Formation of Ukrainian phonetics and its teaching methods in educational institutions.

Authors

  • G. Kuznetsova Associate Professor of the Department of Ukrainian Language, Literature and teaching methods of the Educational and Research Institute of Philology and History Hlukhiv National Pedagogical Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University, Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor https://orcid.org/0000-0002-3863-1911

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.407

Abstract

The article analyzes the genesis of the phonetic system of the Ukrainian language, the methods of its teaching, substantiates the significance of the historical processes of the formation of phonetics in the formation of professional competences of future teachers of Ukrainian literature. It was found that the more productive stages of the study of the phonetics of the Ukrainian language, the methods of its teaching in educational institutions were: the borderlands of the 19th-20th centuries; 20s-30s of the 20th century; times of independence of Ukraine. Approaches, methods, technologies of teaching phonetics are traced. The periods of the origin of the language, which are hypothetically oriented by linguists on chronological aspects, are visualized. The approaches and principles on the basis of which the formation of phonetics and phonetic linguistic didactics of the Ukrainian language took place were studied: retrospective, historical, sustainable development, dynamic, "membership of the body of knowledge" (according to K. Tyshchenko). The oldest sound changes described by M. Zhovtobryukh in the monograph "History of the Ukrainian language" were analyzed and summarized. Phonetics". The results of the analysis are presented as a phonetic case "Facts from the history of native language phonetics: the oldest sound changes, their national uniqueness."

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бацевич Ф. С. Історія лінгвофілософських учень : підручник. 2-ге вид. Київ : ВЦ «Академія»,

210 с.

Булаховський Л. А. Вибрані твори в п’яти томах. Т. 1. Загальне мовознавство. Київ : Наукова

думка, 1975. 496 с.

Дружинець М. Генеза української літературної мови у гіпотезах та концепціях Ю. Карпенка.

Записки з українського мовознавства : збірник наукових праць. Вип. 29. Одеса : Видавець С. Л. Назарчук, 2022. С. 24–36. URL: http://zum.onu.edu.ua/article/view/262342 (дата звернення: 20.03.2023).

Жовтобрюх М., Русанівський В., Скляренко В. Історія української мови. Фонетика. Київ :

Наукова думка, 1979. 367 с.

Карпенко Ю. О. Українська гіпотеза походження української мови. Мовознавство. 1993. № 5.

С. 3–8.

Кузнецова Г. П. Мовознавча спадщина В. Сімовича та її роль у формуванні фонетичної компетентності майбутніх учителів-словесників. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія: Педагогічні науки. Глухів, 2020. Вип. 3(44). С. 95–106. Doi:

https://doi.org10.31376/2410-0897-2020-3-44-95-106

Кучерук О. А., Караман С. О., Караман О. В., Віннікова Н. М. Використання ІКТ для формування

фахових компетентностей у майбутніх учителів української мови і літератури. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. № 3. Т. 71. С. 196–214. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_71_3_16

(дата звернення: 20.10.2023).

Плачинда В. П. Павло Гнатович Житецький. Київ : Наукова думка, 1987. 208 с.

Роланд Піч Вільгельм фон Гумбольт про зв’язок між національним характером і національною мовою. Український світ : науково-популярний журнал. 2018. URL: https://ukrsvit1.com.ua/

kultura/vykhovannia-j-osvita/roland-pich-vilhelm-fon-humboldt-pro-zv-iazok-mizh-natsionalnymkharakterom-i-natsionalnoiu-movoiu.html (дата звернення: 05.11.2023)

Фаріон І. Мова — краса і сила: Суспільно-креативна роль української мови в ХІ — середині

ХІХ ст. 2-ге вид. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007.

с.

Христенок В. Критерії періодизації історії української мови. Науковий часопис Національного

педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство) : Збірник наукових праць / відп. ред. Л. І. Мацько. Київ : НПУ імені

М. П. Драгоманова, 2009. Вип. 2. С. 169–174.

Шерех Ю. Всеволод Ганцов. Олена Курило. Вінніпег. Канада, 1954. 78 с.

Wilhelm von Humboldt. Gesammelte Schriften / hrsg. von Albert Leitzmann. Berlin, 1907. Т. 7. 345 s

REFERENCES

Batsevych, F. S. (2011). Istoriia linhvofilosofskykh uchen [History of linguistic and philosophical

doctrines]. (2nd ed.) Kyiv: VTs «Akademiia». [in Ukrainian].

Bulakhovskyi, L. A. (1975). Vybrani tvory v piaty tomakh. T.1. Zahalne movoznavstvo [Selected works

in five volumes. Т.1. General linguistics]. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].

Druzhynets, M. (2022). Heneza ukrainskoi literaturnoi movy u hipotezakh ta kontseptsiiakh

Yu. Karpenka [The genesis of the Ukrainian literary language in the hypotheses and concepts of Y. Karpenko].

Zapysky z ukrainskoho movoznavstva — Notes on Ukrainian Linguistics, 29, 24–36. http://zum.onu.edu.ua/

article/view/262342 [in Ukrainian].

Zhovtobriukh, M., Rusanivskyi, V., & Skliarenko, V. (1979). Istoriia ukrainskoi movy. Fonetyka [History

of the Ukrainian language. Phonetics]. Kyiv: «Naukova dumka». [in Ukrainian].

Karpenko, Yu. O. (1993). Ukrainska hipoteza pokhodzhennia ukrainskoi movy [Ukrainian hypothesis

of the origin of the Ukrainian language]. Movoznavstvo — Linguistics, 5, 3–8. [in Ukrainian].

Kuznetsova, H. P. (2020). Movoznavcha spadshchyna V. Simovycha ta yii rol u formuvanni fonetychnoi

kompetentnosti maibutnikh uchyteliv-slovesnykiv [Linguistic heritage of V. Simovych and its role

in the formation of phonetic competence of future language teachers]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho

pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka — Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv

National Pedagogical University, 3(44), 95–106. doi: https://doi.org10.31376/2410-0897-2020-3-44-95-106

[in Ukrainian].

Kucheruk, O. A., Karaman, S. O., Karaman, O. V., & Vinnikova, N. M. (2019). Vykorystannia IKT dlia

formuvannia fakhovykh kompetentnostei u maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury [Using ICT

for the formation of professional competences in future teachers of Ukrainian language and literature].

Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia — Information Technologies and Learning Tools, 71(3), 196–

http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_71_3_16 [in Ukrainian].

Plachynda, V. P. (1987). Pavlo Hnatovych Zhytetskyi. Kyiv: «Naukova dumka». [in Ukrainian].

Ukrainskyi svit. (2018). Roland Pich Vilhelm fon Humbolt pro zviazok mizh natsionalnym kharakterom

i natsionalnoiu movoiu [Roland Pich Wilhelm von Humbolt on the relationship between national character

and national language. Ukrainian world]. https://ukrsvit1.com.ua/kultura/vykhovannia-j-osvita/rolandpich-vilhelm-fon-humboldt-pro-zv-iazok-mizh-natsionalnym-kharakterom-i-natsionalnoiu-movoiu.

html [in Ukrainian].

Farion, I. (2007). Mova — krasa i syla: Suspilno-kreatyvna rol ukrainskoi movy v XI–seredyni XII st.

[Language is beauty and power: Social and Creative Role of the Ukrainian Language in the XI-MidNineteenth Century] (2nd ed.). Lviv: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika».

[in Ukrainian].

Khrystenok, V. (2009). Kryterii periodyzatsii istorii ukrainskoi movy [Criteria for Periodisation

of the History of the Ukrainian Language]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu

imeni M. P. Drahomanova — Scientific Journal of the National Pedagogical Dragomanov University, 2, 169–

[in Ukrainian].

Sherekh, Yu. (1954). Vsevolod Hantsov. Olena Kurylo. Kanada: Vinnipeh. [in Ukrainian].

von Humboldt, W. (1907). Wilhelm von Humboldts gesammelte schriften. Berlin: B. Behr. [in Germany]

Downloads


Abstract views: 56

Published

2023-10-16

How to Cite

Kuznetsova , G. (2023). Formation of Ukrainian phonetics and its teaching methods in educational institutions. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (40 (2), 49–51. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.407

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education