Використання методу метафоричних асоціативних зображень як засобу підвищення ефективності занять англійської мови у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.397Анотація
Актуальність використання метафоричних асоціативних зображень (МАЗ) на заняттях
англійської мови у закладах вищої освіти обумовлена необхідністю забезпечення ефективного спіл-
кування в контексті розв’язання комунікативних завдань і створення умов для розвитку творчого
потенціалу студентів. Мета статті –визначити доцільність використання метафоричних асоціа-
тивних зображень як засобу підвищення ефективності занять англійської мови з урахуванням мето-
дичних, дидактичних, лінгвістичних і психологічних факторів. Завдання полягають у дослідженні МАЗ
як універсального психологічного інструменту, висвітленні деяких аспектів використання зорової
наочності у навчанні іноземних мов у зв’язку з застосуванням МАЗ і розробленні комунікативних вправ
з використанням МАЗ для навчання студентів на заняттях англійської мови у закладах вищої освіти.
Проаналізовано результати дослідження у галузі психологічної науки про метафоричні асоціативні
зображення як універсальний психологічний інструмент, що дозволяє працювати і з емоційними,
і з когнітивними сферами особистості шляхом інтерпретацій зображень, базується на метафорі,
апелює до підсвідомості людини і використовується як для діагностики, психокорекції, психотерапії,
так і розвитку людини, розкриття її творчих здібностей. Під кутом зору методики навчання іно-
земної мови розглянуто зорове унаочнення як один з ефективних способів, що сприяє побудові мов-
леннєвих висловлювань. Обґрунтовано ідею про можливість використання МАЗ у навчанні іноземної
мови для формування мовленнєвих умінь студентів на основі активізації їхніх пізнавальних психічних
процесів і звернення до потоку асоціацій. Представлено англомовні вправи професійно-орієнтованого
спрямування на тему “Цифрові медіапроєкти” з використанням МАЗ для студентів, які навчаються
за освітньою програмою “Контент-продюсування цифрових медіапроєктів”. Визначено доцільність
використання методу МАЗ як засобу підвищення ефективності занять англійської мови з погляду реа-
лізації методичних, дидактичних, лінгвістичних і психологічних аспектів.
Завантаження
Посилання
REFERENCES
Blinov O. A. (2016) Metaforychni asotsiatyvni karty yak suchasnyi metod psykholohichnoi khirurhii //
Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky. [Metaphorical associative cards as a modern
method of psychological surgery // Actual problems of sociology, psychology, pedagogy]. № 4 (29). S. 6-11.
(in Ukrainian)
Vernikova N. (2018) Metaforychni asotsiatyvni karty. Osnovni pryntsypy ta tekhniky vykorystannia MAK.
[Metaphorical associative cards. Basic principles and techniques of using MAC]. 203 s. (in Ukrainian)
Vyshnevsky O. I. (2011) Metodyka navchannia inozemnykh mov: navchalnyi posibnyk. [Methodology
of teaching foreign languages: textbook]. 206 s. (in Ukrainian)
Kuzmenko T. M. (2019) Metaforychni asotsiatyvni zobrazhennia yak trendovyi art-terapevtychnyi
instrumentarii psykholohichnoho suprovodu kliientiv z proiavamy emotsiinoi nestabilnosti // Psykholohiia
ta pedahohika: neobkhidnist vplyvu nauky na rozvytok praktyky v Ukraini, 22-23 liutoho, 2019. Materialy
Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii. [Metaphorical associative images as a trendy art
therapy tool for psychological support of clients with manifestations of emotional instability // Psychology and
pedagogy: the need for the influence of science on the development of practice in Ukraine, February 22-23,
Materials of the International Scientific and Practical Internet Conference]. S. 32-35. (in Ukrainian)
Martynova R. Yu. (2004) Tsilisna zahalnodydaktychna model zmistu navchannia inozemnykh mov:
monohrafiia. [Integrated didactic model of the content of foreign language teaching: monograph]. 454 s.
(in Ukrainian)
Popova H. V., Grinchenko O. M. (2018) Vykorystannia metaforychnykh asotsiatyvnykh kart u protsesi
profesiinoho samovyznachennia studentiv-psykholohiv: rezultaty aprobatsii kouchinhovoi kolody “Superviziia”.
Visnyk KhNPU imeni H.S. Skovorody. Psykholohiia. Vypusk 57. [The use of metaphorical associative cards
in the process of professional self-determination of psychology students: the results of the approbation
of the coaching deck “Supervision”. Bulletin of KhNPU named after H.S. Skovoroda. Psychology. Issue 57].
S.245-257. (in Ukrainian)
Tarnopolskyi O. B., Kabanova M. R. (2019) Metodyka vykladannia inozemnykh mov ta yikh aspektiv
u vyshchii shkoli: pidruchnyk. [Methodology of teaching foreign languages and their aspects in higher
education: textbook]. 256 s. (in Ukrainian)
Masimova L. G, Shpak V. I., Kurban O. V. (2020) Academic Professional Programme. 061.00.06 Contentproducing
of digital media projects. The second (master’s) degree of higher education. 12 p. https://kubg.edu.
ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/ij/2021/OPP_Content_Producing_2020.pdf (in English)
Ottervig V. H. (2021) Digital projects. All you need to know. 78 p. https://enonic.com/digital-projectsultimate-
guide (in English)
Reyna J. (2021) Digital media assignments in undergraduate science education: an evidence-based
approach. Research in Learning Technology. Vol. 29. P. 1-19, doi: https://doi.org/10.25304/rlt.v29.2573
(in English)