Навчання мови білінгвальних учнів засобом книжок-картинок: багатовимірне дослідження у Греції

Автор(и)

  • І. Пападопулос І. кандидат прикладної лінгвістики та педагогіки, Доцент кафедри педагогіки та невідкладної грамотності, Міжнародний грецький університет, Греція https://orcid.org/0000-0002-3262-0314
  • Н. Кошарна кандидат педагогічних наук, доцент, Завідувач кафедри іноземних мов та методики, Факультет педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-4841-6219

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.395

Анотація

У статті розглянуто питання навчання іноземної мови дітей, які є іммігрантами,
по відношенню до країни, в якій вони перебувають. Розглянуто документи та рекомендації Ради Європи
у цьому питанні; виокремлено позитивний досвід ефективного навчання дітей-іммігрантів другої мови
як іноземної; представлено теоретичні розвідки щодо ефективних методів / технологій навчання
мови тієї країни, в якій вони є іммігрантами. Практичною складовою статті стало багатовимірне
дослідження, проведене у Греції. Аналіз досліджень, на які спирались автори означеної статті,
доводить ефективність застосування саме книжок-картинок у навчанні іноземної мови означеної
категорії дітей. В дослідженні брали участь п’ятдесят дітей 5-річного віку (рідні мови — албанська
та болгарська), які отримували дошкільну освіту в Греції. Результати дослідження спонукають
до важливості створення та застосування подібних книжок-картинок як візуальних посібників
з вивчення іноземної мови. Крім того, вони створюють позитивне середовище для білінгвальних учнів,
що позитивно впливає на досягнення навчальної та виховної мети.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

REFERENCE

Arizpe, E. & Styles, M. (2003). Children Reading Pictures. Interpreting Visual Texts.Abingdon:

RoutledgeFalmer.

Bader B. (1976) American Picturebooks from Noah’s Ark to The Beast Within. New York: Macmillan.

p.

CollinsDictionary. URL: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/picturebook (Date

of application: May 05, 2023).

Dunn O. (2003). REALpictureBOOKS — an additional experience in English. In S. Mourão (Ed.),

Current Practices: A Look at Teaching English to Children in Portugal. Book of Proceedings, APPI &

IATEFL 1st Young Learner Conference, Lisbon: APPI, P.106–ll4.

Ellis G., Brewster J. (2014) Tell it Again! The Storytelling Handbook for Primary Teachers (3rd ed.).

London: British Council. URL: http://www.teachingenglish.org.uk/article/tell-it-again-storytellinghandbook-

primaryenglish-language-teachers (Date of application: May 05, 2023).

European Commission (2017) Migrants in European schools: learning and maintaining languages /

Staring F., Day L., Meierkord A. Thematic report from a programme of expert workshops and peer learning

activities. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 25 p. URL: http://publications.europa6.

eu/resource/cellar/c0683c22-25a8-11e8-ac73-01aa75ed71a1.0001.01/DOC_1 (Date of application: May

, 2023)

European Education and Culture Executive Agency, Eurydice (2023) Key data on teaching languages

at school in Europe — 2023 edition // Publications Office of the European Union, 2023, URL: https://data.

europa.eu/doi/10.2797/529032 (Date of application: May 05, 2023).

Ghosn I-K. (2013) Storybridge to second language literacy. The Theory, Research and Practice

of Teaching English with Children’s Literature, Charlotte, NC: Information Age Publishing. 231 p.

Kosahrna N., Petryk L. (2021) Organization of future primary school teachers’ professional practice

within the optional block «Foreign Language». Continuing professional education: theory and practice

(series: Pedagogical Sciences). ISSUE № 4 (69), 2021. P. 50-59. DOI: https://doi.org/10.28925/1609-

2021.4.6

Mourão S. (2016) Picturebooks in the primary EFL Classroom: Authentic Literature for an Authentic

Response. CLELE (Children’s Literature in English Language Education) Journal, Volume 4 (1). P. 25 — 43.

Nezhyva L., Palamar S., Marienko M. (2021) Clouds of words as a didactic tool in literary education

of primary school children CTE 2021: 9th Workshop on Cloud Technologies in Education, December 17,

, Kryvyi Rih, Ukraine. P. 381 — 393.

Palamar S., Nezhyva L. (2021) Features of the use of the word cloud in the linguistic and literary field

of primary education. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy. P. 54 — 61.

Papadopoulos I. (2020). From classroom translanguaging pedagogy to classroom pedagogy: Supporting

literacy, communication and cooperative creativity. Thessaloniki: Disigma Publications

Papadopoulou Sm. (2018a). Persuasion: the power of persuasion as a teaching tool for learning Greek

as a foreign language. European Journal of Foreign Language Teaching. 3 (2).

Picturebooks in European Primary English Language Teaching (2023) URL: https://www.

teachingenglish.org.uk/news-and-events/webinars/webinars-teachers/picturebooks-european-primaryenglish-

language-teaching (Date of application: May 05, 2023).

Rudnik Y. (2023) The use of Augmented Reality and Virtual Reality Technologies in Teaching Foreign

Languages. Educological discourse. Issue 1(40). P.165 — 183. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.110

Shulevitz U. (1985). Writing with pictures: How to write and illustrate children’s books. New York:

Watson-Guptill Publications. 271 p.

Yilmaz S., Yükse M., Canel A.N. (2015) Investigating Preschool Children’s Perceptions of the Concepts

of “Good” and “Bad” through the Method of Picture Analysis

Downloads


Переглядів анотації: 31

Опубліковано

2023-05-23

Як цитувати

Пападопулос І., І., & Кошарна, Н. (2023). Навчання мови білінгвальних учнів засобом книжок-картинок: багатовимірне дослідження у Греції. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (39 (1), 33–39. https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.395