Підхід Реджо-Емілії у взаємодії з дітьми раннього віку.

Автор(и)

  • К. Фаббі Міжнародне раннє дитинство Експерт з питань освіти (ЮНІСЕФ), Президент організації Reggio Children https://orcid.org/0000-0003-4019-3663
  • В. В'юнник Аспірантка, Кафедра дошкільної освіти, Факультету педагогічної освіти, Київський університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0003-2936-4900

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.404

Анотація

У статті висвітлено унікальний Реджіо-Емілія підхід, знайомство з яким є важливим у розрізі змін у дошкільній освіті України відповідно світових освітніх тенденцій сформульованих відповідно до загальних змін у світі (пандемія, війна, екологічні проблеми тощо). Описано важливість створення умов для самовираження дітей в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти за допомогою спеціально створеного середовища. Здійснено аналітичний огляд щодо середовищного підходу запропонованого Реджіо-Емілія підходом та впливу такого середовища на розвиток гармонійної особистості. Підняті питання щодо можливості надання дітям достатнього вільного часу у наповненому матеріалами середовищі. Окреслено особливості впровадження Реджіо-Емілія підходу у структуру дня дітей раннього віку: зустріч на п’яцца і її важливість у створенні взаємозв’язків між всіма дітьми і дорослими; проведення асамблеї і її основні моменти; вибір діяльностей і особливості подання їх відповідно до опрацьованої попередньо документації; різновиди діяльностей у середовищі і пов’язані з ними облаштування закладу. У статті висвітлюються ідеї організації життєдіяльності дітей у закладах дошкільної освіти різної форми власності, які працюють за реджіо-емілія підходом. Здійснено аналіз архітектурних рішень у закладах дошкільної освіти які працюють за реджіо-підходом. Аргументовано важливість реалізації самовираження дитини у особистісній парадигмі в освіті. Схарактеризовано діяльності, які діти обирають протягом вільного часу: діяльності без дорослого, діяльності з дорослим, особливості їх розташування у середовищі задля зацікавлення і поглиблення у тему дослідження. Визначено основні види документації, які є важливими для формування діяльностей та пропозицій дітям, враховуючи  можливість «самовираження» з зазначеними активностями. Реджіо-підхід описується як один з прогресивних і доведених роками практики підходів, що сприяють «самовираженню» дітей. Акцентовано увагу на важливості сутнісних змін у створенні розвивального простору дошкільних закладів України, які сприятимуть вільному вибору дітей і їх «самовираженню». Зроблені висновки та визначені перспективи подальших досліджень.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Державний стандарт дошкільної освіти: особливості впровадження /упоряд.: О.Г.Косенчук,

І.М.Новик, О.А.Венгловська, Л.В.Куземко. Харків: «Ранок», 2021. 240 с.

Дичківська І.М., Поніманська Т.І. М. Монтессорі: теорія і технологія. Київ: Видавничий Дім

«Слово», — 2009. — 304 с.

Гармс Тельма. Шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти. Третя

редакція (ECERS — 3)/Тельма Гармс, Річард М. Кліффорд, Деббі Краєр/переклад з англ. О. Тільна.

Харків: Вид. «Ранок», 2020. 116 с.

Bordercrossings: Encounter with Living things Digital landscapes. Reggio Children Pubns, 2018,

pages.

Children, spaces, relations-metaprojects for an environment for young children. Reggio Children Pubns,

, 160 pages.

Making learning visible: children as individual and group learners. Project Zero, Reggio Children.

Reggio Children Pubns, 2001, 368 pages

Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity: osoblyvosti vprovadzhennia /uporiad.: O.H.Kosenchuk,

I.M.Novyk, O.A.Venhlovska, L.V.Kuzemko. Kharkiv: «Ranok», 2021. 240 s. [in Ukrainian]

Dychkivska I.M., Ponimanska T.I. M. Montessori: teoriia i tekhnolohiia. Kyiv: Vydavnychyi Dim

«Slovo», 2009. 304 s. [in Ukrainian]

Harms Telma. Shkala otsiniuvannia yakosti osvitnoho protsesu v zakladakh doshkilnoi osvity. Tretia

redaktsiia (ECERS — 3)/Telma Harms, Richard M. Klifford, Debbi Kraier/pereklad z anhl. O. Tilna.

Kharkiv: Vyd. «Ranok», 2020. 116 s. [in Ukrainian]

Bordercrossings: Encounter with Living things Digital landscapes. Reggio Children Pubns, 2018,

pages. [in English]

Children, spaces, relations-metaprojects for an environment for young children. Reggio Children

Pubns, 2008, 160 pages. [in English]

Making learning visible: children as individual and group learners. Project Zero, Reggio Children.

Reggio Children Pubns, 2001, 368 pages [in English]

Downloads


Переглядів анотації: 453

Опубліковано

2023-10-22

Як цитувати

Фаббі, К., & В’юнник, В. (2023). Підхід Реджо-Емілії у взаємодії з дітьми раннього віку. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (40 (2), 26–31. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.404