FACTORS OF EDUCATION QUALITY ENSURING

Authors

  • Anatoly Stebletsky доцент кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0001-7445-9947

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.4

Abstract

The growth of information flows in different spheres of life, as well as the decay of some professions and emerging of new ones create new, rapid and, therefore, not always successful transformational processes in education. The problem of ensuring the quality of education has always been and remains topical. This has determined the purpose of the present study. The article analyzes the factors of education quality ensuring, the potential for activity components development of scientific-pedagogical employees at higher education institutions (HEI). The result of interaction between the teacher and the degree applicant in the HEI depends not only on the lecturer and their professional competence, but also on the applicant and formation of their key educational competences. The factors of effective interaction between the parties to educational process through the prism of their educational activity have been determined. The problems in studying the quality of educational activities have been stated. The factors determining the interaction nature of the parties to educational activity have been described.
40 Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка
Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy
The conditions of education process development in the higher schools are determined by its nature: the educational process relies upon the research basis, the interaction between the parties, the educational process being practice-aimed. The reserves of ensuring the higher education quality have been identified. One of them is the purposeful development of the lecturers’ pedagogical activity components in the higher education institutions. The structure of components of pedagogical activity of a scientific-pedagogical employee has been considered. The internal factors of ensuring quality of education in relation to higher education institutions have been determined. They determine the basic parameters of the lecturers’ pedagogical activity, the nature of subject-subject interaction in the educational process, which leads to the predicted result and determines the provision of high standards of education. The author proposes a method of measuring the objective indicators of development of the lecturers’ pedagogical activity components. The nature of development of pedagogical activity of scientific-pedagogical employees at higher education institutions is another factor contributing to the quality of education ensuring. The important principles to underlie the development of the lecturers’ activity components and to determine its character are: benevolence, openness, impartiality, constructiveness, perfection.
Key words:

Downloads

Download data is not yet available.

References

Батечко Н.Г. Феномен якості вищої освіти в сучасному науковому дискурсі. Освітологічний дискурс. 2017. № 3—4. С. 1—16.

Дауни М. Эффективный коучинг: Уроки коуча коучей / пер. с англ. М.:Добрая книга, 2008. 288 с.

Енциклопедія освіти / АПН України ; головн. ред. В. Г. Кремінь. Київ : Юрінком Інтер, 5. 2008. 1040 с.; Лукіна Т. Якість освіти. 12. Енциклопедія освіти / АН України ; головн. ред. В. Кремень. Київ: Юрінком Інтер, 2008. С. 1017—1018.

Зайченко І.В. Педагогічка і методика навчання у вищій школі: підручник. -3-е вид., переробл. І доп. К.: Ліра-К, 2018. 512 с.

Закон України «Про освіту», 2017 р. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T172145.html, (дата звернення: 20.03.2020 року)

Зміст і сутність педагогічної діяльності : навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів / О.Г. Романовський, О.С. Пономарьов, С.М. Пазиніч та ін. ; Національний технічний університет «Харківський політехнічний ін-т». Х.: НТУ «ХПІ», 2007. 228 с.

Кузьмина Н.В. Способности, одаренность, талант учителя. Ленинград, 1985. 165 с.

Кузьмина Н. В. Понятие «педагогической системы» и критерии ее оценки. Методы системного педагогического исследования /под. ред. Н.В. Кузьминой. 2—е изд. М.: Народное образование, 2002. С. 7–52.

Лінгарт Й. Процес і структура навчання людини. Перекл. з чеської. М., Прогрес, 1970. 685 с.

Мирончук Н.М. Основні аспекти самоорганізації навчально-професійної діяльності майбутніх викладачів. Професійна підготовка фахівців у системі неперервної освіти: зб. наук. праць / за ред. проф. С.С. Вітвицької, доц. Н.М. Мирончук. Житомир: ФОП Левковець, 2015. С. 168—172.

Педагогічні технології у неперервній професійній освіті / за ред. проф. С.О .Сисоєвої. К.: ВІПОЛ, 2001. 502 с.

Поташник М.М. Управление качеством образования: Практико-ориентированная монография и методическое пособие. М.: Педагогическое общество России, 2006. 448 с.

Психологія особистості: Словник-довідник / За редакцією П.П. Горностая, Т.М. Титаренко. К.: Рута, 2001. 320 с. С. 163.

Хворостяна H.В., Вєлікжаніна М.В. Аналіз основних чинників, які забезпечують якість освіти. Економіка ірегіон № 3 (34). ПолтНТУ. 2012. С. 25—29.

Щудло С. А. Чинники суспільного та наукового зацікавлення якістю вищої освіти. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2012. Вип. 55. С. 158—164.

Всемирная декларация о высшем образовании для XXI века: подходы и практические меры [Електронний ресурс]. — URL: http://docs.cntd.ru/document/901839539,(дата звернення: 20.03.2020 року)

Борисенко Л.Л. Розвиток дослідницьких умінь майбутніх психологів. https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/26595/PPP_2018_24.pdf?sequence=1&isAllowed=y, (дата звернення: 20.03.2020 року)

Хуторськой А. Ключові освітні компетентності. http://ru.osvita.ua/school/method/2340/, (дата звернення: 20.03.2020 року).

REFERENCES

Batechko, N.H. (2017). Fenomen yakosti vyshchoi osvity v suchasnomu naukovomu dyskursi [The Higher Education Quality Phenomenon in Contemporary Scientific Discourse]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational Discourse]. № 3—4. s. 1—16. (in Ukrainian)

Dauni, M. (2008). Jeffektivnyj kouching: Uroki koucha kouchej [Effective coaching: Coach coaching lessons] / per. s angl. M., Izdatel’stvo «Dobraja kniga», 288 s. (in Russian)

Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education ] (2008) / APN Ukrainy ; holovn. red. V.H. Kremin. Kyiv: Yurinkom Inter, 5. 1040 s.; Lukina T. Yakist osvity. 12. Entsyklopediia osvity / AN Ukrainy ; holovn. red. V. Kremen. Kyiv: Yurinkom Inter, S. 1017–1018. (in Ukrainian)

Zaichenko, I.V. (2018). Pedahohichka i metodyka navchannia u vyshchii shkoli: pidruchnyk [Pedagogics and teaching in higher education: a textbook]. -3-e vyd., pererobl. і dop. K., Vyd-vo Lira-K, 512 s. (in Ukrainian)

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [The Law of Ukraine “On Education”], 2017 r. http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T172145.html, (data zvernennia: 20.03.2020 roku) (in Ukrainian)

Zmist i sutnist pedahohichnoi diialnosti : navch. posib. dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Content and essence of pedagogical activity: teaching. tool. for students of higher education] (2007) / O.H. Romanovskyi, O.S. Ponomarov, S.M. Pazynich ta in. ; Natsionalnyi tekhnichnyi universytet «Kharkivskyi politekhnichnyi in-t».Kh. : NTU «KhPI», 228 s. (in Ukrainian)

Kuz’mina, N.V. (1985). Sposobnosti, odarennost’, talant uchitelja [Abilities, giftedness, talent of the teacher ]. Leningrad, 165 s. (in Russian)

Kuz’mina, N.V. (2002). Ponjatie “pedagogicheskoj sistemy” i kriterii ee ocenki [The concept of “pedagogical system” and criteria for its evaluation ]. Metody sistemnogo pedagogicheskogo issledovanija/ Pod. red. N.V. Kuz’minoj. 2-e izd. M.: Narodnoe obrazovanie, S. 7–52. (in Russian)

Linhart, Y. (1970). Protses i struktura navchannia liudyny [The process and structure of human learning]. Perekl. z cheskoi. M., Prohres, 685 s. (in Russian)

Myronchuk, N.M. (2015). Osnovni aspekty samoorhanizatsii navchalno-profesiinoi diialnosti maibutnikh vykladachiv [Main aspects of future teachers’ self-organization of educational and professional activity]. Profesiina pidhotovka fakhivtsiv u systemi neperervnoi osvity: zb. nauk. prats / za red. prof. S.S. Vitvytskoi, dots. N.M. Myronchuk. Zhytomyr: Levkovets, S. 168—172. (in Ukrainian)

Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii profesiinii osviti [Pedagogical technologies in continuing vocational education] (2001) / Za redaktsiieiu prof. S.O. Sysoievoi. K.: VIPOL, 502 s. (in Ukrainian)

Potashnik, M.M. (2006). Upravlenie kachestvom obrazovanija: Praktiko-orientirovannaja monografija i metodicheskoe posobie [Quality management of education: Practically oriented monograph and methodological manual]. — M.: Pedagogicheskoe obshhestvo Rossii, 448 s. (in Russian)

Psykholohiia osobystosti: Slovnyk-dovidnyk [PersonalityPsychology: Handbook ] (2001) / Za redaktsiieiu P.P. Hornostaia, T.M. Tytarenko. K.: Ruta,320 s, s. 163. (in Ukrainian)

Khvorostiana, H.V., Vielikzhanina, M.V. (2012). Analiz osnovnykh chynnykiv, yaki zabezpechuiut yakist osvity [Analysis of the main factors that ensure the quality of education ] / Ekonomika i rehion № 3 (34). PoltNTU. S 25—29. (in Ukrainian)

Shchudlo, S.A. (2012). Chynnyky suspilnoho ta naukovoho zatsikavlennia yakistiu vyshchoi osvity [Factors of public and scientific interest in the quality of higher education]. Sotsialni tekhnolohii: aktualni problemy teorii ta praktyky. Vyp. 55. S. 158–164. (in Ukrainian)

Vsemirnaja deklaracija o vysshem obrazovanii dlja XXI veka: podhody i prakticheskie mery [World Declaration on Higher Education for the 21st Century: Approaches and Practical Measures]. http://docs.cntd.ru/document/901839539, (data zvernennja: 20.03.2020 roku) (in Russian)

Borysenko, L.L. Rozvytok doslidnytskykh umin maibutnikh psykholohiv [Development of research skills of future psychologists]. https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/26595/PPP_2018_24.pdf?sequence=1&isAllowed=y, (data zvernennia: 20.03.2020 roku). (in Ukrainian)

Khutorskoi, A. Kliuchovi osvitni kompetentnosti [Keys of competency]. http://ru.osvita.ua/school/method/2340/, (data zvernennia: 20.03.2020 roku)

Downloads


Abstract views: 722

Published

2020-06-06 — Updated on 2020-09-22

Versions

How to Cite

Stebletsky, A. (2020). FACTORS OF EDUCATION QUALITY ENSURING. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (33), 31–40. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.33.4 (Original work published June 6, 2020)

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy