Зміст і структура професійних компетентностей майбутнього вчителя-логопеда
Ключові слова:
компетентнісний підхід, загальні і фахові компетентності, вчитель-логопед, інклюзивна освіта, діти з порушеннями психофізичного розвиткуАнотація
У статті обґрунтовано актуальність розроблення освітніх програм підготовки майбутніх вчителів-логопедів на основі компетентнісного підходу; визначено нагальну суспільну потребу у фахівцях корекційної освіти, здатних здійснювати на високому професійному рівні різні види діяльності як в умовах спеціальних закладів освіти, так і в загальноосвітньому просторі. У статті запропоновано зміст і структуру професійних компетентностей випускника, які покладено в основу нових освітніх програм для напряму підготовки / спеціальності «Корекційна освіта (логопедія)» з додатковою спеціальністю «Інклюзивна / інтегрована освіта» освітнього ступеня бакалавра і освітнього ступеня магістра. Подано опис фахових компетентностей, які мають бути сформовані у студента після опанування бакалаврської і магістерської програм. На основі проведеного аналізу науково-літературних джерел та власних наукових розвідок представлено загальну структуру професійної компетентності бакалавра і магістра корекційної освіти. Значна увага у статті приділена висвітленню сутності поняття «професійна компетентність учителя-логопеда у сфері інклюзивного навчання» як інтегральної якості особистості майбутнього вчителя-логопеда.Завантаження
Посилання
Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс] // Закон від 01.07.2014 р. № 1556–VII. — Режим доступу : http://vnz.org.ua/zakonodavstvo/111-zakon-ukrayiny-pro-vyschu-osvitu
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання» [Електронний ресурс] // Закон від 5 червня 2014 р. № 1324. — Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1324-18
Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників. — Випуск 80. Соціальні послуги [Електронний ресурс] / Наказ Міністерства праці та соціальної політики України від 14.10.2005 р., № 324. — Режим доступу : http://uazakon.com/big/text798/pg1.htm
Національний класифікатор професій ДК 003:2010 [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.dk003.com/
Мартинчук О.В. Компетентнісний підхід до професійної підготовки вчителів-дефектологів для забезпечення освітньої інтеграції дітей з порушеннями психофізичного розвитку / О.В. Мартинчук // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. — Серія 19. — Корекційна педагогіка та спеціальна психологія // Зб. наук. праць. — К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2013. — № 24. — С. 256–270.
Мартинчук О.В. Стратегічні орієнтири удосконалення фахової підготовки вчителів-логопедів до професійної діяльності в умовах інклюзивного навчання / О.В. Мартинчук // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічна наука). Збірник наукових праць. — Вип. 4. — Кам’янець-Подільський : Медобори–2006, 2014. — С. 225–234.
Мартинчук О.В. Компетентнісний підхід як концептуальна основа оновлення змісту підготовки майбутніх логопедів до роботи в умовах інклюзивного навчання / О.В. Мартинчук // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. — Серія 19. — Корекційна педагогіка та спеціальна психологія // Зб. наук. праць. — К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. — Вип. 26. — С. 138–143.
Мартинчук О.В. Сутність поняття і зміст професійної компетентності фахівців у сфері інклюзивного навчання дітей з тяжкими порушеннями мовлення / О.В. Мартинчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. — Серія 19. — Корекційна педагогіка та спеціальна психологія // Зб. наукових праць. — К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2014. — Вип. 28. — С. 130–136.
Мартинчук О.В. Студентоцентрований підхід до підготовки фахівців до інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічна наука). Збірник наукових праць. — Вип. 5. — Кам’янець-Подільський : Медобори–2006, 2015. — С. 168–182.
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій [Електронний ресурс] / Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341. — Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF
Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс] // Указ Президента України від 25.06.2013 р. № 344/2013. — Режим доступу : http://osvita.ua/legislation/other/36322/
Рашкевич Ю.М. Болонський процес та нова парадигма вищої освіти : монографія / Ю.М. Рашкевич. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2014. — 168 с.
Специальная педагогика : в 3 томах : учебное пособие для студ. / Н.М. Назарова, Л.И. Аксёнова, Т.Г. Богданова, С.А. Морозов; под. ред. Н.М. Назаровой. — Т. 2. Общие основы специальной педагогики. — М. : Академия, 2008. — 352 с.
Шеремет М.К. Підготовка корекційних педагогів у вищих навчальних закладах // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка / За ред. О.В. Гаврилова, В.І. Співака. — Вип. XVII у двох частинах, частина 1. Серія: соціально-педагогічна. — Кам’янець-Подільський : Медобори–2006, 2011. — 368 с.
EBSCOhost: [е-ресурси Київського університету імені Бориса Грінченка]. — Режим доступу : http://search.ebscohost.com/
Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Education [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://unideusto.org/tuningeu/images/stories/Publications/Education_brochure.pdf
Th e European Higher Education Area. Joint Declaration of the European Ministers of Education (Bologna Declaration). Bologna, Italy, 19 June 1999. [Електронний ресурс]. — Режим доступу : http://www.ehea.info/ Uploads/about/BOLOGHA_DECLARATION1.pdf
URL. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.unideusto.org/tuningeu/publications.html