Формування монологічного мовлення в учнів початкових класів засобом емоційності медіаосвіти
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.429Анотація
У статті висвітлено дієвість практичного виклику основних емоцій засобом медіаосвітнього контенту з формуванням монологічного мовлення учнів початкових класів. Доведено, що
збалансоване використання в медіаконтенті матеріалів, які викликають емоції (задоволення — радість, інтерес — ажіотаж, дистрес — горе, подив — переляк, сором’язливість — ніяковість — приниження, відраза — огида, гнів — обурення, зневага — презирство, страх — жах,
байдужість — недбалість) суттєво покращить запам’ятовування та сприймання навчального матеріалу, а також позитивно вплине на розвиток монологічного мовлення учнів. Визначено
важливість володіння вчителем початкової школи тонким смаком, мімікою, жестом, дикцією
та добре поставленим голосом, для успішного використання медіаконтенту в практиці шкільного навчання з метою формування монологічного мовлення учнів.
Процес формування монологічного мовлення учнів початкових класів засобом емоційності медіаосвіти становить єдність чуттєвого й раціонального відображення дійсності, в якій значну,
а часом і вирішальну роль відіграє емоційний фактор. Відповідно до того, як покращується монологічне мовлення учнів, і за сприятливих позашкільних умов розвитку учня співвідношення чуттєвого й раціонального досягає рівноваги, інколи — раціональне переважає.
В учнів початкових класів чуттєве пізнання виражається складною триєдністю відчуттів,
сприймань та уявлень: спочатку відчуття як сигнал до розкриття шуканого, потім, значно повніше, сприймання і, нарешті, чуттєво-наочне уявлення.
Психічний розвиток учня початкової школи дуже інтенсивний: змінюються й вдосконалюються
психічні процеси уваги, уяви, пам’яті, мислення, мовлення, розвивається довільна регуляція поведінки; закладаються основи особистості. У цей період особливо значна роль учителя у формуванні громадських і особистісних якостей учня, його здібностей до оволодіння мовно-літературною
освітою. Адже нема межі здібностям дитини, якщо педагог виявляє до неї оптимістичне і творче ставлення.
Завантаження
Посилання
Сіранчук Н. М., Бондаренко Г. Л. Компетентнісне спрямування уроку української мови в початковій школі. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2023. № 2. С. 93–99. URL: http://surl.li/nghjp
Вознесенська О., Сидоркіна М. Медіатворчість як складова сімейної медіаосвіти: використання ресурсів арт-терапії: матеріали Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Медіаосвіта — пріоритетний напрям в освіті ХХІ століття: проблеми, досягнення і перспективи», 2013. URL: https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21
Кросмедіа: контент, технології, перспективи: колективна монографія / за заг. ред. д. н. із соц. ком. В. Е. Шевченко; Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. К. : Кафедра мультимедійних технологій і медіадизайну Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2017. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf
Петрик Л. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи: особливості застосування медіазасобів на уроках іноземних мов. Педагогічні науки: збірник наукових праць. 2019. № 88. С. 120–125. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2019-88-20
Паламар С. П., Ліннік О. О. Впровадження медіазасобів в початковій школі на уроках гуманітарного циклу. Молодий вчений. 2021. № 8(96). С. 69–73. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-15
Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення учнів початкових класів засобом медіаосвіти на матеріалі синтаксису простого речення. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки. 2024. № 3. С. 49–56. URL: http://surl.li/xvnamq
Паламар С. П., Нежива Л. Л. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках читання в початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2020. № 34(2). С. 6–13.
Сіранчук Н. М. Формування лексичної компетентності в учнів початкових класів на уроках української мови : монографія. Київ : Центр учбової літератури, 2017. 288 с.
Carroll Ellis Izard. Emotions, Cognition and Behavior. Cambridge University Press. (with Jerome Kagan), 1984. 704 p.
REFERENCES
Siranchuk, N., Bondarenko, H. G. (2023). Kompetentnisne spriamuvannia uroku ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli. [Competent Instruction of Ukrainian Language Lessons in Primary School]. Acta Paedagogisa Volynienses, Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn National University, 2, pp. 93–99 [in Ukrainian]. http://surl.li/nghjp
Voznesenska, O., & Sydorkina, M. (2013). Mediatvorchist yak skladova simeinoi mediaosvity: vykorystannia resursiv art-terapii. [Media Creativity as a Component of Family Media Education: The use of art therapy resources]. International scientific Internet conference "Media education — a priority direction in the education of the 21st century: problems, achievements and prospects". [in Ukrainian].
https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21
Shevchenko, V. (2017). Krosmedia: kontent, tekhnolohii, perspektyvy [Cross Media: Content, technologies, perspectives]. Collective monograph, Institute of Journalism of Taras Shevchenko Kyiv National University, Kyiv [in Ukrainian].
http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf
Petryk, L. (2019). Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly: osoblyvosti zastosuvannia mediazasobiv na urokakh inozemnykh mov. [Future Primary School Teacher’s Professional Training: Peculiarities of media use at foreign language lessons]. Collection of scientific works “Pedagogical Sciences”, 88, pp. 120–125. ISSN 2413-1865 [in Ukrainian].
Palamar, S., & Linnyk, O. (2021). Vprovadzhennia mediazasobiv v pochatkovii shkoli na urokakh humanitarnoho tsyklu [Introduction of Media in Primary School in the Lessons of the Humanitarian Cycle]. Young Scientist, 8(96), pp. 69–73. ISSN 2304-5809 [in Ukrainian].
Siranchuk, N. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh klasiv zasobom mediaosvity na materiali syntaksysu prostoho rechennia [Formation of Monologue Speech of Primary Grades Students Using the Media Education Tool on the Material of Simple Sentence Syntax]. Acta Paedagogisa Volynienses. Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn National University, № 3, pp. 49–56 [in Ukrainian]. http://surl.li/xvnamq
Palamar, S., & Nezhyva, L. (2020). Metodychna model zastosuvannia dopovnenoi realnosti na urokakh chytannia v pochatkovii shkoli. [Methodological Model of Applying Augmented Reality at Reading Lessons in Primary School]. Pedagogical Education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy, 34(2), 6–13 [in Ukrainian].
Siranchuk, N. (2017). Formuvannia leksychnoi kompetentnosti v uchniv pochatkovykh klasiv na urokakh ukrainskoi movy [Formation of Lexical Competence in Primary School Students in Ukrainian Language Lessons]. Kyiv: Center for Educational Literature, 288 p. [in Ukrainian].
Carroll, Ellis Izard (1984). Emotions, Cognition and Behavior. Cambridge University Press. (with Jerome Kagan), 704 p. [in English].