Використання цифрових технологій для розвитку дітей з аутизмом

Автор(и)

  • П. Корня аспірант кафедри комп’ютерних наук Факультету інформаційних технологій та математики Київського університету імені Бориса Грінченка, https://orcid.org/0000-0001-6061-7895

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.3914

Анотація

Статтю присвячено напрямкам використання цифрових технологій для розвитку
дітей з аутизмом. Досліджено значення цифрових технологій в освіті та розвитку дітей з розладами аутистичного спектру (РАС). Проаналізовано п’ять напрямків технологій, в яких розробляється програмне забезпечення для дітей з РАС, як-от: мобільні технології, робототехніка,
віртуальна реальність, доповнена реальність та змішана реальність. Визначено, що застосування тих чи тих технологій має бути обумовлено вимогами, які можуть мати різні категорії
дітей-аутистів. Запропоновано приклади п’яти напрямків застосування інструментів цифрових технологій, спрямованих на втручання, корекцію або навчання. Запропоновані інструменти
цифрових технологій відрізняються тим, що не просто корегують чи розвивають ті чи інші
навички у дітей із РАС, а спираються на їхні наявні особистісні характеристики, що забезпечить
ефективне застосування цих технологій.
Аналіз наукової літератури дозволив зробити висновок, що психолого-педагогічною особливістю
навчання дітей з аутизмом є необхідність враховувати їхні специфічні потреби та можливості
учнів. Основними особливостями є необхідність розвитку соціальних та комунікаційних навичок,
серед яких є дуже важливим розвиток навичок соціальної взаємодії з однолітками. На рівні теоретичного узагальнення було визначено, що застосування ІКТ для навчання дітей з аутизмом
дозволяє використати актуальні напрацювання в галузі ІТ та удосконалити процеси соціалізації дитини з особливими потребами, її соціальні навички і, зокрема, навички взаємодії з однолітками. Визначено, що доцільним є застосування інноваційних методик, які використовують такі
технології навчання, як комп’ютерні технології, призначені для ПК, мобільних та комунікаційних
пристроїв (смартфонів, планшетів тощо) із відповідними програмними додатками, роботів,
технології доповненої, віртуальної або змішаної реальності та інші, що допомагатимуть дітям
з аутизмом вчитися і розвивати навички соціальної взаємодії.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Андруник, В., Шестакевич, Т., Пасічник, В., & Кунанець, Н. (2019). Інформаційні технології навчання учнів з аутизмом. Retrieved from: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2019/

feb/15582/181912maket-76-88.pdf

Козявкін, В., Волошин, Т., & Качмар О. (2014). Застосування комп’ютерних ігрових технологій у реабілітації дітей з аутизмом. Психіатрія, неврологія та медична психологія. 2016, 3, 1(19),

-107.

Носенко, Ю. Гета, А. Заїка, В. & Коваленко В. (2018). Сучасні засоби ІКТ підтримки інклюзивного

навчання. Полтава : ПУЕТ.

Adjorlu, A., & Serafin, S. (2022). Virtual Reality (VR) for Children Diagnosed With Autism Spectrum

Disorder (ASD). Retrieved from: https://vbn.aau.dk/.../virtual-reality-vr-forchildren-diagnosed-withautism-spectrum-disorde

American Psychiatric Association. (2013). Autism Spectrum Disorder. Diagnostic and Statistical

Manual of Mental Disorders, 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 50-9.

Aresti-Bartolome, N. & Garcia-Zapirain, B. (2022). Technologies as Support Tools for Persons with

Autistic Spectrum Disorder. Retrieved from: www.mdpi.com/journal/ijerph.

Autistic kids respond to Kaspar the robot. (2011). URL: http://www.dailyherald.com/article/20110313/

entlife/703139996/

Bai Z., Blackwell A. F., & Coulouris G. (2015). Using Augmented Reality to Elicit Pretend Play

for Children with Autism. Transactions on Visualization and Computer Graphics, 21(5), 598–610.

Billard, A., Robins, B., Dautenhahn, K., & Nadel, J. (2006). Building Robota, a Mini-Humanoid Robot

for the Rehabilitation of Children with Autism. RESNA Assistive Technology Journal, 19 (1).

Brandão, J., & Cunha, P. (2015). An Augmented Reality GameBook for Children with Autism Spectrum

Disorders. ICELW, June 10th-12th, 123–7.

Center for Disease Controland Prevention, CDC. (2007). Autism Information Center, Atlanta, April 25.

Coppin, M. Apps for Students with Autism Wheel. (2022). Retrieved from: http://www.kindysegovia.

com/318-2/.

Dautenhahn, K., Woods, S., Kaouri, C., Walters, M. L., Koay, K. L., & Werry, I. (2005). What is a Robot

Companion — Friend, Assistant or Butler? Proc. IROS 2005, IEEE IRS/RSJ International Conference

on Intelligent Robots and Systems. Canada, Edmonton, Alberta, August 2-6, 1488-93.

Davis T. N., O’Reilly M., Kang S., Lang R., Rispoli M., Sigafoos J., & Mulloy A. (2013). Chelation

treatment for autism spectrum disorders: A systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders, 7.

-55.

Didehbani, N., Allen, T., & Kandalaft,M. (2016). Virtual Reality Social Cognition Training for children

with high functioning autism. Computers in Human Behavior. 62. 703–11.

Ehrlich, J. & Miller, J. (2022). A Virtual environment for teaching social skills: AViSSS. Retrieved from:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1750946713000640?%20via%3Dihub

Fletcher-Watson, S. (2022). Targeted Review of Computer-Assisted Learning for People with Autism

Spectrum Disorder. Retrieved from: https://link.springer.com/article/10.1007/s40489-013-0003-4

Guazzaroni, G. (2022). Virtual Reality. Retrieved from: http://www.giulianaguazzaroni.net/

Parisod, H., Pakarinin, A., Kauhanen, L., Aromaa ,M., & Leppanen, V. (2014). Promoting children’s

health with digital games. Games for Health Journal: Research, Development, and Clinical Applications,

, 3(3), 145-53.

Ravindran, V. (2022). Immersive Virtual Reality as a Tool to Improve Police Safety in Adolescents and

Adults with ASD. Retrieved from: http://grantome.com/grant/NIH/R42-MH115539-02

Robins, B., Ferrari, E., Dautenhahn, K., & Kronrief, G. (2010). Human-centred design methods:

Developing Scenarios for Robot Assisted Play Informed by User Panels and Field Trials. Internati onal

Journal of Human-Computer Studies IJHCS, 68, 873-98.

Robins, B., Dautenhahn, K., Boekhorst, R. T., & Billard A., (2005). A. Robotic assistants in therapy and

education of children with autism: can a small humanoid robot help encourage social interaction skills?

Universal Access in the Information Society, 4(2). 105–20.

Tanaka, J. W., Wolf, J. M., & Klaiman, C. (2012). The perception and identification of facial emotions

in individuals with Autism Spectrum Disorders using the Let’s Face It! Emotion Skills Battery. J Child

Psychol Psychiatry, 53(12), 1259–67.

Werry, I., & Dautenhahn, K. (2007). Human-Robot Interaction as a Model for Autism Therapy:

An Experimental Study with Children with Autism. Modeling Biology: Structures, Behaviors, Evolution.

Theoretical Biology. Vienna Series (рр. 283–99). Vienna: MIT Press.

REFERENCES

Andrunyk, V., Shestakevych, T., Pasichnyk, V., & Kunanets, N. (2019). Informatsiini tekhnolohii

navchannia uchniv z autyzmom. [Information technologies for teaching students with autism.] Retrieved

from: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2019/feb/15582/181912maket-76-88.pdf (ukr)

Koziavkin, V., Voloshyn, T., & Kachmar O. (2014). Zastosuvannia kompiuternykh ihrovykh tekhnolohii

u reabilitatsii ditei z autyzmom. [The use of computer game technologies in the rehabilitation of children

with autism.] Psykhiatriia, nevrolohiia ta medychna psykholohiia. 2016, 3, 1(19), 101-107. (ukr)

Nosenko, Yu. Heta, A. Zaika, V. & Kovalenko V. (2018). Suchasni zasoby IKT pidtrymky inkliuzyvnoho

navchannia. [Modern ICT tools for supporting inclusive education.] Poltava : PUET. (ukr)

Adjorlu, A., & Serafin, S. (2022). Virtual Reality (VR) for Children Diagnosed With Autism Spectrum

Disorder (ASD). Retrieved from: https://vbn.aau.dk/.../virtual-reality-vr-forchildren-diagnosed-withautism-spectrum-disorde

American Psychiatric Association. (2013). Autism Spectrum Disorder. Diagnostic and Statistical

Manual of Mental Disorders, 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association, 50-9.

Aresti-Bartolome, N. & Garcia-Zapirain, B. (2022). Technologies as Support Tools for Persons with

Autistic Spectrum Disorder. Retrieved from: www.mdpi.com/journal/ijerph.

Autistic kids respond to Kaspar the robot. (2011). URL: http://www.dailyherald.com/article/20110313/

entlife/703139996/

Bai Z., Blackwell A. F., & Coulouris G. (2015). Using Augmented Reality to Elicit Pretend Play

for Children with Autism. Transactions on Visualization and Computer Graphics, 21(5), 598–610.

Billard, A., Robins, B., Dautenhahn, K., & Nadel, J. (2006). Building Robota, a Mini-Humanoid Robot

for the Rehabilitation of Children with Autism. RESNA Assistive Technology Journal, 19 (1).

Brandão, J., & Cunha, P. (2015). An Augmented Reality GameBook for Children with Autism Spectrum

Disorders. ICELW, June 10th-12th, 123–7.

Center for Disease Controland Prevention, CDC. (2007). Autism Information Center, Atlanta, April 25.

Coppin, M. Apps for Students with Autism Wheel. (2022). Retrieved from: http://www.kindysegovia.

com/318-2/.

Dautenhahn, K., Woods, S., Kaouri, C., Walters, M. L., Koay, K. L., & Werry, I. (2005). What is a Robot

Companion — Friend, Assistant or Butler? Proc. IROS 2005, IEEE IRS/RSJ International Conference

on Intelligent Robots and Systems. Canada, Edmonton, Alberta, August 2-6, 1488-93.

Davis T. N., O’Reilly M., Kang S., Lang R., Rispoli M., Sigafoos J., & Mulloy A. (2013). Chelation

treatment for autism spectrum disorders: A systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders, 7.

-55.

Didehbani, N., Allen, T., & Kandalaft,M. (2016). Virtual Reality Social Cognition Training for children

with high functioning autism. Computers in Human Behavior. 62. 703–11.

Ehrlich, J. & Miller, J. (2022). A Virtual environment for teaching social skills: AViSSS. Retrieved from:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1750946713000640?%20via%3Dihub

Fletcher-Watson, S. (2022). Targeted Review of Computer-Assisted Learning for People with Autism

Spectrum Disorder. Retrieved from: https://link.springer.com/article/10.1007/s40489-013-0003-4

Guazzaroni, G. (2022). Virtual Reality. Retrieved from: http://www.giulianaguazzaroni.net/

Parisod, H., Pakarinin, A., Kauhanen, L., Aromaa ,M., & Leppanen, V. (2014). Promoting children’s

health with digital games. Games for Health Journal: Research, Development, and Clinical Applications,

, 3(3), 145-53.

Ravindran, V. (2022). Immersive Virtual Reality as a Tool to Improve Police Safety in Adolescents and

Adults with ASD. Retrieved from: http://grantome.com/grant/NIH/R42-MH115539-02

Robins, B., Ferrari, E., Dautenhahn, K., & Kronrief, G. (2010). Human-centred design methods:

Developing Scenarios for Robot Assisted Play Informed by User Panels and Field Trials. Internati onal

Journal of Human-Computer Studies IJHCS, 68, 873-98.

Robins, B., Dautenhahn, K., Boekhorst, R. T., & Billard A., (2005). A. Robotic assistants in therapy and

education of children with autism: can a small humanoid robot help encourage social interaction skills?

Universal Access in the Information Society, 4(2). 105–20.

Tanaka, J. W., Wolf, J. M., & Klaiman, C. (2012). The perception and identification of facial emotions

in individuals with Autism Spectrum Disorders using the Let’s Face It! Emotion Skills Battery. J Child

Psychol Psychiatry, 53(12), 1259–67.

Werry, I., & Dautenhahn, K. (2007). Human-Robot Interaction as a Model for Autism Therapy:

An Experimental Study with Children with Autism. Modeling Biology: Structures, Behaviors, Evolution.

Theoretical Biology. Vienna Series (рр. 283–99). Vienna: MIT Press.

Downloads


Переглядів анотації: 86

Опубліковано

2023-05-19

Як цитувати

Корня, П. (2023). Використання цифрових технологій для розвитку дітей з аутизмом. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (39 (1), 94–101. https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.3914