Формування професійної готовності майбутніх педагогів до роботи в початкових класах нової української школи
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2025.437Анотація
У статті розкрито проблему формування професійної готовності майбутніх учителів почат-
кових класів до роботи в умовах реалізації реформи «Нова українська школа». Проаналізовано
виклики, спричинені трансформацією системи освіти, впровадженням компетентнісного під-
ходу, дитиноцентризму та змін у методиках навчання й оцінювання. Окреслено основні вимоги
до педагогів, що випливають із концептуальних засад НУШ, зокрема: здатність до впроваджен-
ня інновацій, використання інтерактивних технологій, створення інклюзивного середовища
та підтримки партнерської взаємодії в освітньому процесі. Запропоновано структурну модель
професійної готовності майбутнього вчителя, яка включає складники: екзистенційно-ціннісна
професійна умотивованість, інтелектуально-педагогічна професійна обізнаність, професійна
діяльність в умовах реформи «Нова українська школа», рефлексія результатів професійної діяль-
ності. У статті підкреслено необхідність постійного професійного розвитку педагогів як умови
ефективного впровадження реформи та формування компетентної особистості учня почат-
кових класів
Завантаження
Посилання
Басюк Н., Гордієнко О. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до оцінювання навчаль-
них досягнень молодших школярів. Нові технології навчання. 2022. № 96. C. 14–20. DOI: https://doi.
org/10.52256/2710-3560.2022.96.02
Дрокіна А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до використання STEM-техноло-
гій у фаховій діяльності. Освітні обрії. 2023. № 2 (57). Ч 1. С. 92–96. DOI: https://doi.org/10.15330/
obrii.57.2.93-96
Європейські та вітчизняні тренди підготовки майбутніх учителів початкової школи: тезисна теорія
та варіативна практика з е-навчанням : монографія / За ред. Т. Мієр. Німеччина. Карлсрує, 2020. 250 с.
Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Н. М. Бібік. К. :ТОВ «Видавничий
дім «Плеяди», 2017. 206 с.
Павлик О., Білоконна Н., Лисевич О. Професійна підготовка фахівця початкової освіти у нових
реаліях. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 83–89. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-
-2020-4-83-91
Петренко О., Петренко І. Професійна підготовка вчителя початкових класів до виховної роботи
в Новій українській школі. Педагогічна наука і освіта ХХІ століття. 2024. № 2. С. 27–38. DOI:
35619/.vi2.21
Професійна компетентність вчителя початкових класів : навч.-метод. посіб. для вчителів / Авто-
ри-упоряд.: В. Є. Берека, А. В. Галас. Харків : Ранок, 2018. 496 с.
Стандарт вищої освіти України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/
zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/013-Pochatk.osvita-bakalavr.28.07.pdf
Федорчук Н. Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до реалізації концепції Нової укра-
їнської школи. Нові технології навчання. 2022. № 96. С. 168–173. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-
2022.96.24
Vasyutina T. Methods of preparation of future primary school teachers for implementation of the content
of educational branches of “natural”and “civil and historica” in the conditions of distance learning. Pedagogy
and Education Management Review (PEMR). Issue 4(6), 2021. Pp. 39–44.
REFERENCES
Basiuk, N., & Gordiienko, O. (2022). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv
do otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen molodshykh shkoliariv [Preparing Future Primary School
Teachers to Assess Student Achievement]. Novi tekhnolohii navchannia / New Learning Technologies,
Collection of scientific works, Issue 96, 2022, pp. 14–20 [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3560.2022.96.02
Drokina, A. (2023). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do vykorystannia STEMtekhnolohii
u fakhovii diialnosti [Preparetion of Future Primary School Teachers for the Implementation
STEM-technologies in Professional Activities]. Osvitni obrii, 2023, № 2(57), pp. 92–96 [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.15330/obrii.57.2.93-96
Yevropeiski ta vitchyzniani trendy pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly: tezysna teoriia
ta variatyvna praktyka z e-navchanniam [European and Domestic Trends in the Training of Future Primary
School Teachers: Thesis theory and variable practice with e-learning]. (2020). Monohraph, (Ed). T. Miier,
ScientificWorld-NetAkhatAV, Germany, Karlsruhe, 250 p. [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola [New Ukrainian School]: poradnyk dlia vchytelia. (2017). (Ed.) N. M. Bibik,
Kyiv: TOV «Vydavnychyi dim “Pleiady”», 206 p. [in Ukrainian].
Pavlyk, O., Bilokonna, N., & Lysevych, O. (2020). Profesiina pidhotovka fakhivtsia pochatkovoi osvity
u novykh realiiakh [Professional Training of Primary Education Specialists in New Realities]. Ukrainskyi
pedahohichnyi zhurnal, 4, pp. 83–89 [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2020-4-83-91
Petrenko, O., & Petrenko, I. (2024). Profesiina pidhotovka vchytelia pochatkovykh klasiv do vykhovnoi
roboty v Novii ukrainskii shkoli [Professional Training of Primary School Teachers for Educational
Work in the New Ukrainian School]. Pedahohichna nauka i osvita XXI stolittia, 2024, № 2, pp. 27–38
[in Ukrainian].
DOI: 10.35619/.vi2.21
Bereka, V. Ye., & Halas, A. V. (2018). Profesiina kompetentnist vchytelia pochatkovykh klasiv
[Professional Competence of Primary School Teachers]. Study guide for teachers, Kharkiv: «Ranok», 496 p.
[in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity Ukrainy [Standard of Higher Education in Ukraine]. (2021). [in Ukrainian].
Fedorchuk, N. (2022). Pidhotovka maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv do realizatsii kontseptsii
Novoi ukrainskoi shkoly [Preparation Future Primary School Teachers for the Implementation of the New
Ukrainian School Concept]. Novi tekhnolohii navchannia / New Learning Technologies, Collection
of scientific works, Issue 96, pp. 168–173 [in Ukrainian].
https://doi.org/10.52256/2710-3560.2022.96.24
Vasyutina, T. (2021). Methods of preparation of future primary school teachers for implementation
of the content of educational branches of “natural”and “civil and historica” in the conditions of distance
learning. Pedagogy and Education Management Review (PEMR), Issue 4(6), 2021, pp. 39–44 [in Ukrainian].