Developing Oracy Skills at Primary School Students by Means of Emotionality in Media Education
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.429Abstract
The article highlights the effectiveness of practical invocation of basic emotions by means of media educational
content with the development of oracy skills in primary school students.
It has been proven that the balanced use of materials in the media content that elicit emotions of pleasure —
joy, interest — excitement, distress — grief, surprise — fright, shyness — awkwardness — humiliation,
disgust — dislike, anger — indignation, disdain — contempt, fear — horror, indifference — negligence will
significantly improve the memorization and perception of educational material, as well as have a positive effect
on the development of students’ oracy skills. The importance of a primary school teacher’s possession of subtle taste, facial expressions, gestures, diction and a well-placed voice for the successful use of media content
in the practice of school education in order to form students’ oracy skills is determined.
The process of development of oracy skills in primary school students by means of emotionality in media education
is a synthesis of sensual and rational reflection of reality, in which the emotional factor plays a significant and
sometimes decisive role. According to how the students’ oracy skills improves and under favorable extracurricular
conditions of the student’s development, the ratio of the sensual and the rational reaches a balance, sometimes
the rational prevails.
In primary school students, sensory cognition is expressed by a complex trinity of sensations, perceptions and
ideas: first, sensation as a signal to reveal what is sought, then, much more fully, perception and, finally, sensoryvisual representation.
The mental development of a primary school student is a highly intensive process, during which the mental
processes of attention, imagination, memory, thinking, speech undergo significant changes and improvements,
voluntary regulation of behaviour development; the foundations of personality are laid. In this period,
the teacher’s role in shaping the student’s social and personal qualities, his abilities to master language
and literature education is especially significant. It can be argued that there are no limits to a child’s abilities,
if the teacher shows an optimistic and creative attitude towards him.
Downloads
References
Сіранчук Н. М., Бондаренко Г. Л. Компетентнісне спрямування уроку української мови в початковій школі. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2023. № 2. С. 93–99. URL: http://surl.li/nghjp
Вознесенська О., Сидоркіна М. Медіатворчість як складова сімейної медіаосвіти: використання ресурсів арт-терапії: матеріали Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції «Медіаосвіта — пріоритетний напрям в освіті ХХІ століття: проблеми, досягнення і перспективи», 2013. URL: https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21
Кросмедіа: контент, технології, перспективи: колективна монографія / за заг. ред. д. н. із соц. ком. В. Е. Шевченко; Інститут журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. К. : Кафедра мультимедійних технологій і медіадизайну Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2017. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf
Петрик Л. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя початкової школи: особливості застосування медіазасобів на уроках іноземних мов. Педагогічні науки: збірник наукових праць. 2019. № 88. С. 120–125. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2019-88-20
Паламар С. П., Ліннік О. О. Впровадження медіазасобів в початковій школі на уроках гуманітарного циклу. Молодий вчений. 2021. № 8(96). С. 69–73. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-15
Сіранчук Н. М. Формування монологічного мовлення учнів початкових класів засобом медіаосвіти на матеріалі синтаксису простого речення. Acta Paedagogiсa Volynienses. Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки. 2024. № 3. С. 49–56. URL: http://surl.li/xvnamq
Паламар С. П., Нежива Л. Л. Методична модель застосування доповненої реальності на уроках читання в початковій школі. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2020. № 34(2). С. 6–13.
Сіранчук Н. М. Формування лексичної компетентності в учнів початкових класів на уроках української мови : монографія. Київ : Центр учбової літератури, 2017. 288 с.
Carroll Ellis Izard. Emotions, Cognition and Behavior. Cambridge University Press. (with Jerome Kagan), 1984. 704 p.
REFERENCES
Siranchuk, N., Bondarenko, H. G. (2023). Kompetentnisne spriamuvannia uroku ukrainskoi movy v pochatkovii shkoli. [Competent Instruction of Ukrainian Language Lessons in Primary School]. Acta Paedagogisa Volynienses, Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn National University, 2, pp. 93–99 [in Ukrainian]. http://surl.li/nghjp
Voznesenska, O., & Sydorkina, M. (2013). Mediatvorchist yak skladova simeinoi mediaosvity: vykorystannia resursiv art-terapii. [Media Creativity as a Component of Family Media Education: The use of art therapy resources]. International scientific Internet conference "Media education — a priority direction in the education of the 21st century: problems, achievements and prospects". [in Ukrainian].
https://aup.com.ua/uploads/Zbirnuk_Harkiv.pdf#page=21
Shevchenko, V. (2017). Krosmedia: kontent, tekhnolohii, perspektyvy [Cross Media: Content, technologies, perspectives]. Collective monograph, Institute of Journalism of Taras Shevchenko Kyiv National University, Kyiv [in Ukrainian].
http://journlib.univ.kiev.ua/mono/cross.pdf
Petryk, L. (2019). Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia pochatkovoi shkoly: osoblyvosti zastosuvannia mediazasobiv na urokakh inozemnykh mov. [Future Primary School Teacher’s Professional Training: Peculiarities of media use at foreign language lessons]. Collection of scientific works “Pedagogical Sciences”, 88, pp. 120–125. ISSN 2413-1865 [in Ukrainian].
Palamar, S., & Linnyk, O. (2021). Vprovadzhennia mediazasobiv v pochatkovii shkoli na urokakh humanitarnoho tsyklu [Introduction of Media in Primary School in the Lessons of the Humanitarian Cycle]. Young Scientist, 8(96), pp. 69–73. ISSN 2304-5809 [in Ukrainian].
Siranchuk, N. (2024). Formuvannia monolohichnoho movlennia uchniv pochatkovykh klasiv zasobom mediaosvity na materiali syntaksysu prostoho rechennia [Formation of Monologue Speech of Primary Grades Students Using the Media Education Tool on the Material of Simple Sentence Syntax]. Acta Paedagogisa Volynienses. Lutsk: Lesya Ukrainka Volyn National University, № 3, pp. 49–56 [in Ukrainian]. http://surl.li/xvnamq
Palamar, S., & Nezhyva, L. (2020). Metodychna model zastosuvannia dopovnenoi realnosti na urokakh chytannia v pochatkovii shkoli. [Methodological Model of Applying Augmented Reality at Reading Lessons in Primary School]. Pedagogical Education: Theory and practice. Psychology. Pedagogy, 34(2), 6–13 [in Ukrainian].
Siranchuk, N. (2017). Formuvannia leksychnoi kompetentnosti v uchniv pochatkovykh klasiv na urokakh ukrainskoi movy [Formation of Lexical Competence in Primary School Students in Ukrainian Language Lessons]. Kyiv: Center for Educational Literature, 288 p. [in Ukrainian].
Carroll, Ellis Izard (1984). Emotions, Cognition and Behavior. Cambridge University Press. (with Jerome Kagan), 704 p. [in English].