WORKING WITH A MEDIUM TEXT IN THE CONDITIONS OF MODERNIZATION OF EDUCATIONAL PROGRAMMES ON UKRAINIAN LANGUAGE

Authors

  • N. Dyka завідувач кафедри методики мов та літератури Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0003-1385-5027
  • О. Glazova доцент кафедри методики мов та літератури Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент

Abstract

The article deals with the issues of working with the media in terms of modernization of the Ukrainian language
curriculum in secondary schools. It highlights the development of students’ media and rhetorical competence.
It is emphasized that the content of educational materials, in particular, information on such actual types of text
as media and retorical should be determined in terms of usefulness and necessity not only in school but also
in everyday activities, in practical communication, in self -affirmation of the individual in society. It is determined
that on the basis of the processing of media texts, the philologist should form students’ ability to perceive,
interpret and analyse the texts, and then use them in a creative activity. It is noted that it is quite logical to create
a media text to complement the language specific task: it is advisable to use certain grammatical forms, syntactic
constructions, etc. It has been determined that media competence is the understanding of media types and their
impact mechanisms on people and society, the ability to understand, analyze and evaluate media content,
to search for the necessary information, ability to use the media during training and leisure time, to create media
products, self-presentation skills, to communicate with other media users, to evaluate their own media activity
critically.
It is emphasized that rhetorical competence is the mastery of rhetorical knowledge, skills and abilities that
determine the ability and readiness for effective and optimal communication, the ability to express their own
thoughts accurately and clearly, to persuade the correctness of their reasoning, to have the basics of successful
convincing communication, attitude to communication as to value, initiative in communication, that is, the ability
to be a communicative leader. Examples of tasks that contribute to the formation of media and rhetorical
competence are given.
Збірник наукових праць № 31 • 2019 р. ISSN 2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) 45
DOI: 10.28925/2311–2409
The expediency of updating the system of work with text in school is substantiated by the addition of such
varieties as media and rhetorical. It is proved that educating media literacy requires eliminating the gap between
the public and the media, protecting freedom of speech, helping consumers with information, giving them
the most tools to analyse content, finding reliable sources, and recognizing bias.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бацевич Ф.С. Основи комунікативної лінгвістики: підручник. К.: Видавничий центр «Академія»,

Білецький А.О. Основні методи дослідження в сучасному мовознавстві // Методологічні питан-

ня мовознавства: респ. наук. конф. з питань методології мовознавства: тези доп. К.: Наук. думка,

Боришполець О. Медіа-освіта: зарубіжний досвід. URL: http://www.politik.org.ua/vid/magcontent.

php3?m=6&n=84&c=207 (дата звернення: 10.05.2019).

Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя / Волошенюк О.В. та ін.; за ред.

Волошенюк О.В., Іванова В.Ф. Київ: ЦВП, АУП, 2018. URL: http://www.aup.com.ua/uploads/

Pochatkova_school_2018.pdf (дата звернення: 09.05.2019).

Нищета В.А. Методика навчання риторики в школі: навч. посіб. К.: Центр учбової літератури,

Українська мова. Енциклопедія. 3-є вид. зі змінами і доп. К.: Вид-во «Укр. енцикл.» ім. М.П. Бажана,

Українська мова. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1–4 класи

(програми Нової української школи). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/

navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-pochatkovoyi-shkoli (дата звернення: 10.05.2019).

Українська мова. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи // Дивослово.

№ 7–8. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalniprogrami-5-9-

klas-2017.html (дата звернення: 09.05.2019).

Українська мова. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 10, 11 класи // Дивослово.

№ 7–8. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalniprogrami-

dlya-10-11-klasiv (дата звернення: 11.05.2019).

Яшенкова О.В. Основи теорії мовної комунікації: навч. посіб. К.: ВЦ «Академія», 2010.

Downloads


Abstract views: 90

Published

2019-10-10

How to Cite

Dyka, N. ., & Glazova О. (2019). WORKING WITH A MEDIUM TEXT IN THE CONDITIONS OF MODERNIZATION OF EDUCATIONAL PROGRAMMES ON UKRAINIAN LANGUAGE. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (31), 39–45. Retrieved from https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/245

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education