Виховання ціннісного ставлення до Батьківщини у контексті формування соціокультурного світу дитини дошкільного віку

Автор(и)

  • Г. Шкляєва доцент кафедри педагогіки, психології та дошкільної освіти Обласний коледж «Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А.С. Макаренка» Полтавської обласної ради, кандидат педагогічних наук, доцент, https://orcid.org/0000-0002-9187-6301
  • О. Бровата завідувач відділення дошкільної та середньої освіти, асистент кафедри педагогіки, психології та дошкільної освіти Обласний коледж ,,Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А.С. Макаренка” Полтавської обласної ради, https://orcid.org/0009-0004-5632-0799
  • О. Ільченко асистент кафедри педагогіки, психології та дошкільної освіти Обласний коледж ,,Кременчуцька гуманітарно-технологічна академія імені А.С. Макаренка” Полтавської обласної ради,

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4011

Анотація

У статті розглянуто актуальне питання щодо важливості виховання ціннісного ставлення до Батьківщини, що обумовлюється тенденціями розвитку та реаліями сучасного суспільства. Авторка наголошує на необхідності формування світоглядних позицій підростаючої особистості засобами народної педагогіки, активного залучення дітей дошкільного віку до цінностей нашого суспільства.

Виховання ціннісного ставлення до Батьківщини ґрунтується на національних та загальнолюдських традиціях, культурі, багаторічній спадщині народної педагогіки. Сучасні тенденції розвитку дошкільної освіти базуються на впровадженні інноваційних технологій та інтегрованих підходів до формування та розвитку особистості дитини, вони мають спиратися на національну культуру, цінності народної педагогіки та етнопедагогіки рідного народу.

Авторка наголошує на значущості виховання ціннісного ставлення до Батьківщини засобами народної педагогіки у дошкільників, що обумовлюється, у свою чергу, реаліями сьогодення. Україна виборює своє право на життя: вільне, спокійне, незалежне. Саме тому питання виховання людини-патріота стоїть надзвичайно гостро та вирішувати його треба у контексті подальшої консолідації українського суспільства щодо проявів патріотизму, національної свідомості та самосвідомості, любові до Батьківщини, рідного краю та свого народу.

У запропонованій статті проаналізовано теоретичні аспекти виховання ціннісного ставлення до Батьківщини, наголошено на необхідності ґрунтуватися на національних та загальнолюдських цінностях, традиціях, культурі, багаторічній спадщині народної педагогіки.

Схарактеризовано сучасні тенденції дошкільної освіти, які базуються на впровадженні інноваційних технологій та інтегрованих підходів до формування та розвитку особистості дитини, підкреслено важливість спиратися на національну культуру, цінності народної педагогіки та етнопедагогіки рідного народу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Про освіту : Закон України від 16.07.2019 р. № 10-р/2019: станом на 10 червня 2023 р. URL:

https:// https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 05.09.2023).

Про дошкільну освіту: Закон України, 2001 р. № 49: станом на 31.03.2023 URL: https:// https://

zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (дата звернення: 07.09.2023).

Базовий компонент дошкільної освіти України. Дошкільне виховання. 2021.

Бех І.Д. Виховний процес в осягнутих глибинах. Шкільний світ. 2004. № 5. С. 3-41.

Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ ; Чернівці : Букрек,

296 с.

Бех І.Д. Формування ціннісних орієнтацій в процесі становлення особистості. Наукові записки

Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія: педагогічні та історичні

та фізико-математичні науки. Вип. 51. К., 2016. С. 120 — 124.

Бойко А.С. Етнічна соціалізація в європейському контексті сучасної педагогіки дошкілля.

Пріоритети сучасної освіти і виховання в контексті завдань педагогічної науки: Матеріали педагогічних читань на пошану члена-кореспондента АПН України, доктора педагогічних наук, професора Прикарпатського університету імені В. Стефаника Б.М. Ступарика. Івано-Франківськ: Плай,

С. 62 — 65.

Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 373 с.

Гриців Т.К. Виховання ціннісного ставлення до Батьківщини засобами народної педагогіки

як наукова проблема. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2016.

Вип. 20 (1). С. 121-132.

Євтух М.Б. Провідна роль родинного осередку в процесі формування етнічної самосвідомості особистості. Педагогіка і психологія: Науковий вісник Чернівецького університету імені

Ю. Федьковича. Вип. 175. Чернівці: Рута, 2013. С. 145 — 152.

Залізняк Л. Історичні витоки українців. 2006. 48 с.

Козлюк О.П. Відображення українських педагогічних традицій у творах видатних українських письменників. Вісник Прикарпатського університету імені В. Стефаника. Вип. VIII. ІваноФранківськ: Плай, 2018. С. 93 — 97.

Кононко О.Л. Етнічна соціалізація дошкільників у педагогічній думці та освітній практиці.

Обрії. 2019. № 3. С. 82 — 87.

Кульчицька О.І. Педагогічний імператив національної культури. Обрії. 2014. № 1. С. 54 — 61.

Лаппо В.В. Виховний ідеал етнопедагогічних традицій українського народу. Вісник Прикарпатського університету імені В. Стефаника. Вип. IХ. Івано-Франківськ: Плай, 2013. С. 108–111.

Лаппо В.В. Формування у старших дошкільників ціннісного ставлення до рідного краю засобами етнокультури (на прикладі гуцульського етнорегіону): дис. … кандидата пед. наук: 13.00.08

«Дошкільна педагогіка». Івано-Франківськ. 2008. 287 с.

Лисенко Н.В. Методологічні аспекти активізації народної педагогіки в умовах педагогічного

вузу. К. : ВД Слово, 2011. 270 с.

Маєрчик М.Л. Філософський погляд на соціалізацію та виховання як педагогічні категорії.

Наукові записки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія : педагогічні та історичні та фізико-математичні науки. Вип. 52. К., 2019. С. 79 — 87.

Марушкевич А.А. Просвітницька діяльність і педагогічні погляди І. Огієнка: посібник для студентів і вчителів. К, 2003. 136 с.

Марчук Г.О. Місце народної педагогіки в системі підготовки магістрів у сучасному педагогічному ВУЗі Україні. Вісник Київського міжнародного університету. Серія: Педагогічні науки.

Психологічні науки. 2014. № 5. С. 113 — 123.

Ващенко Г. Виховний ідеал. Полтава: Полтавський вісник, 1994. 191 с.

Плохій З.П. Передумови реалізації принципу етнізації в альтернативних освітніх програмах

українського дошкілля. Обрії. 2015. № 2. С. 89 — 93.

Плохій З.П. Реалізація етнічної соціалізації в українознавчому компоненті дошкільної освіти.

Матеріали XII щорічної Міжнародної науково-практичної конференції: «Українознавство в розбудові громадянського суспільства в Україні». Т. 3. 2018. С. 133 — 138.

Система патріотичного виховання дітей та учнівської молодів в умовах модернізаційних суспільних змін: колективний посібник. Київ, 2010. 614 с.

Стельмахович М.Г. Українська родинна педагогіка. К. : ІСДО, 1996. 288 с..

Столяренко О.Р. Формування культури міжетнічного спілкування у педагогічному вузі. Єдність

національного і загальнолюдського у формуванні морально-духовних цінностей (збірник наукових праць). 2015. № 5. С. 41 — 45.

Сумцов В.В. М.Г. Стельмахович про оновлення змісту освіти в гуцульському етнорегіоні на засадах етнопедагогічних традицій. Педагогіка і психологія: Науковий вісник Чернівецького університету імені Ю. Федьковича. Вип.177. Чернівці: Рута, 2016. С. 118 — 122.

Сухомлинська О.В. Формування етнічної самосвідомості дітей 5-6 річного віку в умовах дошкільного освітнього закладу. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Науковий збірник Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2012. № 8. С. 180–185.

Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка. К. : Рад. школа, 1978. 263 с.

Сухомлинський В.О. Вибрані твори : в 5-ти т. Т. 2. К. : Радянська школа, 1976. 670 с.

Ушинський К. Д. Вибрані педагогічні твори : у 2 т. Т. 1. К. : Радянська школа, 1983. 489 с.

Pro osvitu : Zakon Ukrainy vid 16.07.2019 r. № 10-r/2019: stanom na 10 chervnia 2023 r. URL: https://

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (data zvernennia: 05.09.2023). [in Ukrainian]

Pro doshkilnu osvitu: Zakon Ukrainy, 2001 r. № 49: stanom na 31.03.2023 URL: https:// https://zakon.

rada.gov.ua/laws/show/2628-14#Text (data zvernennia: 07.09.2023). [in Ukrainian]

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity Ukrainy. Doshkilne vykhovannia. 2021. [in Ukrainian]

Bekh I.D. Vykhovnyi protses v osiahnutykh hlybynakh. Shkilnyi svit. 2004. № 5. S. 3-41. [in Ukrainian]

Bekh I.D. Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei : monohrafiia. Kyiv ; Chernivtsi : Bukrek,

296 s. [in Ukrainian]

Bekh I.D. Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii v protsesi stanovlennia osobystosti. Naukovi zapysky

Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia: pedahohichni ta istorychni

ta fizyko-matematychni nauky. Vyp. 51. K., 2016. S. 120 — 124. [in Ukrainian]

Boiko A.S. Etnichna sotsializatsiia v yevropeiskomu konteksti suchasnoi pedahohiky doshkillia.

Priorytety suchasnoi osvity i vykhovannia v konteksti zavdan pedahohichnoi nauky: Materialy

pedahohichnykh chytan na poshanu chlena-korespondenta APN Ukrainy, doktora pedahohichnykh nauk,

profesora Prykarpatskoho universytetu imeni V. Stefanyka B.M. Stuparyka. Ivano-Frankivsk: Plai, 2017.

S. 62 — 65. [in Ukrainian]

Honcharenko S.U. Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid, 1997. 373 s. [in Ukrainian]

Hrytsiv T.K. Vykhovannia tsinnisnoho stavlennia do Batkivshchyny zasobamy narodnoi pedahohiky

yak naukova problema. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. 2016.

Vyp. 20 (1). S. 121-132. [in Ukrainian]

Ievtukh M.B. Providna rol rodynnoho oseredku v protsesi formuvannia etnichnoi samosvidomosti

osobystosti. Pedahohika i psykholohiia: Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu imeni

Yu. Fedkovycha. Vyp. 175. Chernivtsi: Ruta, 2013. S. 145 — 152. [in Ukrainian]

Zalizniak L. Istorychni vytoky ukraintsiv. 2006. 48 s. [in Ukrainian]

Kozliuk O.P. Vidobrazhennia ukrainskykh pedahohichnykh tradytsii u tvorakh vydatnykh ukrainskykh

pysmennykiv. Visnyk Prykarpatskoho universytetu imeni V. Stefanyka. Vyp. VIII. Ivano-Frankivsk: Plai,

S. 93 — 97. [in Ukrainian]

Kononko O.L. Etnichna sotsializatsiia doshkilnykiv u pedahohichnii dumtsi ta osvitnii praktytsi. Obrii.

№ 3. S. 82 — 87. [in Ukrainian]

Kulchytska O.I. Pedahohichnyi imperatyv natsionalnoi kultury. Obrii. 2014. № 1. S. 54 — 61.

[in Ukrainian]

Lappo V.V. Vykhovnyi ideal etnopedahohichnykh tradytsii ukrainskoho narodu. Visnyk Prykarpatskoho

universytetu imeni V. Stefanyka. Vyp. IKh. Ivano-Frankivsk: Plai, 2013. S. 108 — 111. [in Ukrainian]

Lappo V.V. Formuvannia u starshykh doshkilnykiv tsinnisnoho stavlennia do ridnoho kraiu zasobamy

etnokultury (na prykladi hutsulskoho etnorehionu): dys. … kandydata ped. nauk: 13.00.08 ,,Doshkilna

pedahohika». Ivano-Frankivsk. 2008. 287 s. [in Ukrainian]

Lysenko N.V. Metodolohichni aspekty aktyvizatsii narodnoi pedahohiky v umovakh pedahohichnoho

vuzu. K. : VD Slovo, 2011. 270 s. [in Ukrainian]

Maierchyk M.L. Filosofskyi pohliad na sotsializatsiiu ta vykhovannia yak pedahohichni katehorii.

Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia :

pedahohichni ta istorychni ta fizyko-matematychni nauky. Vyp. 52. K., 2019. S. 79 — 87. [in Ukrainian]

Marushkevych A.A. Prosvitnytska diialnist i pedahohichni pohliady I. Ohiienka: posibnyk dlia

studentiv i vchyteliv. K, 2003. 136 s. [in Ukrainian]

Marchuk H.O. Mistse narodnoi pedahohiky v systemi pidhotovky mahistriv u suchasnomu

pedahohichnomu VUZi Ukraini. Visnyk Kyivskoho mizhnarodnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni

nauky. Psykholohichni nauky. 2014. № 5. S. 113 — 123. [in Ukrainian]

Vashchenko H. Vykhovnyi ideal. Poltava: Poltavskyi visnyk, 1994. 191 s. [in Ukrainian]

Plokhii Z.P. Peredumovy realizatsii pryntsypu etnizatsii v alternatyvnykh osvitnikh prohramakh

ukrainskoho doshkillia. Obrii. 2015. № 2. S. 89 — 93. [in Ukrainian]

Plokhii Z.P. Realizatsiia etnichnoi sotsializatsii v ukrainoznavchomu komponenti doshkilnoi osvity.

Materialy XII shchorichnoi Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii: «Ukrainoznavstvo

v rozbudovi hromadianskoho suspilstva v Ukraini». T. 3. 2018. S. 133-138. [in Ukrainian]

Systema patriotychnoho vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodiv umovakh modernizatsiinykh

suspilnykh zmin: kolektyvnyi posibnyk. Kyiv, 2010. 614 s. [in Ukrainian]

Stelmakhovych M.H. Ukrainska rodynna pedahohika. K. : ISDO, 1996. 288 s. [in Ukrainian]

Stoliarenko O.R. Formuvannia kultury mizhetnichnoho spilkuvannia u pedahohichnomu vuzi. Yednist

natsionalnoho i zahalnoliudskoho u formuvanni moralno-dukhovnykh tsinnostei (zbirnyk naukovykh

prats). 2015. № 5. S. 41 — 45. [in Ukrainian]

Sumtsov V.V. M.H. Stelmakhovych pro onovlennia zmistu osvity v hutsulskomu etnorehioni

na zasadakh etnopedahohichnykh tradytsii. Pedahohika i psykholohiia: Naukovyi visnyk Chernivetskoho

universytetu imeni Yu. Fedkovycha. Vyp.177. Chernivtsi: Ruta, 2016. S. 118-122. [in Ukrainian]

Sukhomlynska O.V. Formuvannia etnichnoi samosvidomosti ditei 5-6 richnoho viku v umovakh

doshkilnoho osvitnoho zakladu. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly. Naukovyi zbirnyk

Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Pavla Tychyny. 2012. № 8. S. 180-185.

[in Ukrainian]

Sukhomlynskyi V.O. Batkivska pedahohika. K. : Rad. shkola, 1978. 263 s. [in Ukrainian]

Sukhomlynskyi V.O. Vybrani tvory : v 5-ty t. T. 2. K. : Radianska shkola, 1976. 670 s. [in Ukrainian]

Ushynskyi K. D. Vybrani pedahohichni tvory : u 2 t. T. 1. K. : Radianska shkola, 1983. 489 s. [in Ukrainian]

Downloads


Переглядів анотації: 33

Опубліковано

2023-11-17

Як цитувати

Шкляєва , Г., Бровата , О., & Ільченко , О. (2023). Виховання ціннісного ставлення до Батьківщини у контексті формування соціокультурного світу дитини дошкільного віку. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (40 (2), 70–78. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4011

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ