MONITORING THE PROBLEM OF SELF-CONFIDENCE DEVELOPMENT IN STUDENT YOUTH

Authors

  • V. Ternopilska доктор педагогічних наук, професор кафедри теорії та історії педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0002-1468-9932

Abstract

The analysis of the problem of self-confidence development in student youth is completed.
The concept “self-confidence in student youth” as an integral education, which is manifested in a positive
assessment a student of his own abilities and skills as a sufficient to meet the needs and achieving their
own goals, self-sufficiency, social activity, self-control of their own actions and deeds is clarified. A principle
on the basis of which it is necessary to study education as the process of social development of the person
is characterized. Indicators of self-confidence development in student youth are determined and diagnosed.
The most significant factors, which contribute to the development of students self-confidence: the possibility
of informal communication; providing emotional support, mutual assistance, communication at the level;
credence; the absence of any pressure from group members, perception of individuality of each; belonging
Збірник наукових праць № 31 • 2019 р. ISSN 2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) 25
DOI: 10.28925/2311–2409
to the group are outlined. The essential characteristics of educational environment of higher education
institution (realization systems of scientific guides, which set technology vector interaction of the teacher
and student youth) are disclosed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Азаров Ю.П. Самосознание подростка // Мудрость воспитания. Книга для родителей. М.:

Педагогика, 1989. С. 121–124.

Бех І.Д. Особистість у просторі духовного розвитку: навч. посіб. Київ.: Академвидав, 2012. 256 с.

Бех І.Д. Виховання особистості: у 2 кн. Кн. 2: Особистісно орієнтований підхід: теоретико-техно-

логічні засади. К.: Либідь, 2003.

Лазарус А. Мысленным взором: Образы как средство психотерапии; [пер. с англ. Е.В. Курдюковой].

М.: Независимая фирма «Класс», 2000. 144 с.

Мясищев В.Н. Личность и неврозы. Л.: Изд-во ЛГУ, 1960. 224 с.

Никитина О.С. Уверенность в своих силах как фактор достижения успеха в деятельности: на ма-

териале исследований в спортивной гимнастике и учебной деятельности студентов института фи-

зической культуры: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.01 «Общая психология, история пси-

хологии». Л., 1981. 15 с.

Роджерс К. К науке о личности // История зарубежной психологии. М.: МТУ, 1986. С. 199–230.

Ромек В.Г. Развитие уверенности в межличностных отношениях // Журнал практического пси-

холога. 2000. № 12. С. 74–113.

Тернопільська В.І. Від самопізнання до соціальної відповідальності: навч. посіб.; за ред. проф.

М.В. Левківського. Житомир: Поліграфічний центр ЖДПУ, 2003. 184 с.

Тернопільська В.І. Система виховання соціально-комунікативної культури учнів загальноос-

вітньої школи у позаурочній діяльності: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.07; Ін-т проблем ви-

ховання АПН України. К., 2009. 40 с.

Тернопільська В.І. Відповідальність особистості: гуманітарний аспект // Вісник Житомир. держ.

ун-ту ім. І. Франка. 2004. № 14. С 47–50.

Ternopilska V., Hlushko L. Self-confidence: Theoretical Analysis. Problems of the Development of Modern

Downloads


Abstract views: 119

Published

2019-10-10

How to Cite

Ternopilska, V. (2019). MONITORING THE PROBLEM OF SELF-CONFIDENCE DEVELOPMENT IN STUDENT YOUTH. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (31), 20–25. Retrieved from https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/242

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy