CONDITIONS OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL DEVELOPMENT OF ADOLESCENTS WITH DISABILITIES
Abstract
The urgency of the research topic is due to the fact that today there is a tendency to increase the number
of children with disabilities due to economic, environmental, social and other reasons. The degree
90 Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка
of expression of deviations in the psychophysical development of children is diverse and for their correction
and compensation requires different content and organizational forms of psychological and pedagogical
work.
The article states that the possibility of successful personality development is determined by various
conditions and factors, such as age, state of health, individual characteristics, the strength of family ties,
etc. For teenagers with disabilities, the social system consists mainly of peers and adults with whom they
often communicate and the nature of these social ties has its own specifics.
The article is devoted to the problem of the disclosure of the conditions of socio-psychological development
of adolescents with disabilities. The isolation of conditions affecting the socio-psychological development
of adolescents will allow to plan the directions of psycho-correction and correction-compensatory work
with adolescents with disabilities.
The author highlights the internal and external conditions of social and psychological development
of adolescents with disabilities. The internal individual-psychological conditions include the nature
of psychophysical disorders and crisis phenomena in adolescence. External psychological and pedagogical
conditions are social institutions, which include the family, school and peer group.
The article states that all conditions are interrelated and, depending on the force of influence of a given
situation, there is the development of the personality of adolescents with disabilities.
The author notes that the psychological and pedagogical aspects of the attitude of teachers and parents
to the personality of an adolescent with disabilities are: to accept him as he is; tolerance in relation to peculiar
features of his character, manner of behavior, etc.; increased attention to the adolescent as a person.
Downloads
References
Аксенова Л.И. Маленькие ступеньки, ведущие в большую жизнь / Л.И. Аксенова //
Дефектология. — 1999. — № 3. — С. 69–71.
Васильцова В. Досвід Хортицького навчально-реабілітаційного багатопрофільного центру у ви-
рішенні проблеми комплексної реабілітації дітей-інвалідів / В. Васильцова // Розвиток життєвої
компетентності учнів у загальноосвітньому навчальному закладі : матеріали Всеукраїнської наук.-
пошук. конф. — Київ — Запоріжжя, 2005. — С. 66–68.
Ипполитова М.В. Воспитание детей с церебральным параличом в семье / М.В. Ипполитова,
Р.Д. Бабенкова, Е.М. Мастюкова. — М., 1993. — 64 с.
Миронюк О. Психологічна реабілітація сім’ї дитини з вадами психофізичного розвитку в закла-
дах освіти / О. Миронюк // Розвиток життєвої компетентності учнів у загальноосвітньому навчаль-
ному закладі : матеріали Всеукраїнської наук.-пошук. конференції. — Київ — Запоріжжя, 2005. —
С. 198–205.
Мудрик А.В. Социализация человека / А.В. Мудрик. — Москва, 2004. — 304 с.
Налчаджян А.А. Социально-психическая адаптация личности (формы, механизмы и страте-
гии) / А.А. Налчаджян ; отв. ред. Э.А. Александрян. — Ереван, 1988. — 263 с.
Орбан-Лембрик Л.Е. Соціальна психологія : у 2 кн. / Л.Е. Орбан-Лембрик. — К., 2004. — Кн. 1:
Соціальна психологія особистості і спілкування. — 576 с.
Психологический тренинг с подростками / Л.Ф. Анн. — СПб., 2003. — 271 с.
Трофимова Н.М. Основы специальной педагогики и психологии / Н.М. Трофимова, С.П. Дуванова,
Н.Б. Трофимова, Т.Ф. Пушкина. — СПб., 2005. — 304 с.
Збірник наукових праць № 29 • 2018 р. 89
Турубарова А.В. Фактори, які впливають на процес соціалізації підлітків з дефектами та по-
рушеннями опорно-рухового апарату / А.В. Турубарова // Проблеми загальної та педагогічної пси-
хології : зб. наук. пр. Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України. — К., 2007. — Т. IX,
ч. 4. — С. 363–370.
Устинова Е.В. Преодоление эмоциональных нарушений у дошкольников с церебральным па-
раличом в процессе оптимизации их отношений с родителями / Е.В. Устинова // Дефектология. —
— № 1. С. 52–56.
Хьелл Л. Теории личности / Л. Хьелл, Д. Зиглер. — СПб., 2002. — 608 с.