SOCIAL RESPONSIBILITY AS A MODERN NECESSITY FOR ADOPTIVE PARENTS

Authors

  • N. Chernukha професор кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доктор педагогічних наук, професор https://orcid.org/0000-0003-2184-7406
  • A. Slabkovska здобувач кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки Київського національного університету імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0003-4483-0623

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.12

Abstract

The article summarises scientific work on social responsibility. It is emphasised that the social responsibility of the state is one of the mechanisms for ensuring the quality and efficiency of public administration. The functions of the state that reproduce social responsibility are represented, they include: fulfillment of international obligations, achievement of priority national interests and strategic goals of state development, formation of decent living conditions and prospects for human development, etc.

The structure of social responsibility is considered. There are two main types (real and potential) of social responsibility. Under real social responsibility should be perceived responsibility in terms of personal factors. By potential social responsibility we mean the presence of effective social control that can ensure that each perpetrator is brought to the appropriate type of social responsibility in cases of violation of social norms, and in personal — a person’s awareness of responsibility for the consequences of personal activities.

The purpose of this publication is to summarize the results of a study on social responsibility and highlight the main features of social responsibility of adoptive parents. The system of measures for child protectionin Ukraine is represented, including: determination of basic legal, economic, organizational, cultural and social principles for child protection, improvement of legislation on legal and social protection of children, bringing it in line with international legal norms in this area. It is concluded that the presence of social responsibility of adoptive parents is a guarantee of strategic and tactical goals of the adoption process. It is emphasized that untimely social responsibility, and even more so its absence, significantly weakens the resource of normative social relations, unbalances the established mechanisms of social control, can lead to anarchy, unpredictability, instability, ochlocracy, anomie of society as a whole system or its destruction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Амоша О. Соціальна відповідальність в контексті розвитку людського потенціалу. Держава і сус- пільство. 2010. С. 122–27. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/ soc_gum/ pubupr/2011-1/doc/3/01.pdf

Баюра Д.О. Формування системи корпоративного управління на засадах соціальної відповідаль- ності. Вісник Київського національного університету ім. Т. Шевченка. Серія: Економіка. 2013. № 10. С. 18–22.

Безвесильная А.А. Информационные технологии в профессиональной деятельности социально- го педагога. Среднее профессиональное образование. 2008. № 11. С. 19–22.

Байєр О. Особливості формування соціальної впевненості дитини. Практичний психолог: ди- тячий садок. 2013. № 3. С. 25–26; № 4. С. 45–51.

Вигонна В. Посвята в батьки: тренінг батьківської ефективності. Психолог довкілля. 2012. № 7.

С. 20–22.

Грищук В.К. Соціальна відповідальність: навч. посіб. / Львівський університет внутрішніх справ, Львів, 2012. 152 с.

Сімейний кодекс України від 03.07.2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text

Охріменко О.О., Іванова Т.В. Соціальна відповідальність: навч. посіб. / Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут». Київ, 2015. 180 с.

Перші запитання про сина і доньку. Путівник для майбутніх усиновителів, прийомних батьків та опікунів. К.: Логос, 2007. 47 с.

Ревть А., Гриник І. Особливості соціально-педагогічної роботи з профілактики насиль- ства щодо дітей. Молодь і ринок. 2019. № 1 (168). С. 33–36. DOI: https://doi.org/10.24919/2308- 4634.2019.158316

REFERENCES

Amosha, O. (2010). Sotsialna vidpovidalnist v konteksti rozvytku liudskoho potentsialu [Social Responsibility in the Context of Human Development]. Derzhava i suspilstvo, pp. 122–27 (in Ukrainian). http://www.nbuv.gov.ua/portal/ soc_gum/ pubupr/2011-1/doc/3/01.pdf

Baiura, D. O. (2013). Formuvannia systemy korporatyvnoho upravlinnia na zasadakh sotsialnoi vidpovidalnosti [Formation of Corporate Governance Principles for Social Responsibility]. Visnyk Kyivs’koho natsionalnoho universytetu im. Tarasa Shevchenka, Seriia «Ekonomika», № 10, pp. 18–22 (in Ukrainian).

Bezvesilnaia, A. A. (2008). Informatsionnyie tekhnologii v professionalinoi deiatelnosti sotsalnogo pedagoga [Information Technologies in the Professional Activity of a Social Teacher]. Srednee professionalnoie obrazovanie, № 11, pp. 19–22 (in Russian).

Bajyer, O. (2013). Osoblyvosti formuvannia sotsialnoi vpevnenosti dytyny [Features of Formation of Social Confidence of the Child]. Praktychnyi psykholoh: dytiachyi sadok, № 3, pp. 25–26; № 4, pp. 45–51 (in Ukrainian).

Vyhonna, V. (2012). Posviata v batky: treninh batkivskoi efektyvnosti [Dedication to Parents: parenting effectiveness training]. Psykholoh dovkillia, № 7, pp. 20–22 (in Ukrainian).

Gryshchuk, V. K. (2012). Sotsialna vidpovidalnist [Social Responsibility]. Navchalnyi posibnyk, Lvivskyi universytet vnutrishnikh sprav, Lviv, 152 p. (in Ukrainian).

Zakon Ukrayiny (2020). «Simeinyi kodeks Ukrainy» vid 03.07.20 [The Family Code of Ukraine dated 03.07.20]. (in Ukrainian).

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2947-14#Text

Okhrimenko, O. O., Ivanova, T. V. (2015). Sotsialna vidpovidalnist [Social Responsibility]. Navch.posib., Natsionalnyi tekhnichnyi universytet Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut», 180 p. (in Ukrainian).

Pershi zapytannia pro syna i donku. (2007). [A Guide for Future Adoptive Parents, Foster Parents and Guardians]. Putivnyk dlia maibutnikh usynovyteliv, pryiomnykh batkiv ta opikuniv, K.: Lohos, 47 p. (in Ukrainian).

Revt, A., Grynyk, I. (2019). Osoblyvosti sotsialno-pedahohichnoi roboty z profilaktyky nasylstva shchodo ditei [Features of Socio-Pedagogical Work on the Prevention of Violence against Children]. Molod i rynok, №1 (168), pp. 33–36 (in Ukrainian).

Downloads


Abstract views: 229

Published

2021-01-22

How to Cite

Chernukha, N. ., & Slabkovska, A. . (2021). SOCIAL RESPONSIBILITY AS A MODERN NECESSITY FOR ADOPTIVE PARENTS. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (34 (2), 99–104. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2020.34.12

Issue

Section

PSYCHOLOGY AND SOCIOLOGY IN THE CONTEXT OF MODERN SCIENCE