Реалізація принципів травма-інформованого середовища на уроках англійської мови у початкових класах: метааналіз зарубіжних практик

Автор(и)

  • Т. Головатенко старший викладач кафедри іноземних мов і методик їх навчання, Факультету педагогічної освіти Київський університет імені Бориса Грінченка, доктор філософії https://orcid.org/0000-0002-7545-3253

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.3912

Анотація

. У статті проаналізовано проблему практичної реалізації травма-інформованого
підходу на прикладі уроків англійської мови у початкових класах. Актуальність дослідження
зумовлена недостатньою розробкою вітчизняного досвіду практичної реалізації цього підходу
в умовах військової агресії та відсутніми дослідженнями компаративного характеру, які б мали
на меті адаптацію зарубіжного досвіду до українських реалій.
Стаття має на меті здійснити узагальнений аналіз зарубіжних практик реалізації травмаінформованого підходу на основі метаналізу емпіричних досліджень та запропонувати шляхи
його адаптації до специфіки навчання англійської мови в Україні.
З метою отримання даних, автор застосовує якісну методологію дослідження шляхом метааналізу емпіричних даних із застосуванням методу обґрунтованої теорії. Емпіричні дані отримано
із джерельних баз ProQuest Dissertations, Scopus, Web of Science (n=155). Результати дослідження
структуровано за принципами організації травма-інформованого середовища (створення безпечного середовища; встановлення довірливих ділових стосунків; взаємодопомога; співпраця
та взаємоповага; розширення можливостей учасників освітнього процесу; соціальна справедливість). В основі вивчених практик лежать зміни фізичного простору класу, зміни до класного
менеджменту та технологізація навчання англійської мови. Шляхи адаптації означених практик
структуровано на ті, які передбачають зміни до класного менеджменту та власне методичного
характеру зміни. Серед перспектив дослідження теми визначено здійснення компаративного
аналізу освітніх програм підготовки вчителів до впровадження травма-інформованого підходу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Aceves T. C., Orosco M. J. The CEEDAR Center at the University of Florida. The CEEDAR Center.

URL: https://ceedar.education.ufl.edu/wp-content/uploads/2014/08/culturally-responsive.pdf (дата звернення: 21.04.2023).

Brown H., Lee H. Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. 4th ed. New

York: Pearson Education, 2015. 688 p.

Dombo E. A., Sabatino C. A. Trauma and Its Sequelae in Children and Adolescents. Creating TraumaInformed Schools. 2019. P. 9–23. URL: https://doi.org/10.1093/oso/9780190873806.003.0002 (eng)

Early Childhood Education Interns’ and Cooperating Teachers’ Discussions on Trauma-Informed

Practices / C. Dewhirst et al. Action in Teacher Education. 2023. P. 1–18. URL: https://doi.org/10.1080/016

2023.2209040 (eng)

Ellison D. W., Walton-Fisette J. “It’s more about building trust”: Physical education teachers’

experiences with trauma-informed practices. European Physical Education Review. 2022. № 28(4).

P. 906-922. URL: https://doi.org/10.1177/1356336x221096603 (eng)

Erb, C., & Erb, P. Making Amends: A Restorative Justice Approach to Classroom Behavior. Teacher

Educators’ Journal. 2018. № 11. С. 91-104. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1174727 (дата звернення:

04.2023). (eng)

Forbes H., Maki D. Classroom180: A Framework for Creating, Sustaining, and Assessing the TraumaInformed Classroom. Boulder : Beyond Consequences Institute, 2020. 339 p.

Glass G. V., McGaw B., Smith M. L. Meta-Analysis in Social Research. Beverly Hills : Sage Publications,

279 p.

Hackman H. W. Five Essential Components for Social Justice Education. Equity & Excellence

in Education. 2005. № 38( 2). P. 103–109. URL: https://doi.org/10.1080/10665680590935034 (eng)

Klaus, D. Implementing a Trauma-Informed Compassionate Classroom to Increase Student Engagement

and Academic Achievement. ProQuest Dissertations & Theses Global, 2022. 115 p. URL: https://www.

proquest.com/docview/2660058115/fulltextPDF/1F426C91ADBB461DPQ/1?accountid=14586 (дата

звернення: 21.04.2023).

Lau, W., & Shea, M. Empowering English learners in the classroom through culturally responsive

social-emotional teaching practices. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2022. P. 1-19.

URL: https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2078337 (eng)

Lightbown, P., & Spada, N. How languages are learnt (fourth edition). Oxford, 2013. 252 p.

Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Spotlight: Building resilient and

trauma-informed communities. SAMHSA Spotlight Series. Walla Walla, 2017. URL: https://store.samhsa.

gov/product/Spotlight-Building-Resilient-and-Trauma-Informed-Communities-Walla-Walla-WAMobilizing-the-Community-for-Resilience/SMA17-5020. (дата звернення: 11.04.2023).

Головатенко, Т. Освітологічний вимір концепту “травма-інформований підхід” у системі професійної підготовки вчителів початкових класів. Перспективи та інновації науки. 2023. № 8(26).

С. 65-77. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-8(26)-65-77 (ukr)

Методика навчання іноземних мов у початковій школі / О.В.Котенко та ін. Київ: Київ. ун-т

ім. Б. Грінченка, 2013. 357 с.

Про організацію освітнього процесу. URL: https://auc.org.ua/sites/default/files/kerivnykam_06_03_

org_osvit_procesu.pdf (дата звернення: 15.04.2023).

Радіо Свобода: У більшості областей України відновили освітній процес — міністр. URL: https://

www.radiosvoboda.org/a/news-osvita-vidnovlennya/31752216.html (дата звернення: 15.11.2022).

Савченко, О. Навчальні програми для 1-4 класів. URL: Міністерство освіти і науки України:

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.

osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf (дата звернення: 15.04.2023).

Указ Президента України № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні. URL: https://www.

president.gov.ua/documents/642022-41397 (дата звернення: 11.04.2023). (ukr)

REFERENCES

Aceves T. C., Orosco M. J. The CEEDAR Center at the University of Florida. The CEEDAR Center. URL:

https://ceedar.education.ufl.edu/wp-content/uploads/2014/08/culturally-responsive.pdf (data zvernennia:

04.2023).

Brown H., Lee H. Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. 4th ed. New

York: Pearson Education, 2015. 688 p.

Dombo E. A., Sabatino C. A. Trauma and Its Sequelae in Children and Adolescents. Creating TraumaInformed Schools. 2019. P. 9–23. URL: https://doi.org/10.1093/oso/9780190873806.003.0002 (eng)

Early Childhood Education Interns and Cooperating Teachers Discussions on Trauma-Informed

Practices / C. Dewhirst et al. Action in Teacher Education. 2023. P. 1–18. URL: https://doi.org/10.1080/01

2023.2209040 (eng)

Ellison D. W., Walton-Fisette J. “Its more about building trust”: Physical education teachers experiences

with trauma-informed practices. European Physical Education Review. 2022. № 28(4). P. 906-922. URL:

https://doi.org/10.1177/1356336x221096603 (eng)

Erb, C., & Erb, P. Making Amends: A Restorative Justice Approach to Classroom Behavior. Teacher

Educators Journal. 2018. № 11. S. 91-104. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1174727 (data zvernennia:

04.2023). (eng)

Forbes H., Maki D. Classroom180: A Framework for Creating, Sustaining, and Assessing the TraumaInformed Classroom. Boulder : Beyond Consequences Institute, 2020. 339 p.

Glass G. V., McGaw B., Smith M. L. Meta-Analysis in Social Research. Beverly Hills : Sage Publications,

279 p.

Hackman H. W. Five Essential Components for Social Justice Education. Equity & Excellence

in Education. 2005. № 38( 2). P. 103–109. URL: https://doi.org/10.1080/10665680590935034 (eng)

Klaus, D. Implementing a Trauma-Informed Compassionate Classroom to Increase Student Engagement

and Academic Achievement. ProQuest Dissertations & Theses Global, 2022. 115 p. URL: https://www.

proquest.com/docview/2660058115/fulltextPDF/1F426C91ADBB461DPQ/1?accountid=14586 (data

zvernennia: 21.04.2023).

Lau, W., & Shea, M. Empowering English learners in the classroom through culturally responsive

social-emotional teaching practices. Journal of Multilingual and Multicultural Development. 2022. P. 1-19.

URL: https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2078337 (eng)

Lightbown, P., & Spada, N. How languages are learnt (fourth edition). Oxford, 2013. 252 p.

Substance Abuse and Mental Health Services Administration. Spotlight: Building resilient and

trauma-informed communities. SAMHSA Spotlight Series. Walla Walla, 2017. URL: https://store.samhsa.

gov/product/Spotlight-Building-Resilient-and-Trauma-Informed-Communities-Walla-Walla-WAMobilizing-the-Community-for-Resilience/SMA17-5020. (data zvernennia: 11.04.2023).

Holovatenko, T. Osvitolohichnyi vymir kontseptu “travma-informovanyi pidkhid” u systemi profesiinoi

pidhotovky vchyteliv pochatkovykh klasiv. Perspektyvy ta innovatsii nauky. 2023. № 8(26). S. 65-77. https://

doi.org/10.52058/2786-4952-2023-8(26)-65-77 (ukr)

Metodyka navchannia inozemnykh mov u pochatkovii shkoli / O.V.Kotenko ta in. Kyiv: Kyiv. un-t im.

B. Hrinchenka, 2013. 357 s.

Pro orhanizаtsiiu osvitnoho protsesu. URL: https://auc.org.ua/sites/default/files/kerivnykam_06_03_

org_osvit_procesu.pdf (data zvernennia: 15.04.2023).

Radio Svoboda: U bilshosti oblastei Ukrainy vidnovyly osvitnii protses — ministr. URL: https://www.

radiosvoboda.org/a/news-osvita-vidnovlennya/31752216.html (data zvernennia: 15.11.2022).

Savchenko, О. Navchalni prohramy dlia 1-4 klasiv [Curriculum for Grades 1-4]. URL: Ministry

of Education and Science of Ukraine: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/

programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.

Savchenko.pdf (Accessed on: 15.04.2023). (ukr)

Ukaz Prezydenta Ukrainy No 64/2022 Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini [Decree of the

President of Ukraine No. 64/2022 On the introduction of martial law in Ukraine]. URL: https://www.

president.gov.ua/documents/642022-41397 (Accessed on: 11.04.2023). (ukr)

Downloads


Переглядів анотації: 51

Опубліковано

2023-05-23

Як цитувати

Головатенко, Т. (2023). Реалізація принципів травма-інформованого середовища на уроках англійської мови у початкових класах: метааналіз зарубіжних практик. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (39 (1), 80–86. https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.3912

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ