MODERN REQUIREMENTS OF PSYCHOLOGICAL COMPETENCE IN ACTIVITY OF NURSING SISTER OF PRE-SCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

  • V. Vronska ст. викладач кафедри педагогіки, психології та корекційної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0001-8603-9405

Abstract

At the current stage of development of society, the problem of preserving and strengthening the health of children
is very important. Important role in this case is played by nurses of pre-school educational institutions. However,
it is precisely for work at pre-school institutions, when they are studying in colleges, they are not targeted. It is not
enough to have only professional training, medical nurses of the DHS should have the formed psychological
competence corresponding to the nature of work in this institution. The author analyses the peculiarities
of the requirements for the nurse’s activities in general and modern requirements for the activity of the nurse
70 Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка
Pedagogical education: theory and practice. Psychology. Pedagogy
of the pre-school educational institution, in particular. The article describes the requirements of psychological
competence of a nursing sister of a preschool institution and the peculiarities of its formation in the system
of postgraduate pedagogical education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Вронська В.М. Роль психологічної підготовки медичних сестер у збереженні та зміцненні

здоров’я дітей / В.М. Вронська // Вісник післядипломної освіти : збірник наук. праць / Ун-т менедж-

менту освіти НАПН України. — Київ, 2005. — Вип. 10(23). — С. 198–207.

Вронська В.М. Дослідження психологічної компетентності медичних сестер дошкільних на-

вчальних закладів і медичних сестер лікувальних установ / В.М. Вронська // International scientificpractical

congress of teachers and psychologists “The generation of scientific ideas”, the 27th of November,

— Geneva (Switzerland), 2014. — Р. 180–185.

Вітенко І.С. Основи загальної і медичної психології : навч. посібник / І.С. Вітенко, Л. М. Дутка,

Л. Я. Зименковська. — К. : Вища школа, 1991. — 271 с.

Малхазов О.Р. Психологія праці / О.Р. Малхазов. — Київ : Центр учбової літератури, 2010. — 208 с.

Назар П.С. Основи медичної етики / П.С. Назар, Ю.Г. Віленський, О.А. Грандо. — К. : Здоров’я,

— 344 с.

Морєва О. Введення до штатних розписів дошкільних навчальних закладів штатних одиниць

медичних працівників / О. Морєва // Практика управління дошкільним закладом. — 2011. —

№ 2. — С. 30–33.

Цимбал Н. Практикум з валеології. Основи долікарської допомоги : навч.-метод. посібник /

Н. Цимбал, О. Берегова. — Тернопіль : Навч. книга — Богдан, 2000. — 110 с.

Збірник наукових праць № 31 • 2019 р. ISSN 2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) 69

DOI: 10.28925/2311–2409

Магазаник Н.А. Искусство общения с больными / Н.А. Магазаник. — Москва : Медицина,

— 110 с.

Эльштайн Н.В. Врач, больной и время / Н.В. Эльштейн. — Таллин, 1970. — 95 с.

Савельева Т.М. Психология здоровья человека / Т.М. Савельева // Здаровы лад жыця. — Брест,

— Вып. 2. — С. 38–40.

Downloads


Abstract views: 101

Published

2019-10-10

How to Cite

Vronska, V. . (2019). MODERN REQUIREMENTS OF PSYCHOLOGICAL COMPETENCE IN ACTIVITY OF NURSING SISTER OF PRE-SCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (31), 66–70. Retrieved from https://pedosvita.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/249

Issue

Section

PSYCHOLOGY AND SOCIOLOGY IN THE CONTEXT OF MODERN SCIENCE