FEATURES OF THE IMPLEMENTATION OF THE TEXTOCENTRIC APPROACH IN TEACHING PROFESSIONAL SPEECH OF STUDENTS

Authors

  • N. Mordovtseva associate professor of the department of philological disciplines educational and scientific institute of pedagogy and psychology DZ "Luhansk National University named after Taras Shevchenko", Candidate of Pedagogical Sciences https://orcid.org/0000-0002-1827-9404

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3810

Abstract

Abstract. The proposed article highlights the peculiarities of the implementation of the text-centric approach in teaching professional speech of students, future teachers; different approaches of scientists regarding the role of the text during the speech activity of students in the humanitarian cycle classes are analyzed, the requirements for educational professionally oriented texts, and the criteria for their selection are described. Attention is focused on those basic textological knowledge and skills that the future teacher-practitioner should possess in further professional activity, such as: scientific approaches to studying the text, features of the text, common and distinctive features of the text and discourse, structural components of the text, peculiarities of the organization of text values, a complex syntactic whole as a complex structural unity and text component, a paragraph as a compositional and communicative unit; means of connecting the components of a complex syntactic whole, types of texts according to their genre affiliation, stylistic correlation, form of representation; analyze the text as a communicative system, its psychological, mental, socio-cultural features; determine the topic, main idea, type of speech, stylistic and genre features of the text; characterize its main categories: communicativeness, membership, integrity, coherence, informativeness. Samples of practical tasks from the course “Scientific communication in the Ukrainian language” for students of the specialty “Elementary education. Ukrainian language and literature”.

The following criteria are proposed for the selection of educational texts: conceptual (the text contains basic concepts that reflect professional relevance, for example, hypotheses, concepts, etc.); didactic (the text has educational and educational potential and contains language facts and phenomena necessary for learning); sensitive (correspondence of the content of the text and its linguistic design to the age capabilities of the students); cognitive (the text fulfills its educational function and meets the cognitive needs of students).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрієць О.М. Текстоцентризм у розвитку дискурсної компетентності сучасного старшоклас- ника. // Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. №3 (326), 2019. С. 97-106.

Бабенко Л. Г. Лингвистический анализ художественного текста. Теория и практика : [учебник; практикум] / Л. Г. Бабенко, Ю. В. Казарин. М. : Флинта : Наука, 2003. 496 с.

Варзацька Л. Навчання мови і мовлення на основі тексту. К.: Рад. школа, 1986. 105 с.

Дроздова І. П. Критерії добору текстів для навчання професійного мовлення студентів нефілологічного профілю у ВНЗ / І. П. Дроздова // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти. Харків. 2010. Вип. 16. С. 69-76.

Златів Л.М. Дискурсивно-текстоцентричний підхід до навчання української мови за професійним спрямуванням студентів-математиків. Режим доступу: Златів_стаття.pd

Компаній О. В. Реалізація принципу наступності у формуванні текстотворчих умінь молод- ших школярів на завершальному етапі початкової мовної освіти. Автореферат на здобуття наук. ступеня доктора педагогічних наук. 13.00.02 — теорія та методика навчання (українська мова), Одеса, 2021. с. 40.

Кухарчук О.І. Текстоцентричний підхід до формування соціокультурної компетентності май- бутнього вчителя-словесника // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2015, № 5 (49), С. 286-295.

Мантула Т.І. Інтегроване викладання та міжпредметні зв’язки в історичному аспекті та сього- денні // Вісник Житомирського державногоуніверситету імені Івана Франка. 2005. №21. С. 9.

Наукова комунікація як складник фахової діяльності : практикум / уклад. Л. І. Прокопенко. Одеса : Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2021. 99 с.

Пометун О. І. Компетентнісно орієнтована методика навчання історії в основній школі : ме- тодичний посібник / О. І. Пометун, Н. М. Гупан, В. С. Власов. К. : ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 208 с.

Селиванова Е. А. Основы лингвистической теории текста и коммуникации : [моногр. учеб. по- соб.] / Е. А. Селиванова. К. : Брама, Изд. Вовчок О. Ю., 2004. 336 с.

Українська мова: енциклопедія / Редкол.: В. М. Русанівський (співголова), О. О. Тараненко (співголова), М. П. Зяблюк та ін. Київ: Вид-во «Укр. енцикл.» ім. М. П. Бажана, 2004. 752 с.

Яриніч О. Ф. Використання інноваційних технологій на уроках української мови в аспекті тек- стоцентричного принципу навчання. Режим доступу: https://genezum.org/library/vykorystannya- innovaciynyh-tehnologiy-na-urokah-ukrainskoi-movy-v-aspekti-tekstocentrychnogo-pryncypu- navchannya

REFERENCES

Andriiets O.M. (2019) Tekstotsentryzm u rozvytku dyskursnoi kompetentnosti suchasnoho starshoklasnyka. [Textocentrism in the development of discourse competence of modern high school students] // Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. No. 3 (326), S. 97-106. [in Ukrainian]

Babenko L. H. (2003) Lynhvystycheskyi analyz khudozhestvennoho teksta. Teoryia y praktyka [Linguistic analysis of the artistic text. Theory and practice]: [uchebnyk; praktykum] / L. H. Babenko, Yu.

V. Kazaryn. M. : Flynta : Nauka, 496 s. [in Russian]

Varzatska L. (1986) Navchannia movy i movlennia na osnovi tekstu. [Teaching language and speaking on the basis of text] K.: Rad. shkola, 105 s. [in Ukrainian]

Drozdova I. P. (2010) Kryterii doboru tekstiv dlia navchannia profesiinoho movlennia studentiv nefilolohichnoho profiliu u VNZ [Criteria for the selection of texts for teaching professional speech of non- philology students at universities] / I. P. Drozdova // Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity. Kharkiv. Vyp. 16. S. 69-76. [in Ukrainian]

Zlativ L.M. Dyskursyvno-tekstotsentrychnyi pidkhid do navchannia ukrainskoi movy za profesiinym spriamuvanniam studentiv-matematykiv. [A discursive-text-centric approach to teaching the Ukrainian language for the professional direction of mathematics students] Rezhym dostupu: Zlativ_stattia.pd [in Ukrainian]

Kompanii O. V. (2021) Realizatsiia pryntsypu nastupnosti u formuvanni tekstotvorchykh umin molodshykh shkoliariv na zavershalnomu etapi pochatkovoi movnoi osvity. [Implementation of the principle of continuity in the formation of text-creating skills of junior high school students at the final stage of primary language education] Avtoreferat na zdobuttia nauk. stupenia doktora pedahohichnykh nauk. 13.00.02 — teoriia ta metodyka navchannia (ukrainska mova), Odesa, s. 40. [in Ukrainian]

Kukharchuk O. I. (2015) Tekstotsentrychnyi pidkhid do formuvannia sotsiokulturnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia-slovesnyka [A text-centric approach to the formation of socio-cultural competence of the future lexicographer] // Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, № 5 (49),

S. 286-295. [in Ukrainian]

Mantula T. I. (2005) Intehrovane vykladannia ta mizhpredmetni zviazky v istorychnomu aspekti ta sohodenni [Integrated teaching and interdisciplinary connections in the historical aspect and the present] // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. №21. S. 9. [in Ukrainian]

Naukova komunikatsiia yak skladnyk fakhovoi diialnosti (2021) [Scientific communication as a component of professional activity] : praktykum / uklad. L. I. Prokopenko. Odesa : Vydavets Bukaiev Vadym Viktorovych. 99 s. [in Ukrainian]

Pometun O. I. (2018) Kompetentnisno oriientovana metodyka navchannia istorii v osnovnii shkoli [Competence-oriented method of teaching history in primary school] : metodychnyi posibnyk /

O. I. Pometun, N. M. Hupan, V. S. Vlasov. K. : TOV «KONVI PRINT», 208 s. [in Ukrainian]

Selyvanova E. A. (2004) Osnovы lynhvystycheskoi teoryy teksta y kommunykatsyy [Fundamentals of Linguistic Theory of Text and Communication]: [monohr. ucheb. posob.] / E. A. Selyvanova. K. : Brama, Yzd. Vovchok O. Yu., 336 s. [in Ukrainian]

Ukrainska mova (2004) [Ukrainian language]: entsyklopediia / Redkol.: V. M. Rusanivskyi (spivholova),

O. O. Taranenko (spivholova), M. P. Ziabliuk ta in. Kyiv: Vyd-vo «Ukr. entsykl.» im. M. P. Bazhana, 752 s. [in Ukrainian]

Yarynich O. F. Vykorystannia innovatsiinykh tekhnolohii na urokakh ukrainskoi movy v aspekti tekstotsentrychnoho pryntsypu navchannia [The use of innovative technologies in the lessons of the Ukrainian language in the aspect of the text-centric principle of learning]. Rezhym dostupu: https:// genezum.org/library/vykorystannya-innovaciynyh-tehnologiy-na-urokah-ukrainskoi-movy-v-aspekti- tekstocentrychnogo-pryncypu-navchannya [in Ukrainian]

Downloads


Abstract views: 101

Published

2022-11-21

How to Cite

Mordovtseva , . N. (2022). FEATURES OF THE IMPLEMENTATION OF THE TEXTOCENTRIC APPROACH IN TEACHING PROFESSIONAL SPEECH OF STUDENTS. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (38 (2), 63–68. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3810

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education