Становлення української фонетики та методики її навчання в освітніх закладах.

Автор(и)

  • Г. Кузнецова доцент кафедри української мови, літератури та методики навчання Навчально-наукового інституту філології та історії Глухівського національного педагогічного університету ім. О. Довженка, кандидат педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0002-3863-1911

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.407

Анотація

У статті здійснено аналіз генези фонетичної системи української мови, методики її навчання, обґрунтовано значущість історичних процесів становлення фонетики у формуванні фахових компетентностей майбутніх учителів української словесності. З’ясовано, що більш продуктивними етапами дослідження фонетики української мови, методики її навчання в освітніх закладах були: помежів’я ХІХ–ХХ ст.; 20–30-ті рр. ХХ ст.; часи незалежності України. Простежено підходи, методи, технології навчання фонетики. Унаочнено періоди походження мови, які гіпотетично мовознавцями зорієнтовані на хронологічні відтинки. Досліджено підходи, принципи, на засадах яких відбувалося становлення фонетики та фонетичної лінгводидактики української мови: ретроспективний, історичний, сталого розвитку, динамічний, «членування масиву знань» (за К. Тищенком). Проаналізовано й узагальнено найдавніші звукові зміни, описані М. Жовтобрюхом у монографії «Історія української мови. Фонетика». Результати аналізу представлено як фонетичний кейс «Факти з історії фонетики рідної мови: найдавніші звукові зміни, їх національна унікальність».

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Бацевич Ф. С. Історія лінгвофілософських учень : підручник. 2-ге вид. Київ : ВЦ «Академія»,

210 с.

Булаховський Л. А. Вибрані твори в п’яти томах. Т. 1. Загальне мовознавство. Київ : Наукова

думка, 1975. 496 с.

Дружинець М. Генеза української літературної мови у гіпотезах та концепціях Ю. Карпенка.

Записки з українського мовознавства : збірник наукових праць. Вип. 29. Одеса : Видавець С. Л. Назарчук, 2022. С. 24–36. URL: http://zum.onu.edu.ua/article/view/262342 (дата звернення: 20.03.2023).

Жовтобрюх М., Русанівський В., Скляренко В. Історія української мови. Фонетика. Київ :

Наукова думка, 1979. 367 с.

Карпенко Ю. О. Українська гіпотеза походження української мови. Мовознавство. 1993. № 5.

С. 3–8.

Кузнецова Г. П. Мовознавча спадщина В. Сімовича та її роль у формуванні фонетичної компетентності майбутніх учителів-словесників. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. Глухів, 2020. Вип. 3(44). С. 95–106. Doi:

https://doi.org10.31376/2410-0897-2020-3-44-95-106

Кучерук О. А., Караман С. О., Караман О. В., Віннікова Н. М. Використання ІКТ для формування

фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. № 3. Т. 71. С. 196–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_71_3_16

(дата звернення: 20.10.2023).

Плачинда В. П. Павло Гнатович Житецький. Київ : Наукова думка, 1987. 208 с.

Роланд Піч Вільгельм фон Гумбольт про зв’язок між національним характером і національною мовою. Український світ : науково-популярний журнал. 2018. URL: https://ukrsvit1.com.ua/

kultura/vykhovannia-j-osvita/roland-pich-vilhelm-fon-humboldt-pro-zv-iazok-mizh-natsionalnymkharakterom-i-natsionalnoiu-movoiu.html (дата звернення: 05.11.2023)

Фаріон І. Мова — краса і сила: Суспільно-креативна роль української мови в ХІ — середині

ХІХ ст. 2-ге вид. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007.

с.

Христенок В. Критерії періодизації історії української мови. Науковий часопис Національного

педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) : Збірник наукових праць / відп. ред. Л. І. Мацько. Київ : НПУ імені

М. П. Драгоманова, 2009. Вип. 2. С. 169–174.

Шерех Ю. Всеволод Ганцов. Олена Курило. Вінніпег. Канада, 1954. 78 с.

Wilhelm von Humboldt. Gesammelte Schriften / hrsg. von Albert Leitzmann. Berlin, 1907. Т. 7. 345 s

REFERENCES

Batsevych, F. S. (2011). Istoriia linhvofilosofskykh uchen [History of linguistic and philosophical

doctrines]. (2nd ed.) Kyiv: VTs «Akademiia». [in Ukrainian].

Bulakhovskyi, L. A. (1975). Vybrani tvory v piaty tomakh. T.1. Zahalne movoznavstvo [Selected works

in five volumes. Т.1. General linguistics]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

Druzhynets, M. (2022). Heneza ukrainskoi literaturnoi movy u hipotezakh ta kontseptsiiakh

Yu. Karpenka [The genesis of the Ukrainian literary language in the hypotheses and concepts of Y. Karpenko].

Zapysky z ukrainskoho movoznavstva — Notes on Ukrainian Linguistics, 29, 24–36. http://zum.onu.edu.ua/

article/view/262342 [in Ukrainian].

Zhovtobriukh, M., Rusanivskyi, V., & Skliarenko, V. (1979). Istoriia ukrainskoi movy. Fonetyka [History

of the Ukrainian language. Phonetics]. Kyiv: «Naukova dumka». [in Ukrainian].

Karpenko, Yu. O. (1993). Ukrainska hipoteza pokhodzhennia ukrainskoi movy [Ukrainian hypothesis

of the origin of the Ukrainian language]. Movoznavstvo — Linguistics, 5, 3–8. [in Ukrainian].

Kuznetsova, H. P. (2020). Movoznavcha spadshchyna V. Simovycha ta yii rol u formuvanni fonetychnoi

kompetentnosti maibutnikh uchyteliv-slovesnykiv [Linguistic heritage of V. Simovych and its role

in the formation of phonetic competence of future language teachers]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho

pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka — Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv

National Pedagogical University, 3(44), 95–106. doi: https://doi.org10.31376/2410-0897-2020-3-44-95-106

[in Ukrainian].

Kucheruk, O. A., Karaman, S. O., Karaman, O. V., & Vinnikova, N. M. (2019). Vykorystannia IKT dlia

formuvannia fakhovykh kompetentnostei u maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Using ICT

for the formation of professional competences in future teachers of Ukrainian language and literature].

Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia — Information Technologies and Learning Tools, 71(3), 196–

http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_71_3_16 [in Ukrainian].

Plachynda, V. P. (1987). Pavlo Hnatovych Zhytetskyi. Kyiv: «Naukova dumka». [in Ukrainian].

Ukrainskyi svit. (2018). Roland Pich Vilhelm fon Humbolt pro zviazok mizh natsionalnym kharakterom

i natsionalnoiu movoiu [Roland Pich Wilhelm von Humbolt on the relationship between national character

and national language. Ukrainian world]. https://ukrsvit1.com.ua/kultura/vykhovannia-j-osvita/rolandpich-vilhelm-fon-humboldt-pro-zv-iazok-mizh-natsionalnym-kharakterom-i-natsionalnoiu-movoiu.

html [in Ukrainian].

Farion, I. (2007). Mova — krasa i syla: Suspilno-kreatyvna rol ukrainskoi movy v XI–seredyni XII st.

[Language is beauty and power: Social and Creative Role of the Ukrainian Language in the XI-MidNineteenth Century] (2nd ed.). Lviv: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika».

[in Ukrainian].

Khrystenok, V. (2009). Kryterii periodyzatsii istorii ukrainskoi movy [Criteria for Periodisation

of the History of the Ukrainian Language]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu

imeni M. P. Drahomanova — Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University, 2, 169–

[in Ukrainian].

Sherekh, Yu. (1954). Vsevolod Hantsov. Olena Kurylo. Kanada: Vinnipeh. [in Ukrainian].

von Humboldt, W. (1907). Wilhelm von Humboldts gesammelte schriften. Berlin: B. Behr. [in Germany]

Downloads


Переглядів анотації: 39

Опубліковано

2023-10-16

Як цитувати

Кузнецова, Г. (2023). Становлення української фонетики та методики її навчання в освітніх закладах. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (40 (2), 49–51. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.407

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ