IMPROVEMENT OF METHODICAL COMPETENCE OF MUSIC TEACHERS IN COMPREHENSIVE SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.2Abstract
The article is devoted to the problem of improvement of methodological competence of music teachers in general secondary educational institutions through a well-thought-out system of school methodical work. The definition ofsuchconceptsas“professionalcompetenceofamusicteacher” and“methodicalcompetenceofamusicteacher” is proposed. Under the professional competence of a music teacher we understand the holistic characteristics of the personality of the specialist with the already-formed set of competencies that allow him to perform his professional functions effectively, to update and enrich his knowledge constantly, to develop new skills according to the level of science and technology, to be ready for social changes, to enjoy his professional activities. In its turn, the methodical competence of the teacher-musician is interpreted as an integral characteristic of personality, which determines the ability to solve professional problems in situations of real practical musical-educational activities, corresponds to the main types of methodical activities of music teachers and is a set of components such as orientational (professional orientation), cognitive (methodical knowledge), operational-active (methodical skills), personal (professionally significant personal qualities) and social-behavioral (experience). The functions of methodical work in the institution of general secondary education (planning, organizational, diagnostic, prognostic, modeling, corrective functions) and criteria of optimality of results of teacher’s methodical work (criterion of efficiency, criterion of rational spending time and economy, satisfaction of the teacher with the work, criterion of effective methodical work) are studied out. The characteristics of traditional and innovative methods, forms and technologies of improving the methodological competence of music teachers in general secondary education are given, which include concilium, round table, methodical ring, auction of pedagogical ideas, business game, week of pedagogical sciences, pedagogical workshop, master classes , pedagogical mosaic, creative laboratory, discussion-aquarium, debates, information and communication technologies, etc.
Downloads
References
Бодрова Т.О. Методична підготовка майбутніх учителів музики в контексті універсальних прин- ципів загальної та мистецької освіти. Innovative processes in education: Collective monograph. AMEET Sp. z o.o., Lodz, Poland, 2017. P. 26−39. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/12976/1/ Bodrova%202017%2C%20%20Poland.pdf
Ващенко Л.М. Управління інноваційними процесами в загальній середній освіті регіону: моно- графія. Київ: Тираж, 2005. 380 с.
Волканова В. Організація методичної роботи. Київ: Шк. світ, 2010. 128 с.
Зязюн І., Крамущенко І., Кривонос І. Педагогічна майстерність: підручник / за ред. І.А. Зязюна. 3-тє вид., допов, і перероб. Київ: СПД Богданова А.М., 2008. 376 с.
Калошин В. Ф. Психологічні аспекти підвищення професійної педагогічної компетентнос- ті. Управління школою. 2014. № 7–9 (415–417). С. 68–75.
Криворучко Т.М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках музичного мистецтва. Технології фахової майстерності: інновації в сучасній освіті. URL: http://timso.koippo. kr.ua/hmura10/vykorystannya-informatsijno-komunikatsijnyh-tehnolohij-na-urokah-muzychnoho- mystetstva/
Криштанович М. Особливості структури формування професійної компетентності май- бутнього учителя. Молодь і ринок. 2018. № 8 (163). С. 22–25. DOI: https://doi.org/10.24919/2308- 4634.2018.141862.
Пастушенко Л.А. Педагогічна технологія розвитку професійної компетентності майбутніх учи- телів музичного мистецтва у вищих мистецьких навчальних закладах: дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Рівне, 2017. 244 с.
Поташник М.М. Управление современной школой (в вопросах и ответах): пособие для руково- дителей общеобразовательных учреждений и органов образования. Москва: Новая школа, 1997. 47 с.
Сластенин В.А. К вопросу о профессионализме учителя общеобразовательной школы. Сов. педагогика. Москва, 1973. № 5. С. 28–31.
Старченко К. Науково-методична робота з учителями. Дир. шк. 2007. № 11. С. 57–61.
Цимбалюк Я.С. Структура методичної компетентності вчителя. Наука і освіта: наук.-практ. журнал ПНЦ НАПН України. 2011. № 4. С. 457–460. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/ doc/2011/4_2011/58.pdf
REFERENCES
Bodrova, T. O. (2017). Metodychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv muzyky v konteksti universalnykh pryntsypiv zahalnoi ta mystetskoi osvity [Methodical Training of Future Music Teachers in the Context of Universal Principles of General and Art Education]. Innovative Processes in Education: collective monograph. AMEET Sp. z o.o., Lodz, Poland, pp. 26−39 (in Ukrainian). http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/12976/1/Bodrova%202017%2C%20%20Poland.pdf
Vashchenko, L. M. (2005). Upravlinnia innovatsiinymy protsesamy v zahalnii serednii osviti rehionu [Management of Innovation Processes in General Secondary Education in the Region]: monohrafiia. Kyiv: Tyrazh, 380 p. (in Ukrainian).
Volkanova, V. (2010). Orhanizatsiia metodychnoi roboty [Organization of Methodical Work]. Kyiv: Shkilnyi svit, 128 p. (in Ukrainian).
Ziaziun, I., Kramushchenko, I., Kryvonos, I. (2008). Pedahohichna maisternist [Pedagogical Skills]: pidruchnyk. Za redaktsiieiu I. A. Ziaziuna, 3-tie vydannia, dopovnene i pereroblene, Kyiv: subiekt pidpryiemnytskoi diialnosti Bohdanova A. M., 376 p. (in Ukrainian).
Kaloshyn, V. F. (2014). Psykholohichni aspekty pidvyshchennia profesiinoi pedahohichnoi kompetentnosti [Psychological Aspects of Increasing Professional Pedagogical Competence]. Upravlinnia shkoloiu, № 7–9 (415–417), pp. 68–75 (in Ukrainian).
Kryvoruchko, T. M. (2014). Vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii na urokakh muzychnoho mystetstva [The Use of Information and Communication Technologies at Music Lessons]. Tekhnolohii fakhovoi maisternosti: innovatsii v suchasnii osviti (in Ukrainian).
http://timso.koippo.kr.ua/hmura10/vykorystannya-informatsijno-komunikatsijnyh-tehnolohij-na- urokah-muzychnoho-mystetstva/
Kryshtanovych, M. (2018). Osoblyvosti struktury formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho uchytelia [Features of the Structure of Formation of Future Teacher Professional Competence]. Molod i rynok, №8 (163), pp. 22–25.
DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.141862
Pastushenko, L. A. (2017). Pedahohichna tekhnolohiia rozvytku profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva u vyshchykh mystetskykh navchalnykh zakladakh [Pedagogical Technology of Development of Professional Competence of Future Teachers of Music Art in Higher Art Education Institutions]: dysertatsiia kandydata pedahohichnykh nauk: 13.00.04. Rivne. 244 p. (in Russian).
Potashnik, M. M. (1997). Upravlenie sovremennoi shkoloy (v voprosakh i otvetakh) [Management of a Modern School (in questions and answers)]: posobiye dlia rukovoditelei obshcheobrazovatelnykh uchrezhdenii i organov obrazovaniia. Moskva: Novaia shkola, 47 p. (in Russian).
Slastenin, V. A. (1973). K voprosu o professionalizme uchitelia obshcheobrazovatelnoi shkoly [To the Question of Professionalism of a Secondary School Teacher]. Moskva, Sovetskaia pedagogika, № 5, pp. 28–31 (in Russian).
Starchenko, K. (2007). Naukovo-metodychna robota z uchyteliamy [Scientific and Methodical Work among Teachers]. Dyrektoram shkil, № 11, pp. 57–61 (in Ukrainian).
Tsymbaliuk, Ya. S. (2011). Struktura metodychnoi kompetentnosti vchytelia [The Structure of Methodological Competence of the Teacher]. Nauka i osvita (in Ukrainian). https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/4_2011/58.pdf