Підхід Реджо-Емілії у взаємодії з дітьми раннього віку.
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.404Анотація
У статті висвітлено унікальний Реджіо-Емілія підхід, знайомство з яким є важливим у розрізі змін у дошкільній освіті України відповідно світових освітніх тенденцій сформульованих відповідно до загальних змін у світі (пандемія, війна, екологічні проблеми тощо). Описано важливість створення умов для самовираження дітей в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти за допомогою спеціально створеного середовища. Здійснено аналітичний огляд щодо середовищного підходу запропонованого Реджіо-Емілія підходом та впливу такого середовища на розвиток гармонійної особистості. Підняті питання щодо можливості надання дітям достатнього вільного часу у наповненому матеріалами середовищі. Окреслено особливості впровадження Реджіо-Емілія підходу у структуру дня дітей раннього віку: зустріч на п’яцца і її важливість у створенні взаємозв’язків між всіма дітьми і дорослими; проведення асамблеї і її основні моменти; вибір діяльностей і особливості подання їх відповідно до опрацьованої попередньо документації; різновиди діяльностей у середовищі і пов’язані з ними облаштування закладу. У статті висвітлюються ідеї організації життєдіяльності дітей у закладах дошкільної освіти різної форми власності, які працюють за реджіо-емілія підходом. Здійснено аналіз архітектурних рішень у закладах дошкільної освіти які працюють за реджіо-підходом. Аргументовано важливість реалізації самовираження дитини у особистісній парадигмі в освіті. Схарактеризовано діяльності, які діти обирають протягом вільного часу: діяльності без дорослого, діяльності з дорослим, особливості їх розташування у середовищі задля зацікавлення і поглиблення у тему дослідження. Визначено основні види документації, які є важливими для формування діяльностей та пропозицій дітям, враховуючи можливість «самовираження» з зазначеними активностями. Реджіо-підхід описується як один з прогресивних і доведених роками практики підходів, що сприяють «самовираженню» дітей. Акцентовано увагу на важливості сутнісних змін у створенні розвивального простору дошкільних закладів України, які сприятимуть вільному вибору дітей і їх «самовираженню». Зроблені висновки та визначені перспективи подальших досліджень.
Завантаження
Посилання
Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження /упоряд.: О.Г.Косенчук,
І.М.Новик, О.А.Венгловська, Л.В.Куземко. Харків: «Ранок», 2021. 240 с.
Дичківська І.М., Поніманська Т.І. М. Монтессорі: теорія і технологія. Київ: Видавничий Дім
«Слово», — 2009. — 304 с.
Гармс Тельма. Шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти. Третя
редакція (ECERS — 3)/Тельма Гармс, Річард М. Кліффорд, Деббі Краєр/переклад з англ. О. Тільна.
Харків: Вид. «Ранок», 2020. 116 с.
Bordercrossings: Encounter with Living things Digital landscapes. Reggio Children Pubns, 2018,
pages.
Children, spaces, relations-metaprojects for an environment for young children. Reggio Children Pubns,
, 160 pages.
Making learning visible: children as individual and group learners. Project Zero, Reggio Children.
Reggio Children Pubns, 2001, 368 pages
Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity: osoblyvosti vprovadzhennia /uporiad.: O.H.Kosenchuk,
I.M.Novyk, O.A.Venhlovska, L.V.Kuzemko. Kharkiv: «Ranok», 2021. 240 s. [in Ukrainian]
Dychkivska I.M., Ponimanska T.I. M. Montessori: teoriia i tekhnolohiia. Kyiv: Vydavnychyi Dim
«Slovo», 2009. 304 s. [in Ukrainian]
Harms Telma. Shkala otsiniuvannia yakosti osvitnoho protsesu v zakladakh doshkilnoi osvity. Tretia
redaktsiia (ECERS — 3)/Telma Harms, Richard M. Klifford, Debbi Kraier/pereklad z anhl. O. Tilna.
Kharkiv: Vyd. «Ranok», 2020. 116 s. [in Ukrainian]
Bordercrossings: Encounter with Living things Digital landscapes. Reggio Children Pubns, 2018,
pages. [in English]
Children, spaces, relations-metaprojects for an environment for young children. Reggio Children
Pubns, 2008, 160 pages. [in English]
Making learning visible: children as individual and group learners. Project Zero, Reggio Children.
Reggio Children Pubns, 2001, 368 pages [in English]