітнього партнерства у просторі вищої школи (гуманізації і відкритості; соціо- культуровідповідності; прийнятності традицій і інновацій; системності і комплексності; компетентності і науковості; оптимізму та довгостроковості; варіативності і мобільності; толерантності і погодженості; технологічності і ефективності). Визначено напрями освітнього партнерства у сучасному університеті, а також їх види по напрямам: інтроверсифікаційнй напрям (корпоративне партнерство; педагогічне партнерство; науково-методичне партнерство) та екстраверсифікаційний напрям (наукове партнерство; неформальне партнерство; партнерство освіти і бізнесу; соціальне партнерство; соціокультурне партнерство; інформаційне партнерство), що координуються механізмами соціалізації, інтеграції, ідентифікації, і спрямовані на професійне й особистісне самовизначення, інтелектуально-моральний розвиток та подальшу фахову самореалізацію здобувачів вищої освіти.
Ключові слова: партнерство, партнерська взаємодія, освітнє партнерство; освітній простір вищої школи; освітнє партнерство у вищій школі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Бех І. Справедливість-несправедливість у міжособистісних взаєминах. Педагогіка і психологія: науково-теоретичнй та інформаційний журнал АПН України. 2006. № 1. С. 5—13.

Безвух С. Соціальне партнерство науки і бізнесу: форми взаємодії, проблеми і рекомендації щодо їх вирішення. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2015. № 3. С. 7—14.

Васильева И.О значении идей Бахтина о диалоге и диалогических отношениях для психологии. Психологические исследования общения. Москва: Наука, 1985. С. 81—93.

Велитченко Л. Педагогічна взаємодія: теоретичні основи психологічного аналізу. Монографія. Одеса: ПНЦ АПН України, 2005– 355 с.

Вилкова И. Значение взаимодействия музея и школы в формировании духовной культуры школьников. Актуальные проблемы социально-культурной деятельности. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г.Р. Державина, 2008. Вып. 3. С. 58—69.

Герасіна С. Ділова контактність як детермінанта направлених комунікативної соціально комунікативної компетентності студентської молоді. Психолінгвістика. Психолингвистика. 2017. Вип. 22 (1). С. 43–57.

Грибкова Г. Социально-культурное партнерство в сфере высшего образования: из опыта работы педагогического вуза. Современные наукоемкие технологии. 2017. № 11. С. 112—118.

Грудинін Б. Педагогічна взаємодія: вимоги в контексті особистісно орієнтованої освітньої парадигми. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2014. № 5 (39). С. 24—255.

Жданенко С. Онтологические основания партнерства. Вестник Харьковского государственного политехнического университета. Вып 67. Философия. Харьков. 1999. С. 17—24.

Закон України «Про вищу о світу». Відомості Верховної Ради України. 2014. № 37—38. С. 2716.

Зимняя И. Педагогическая психология. Москва: Логос, 2000. 383 с.

Коханова О. Психологія партнерської взаємодії в освіті: навчально-методичний посібник. Київ: Вид-во ПП Щербатих О.В. 2011. 104 с.

Коляденко С. Теоретико-концептуальні засади соціального партнерства ВНЗ та державних і недержавних організацій. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2012. С. 41—45.

Національна стратегія розвитку освіти в Україна на 2020-2021 роки. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf

Підласий І. Практична педагогіка або три технології. Інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти. Київ: Слово, 2004. 616 с.

Покідіна В. Університети та бізнес: міжнародний досвід співпраці та перспективи для України. Проект «Популярна економіка: ціна держави». 2016. № 41. 25 с.

Шевчук А. Роль корпоративної культури в управлінні навчальним закладом. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://pedagogika.at.ua /forum/97-1460-1.

Щербата Т. Теоретичні аспекти налагодження партнерських відносин підприємств із ВНЗ. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Проблеми економіки та управління. 2016. № 847. С. 193—197.

Cardini A. An analysis of the rhetoric and practice of educational partnerships in the UK: an arena of complexities, tensions and power. Journal of Education Policy. 2006. Vol. 21. № 4. P. 393—415.

McLaughlin C., Black-Hawkins K. School–university partnerships for educational research — distinctions, dilemmas and challenges. Curriculum Journal. 2007. Vol. 18. № 3. P. 327—341.

Dhillon J.K. The role of social capital in sustaining partnership. British Educational Research Journal. 2009. Vol. 35. № 5. P. 687—704.

Smith J., Wohlstetter P. Understanding the different faces of partnering: a typology of public-private partnerships. School Leadership & Management: Formerly School Organisation. 2006. Vol. 26. № 3. P. 249—268.

Haynes G., Lynch S. Local partnerships: blowing in the wind of national policy changes. British Educational Research Journal. 2012. DOI:10.1080/01411926.2011.647680.

Hamel F.L., Ryken A.E. Rehearsing professional roles in community: teacher identity development in a school — university partnership. Teacher Development: An international journal of teachers’ professional development. 2010. Vol. 14, № 3. P. 335—350.

Baumfield V., Butterworth M. Creating and translating knowledge about teaching and learning in collaborative school–university research partnerships: an analysis of what is exchanged across the partnerships, by whom and how. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 2007. Vol. 13, № 4. P. 411—427.

Smedley L. Impediments to Partnership: A literature review of school — university links. Teachers and Teaching: Theory and Practice. 2001. Vol. 7, № 2. P. 189–209.

Збірник наукових праць № 33 (1) • 2020 р. ISSN 2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) 67

DOI: 10.28925/2311–2409.2020.33.1

REFERENCES

Bekh, I. (2006). Spravedlyvist-nespravedlyvist u mizhosobystisnykh vzaiemynakh [Justice-injustice in interpersonal relationships].Pedagogy and Psychology: Scientific-Theoretical and Information Journal of the Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. 1. 5—13. (in Ukrainian)

Bezvukh, S. (2015). Sotsial`ne partnerstvo nauki i biznesu: formi vzayemodiyi, problemi i rekomendatsiyi shchodo yikh virishennya [Social partnership of science and business: forms of interaction, problems and recommendations for their solution]. Bulletin of Khmelnitsky National University. Economic sciences. 3, pp.7–14. (in Ukrainian)

Vasyleva, І. (1985). O znachenyy ydei Bakhtyna o dyalohe y dyalohycheskykh otnoshenyiakh dlia psykholohyy [On the importance of Bakhtin’s ideas about dialogue and dialogical relations for psychology].Psychological studies of communication.Moskva: Nauka, 81-93. (in Russian)

Velytchenko, L. (2005). Pedahohichna vzaiemodiia: teoretychni osnovy psykholohichnoho analizu. [Pedagogical interaction: theoretical foundations of psychological analysis: monograph]Odesa: Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy, 355 р. (in Ukrainian)

Vylkova, І. (2008). Znachenye vzaymodeistvyia muzeia y shkoly v formyrovanyy dukhovnoi kultury shkolnykov. [The importance of the interaction of the museum and the school in the formation of the spiritual culture of schoolchildren]. Actual problems of socio-cultural activity.Tambov: Yzd-vo THU im. H.R. Derzhavyna, № 3, pp. 58—69. (in Russian)

Herasina, S. (2017). Dilova kontaktnist yak determinanta sotsialnokomunikatyvnoi kompetentnosti studentskoi molodi. [Business contact as a determinant of socially competent competence of student youth]. Psycholinguistics. Psycholinguistics. 22 (1), pp. 43—57. (in Ukrainian)

Hrybkova, H., Panova, N., Umerkaeva, S. (2017). Sotsyalno-kulturnoe partnerstvo v sfere vyssheho obrazovanyia: yz opyta raboty pedahohycheskoho vuza. [Socio-cultural partnership in higher education: from the experience of a pedagogical university]. Modern high technology. № 11, pp. 112—118. (in Russian)

Hrudynin, B. (2014). Pedahohichna vzaiemodiia: vymohy v konteksti osobystisno oriientovanoi osvitnoi paradyhmy. [Pedagogical interaction: requirements in the context of a personally-oriented educational paradigm]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. № 5 (39). Pp.245—255. (in Ukrainian)

Zhdanenko, S. (1999). Ontolohycheskye osnovanyia partnerstva. [Ontological foundations of partnership]. Bulletin of Kharkov State Polytechnic University.Fylosofyia. Kharkov, 6, pp. 17—24. (in Ukrainian)

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu o svitu» (2014). [Law of Ukraine «On Higher Peace»]. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine. 37—38. Pp.2716. (in Ukrainian)

Zymniaia, Y. (2000). Pedahohycheskaia psykholohyia. [Pedagogical psychology]. Moskva: Lohos, 383 p. (in Russian)

Kokhanova, O. (2011). Psykholohiia partnerskoi vzaiemodii v osviti. [Psychology of partnership interaction in education: a textbook]. Kyiv: Vyd-vo PP Shcherbatykh O.V., 104 p.(in Ukrainian)

Koliadenko, S. (2012). Teoretyko-kontseptualni zasady sotsialnoho partnerstva VNZ ta derzhavnykh i nederzhavnykh orhanizatsii. [Theoretical and conceptual principles of social partnership of universities and state and non-governmental organizations]. Scientific Notes of Nizhyn State University. Nicholas Gogol. Psychological and pedagogical sciences. Pp. 41—45. (in Ukrainian)

Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraina na 2020-2021 roky. [National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2020-2021.]. URL:www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf

Pidlasyi, I. (2004). Praktychna pedahohika abo try tekhnolohii. Interaktyvnyi pidruchnyk dlia pedahohiv rynkovoi systemy osvity. [Practical pedagogy or three technologies. An online textbook for educators of the market-based education system]. Kyiv : Vydavnychyi Dim «Slovo», 616 p.(in Ukrainian)

Pokidina, V. (2016). Universytety ta biznes: mizhnarodnyi dosvid spivpratsi ta perspektyvy dlia Ukrainy. [Universities and Business: International Collaboration Experience and Prospects for Ukraine]. Project «Popular Economy: The Price of the State Project», 41, 25 p. (in Ukrainian)

Shevchuk, A. Rol korporatyvnoi kultury v upravlinni navchalnym zakladom.[The role of corporate culture in the management of an educational institution.]. URL:http://pedagogika.at.ua /forum/97-1460-1.

Shcherbata, T. (2016). Teoretychni aspekty nalahodzhennia partnerskykh vidnosyn pidpryiemstv iz VNZ. [Theoretical aspects of establishing partnerships between enterprises and universities]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Problems of economy and management, 847, 193–197. (in Ukrainian)

Cardini, A. (2006). An analysis of the rhetoric and practice of educational partnerships in the UK: an arena of complexities, tensions and power. Journal of Education Policy. 2006. Vol. 21, № 4. P. 393—415. (in English).

McLaughlin, C., Black-Hawkins, K. (2007). School–university partnerships for educational research — distinctions, dilemmas and challenges.

Downloads


Переглядів анотації: 1203

Опубліковано

2020-06-06

Як цитувати

Тадеуш, О. (2020). ОСВІТНЄ ПАРТНЕРСТВО У ПРОСТОРІ ВИЩОЇ ШКОЛИ: ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (33), 57–69. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.7

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ