Статистичний інструментарій в педагогічних дослідженнях

Автор(и)

  • Н. Руденко старша викладачка кафедри початкової освіти Факультету педагогічної освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка, кандидатка педагогічних наук, Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-6274-9311

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.428

Ключові слова:

задачі математичної статистики, е-ресурси длятистична гіпотеза, статистична статистичного аналізу, критерії узгодження, методи математичної статистики, ста

Анотація

У зв’язку з активним розвитком науково-технічного прогресу відбувається вплив математичної
науки на всі наукові галузі, зокрема і на педагогіку. Важливим аспектом є підвищення якості педагогічних досліджень при організації експерименту, експертизі отриманих наукових результатів
та підтвердженні вірогідності цих результатів методами математичної статистики. Складнощі, пов’язані з коректним застосуванням статистичних методів в педагогічних дослідженнях, пояснюються тим, що в таких дослідженнях вивчаються якісні ознаки феноменів та явищ,
які вимагають узгодження мети й змісту дослідницьких завдань з арсеналом математичних
та статистичних процедур. Cтатистика прагне математичними методами надати відповідні докази твердженням експертів у різних галузях з метою знаходження консенсусу в прийнятті
правильних дій на основі статистичної інформації.
У статті теоретично висвітлено математичні та статистичні методи в педагогічних дослідженнях при організації експерименту, експертизі отриманих наукових результатів та підтвердженні вірогідності цих результатів методами математичної статистики; означено основні
дефініції дослідження, а саме: математична статистика, задачі математичної статистики,
методи математичної статистики, статистична грамотність, статистична гіпотеза, критерії узгодження, е-ресурси для статистичного аналізу.
Відібрано основні математичні методи, які застосовуються в педагогічних дослідженнях, наведено алгоритм перевірки статичних гіпотез в педагогічних дослідженнях, виокремлено статистичні критерії узгодження для перевірки гіпотези про вид розподілу випадкової величини (Пірсона, Фішера, Стьюдента) та розглянуто сучасні е-ресурси для обчислень критеріїв узгодження
(JASP, PSPP, DataMelt та Sisense та інші) та деякі онлайн-калькулятори

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Герич М. С., Синявська О. О. Математична статистика: навч. посібник. Ужгород, ДВНЗ «УжНУ»,

, 146 с.

Грисенко М. В., Рижов А. Ю. Математична статистика для економістів міжнародників. Київ :

ВПЦ «Київ. ун-т», 261 с.

Мієр Т. І., Бондаренко Г. Л. Дослідницькі основи інноваційної складової професійної підготовки

вчителя початкової школи з використанням європейського та вітчизняного досвіду. Освіта і суспільство VI: Міжнародний збірник наукових праць. С. 262–271. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/

eprint/36169

Остапенко Я. О. Використання PSPP під час статистичного аналізу. Східна Європа: економіка, бізнес та управлінн. № 13, c. 254–265. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/13_2018/46.pdf

Паламар С. П., Кондратюк С. Г. Системний підхід до формування навичок проведення науково-педагогічного дослідження. Молодий вчений. № 10.2 (50.2). 2017. С. 65–69. URL: https://elibrary.

kubg.edu.ua/id/eprint/21902/1/S_Palamar__S_Kondratiuk_SAFS_2017_PI.pdf

Brydges, C & Gaeta, L. (2019). An Introduction to Calculating Bayes Factors in JASP for Speech,

Language, and Hearing Research. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 62(12): 4523–

doi:10.1044/2019_JSLHR-H-19-0183. PMID 31830850. S2CID 209342577

Callingham, R., Carmichael, C., & Watson, J. (2016). Explaining Student Achievement: The influence

of teachers’ pedagogical contentknowledge in statistics. International Journal of Science and Mathematics

Education, 2016, 14, 1339–1357. DOI:10.1007/s10763-015-9653-2

Chick, H., Pierce, R., & Wander, R. (2014). Sufficiently Assessing Teachers’ Statistical Literacy. ICOTS9

(2014) Invited Paper – Refereed.

https://iase-web.org/icots/9/proceedings/pdfs/ICOTS9_7C3_WANDER.pdf?1405041694

Gal, I. (2002) Adults’ Statistical Literacy: Meanings, components, responsibilities. Int. Stat. Rev. 2002,

, 1–25.

Gonda, D., Pavlovičová, G., Ďuris, V., & Tirpáková, A. (2022). Implementation of Pedagogical Research

into Statistical Courses to Develop Students’ Statistical Literacy. Mathematics 2022, 10(11), 1793; https://

doi.org/10.3390/math10111793

Jonathon Love, Ravi Selker, Maarten Marsman, et al (2019) JASP: Graphical Statistical Software

for Common Statistical Designs. Journal of Statistical Software, January 2019, 88(2), 1–13 DOI:10.18637/

jss.v088.i02

Pierce, R., Chick, H., Watson, J., Les, M., & Dalton, M. (2014). A Statistical Literacy Hierarchy for

Interpreting Educational System Data. Aust. J. Educ. 2014, 58, 195–217.

Wagenmakers, E., Love ,J., Marsman, M., Jamil, T., Ly, A., Verhagen, J., et al (2018). Bayesian inference

for psychology. Part II: Example applications with JASP». Psychonomic Bulletin & Review. 25(1): 58–76.

doi:10.3758/s13423-017-1323-7. PMC 5862926. PMID 28685272

Watson, J. (1997) Assessing Statistical Literacy through the Use of Media Surveys. In The Msessment

Chullenge in Statistics Education; Gal, I., Garfield, J., Eds.; International Statistical Institutel IOS Press:

Amsterdam, The Netherlands, 1997; pp. 107–121.

REFERENCES

Herych, M. S., Syniavska, O. O. (2021) Matematychna statystyka [Mathematical Statistics]. 146 p.

[in Ukrainian].

Hrysenko, M. V., & Ryzhov, A. Yu. (2011). Matematychna statystyka dlia ekonomistiv mizhnarodnykiv

[Mathematical Statistics for International Economists]. 261 p. [in Ukrainian].

Miyer, T. I., & Bondarenko, H. L. (2021). Doslidnytski osnovy innovatsiinoi skladovoi profesiinoi

pidhotovky vchytelia pochatkovoi shkoly z vykorystanniam yevropeiskoho ta vitchyznianoho dosvidu

[Research Basis of the Innovative Component of Professional Training of Primary School Teachers Using

European and Domestic Experience]. Osvita i suspilstvo, VI, pp. 262–271 ISSN 978–83–66567–26–9

[in Ukrainian].

Ostapenko, Ya. O. (2018). Vykorystannia PSPP pid chas statystychnoho analizu [Use of the PSPP

in Statistical Analysis]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia, 13, pp. 254–265 [in Ukrainian].

http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/13_2018/46.pdf

Palamar, S. P., & Kondratiuk, S. H. (2017). Systemnyi pidkhid do formuvannia navychok provedennia

naukovo-pedahohichnoho doslidzhennia [A systematic approach to the formation of skills in scientific and

pedagogical research]. Molodyi vchenyi (10.2), pp. 65–69. ISSN 2304-5809 [in Ukrainian].

Brydges, C., & Gaeta, L. (2019). An Introduction to Calculating Bayes Factors in JASP for Speech,

Language, and Hearing Research. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 62(12): 4523–4533

[in English].

doi:10.1044/2019_JSLHR-H-19-0183. PMID 31830850. S2CID 209342577

Callingham, R., Carmichael, C., & Watson, J. (2016). Explaining Student Achievement: The influence

of teachers’ pedagogical contentknowledge in statistics. International Journal of Science and Mathematics

Education, 2016, 14, 1339–1357. DOI:10.1007/s10763-015-9653-2 [in English].

Chick, H., Pierce, R., & Wander, R. (2014). Sufficiently assessing teachers’ statistical literacy. ICOTS9

(2014) Invited Paper — Refereed [in English].

https://iaseweb.org/icots/9/proceedings/pdfs/ICOTS9_7C3_WANDER.pdf?1405041694

Gal, I. (2002). Adults’ Statistical Literacy: Meanings, components, responsibilities. Int. Stat. Rev. 2002,

, 1–25 [in English].

Gonda, D., Pavlovičová, G, Ďuris, V, & Tirpáková, A. (2022). Implementation of Pedagogical

Research into Statistical Courses to Develop Students’ Statistical Literacy. Mathematics 2022, 10 (11), 1793

[in English].

https://doi.org/10.3390/math10111793

Jonathon Love, Ravi Selker, Maarten Marsman, et al (2019). JASP: Graphical Statistical Software

for Common Statistical Designs. Journal of Statistical Software, January 2019, 88(2), DOI:10.18637/jss.

v088.i02 [in English]

Pierce, R., Chick, H., Watson, J., Les M., & Dalton, M. (2014). A Statistical Literacy Hierarchy

for Interpreting Educational System Data. Aust. J. Educ. 2014, 58, 195–217 [in English].

Wagenmakers, E., Love, J., Marsman, M., Jamil, T., Ly, A., Verhagen, J., et al (2018). Bayesian inference

for psychology. Part II: Example applications with JASP». Psychonomic Bulletin & Review, 25 (1): 58–76

[in English].

doi:10.3758/s13423-017-1323-7 PMC 5862926. PMID 28685272

Watson, J. (1997). Assessing Statistical Literacy through the Use of Media Surveys. In The Msessment

Chullenge in Statistics Education; Gal, I., Garfield, J., Eds.; International Statistical Institutel IOS Press:

Amsterdam, The Netherlands, 1997; pp. 107–121 [in English].

Downloads


Переглядів анотації: 40

Опубліковано

2024-10-23

Як цитувати

Руденко, Н. (2024). Статистичний інструментарій в педагогічних дослідженнях. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (42(2), 59–67. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.428

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ