ЧИННИКИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Анатолій Стеблецький доцент кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0001-7445-9947

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.4

Анотація

Зростання обсягів інформаційних потоків у різних сферах буття, відмирання професій і утворення нових — це створює нові швидкі і, тому не завжди успішні, трансформаційні процеси в освіті. Проблема забезпечення якості освіти завжди була і залишається актуальною. Все це зумовило мету нашого дослідження. У статті здійснено аналіз чинників забезпечення якості освіти, потенціалу розвитку компонент діяльності науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти (ЗВО). Визначено чинники, що впливають на ефективність взаємодії суб’єктів освітнього процесу через призму їх спільної діяльності. Зазначено наявність проблем у дослідженні якості педагогічної діяльності. Схарактеризовано чинники, які визначають характер взаємодії суб’єктів освітнього процесу.
Визначено резерви забезпечення якості вищої освіти, одним із яких є цілеспрямований розвиток компонент педагогічної діяльності викладачів ЗВО. Розглянуто структуру компонент педагогічної діяльності науково-педагогічного працівника. Визначено внутрішні чинники, які визначають базові параметри педагогічної діяльності викладача, характер суб`єкт-суб`єктної взаємодії в освітньому процесі, що веде до прогнозованого результату і визначає забезпечення високих стандартів освіти. Ще одним із чинників, що забезпечують якість освіти є характер розвитку педагогічної діяльності науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти. Важливими принципами, які покладено в основу розвитку компонент діяльності викладача ЗВО і які визначають його особливості, є такі: доброзичливості, відкритості, неупередженості, конструктивності, досконалості.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Батечко Н.Г. Феномен якості вищої освіти в сучасному науковому дискурсі. Освітологічний дискурс. 2017. № 3—4. С. 1—16.

Дауни М. Эффективный коучинг: Уроки коуча коучей / пер. с англ. М.:Добрая книга, 2008. 288 с.

Енциклопедія освіти / АПН України ; головн. ред. В. Г. Кремінь. Київ : Юрінком Інтер, 5. 2008. 1040 с.; Лукіна Т. Якість освіти. 12. Енциклопедія освіти / АН України ; головн. ред. В. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С. 1017—1018.

Зайченко І.В. Педагогічка і методика навчання у вищій школі: підручник. -3-е вид., переробл. І доп. К.: Ліра-К, 2018. 512 с.

Закон України «Про освіту», 2017 р. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T172145.html, (дата звернення: 20.03.2020 року)

Зміст і сутність педагогічної діяльності : навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів / О.Г. Романовський, О.С. Пономарьов, С.М. Пазиніч та ін. ; Національний технічний університет «Харківський політехнічний ін-т». Х.: НТУ «ХПІ», 2007. 228 с.

Кузьмина Н.В. Способности, одаренность, талант учителя. Ленинград, 1985. 165 с.

Кузьмина Н. В. Понятие «педагогической системы» и критерии ее оценки. Методы системного педагогического исследования /под. ред. Н.В. Кузьминой. 2—е изд. М.: Народное образование, 2002. С. 7–52.

Лінгарт Й. Процес і структура навчання людини. Перекл. з чеської. М., Прогрес, 1970. 685 с.

Мирончук Н.М. Основні аспекти самоорганізації навчально-професійної діяльності майбутніх викладачів. Професійна підготовка фахівців у системі неперервної освіти: зб. наук. праць / за ред. проф. С.С. Вітвицької, доц. Н.М. Мирончук. Житомир: ФОП Левковець, 2015. С. 168—172.

Педагогічні технології у неперервній професійній освіті / за ред. проф. С.О .Сисоєвої. К.: ВІПОЛ, 2001. 502 с.

Поташник М.М. Управление качеством образования: Практико-ориентированная монография и методическое пособие. М.: Педагогическое общество России, 2006. 448 с.

Психологія особистості: Словник-довідник / За редакцією П.П. Горностая, Т.М. Титаренко. К.: Рута, 2001. 320 с. С. 163.

Хворостяна H.В., Вєлікжаніна М.В. Аналіз основних чинників, які забезпечують якість освіти. Економіка ірегіон № 3 (34). ПолтНТУ. 2012. С. 25—29.

Щудло С. А. Чинники суспільного та наукового зацікавлення якістю вищої освіти. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2012. Вип. 55. С. 158—164.

Всемирная декларация о высшем образовании для XXI века: подходы и практические меры [Електронний ресурс]. — URL: http://docs.cntd.ru/document/901839539,(дата звернення: 20.03.2020 року)

Борисенко Л.Л. Розвиток дослідницьких умінь майбутніх психологів. https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/26595/PPP_2018_24.pdf?sequence=1&isAllowed=y, (дата звернення: 20.03.2020 року)

Хуторськой А. Ключові освітні компетентності. http://ru.osvita.ua/school/method/2340/, (дата звернення: 20.03.2020 року).

REFERENCES

Batechko, N.H. (2017). Fenomen yakosti vyshchoi osvity v suchasnomu naukovomu dyskursi [The Higher Education Quality Phenomenon in Contemporary Scientific Discourse]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational Discourse]. № 3—4. s. 1—16. (in Ukrainian)

Dauni, M. (2008). Jeffektivnyj kouching: Uroki koucha kouchej [Effective coaching: Coach coaching lessons] / per. s angl. M., Izdatel’stvo «Dobraja kniga», 288 s. (in Russian)

Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education ] (2008) / APN Ukrainy ; holovn. red. V.H. Kremin. Kyiv: Yurinkom Inter, 5. 1040 s.; Lukina T. Yakist osvity. 12. Entsyklopediia osvity / AN Ukrainy ; holovn. red. V. Kremen. Kyiv: Yurinkom Inter, S. 1017–1018. (in Ukrainian)

Zaichenko, I.V. (2018). Pedahohichka i metodyka navchannia u vyshchii shkoli: pidruchnyk [Pedagogics and teaching in higher education: a textbook]. -3-e vyd., pererobl. і dop. K., Vyd-vo Lira-K, 512 s. (in Ukrainian)

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine “On Education”], 2017 r. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T172145.html, (data zvernennia: 20.03.2020 roku) (in Ukrainian)

Zmist i sutnist pedahohichnoi diialnosti : navch. posib. dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Content and essence of pedagogical activity: teaching. tool. for students of higher education] (2007) / O.H. Romanovskyi, O.S. Ponomarov, S.M. Pazynich ta in. ; Natsionalnyi tekhnichnyi universytet «Kharkivskyi politekhnichnyi in-t».Kh. : NTU «KhPI», 228 s. (in Ukrainian)

Kuz’mina, N.V. (1985). Sposobnosti, odarennost’, talant uchitelja [Abilities, giftedness, talent of the teacher ]. Leningrad, 165 s. (in Russian)

Kuz’mina, N.V. (2002). Ponjatie “pedagogicheskoj sistemy” i kriterii ee ocenki [The concept of “pedagogical system” and criteria for its evaluation ]. Metody sistemnogo pedagogicheskogo issledovanija/ Pod. red. N.V. Kuz’minoj. 2-e izd. M.: Narodnoe obrazovanie, S. 7–52. (in Russian)

Linhart, Y. (1970). Protses i struktura navchannia liudyny [The process and structure of human learning]. Perekl. z cheskoi. M., Prohres, 685 s. (in Russian)

Myronchuk, N.M. (2015). Osnovni aspekty samoorhanizatsii navchalno-profesiinoi diialnosti maibutnikh vykladachiv [Main aspects of future teachers’ self-organization of educational and professional activity]. Profesiina pidhotovka fakhivtsiv u systemi neperervnoi osvity: zb. nauk. prats / za red. prof. S.S. Vitvytskoi, dots. N.M. Myronchuk. Zhytomyr: Levkovets, S. 168—172. (in Ukrainian)

Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii profesiinii osviti [Pedagogical technologies in continuing vocational education] (2001) / Za redaktsiieiu prof. S.O. Sysoievoi. K.: VIPOL, 502 s. (in Ukrainian)

Potashnik, M.M. (2006). Upravlenie kachestvom obrazovanija: Praktiko-orientirovannaja monografija i metodicheskoe posobie [Quality management of education: Practically oriented monograph and methodological manual]. — M.: Pedagogicheskoe obshhestvo Rossii, 448 s. (in Russian)

Psykholohiia osobystosti: Slovnyk-dovidnyk [PersonalityPsychology: Handbook ] (2001) / Za redaktsiieiu P.P. Hornostaia, T.M. Tytarenko. K.: Ruta,320 s, s. 163. (in Ukrainian)

Khvorostiana, H.V., Vielikzhanina, M.V. (2012). Analiz osnovnykh chynnykiv, yaki zabezpechuiut yakist osvity [Analysis of the main factors that ensure the quality of education ] / Ekonomika i rehion № 3 (34). PoltNTU. S 25—29. (in Ukrainian)

Shchudlo, S.A. (2012). Chynnyky suspilnoho ta naukovoho zatsikavlennia yakistiu vyshchoi osvity [Factors of public and scientific interest in the quality of higher education]. Sotsialni tekhnolohii: aktualni problemy teorii ta praktyky. Vyp. 55. S. 158–164. (in Ukrainian)

Vsemirnaja deklaracija o vysshem obrazovanii dlja XXI veka: podhody i prakticheskie mery [World Declaration on Higher Education for the 21st Century: Approaches and Practical Measures]. http://docs.cntd.ru/document/901839539, (data zvernennja: 20.03.2020 roku) (in Russian)

Borysenko, L.L. Rozvytok doslidnytskykh umin maibutnikh psykholohiv [Development of research skills of future psychologists]. https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/26595/PPP_2018_24.pdf?sequence=1&isAllowed=y, (data zvernennia: 20.03.2020 roku). (in Ukrainian)

Khutorskoi, A. Kliuchovi osvitni kompetentnosti [Keys of competency]. http://ru.osvita.ua/school/method/2340/, (data zvernennia: 20.03.2020 roku)

Downloads


Переглядів анотації: 691

Опубліковано

2020-06-06 — Оновлено 2020-09-22

Версії

Як цитувати

Стеблецький, А. (2020). ЧИННИКИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (33), 31–40. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.4 (Original work published 06, Червень 2020)

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ