THE ESSENCE OF EDUCATIONAL PARADIGMS AND POLYPARADIGMAL MANIFESTATIONS IN MULTIDIMENSIONAL PEDAGOGICAL REALITY AND PERSONAL SELF-REALIZATION OF STUDENTS IN E-LEARNING

Authors

  • M. Miier професор кафедри початкової освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0002-2874-2925

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.9

Abstract

The article examines the educational paradigm as a genesis indicator of changes in the educational field caused by social development, paradigm as a result of the implementation of integration processes. Besides, the personal self-realization of students as a manifestation of the student-centric paradigm is studied. Іn accordance with the objectives of the study, the following is performed. It summarises the key ideas of paradigms of traditional pedagogy (knowledge, ZUN, scientific- technocratic, paradigm of explanatory-illustrative learning) and people- oriented paradigms (child-centric, anthropological, cognitive, pragmatic, humanitarian, humanistic, cultural, paradigms of developmental and adaptive learning). It is established that paradigm analysis of modern education should be carried out in two directions: 1) to reveal its polyparadigmal character; 2) to provide   a thorough consideration of the didactic features of the organizing the educational process within the specific educational paradigm. Considering the above mentioned matter in the article, the examples of polyparadigmal manifestations of multidimensional phenomena and processes in pedagogical reality are given. Didactic features of organising educational process in realisation of student-centered paradigm are also revealed. It is characterised such didactic tools as topic-presentation matrix and author’s music-markers of the beginning and end of the learning process (lectures, seminars, lessons, etc.). The self-realization of students with the use of these means is investigated.

The complex of research methods is used in the work: general scientific (analysis, synthesis, comparison, systematization, generalization)  and  empirical  (observations,  discussions,  questionnaires).  The  complex of research methods is used in the work: general scientific (analysis, synthesis, comparison, systematization, generalization) and empirical (observations, discussions, questionnaires).

110 respondents were involved in the study. These are full-time and part-time students. Institution of higher education: Borys Grinchenko Kyiv University.

As a result of the study it is established a significant potential of the studied tools for organization of the learning process; for emotional adjustment of students to the process of learning and for recreation; for their personal self- realization on the basis of imitation of the creative of Others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Безрукова В.С. Все о современном уроке в школе: проблемы и решения: монография. Москва: Сентябрь, 2004. 160 с.

Берегова Г. Пошуки нових філософсько-освітніх парадигм у контексті освітньої кризи. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=618138

Бордовская Н.В., Реан А.А. Педагогика: учеб. пособ. Санкт-Петербург: Питер, 2006. 304 с.

Вознюк О.В. Побудова інтегральної педагогічної парадигми: постановка проблеми. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Вип. 48. 2009. С. 22–26. ISSN 2076- 6173. URL: http://eprints.zu.edu.ua/3790/

Голодюк Л.С. Організація навчально-пізнавальної діяльності учнів основної школи у навчан- ні математики в урочний та позаурочний час: теоретичний аспект: монографія. Кропивницький: ФО-П Александрова М.В. 2017. 404 с.

Зязюн І. А. Освітні парадигми та педагогічні технології у вимірах філософії освіти. Науковий вісник МДУ ім. В.О. Сухомлинського. Вип. 33. Педагогічні науки. С. 23. URL: http://mdu.edu.ua/wp- content/uploads/files/6_5.pdThttp://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/files/6_5.pdf

История Киева. Древний и средневековый Киев. І Том / ред. кол.: И. Артеменко, Г. Сергиенко, А. Гуржий. Киев: Наукова думка, 1982. 407 с.

Колесникова И.А. Педагогические цивилизации и их парадигмы. Педагогика. 1995. № 6. С. 84–89.

Крисоватий А. Основні парадигми освіти та їх сутнісна характеристика Психологія і суспільство. 2015.

№ 1. С. 1. URL: http://journals.uran.ua/index.php/1810-2131/article/view/114028http://journals.uran.ua/index. php/1810-2131/article/view/114028

Кузь В.Г. Нова освітня парадигма — нові освітні технології. URL: http://dspace.udpu.edu.ua/ bitstream/6789/1055/1/nova_osvitnia_paradygma.pdf

Кун Т.С. Структура научных революций URL: http://psylib.org.ua/books/kunts01/index.htm

Манчул Б., Марчук М. Лінгвістична парадигма в структурі гуманітарно-наукової методології. Науковий вісник Чернівецького університету. Збірник наукових праць. 2012. Вип. 621–622. С. 64. URL: http://nbuv.gov. ua/UJRN/Nvchu_fil_2012_621-622_13

Рижко В.А., Трубенко А.І. Історичні зміни принципів і парадигм класичного філософування: нарис до лекцій. Київ: Академія праці і соціальних відносин. 2009. С. 55. URL: http://docshare02.docshare.tips/ files/8011/80117203.pdThttp://docshare02.docshare.tips/files/8011/80117203.pdThttp://docshare02.docshare.tips/ files/8011/80117203.pdf

Савош В.О. Професійний розвиток учителів фізики в системі неперервної освіти: теорія і практика: монографія. Луцьк: Волиньполіграф, 2020. 420 с.

Саух П.Ю., Саух Ю.П. Гуманітарна парадигма як життєдайна платформа сучасної освіти. Концептуальні засади професійного розвитку особистості в умовах євроінтеграційних процесів. 2015. С. 489. URL: http:// eprints.zu.edu.ua/19169/

Сергеев И. С. Основы педагогической деятельности: учеб. пособ. Київ: РШ, 1987. 152 с.

Цимбалару А.Д. Актуалізація проблеми моделювання в освіті. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2007. Вип. 1–2. С. 39–45.

Чумак О.В. Парадигми освіти XXI століття: інноваційні аспекти. URL: https://virtkafedra.ucoz.ua/ el_gurnal/pages/vyp7/konf1/Chumak.pdfhttps://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf1/Chumak. pdThttps://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf1/Chumak.pdf

REFERENCES

Bezrukova, V. S. (2004). Vsio o sovremennom uroke v shkole: problemy i resheniia: monografija [All about the Modern Lesson at School: problems and solutions: monograph]. Moskva: Sentiabr, 160 p. (in Russian).

Berehova, H. Poshuky novykh filosofsko-osvitnikh paradyhm u konteksti osvitnioi kryzy [Search for New Philosophical and Educational Paradigms in the Context of Educational Crisis]. (in Ukrainian). https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=618138

Bordovskaia, N. V., Rean, A. A. (2006). Pedagogika: uchebnoe posobie [Pedagogy: a tutorial]. Sankt- Peterburg: Piter, 304 p. (in Russian).

Vozniuk, O. V. (2009). Pobudova intehralnoi pedahohichnoi paradyhmy: postanovka problemy [Construction of an Integrated Pedagogical Paradigm: problem statement]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, Vyp. 48, pp. 22–26 (in Ukrainian). http://eprints.zu.edu.ua/3790/

Holodiuk, L. S. (2017). Orhanizatsiia navchalno-piznavalnoi diialnosti uchniv osnovnoi shkoly u navchanni matematyky v urochnyi ta pozaurochnyi chas: teoretychnyi aspekt: monoghrafiia

Збірник наукових праць № 34 (2) • 2020 р. ISSN 2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) 81

DOI: 10.28925/2311–2409.2020.34

[Organization of Educational and Cognitive Activity of Primary School Students in Teaching Mathematics in Class and Extracurricular Time: theoretical aspect: monograph]. Kropyvnytskyi: FO-P Aleksandrova M. V., 404 p. (in Ukrainian).

Ziaziun, I. A. Osvitni paradyhmy ta pedahohichni tekhnolohii u vymirakh filosofii osvity [Educational Paradigms and Pedagogical Technologies in Dimensions of Philosophy of Education]. Naukovyi visnyk MDU imeni V. O. Sukhomlynskoho, Vyp. 33, Pedahohichni nauky (in Ukrainian).

http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/files/6_5.pdThttp://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/files/6_5.pdf

Istoriia Kieva. Drevnii i srednevekovyi Kiev [History of Kyiv. Ancient and Medieval Kyiv]. (1982). І Tom, Red. kollegiia toma: I. Artemenko, G. Sergienko, A. Gurzhii. Kiev: Naukova dumka, 407 p. (in Russian).

Kolesnikova, I. A. (1995). Pedagogicheskie tsivilizatsii i ikh paradigmy [Pedagogical Civilizations and Their Paradigms]. Pedagogika, 6, pp. 84–89 (in Russian).

Krysovatyi, A. (2015). Osnovni paradyhmy osvity ta yikh sutnisna kharakterystyka [The Main Paradigms of Education and Their Essential Characteristics]. Psykholohiia i suspilstvo, 1. p. 489 (in Ukrainian). http://journals.uran.ua/index.php/1810-2131/article/view/114028http://journals.uran.ua/index.php/1810- 2131/article/view/114028

Kuz, V. H. Nova osvitnja paradyhma — novi osvitni tekhnolohii [New Educational Paradigm — New Educational Technologies]. (in Ukrainian). http://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/1055/1/nova_osvitnia_paradygma.pdf

Kun, T. S. Struktura nauchnykh revoliutsii [The Structure of Scientific Revolutions]. (in Russian). http://psylib.org.ua/books/kunts01/index.htm

Manchul, B., Marchuk, M. (2012). Linhvistychna paradyhma v strukturi humanitarno-naukovoi metodolohii [Linguistic Paradigm in the Structure of Humanities Methodology]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, Zbirnyk naukovykh prats, Vyp. 621–622, p. 64 (in Ukrainian). http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvchu_fil_2012_621-622_13

Ryzhko, V. A., Trubenko, A. I. (2009). Istorychni zminy pryntsypiv i paradyhm klasychnoho filosofuvannia [Historical Changes in the Principles and Paradigms of Classical Philosophy]. Kyiv: Akademiia pratsi i sotsialnykh vidnosyn, p. 55 (in Ukrainian). http://docshare02.docshare.tips/files/8011/80117203.pdf

Savosh, V. O. (2020). Profesiinyi rozvytok uchyteliv fizyky v systemi neperervnoi osvity: teoriia i praktyka: monohrafiia [Professional Development of Physics Teachers in the System of Continuing Education: theory and practice: monograph]. Lutsk: «Volynpolihraf», 420 p. (in Ukrainian).

Saukh, P. Yu., Saukh, Yu. P. (2015). Humanitarna paradyhma yak zhyttiedaina platforma suchasnoi osvity. Kontseptualni zasady profesiinoho rozvytku osobystosti v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv [Humanitarian Paradigm as a Vital Platform of Modern Education. Conceptual Bases of Professional Development of the Person in the Conditions of European Integration Processes]. 489 p. (in Ukrainian). http://eprints.zu.edu.ua/19169/

Sergeev, I. S.(1987). Osnovy pedagogicheskoi deiatelnosti: ucheb. posob. [Fundamentals of Pedagogical Activity]. Kyiv, 152 p. (in Russian).

Tsymbalaru, A. D. (2007). Aktualizatsiia problemy modeliuvannia v osviti [Actualization of the Problem of Modeling in Education]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, Vyp. 1–2, pp. 39–45 (in Ukrainian).

Chumak, O. V. Paradyhmy osvity XXI stolittia: innovatsiini aspekty [Paradigms of Education of the 21st Century: innovative aspects]. (in Ukrainian).

https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf1/Chumak.pdfhttps://virtkafedra.ucoz.ua/el_ gurnal/pages/vyp7/konf1/Chumak.pdThttps://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp7/konf1/Chumak. pdf

Downloads


Abstract views: 616

Published

2021-01-22

How to Cite

Miier, M. (2021). THE ESSENCE OF EDUCATIONAL PARADIGMS AND POLYPARADIGMAL MANIFESTATIONS IN MULTIDIMENSIONAL PEDAGOGICAL REALITY AND PERSONAL SELF-REALIZATION OF STUDENTS IN E-LEARNING. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (34 (2), 73–83. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.9

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy