Психолого-педагогічний супровід молодших школярів з порушенням мовлення в умовах спеціального закладу освіти
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4013Анотація
У запропонованій статті висвітлено особливості психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями мовлення в умовах спеціального закладу освіти. Визначено, що для досягнення ефективності психолого-педагогічного супроводу учнів із порушеннями мовлення сучасні дослідження рекомендують створювати певні педагогічні умови, а саме – провести комплекс засобів, які сприяють розвитку освітнього та виховного процесу.
У дослідженні на основі анкетування презентовано думки та досвід учасників команди психолого-педагогічного супроводу молодших школярів у спеціальному закладі освіти. Результати виявили, що більшість педагогічних працівників мають відповідний рівень професійної компетентності і практичних навичок, необхідних для успішної роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби, зокрема, з порушеннями мовлення. Визначено, що психолого-педагогічний супровід має бути всебічним та базуватися на мультидисциплінарному підході.
Визначено, що спеціальний заклад освіти може вважатись оптимальним середовищем для розвитку комунікаційних навичок у дітей. Встановлено, що важливим стратегічним кроком є підвищення інформованості та обізнаності про мовленнєві та комунікативні труднощі серед усіх працівників спеціального закладу освіти для створення належного освітнього середовища.
Отримані результати дослідження засвідчили, що підтримка соціальної взаємодії та розвитку навичок комунікації для дітей з порушеннями мовлення є життєво важливою, оскільки це може допомогти їм здобути соціальні та емоційні навички для успішної адаптації у дорослому житті. Проте, згідно з результатами дослідження, батьки та вчителі недостатньо розуміють потреби цих дітей у класі та відчувають нестачу ресурсів для надання належної підтримки.
Завантаження
Посилання
Асистент учителя в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / Н.М. Дятленко,
Н.З. Софій, О.В. Мартинчук, Ю.М. Найда. 2015. 172 с.
Бадер В.І. Взаємозв’язок у розвитку усного і писемного мовлення молодших школярів : автореф.
дис. …д-ра. пед. наук : 13.00.02 / Київ, 2004. 36 с.
Балакірська Л. В. Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами // Педагогічна майстерня. 2011. № 6. С. 11–13.
Дослідження якості інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами:
грудень 2020 — січень 2021. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvnenavchannya/2021/04/02/Doslidzhennya_yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04.pdf.
Нормативно-правова база МОН. Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/
zagalnaserednya/normativnopravovabaza1.htm
Освіта в Україні: виклики і перспективи. Інформаційно-аналітичний збірник. 2020. 293 с.
Пахомова Н. Г. Теорія і практика професійної підготовки логопедів у ВНЗ. 2013. 346 с.
Про освіту: Закон України. Прийнято Верховною Радою України 05.09.2017 р. Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Психологія мовлення і психолінгвістика: навчальний посібник для студентів вищих навчальних
закладів / Калмикова Л.О., Калмиков Г.В., Лапшина І.М., Харченко Н.В.; За заг. ред. Л.О.Калмикової.
245 с.
Психолого-педагогічний супровід навчання дітей з інтелектуальними порушеннями / авт.:
О.В. Чеботарьова, Г.О. Блеч, І.В. Гладченко, С.В. Трикоз, І.В. Сухіна, Н.А. Ярмола.: За наук. ред.
О.В. Чеботарьової. Київ. 2018. 123 с.
Соботович Є.Ф. Порушення мовного розвитку та шляхи їх корекції. Київ. 1995. 204 с.
Шеремет М. К. Логопедія. За ред. М.К. Шеремет. 2014. 672 с.
Baker, E., McLeod S. Evidence-based practice for children with speech sound disorders: part 1 narrative
review. Lang Speech Hear Serv Sch. 2011. 42(2): 102-39. doi: 10.1044/0161-1461(2010/09-0075.
Flax J.F., Realpe-Bonilla T., Hirsch L.S., Brzustowicz L.M., Bartlett C.W., Tallal P. Specific language
impairment in families: Evidence for co-occurrence with reading impairments. Journal of Speech, Language,
and Hearing Research. 2003. 46(3): 530–543.
Law J., Boyle J., Harris F., Harkness A., Nye C. Prevalence and natural history of primary speech and
language delay: Findings from a systematic review of the literature. International Journal of Language &
Communication Disorders. 2000. 35(2):165–188.
McGregor K.K. How we fail children with developmental language disorder. Language, Speech, and
Hearing Services in Schools. 2020. 51(4). 981–992. 10.1044/2020_LSHSS-20-00003
Mok P.L.H., Pickles A., Durkin K., Conti-Ramsden G. Longitudinal trajectories of peer relations
in children with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2014. 55(5).
–527. 10.1111/jcpp.12190
Norbury C.F., Gooch D., Wray C., Baird G., Charman T., Simonoff E., Pickles A. The impact of nonverbal
ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: Evidence from a population study. Journal
of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 2016. 57(11). 1247–1257. 10.1111/jcpp.12573
Skrypnyk T., Maksymchuk M., Martynchuk O., Suprun H., Pavliuk R. Increasing the Competence
of Teachers in the Formation of Socio-Emotional Skills of Inclusive Classes Pupils. The New Educational
Review. 2021. 65 (3). 224-235. DOI: 10.15804/tner.2021.65.3.18.
Asystent uchytelia v inkliuzyvnomu klasi: [Assistant teacher in an inclusive class] / N.M. Diatlenko,
N.Z. Sofii, O.V. Martynchuk, Yu.M. Naida. 2015. 172 p. [in Ukrainian]
Bader V.I. (2004). Vzaiemozviazok u rozvytku usnoho i pysemnoho movlennia molodshykh shkoliariv
[Interrelationship in the development of oral and written speech of younger schoolchildren]: author’s abstract.
thesis ...Dr. ped. Sciences: 13.00.02 / Kyiv. 36 p. [in Ukrainian]
Balakirska L.V. (2011). Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy potrebamy [Inclusive education
for children with special needs[ // Pedagogical workshop. № 6. P. 11–13. [in Ukrainian]
Doslidzhennia yakosti inkliuzyvnoho navchannia dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Research
on the quality of inclusive education for children with special educational needs]: December 2020 — January
URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/04/02/Doslidzhennya_
yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04.pdf. [in Ukrainian]
Normatyvno-pravova baza MON [Normative and legal basis of the Ministry of Education and
Science]. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/normativnopravovabaza1.htm
[in Ukrainian]
Osvita v Ukraini: vyklyky i perspektyvy (2020). [Education in Ukraine: challenges and prospects].
Informational and analytical collection. 293 p. [in Ukrainian]
Pakhomova N. H. (2013). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky lohopediv u VNZ. [Theory and
practice of professional training of speech therapists at universities]. 346 p. [in Ukrainian]
Pro osvitu (2017). [On education]: Law of Ukraine. Adopted by the Verkhovna Rada of Ukraine
on September 5, 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian]
Psykholohiia movlennia i psykholinhvistyka (2008). [Psychology of speech and psycholinguistics]: a study
guide for students of higher educational institutions / Kalmykova L.O., Kalmykov G.V., Lapshyna I.M.,
Kharchenko N.V.; According to general ed. L.O. Kalmykova. 245 p. [in Ukrainian]
Psykholoho-pedahohichnyi suprovid navchannia ditei z intelektualnymy porushenniamy (2018).
[Psychological and pedagogical support for the education of children with intellectual disabilities] / authors:
O.V. Chebotaryova, G.O. Blech, I.V. Gladchenko, S.V. Trikoz, I.V. Sukhina, N.A. Yarmola.: According
to general ed. O.V. Chebotaryova. Kyiv. 123 p. [in Ukrainian]
Sobotovych Ye.F. (1995). Porushennia movnoho rozvytku ta shliakhy yikh korektsii [Disorders
of language development and ways of its correction]. Kyiv. 1995. 204 p. [in Ukrainian]
Sheremet M.K. (2014). Lohopediia [Speech therapy]. 672 p. [in Ukrainian]
Baker, E., McLeod S. Evidence-based practice for children with speech sound disorders: part 1 narrative
review. Lang Speech Hear Serv Sch. 2011. 42(2): 102-39. doi: 10.1044/0161-1461(2010/09-0075. [in English]
Flax J.F., Realpe-Bonilla T., Hirsch L.S., Brzustowicz L.M., Bartlett C.W., Tallal P. Specific language
impairment in families: Evidence for co-occurrence with reading impairments. Journal of Speech, Language,
and Hearing Research. 2003. 46(3): 530–543. [in English]
Law J., Boyle J., Harris F., Harkness A., Nye C. Prevalence and natural history of primary speech and
language delay: Findings from a systematic review of the literature. International Journal of Language &
Communication Disorders. 2000. 35(2):165–188. [in English]
McGregor K.K. How we fail children with developmental language disorder. Language, Speech, and
Hearing Services in Schools. 2020. 51(4). 981–992. 10.1044/2020_LSHSS-20-00003 [in English]
Mok P.L.H., Pickles A., Durkin K., Conti-Ramsden G. Longitudinal trajectories of peer relations
in children with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2014. 55(5).
–527. 10.1111/jcpp.12190 [in English]
Norbury C.F., Gooch D., Wray C., Baird G., Charman T., Simonoff E., Pickles A. The impact of nonverbal ability
on prevalence and clinical presentation of language disorder: Evidence from a population study. Journal of Child
Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 2016. 57(11). 1247–1257. 10.1111/jcpp.12573 [in English]
Skrypnyk T., Maksymchuk M., Martynchuk O., Suprun H., Pavliuk R. Increasing the Competence
of Teachers in the Formation of Socio-Emotional Skills of Inclusive Classes Pupils. The New Educational
Review. 2021. 65 (3). 224-235. DOI: 10.15804/tner.2021.65.3.18. [in English]