Особливості просвітницької роботи в територіальній громаді щодо надання логопедичних послуг.

Автор(и)

  • К. Сіроштан здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальність 016 Спеціальна освіта, спеціалізація 016.01 Логопедія освітньо-професійна програма Логопедія Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка
  • Р. Павлюк заступник декана з науково-методичної та навчальної роботи, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0002-8957-6158

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4015

Анотація

У запропонованій статті висвітлено особливості просвітницької роботи в територіальній громаді щодо надання логопедичних послуг. На основі теоретичного аналізу наукової та методичної літератури вивчено історичний розвиток, особливості та становлення надання логопедичних послуг та логопедії як науки в цілому. Визначено, що логопед може здійснювати корекційну, діагностичну, профілактичну та просвітницьку роботу, але особливий акцент у цьому процесі визначено на важливості роботи логопеда в територіальній громаді щодо просвітницької діяльності, співпраці з батьками та підвищення рівня їхньої педагогічної культури.

З метою вивчення обізнаності мешканців територіальних громад (дорослих осіб, які мають дітей) було проведено опитування щодо надання логопедичних послуг. Отримані результати дослідження засвідчили, що багато батьків мають певне розуміння особливостей розвитку мовлення дитини. Більшість відповідей вказують, що батьки розуміють, коли дитина повинна почати висловлювати перші фрази та спілкуватися. Загальною тенденцією є бажання батьків бути освіченими та інформованими про розвиток мовлення своїх дітей. Важливо підтримувати цю мотивацію батьків і забезпечувати їхній доступ до надійних та достовірних інформаційних ресурсів. Інформовані батьки можуть бути більш успішними у вирішенні питань мовленнєвого розвитку своїх дітей та сприяти їхньому успіху в цій сфері.

Дослідження підкреслило важливість інформаційної роботи з батьками, спрямованої на поширення знань про роль логопеда та наявність логопедичних послуг для дітей у громаді.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Безпалько О.В. Соціальна робота в громаді. 2005. 176 с.

Губарь О. Г. Основні етапи розвитку логопедичної допомоги підліткам в Україні. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2011.

Вип. 17. С. 61-62.

Звєрєва І.Д. Тренінговий курс «Основ батьківської компетентності» — Соціально-педагогічна

та психологічна робота з дітьми трудових мігрантів: Наук.-метод. посіб. За ред.. К. Левченко,

І. Трубавіної. 2008. 384 с.

Кисличенко В. А. Логопедичний супровід сім’ї дитини із затримкою психічного розвитку.

Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна

психологія. 2017. Вип. 33. С.26-31.

Кисличенко В.А. Інтерактивна взаємодія логопеда з батьками у програмі логопедичного супроводу //Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2020. Вип. 16 (1). С. 113-121.

Ковальчук Ж. М. Становлення та розвиток теоретичних засад логопедії в Україні (друга половина XX століття — початок XXI століття) : дис. …канд. пед. наук : 13.00.03 / Київ, 2020.

с.

Козинець О.В., Линдіна Є.Ю. Ключові віхи в розвитку логопедії: з часів античного світу до початку ХVІІІ століття. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна

педагогіка та спеціальна психологія. 2021. Вип. 41. С. 54-64.

Колосок С.І., Бучна Н. Б. Аналіз сфери надання логопедичних послуг в м. Суми. Економічні проблеми сталого розвитку : матеріали Міжнародної науково- практичної конференції імені проф.

Балацького О.Ф. (Україна, м. Суми, 27 травня 2015 р.). 2015. С. 456-457.

Кравченко А.І., Мороз Л.В., Стахова Л.Л., Ласточкіна О.В., Зелінська-Любченко К.О., Кравченко

І.В. Логопедично-реабілітаційний супровід дітей із порушеннями психофізичного розвитку : монографія; за ред. А.І. Кравченка. 2021. 288 с.

Ласточкіна О., Лянна О., Литвиненко В. Сучасні напрями роботи з сім’єю, що виховує дитину

з порушеннями мовлення // Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки.

№3 (66). С.144-149. DOI: 10.33310/2518-7813-2019-66-3-144-149.

Мороз О. Територіальна громада: сутність, становлення та сучасність та сучасні українські реалії. Науковий вісник. 2008. Вип. 2. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journalpaper/2022/jan/26506/moroz.pdf

Федорович Л. О. Концептуальні засади підготовки логопеда до роботи з дітьми раннього віку

у вищих навчальних закладах в умовах інтеграції в Європейський освітній простір. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2012.

Вип. 21. С.286-290.

Шахрай В.М. Формування соціальної компетентності особистості як умови її якісної взаємодії

з суспільством // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія :

Педагогічні науки. 2012. № 7 (242). Частина ІІ. С. 53–59.

Шевців З.М. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладу : монографія. 2017. 384 с.

Шеремет М. К. Логопедія. За ред. М.К. Шеремет. 2014. 672 с.

Щербакова І. Психологічні особливості професійної діяльності логопедів в закладах освіти.

SCRIENTIFIC CONFERENCES. XIV Міжнародна науково-практична інтернет-конференція.

(Україна, м. Суми, 31 бер. 2019 р.). URL: http://conferences.neasmo.org.ua/en/art/4916.

Green S .L., Scott C. M. The history of speech and language impairments. History of Special Education.

Advances in Special Education. 2011. Vol. 21. pp. 119-149. doi: https://doi.org/10.1108/S0270-

(2011)0000021019

Raaijmakers, M., Dekker, J., Dejonckere, P., Zee, J. van der. Medical and educational fields in logopedics

in the Netherlands: a comparison in historical and European perspective. Folia Phoniatrica et Logopaedica.

Vol. 50(2). pp. 80-91.

Skrypnyk T., Maksymchuk M., Martynchuk O., Suprun H., Pavliuk R. Increasing the Competence

of Teachers in the Formation of Socio-Emotional Skills of Inclusive Classes Pupils. The New Educational

Review. 2021. 65 (3). 224-235. DOI: 10.15804/tner.2021.65.3.18.

REFERENCES

Bezpalko O.V. (2005). Sotsialna robota v gromadi [Social work in the community]. 2005. 176 p.

[in Ukrainian]

Hubar O.H. (2011). Osnovni etapy rozvytku lohopedychnoi dopomohy pidlitkam v Ukraini // Naukovyi

chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [The main

stages of speech therapy development for adolescents in Ukraine // Scientific journal of the M.P. Drahomanov

NPU. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology]. Vol. 17. P. 61-62. [in Ukrainian]

Zvierieva I.D. (2008).Treninhovyi kurs «Osnov batkivskoi kompetentnosti» — Sotsialno-pedahohichna

ta psykholohichna robota z ditmy trudovykh mihrantiv [Training course «Fundamentals of parental

competence» — Social-pedagogical and psychological work with children of labor migrants]. 384 p.

[in Ukrainian]

Kyslychenko V.A. (2017). Lohopedychnyi suprovid simi dytyny iz zatrymkoiu psykhichnoho rozvytku //

Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina pedahohika ta spetsialna

psykholohiia [Speech therapy support for the family of a child with mental retardation // Scientific journal

of the M.P. Drahomanov NPU. Series 19. Correctional pedagogy and special psychology]. Vol. 33. P.26-31.

[in Ukrainian]

Kyslychenko V.A. (2020). Interaktyvna vzaiemodiia lohopeda z batkamy u prohrami lohopedychnoho

suprovodu //Aktualni pytannia korektsiinoi osvity. Pedahohichni nauky. [Interactive interaction of a speech

therapist with parents in the program of speech therapy support //Actual issues of correctional education.

Pedagogical sciences]. Vol. 16 (1). P. 113-121. [in Ukrainian]

Kovalchuk Zh. M. (2020). Stanovlennia ta rozvytok teoretychnykh zasad lohopedii v Ukraini (druha

polovyna XX stolittia — pochatok XXI stolittia) Formation and development of theoretical foundations

of speech therapy in Ukraine (second half of the 20th century — beginning of the 21st century): thesis. ...

candidate ped. sciences: 13.00.03 / Kyiv. 201 p. [in Ukrainian]

Kozynets O.V., Lyndina Ye.Iu. (2021). Kliuchovi vikhy v rozvytku lohopedii: z chasiv antychnoho svitu

do pochatku KhVIII stolittia. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 19. Korektsiina

pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Key milestones in the development of speech therapy: from the time

of the ancient world to the beginning of the 18th century // Scientific journal of the M.P. Drahomanov NPU.

Series 19. Correctional pedagogy and special psychology]. Vol. 41. P. 54-64. [in Ukrainian]

Kolosok S.I., Buchna N. B. (2015). Analiz sfery nadannia lohopedychnykh posluh v m. Sumy. Ekonomichni

problemy staloho rozvytku [Analysis of the field of speech therapy services in the city of Sumy. Economic

problems of sustainable development] : materials of the International Scientific and Practical Conference

named after Prof. Balatskyi O.F. (Ukraine, Sumy, May 27, 2015). 2015. P. 456-457. [in Ukrainian]

Kravchenko A.I., Moroz L.V., Stakhova L.L., Lastochkina O.V., Zelinska-Liubchenko K.O., Kravchenko

I.V. (2021). Lohopedychno-reabilitatsiinyi suprovid ditei iz porushenniamy psykhofizychnoho rozvytku

[Speech therapy and rehabilitation support for children with disorders of psychophysical development]. 288 p.

[in Ukrainian]

Lastochkina O., Lianna O., Lytvynenko V. (2019). Suchasni napriamy roboty z simieiu, shcho vykhovuie

dytynu z porushenniamy movlennia // Naukovyi visnyk MNU imeni V.O. Sukhomlynskoho [Modern directions

of work with a family raising a child with speech disorders // Scientific Bulletin of V.O Sukhomlynskyi MNU.

Pedagogical sciences]. №3 (66). P.144-149. DOI: 10.33310/2518-7813-2019-66-3-144-149. [in Ukrainian]

Moroz O. (2008). Terytorialna hromada: sutnist, stanovlennia ta suchasnist ta suchasni ukrainski

realii. Naukovyi visnyk [Territorial community: essence, formation and modernity and modern Ukrainian

realities. Scientific Bulletin]. Vol. 2. URL: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2022/

jan/26506/moroz.pdf [in Ukrainian]

Fedorovych L. O. (2012). Kontseptualni zasady pidhotovky lohopeda do roboty z ditmy rannoho viku

u vyshchykh navchalnykh zakladakh v umovakh intehratsii v Yevropeiskyi osvitnii prostir // Naukovyi

chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19 : Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia

[Conceptual principles of training a speech therapist to work with young children in higher educational

institutions in the conditions of integration into the European educational space // Scientific journal

of the M. P. Drahomanov NPU. Series 19: Correctional pedagogy and special psychology]. Vol. 21. P.286-290.

[in Ukrainian]

Shakhrai V.M. (2012). Formuvannia sotsialnoi kompetentnosti osobystosti yak umovy yii yakisnoi

vzaiemodii z suspilstvom // Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia :

Pedahohichni nauky [The formation of the social competence of the individual as a condition for its qualitative

interaction with society // Bulletin of the Luhansk National University named after Taras Shevchenko. Series:

Pedagogical sciences]. № 7 (242). Part ІІ. P. 53–59. [in Ukrainian]

Shevtsiv Z.M. (2017). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do roboty

v inkliuzyvnomu seredovyshchi zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu [Professional training of future

primary school teachers to work in an inclusive environment of a comprehensive educational institution] :

монографія. 384 p. [in Ukrainian]

Sheremet M.K. (2014). Lohopediia [Speech therapy]. 672 p. [in Ukrainian]

Shcherbakova I. (2019). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoi diialnosti lohopediv v zakladakh osvity.

[Psychological features of the professional activity of speech therapists in educational institutions]. SCIENTIFIC

CONFERENCES. XIV International Scientific and Practical Internet Conference. (Ukraine, Sumy, March

, 2019). URL: http://conferences.neasmo.org.ua/en/art/4916. [in Ukrainian]

Green S .L., Scott C. M. The history of speech and language impairments. History of Special Education.

Advances in Special Education. 2011. Vol. 21. pp. 119-149. doi: https://doi.org/10.1108/S0270-

(2011)0000021019 [in English]

Raaijmakers, M., Dekker, J., Dejonckere, P., Zee, J. van der. Medical and educational fields in logopedics

in the Netherlands: a comparison in historical and European perspective. Folia Phoniatrica et Logopaedica.

Vol. 50(2). pp. 80-91. [in English]

Skrypnyk T., Maksymchuk M., Martynchuk O., Suprun H., Pavliuk R. Increasing the Competence

of Teachers in the Formation of Socio-Emotional Skills of Inclusive Classes Pupils. The New Educational

Review. 2021. 65 (3). 224-235. DOI: 10.15804/tner.2021.65.3.18. [in English]

Downloads


Переглядів анотації: 64

Опубліковано

2023-10-27

Як цитувати

Сіроштан, К., & Павлюк, Р. (2023). Особливості просвітницької роботи в територіальній громаді щодо надання логопедичних послуг. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (40 (2), 101–109. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4015