Відповідальність учнів початкових класів як соціально-особистісна чеснота

Автор(и)

  • Н. Мацібора аспірантка кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6193-8911

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4213

Анотація

У статті висвітлено різні погляди на проблему відповідальності учнів початкових класів як соціально-особистісну чесноту. Встановлено, що відповідальність — це найважливіший внутрішній регулятор діяльності, який проявляється у свідомій готовності людини слідувати прийнятим у суспільстві нормам, правилам, оцінювати свої дії з погляду їхніх наслідків для інших. Розглянуто джерела походження відповідальності як особистісного феномену людини.

Визначено, що школа є найважливішим соціальним інститутом, який прямо і безпосередньо здійснює виховання дітей та педагогічне керування сімейним вихованням. Підкреслено важливість партнерства вчителів і батьків у здійсненні спільної стратегії розвитку відповідальності. Єдність виховної діяльності школи, сім’ї та громадськості створюється цілеспрямованою систематичною роботою школи, що відповідає сучасним вимогам, які висуваються до закладів загальної середньої освіти.

Констатовано, що виховання відповідальності в учнів початкових класів передбачає єдність формування у них уявлень (знань) про цінності, розвиток моральних почуттів, мотивів відповідальної поведінки, набуття досвіду здійснення відповідальної поведінки та вчинків. У вихованні відповідальності учнів початкових класів провідна роль належить батькам та педагогам. Лише спільними цілеспрямованими зусиллями можна впливати на розвиток особистості дитини.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Басюк Н.А. Форми взаємодії вчителя з батьками молодших школярів в умовах Нової української школи. Підготовка майбутніх фахівців у контексті становлення Нової української школи: компетентнісний підхід: зб. наук. пр.: у 2-х ч. Ч. ІІ. 2019. С. 9–12.

Басюк Н.А. Формування почуття відповідальності у молодших школярів: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07 / Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2005.

Бібік Н.М. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ: Літера ЛТД, 2019. 208 с.

Бібік Н.М. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

Бугакова О.В. Навчальний тренінг як активна форма організації взаємодії педагогічного колективу загальноосвітнього навчального закладу з батьками. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2018. Вип. 58–59 (111–112). С. 253–259.

Бугакова О.В. Витоки розвитку ідеї педагогічної взаємодії сім’ї і школи. Педагогічний альманах. 2017. Вип. 36. С. 228–233.

Заєць С.С. Ретроспективний аналіз становлення педагогічної взаємодії школи і сім’ї. Теорія та методика навчання та виховання. 2011. Вип. 29. С. 40–50.

Занюк С.С. Психологія мотивації: навч. посіб. Київ, 2002. 303 с.

Зубенко К. Формування відповідального ставлення до навчання в учнів початкових класів. URL: https://www.academia.edu/36557520

Іванчук М.Г., Цуркан Т.Г. Зарубіжний досвід впровадження освітніх програм для батьків. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe. 2017. № 7 (23). С. 60– 68.

Калмиков Г. Про діяльність сім’ї та школи. Початкова школа. 1998. № 9. С. 18–22.

Кірик М. Данилова Л. Нова українська школа: організація діяльності учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти. Львів: Світ, 2019. 136 с.

Малько А.М. Соціально-педагогічна діяльність у закладах освіти: навч.-метод. посіб. Харків: Крок, 2004. 83 с.

Матвієнко О.В. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх учителів до педагогічної взаємодії у навчально-виховному середовищі школи першого ступеня: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. / Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова. Київ. 2010. 20 с.

Матвієнко О.В. Формування педагогічної культури батьків у процесі педагогічної взаємодії сім’ї та школи. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2015. № 19 (2). С. 6–15.

Педагогічний словник / за ред. М.Д. Ярмаченка. Київ, 2001. 514 с.

Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О.М. Степанов. Київ, 2006. 424 с.

Савчин М.В. Вікова психологія: навч. посіб. Київ: Академвидав. 2005. 360 с.

Стаднік Н.В. Виховання відповідальності у дітей шестирічного віку у взаємодії сім’ї та школи: дис. … канд. пед. наук / Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2009. 221 с.

Стаднік Н. В. Формування педагогічної культури батьків дітей раннього віку як педагогічна проблема. Народна освіта: електронне наукове фахове видання. 2019. Вип. 1(37). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5566

Сметанський М.І. Формування соціальної відповідальності вчителя в системі «школа-внз-школа»: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Київ, 1994. 42 с.

Сухомлинський В.О. Батьківська педагогіка. Київ: Рад. школа, 1978. 263 с.

Ткачук Т.А. Психологічні умови виховання почуття відповідальності у молодших школярів. Молодий вчений. 2017. № 7. С. 126–129. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_7_30

Трофімов Ю.Л., Рибалка В.В., Гончарук П.А. Психологія: підруч. Київ, 2002. 560 с.

Федорченко Т.Є. Соціально-педагогічні засади профілактики девіантної поведінки школярів в умовах соціокультурного середовища: автореф. дис. … д-ра пед. наук / Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Луганськ, 2013. 46 с.

Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди; [редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін.]. Київ: Абрис, 2002. Т. VI. 742 с.

REFERENCES

Basiuk, N. A. (2019). Formy vzaiemodii vchytelia z batkamy molodshykh shkoliariv v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly. Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv u konteksti stanovlennia Novoi ukrainskoi shkoly: kompetentnisnyi pidkhid: zbirnyk naukovykh prats [Forms of Teacher Interaction with Parents of Younger Students in the Conditions of the New Ukrainian School. Training of Future Specialists in the Context of the Formation of the New Ukrainian School: A competency-based approach]. Collection of scientific papers, U 2-kh ch., Ch. 2, pp. 9–12 [in Ukrainian].

Basiuk, N. A. (2005). Formuvannia pochuttia vidpovidalnosti u molodshykh shkoliariv [Forming a Sense of Responsibility in Younger Schoolchildren]. Dys... kand. ped. nauk: 13.00.07, Instytut problem vykhovannia APN Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Bibik, N. M. (2019). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: A teacher's guide]. Kyiv: Litera LTD, 208 p. [in Ukrainian].

Bibik, N. M. (2017). Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: A teacher's guide]. Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady», 206 p. [in Ukrainian].

Bugakova, O. V. (2018). Navchalnyi treninh yak aktyvna forma orhanizatsii vzaiemodii pedahohichnoho kolektyvu zahalnoosvitnioho navchalnoho zakladu z batkamy [Educational Training as an Active Form of Organising the Interaction of the Pedagogical Staff of a Comprehensive Educational Institution with Parents]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, Vyp. 58–59 (111–112), pp. 253–259 [in Ukrainian].

Buhakova, O. V. (2017). Vytoky rozvytku idei pedahohichnoi vzaiemodii simi i shkoly [Origins of the Idea of Pedagogical Interaction between Family and School]. Pedahohichnyi almanakh, Vyp. 36, pp. 228–233 [in Ukrainian].

Zaiets, S. S. (2011). Retrospektyvnyi analiz stanovlennia pedahohichnoi vzaiemodii shkoly i simi [Retrospective Analysis of the Formation of Pedagogical Interaction between School and Family]. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia, Vyp. 29, pp. 40–50 [in Ukrainian].

Zaniuk, S. S. (2002). Psykholohiia motyvatsii [Psychology of Motivation]. Navch. posibnyk, Kyiv, 303 p. [in Ukrainian].

Zubenko, K. (2020). Formuvannia vidpovidalnoho stavlennia do navchannia v uchniv pochatkovykh klasiv [Formation of a Responsible Attitude to learning in primary school students]. [in Ukrainian].

https://www.academia.edu/36557520

Ivanchuk, M. H., & Tsurkan, T. H. (2017). Zarubizhnyi dosvid vprovadzhennia osvitnikh prohram dlia batkiv [Foreign Experience of Implementing Educational Programs for Parents]. Wschodnioeuropejskie Czasopismo Naukowe, 7(23), pp. 60– 68 [in Ukrainian].

Kalmykov, H. (1998). Pro diialnist simi ta shkoly [About Family and School Activities]. Pochatkova shkola, 9, pp. 18–22 [in Ukrainian].

Kiryk, M., & Danylova, L. (2019). Nova ukrainska shkola: orhanizatsiia diialnosti uchniv pochatkovykh klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [New Ukrainian School: Organization of activities of primary school students of general secondary education institutions] Lviv: Svit, 136 p. [in Ukrainian].

Malko, A. M. (2004). Sotsialno-pedahohichna diialnist u zakladakh osvity . [Social and Pedagogical Activity in Educational Institutions]. Navch.-metod. pos., Kharkiv: Krok, 83 p. [in Ukrainian].

Matviienko, O. V. (2010). Teoretyko-metodychni zasady pidhotovky maibutnikh uchyteliv do pedahohichnoi vzaiemodii u navchalno-vykhovnomu seredovyshchi shkoly pershoho stupenia [Theoretical and Methodological Principles of Training Future Teachers for Pedagogical Interaction in Educational Environment of a First-level School]. Avtoref. dys. ... d-ra ped. nauk, Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova, Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Matviienko, O. (2015) Formuvannia pedahohichnoi kultury batkiv u protsesi pedahohichnoi vzaiemodii simi ta shkoly [Formation of Pedagogical Culture of Parents in the Process of Pedagogical Interaction between Family and School]. In Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi, 19(2), pp. 6–15 [in Ukrainian].

Pedahohichnyi slovnyk. (2001). [Pedagogical Dictionary]. Ed. M. D. Yarmachenko, Kyiv, 514 p. [in Ukrainian].

Psykholohichna entsyklopediia. (2006) [Psychological Encyclopedia]. Avtor-uporiadnyk O. M. Stepanov, Kyiv, 424 p. [in Ukrainian].

Savchyn, M. V. (2005). Vikova psykholohiia [Age Psychology]. Navchalnyi posibnyk, Kyiv: Akademvydav, 360 p. [in Ukrainian].

Stadnik, N. V. (2009). Vykhovannia vidpovidalnosti u ditei shestyrichnoho viku u vzaiemodii simi ta shkoly [Education of Responsibility in Six-year-old Children in the Interaction of Family and School]. Dys. … kand. ped. nauk, Instytut problem vykhovannia APN Ukrainy, Kyiv, 221 p. [in Ukrainian].

Stadnik, N. V. (2019). Formuvannia pedahohichnoi kultury batkiv ditei rannoho viku yak pedahohichna problema. [Formation of Pedagogical Culture of Parents of Young Children as a Pedagogical Problem]. Narodna osvita: elektronne naukove fakhove vydannia, Vyp. 1(37) [in Ukrainian].

https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5566

Smetanskyi, M. I. (1994). Formuvannia sotsialnoi vidpovidalnosti vchytelia v systemi «shkola-vnz-shkola». [Formation of Social Responsibility of the Teacher in the "School-University-School" System]. Avtoref. dys. … d-ra. ped. nauk, Kyiv, 42 p. [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. O. (1978). Batkivska pedahohika [Parental Pedagogy]. Kyiv: Radianska shkola, 263 p. [in Ukrainian].

Tkachuk, T. A. (2017). Psykholohichni umovy vykhovannia pochuttia vidpovidalnosti u molodshykh shkoliariv [Psychlogical Conditions Fostering a Sense of Responsibility esponsibility Younger Schoolchildren]. Molodyi vchenyi, 7, pp. 126–129 [in Ukrainian].

http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_7_30

Psykholohiia. (2002). [Psychology]. Pidruchnyk, ed. Yu. L. Trofimov, V. V. Rybalka, P. A. Honcharuk, Kyiv, 560 p. [in Ukrainian].

Fedorchenko, T. Ye. (2013). Sotsialno-pedahohichni zasady profilaktyky deviantnoi povedinky shkoliariv v umovakh sotsiokulturnoho seredovyshcha [Socio-Pedagogical Principles of Prevention of Deviant Behavior of Schoolchildren in the Conditions of the Socio-Cultural Environment]. Avtoref. dys. … d-ra ped. nauk, Derzhavnyi zaklad «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka», Luhansk, 46 p. [in Ukrainian].

Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. (2002). [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. NAN Ukrainy, In-t filosofii imeni H. S. Skovorody; [redkol.: V. I. Shynkaruk (holova) ta in.], Kyiv: Abrys, VI, 742 p. [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 51

Опубліковано

2024-10-17

Як цитувати

Мацібора , Н. (2024). Відповідальність учнів початкових класів як соціально-особистісна чеснота. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (42(2), 102–110. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4213