CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT AS A LABOR FUNCTION OF A TEACHER

Authors

  • S. Ivashnova заступник директора Інституту післядипломної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук https://orcid.org/0000-0002-4805-007X

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.352

Abstract

The article presents the results of theoretical (content and essence of the concept of “labour function”) and empirical research (survey of teachers in the format of focus groups). Analysis of the content of the concept of “continuous professional development” and the dynamics of its changes during the teacher’s professional life made it possible to identify the leading competencies that are included in the content of the labour function. Discussion of the content and essence of the labour function “continuous professional development” in focus groups demonstrated some difficulties that the respondents experience in determining the content of the main competencies.

The survey also revealed the respondents’ assessments of the existence of certain risks that the norms of the professional standard will be interpreted exclusively as new requirements for the teacher and will not take into account the changes in the requirements for the employer, who is obliged to provide conditions for the implementation of this labour function. The conducted research has confirmed the relevance of the development of the professional standard for teachers and revealed the need for additional explanatory work in the professional environment. The respondents also pointed out that the introduction of this document into practice can become the basis for designing an individual professional educational trajectory for a teacher and creating plans for corporate training for teaching teams. Further research is required by the introduction of a draft professional standard, including a possible revision of the activities of the advanced training system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ДЖЕРЕЛА

Bubb S., Earley P. Leading and Managing Continuing Professional Development. London: SAGE Publications, 2007. 188 р. DOI 10.4135/9781446216637.

Бойко М.Д. Трудове право. К.: Олан, 2002. 345 с.

Гевел О. Трудова функція та порядок її визначення. Право України. 2002. № 4. С. 89–93.

Енциклопедія освіти / гол. ред. В.Г. Кремень. К.: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Івашньова С.В. Супервізія в діяльності освітнього тренера. Наукові записки Ніжин. держ. ун-ту ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2018. № 3. С. 96–106.

Івашньова С.В. Як провести супервізію тренерської роботи. К.: Вид-во Київ. ун-ту ім. Б. Грінченка. 2020 р. 96 с.

Ілляхова М. Безперервний професійний розвиток науково-педагогічних працівників у кон- тексті розвитку європейського освітнього простору. Вісник Нац. ун-ту «Чернігівський колегіум» ім. Т.Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2019. Вип. 1. С. 55–60. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/ download/vs157/13.pdf (дата звернення: 09.12.2020).

Коваленко Р.І. Значення трудової функції при прийнятті на роботу. Наук. вісник Міжнар. гума- ніт. ун-ту. Серія: Юриспруденція. 2014. № 12, т. 2. С. 92–94.

Костюченко О.Є. Питання трудової функції працівника в проекті Трудового кодексу. Форум права. 2009. № 3. С. 355–359.

Лавріненко О.В. Трудова функція працівника як обов’язкова умова трудового договору: те- оретико-прикладні аспекти та шляхи вдосконалення загального й спеціального законодавства України про працю. Форум права. 2009. № 1. С. 301–328.

Національний класифікатор України. ДК 003:2010 «Класифікатор професій». База даних

«Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text (дата звернення: 10.12.2020).

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. База даних «Законодавство України» / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19 (дата звернення: 10.12.2020).

Раскалінос В. Рефлексивна компетентність як складова професійної характеристики майбут- нього фахівця. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2011. № 4, ч. 1. С. 176–182.

Степанов С.Ю., Полищук О.А. Рефлексивная компетентность как базовая категория предпри- нимательской деятельности. Рефлексия, образование и интеллектуальные инновации. Новосибирск: НГУ, 1995. С. 266–271.

REFERENCES

Bubb, S., Earley, P. (2007). Leading and Managing Continuing Professional Development. SAGE Publications. 188 р. [in English].

http://dx.doi.org/10.4135/9781446216637

Boiko, M. D. (2002). Trudove pravo [Labor Law]. Olan. 345 p. [in Ukrainian].

Hevel, O. (2002). Trudova funktsiia ta poriadok yii vyznachennia [Labor Function and the Procedure for Its Definition]. Pravo Ukrainy, 4, 89–93 [in Ukrainian].

Entsyklopediia osvity. (2008). [Encyclopedia of Education]. Hol. red. V. H. Kremen, Yurinkom Inter, 1040 [in Ukrainian].

Ivashnova, S. V. (2018). Superviziia v diialnosti osvitnioho trenera [Supervision in the Activities of an Educational Coach]. Naukovi zapysky Nizhyn. derzh. un-tu imeni Mykoly Hoholia. Psykholoho- pedahohichni nauky, 3, 96–106 [in Ukrainian].

Ivashnova, S. V. (2020). Yak provesty superviziiu trenerskoi roboty [How to Supervise Coaching Work]. Vyd-vo Kyiv. un-tu imeni Borysa Hrinchenka, 96 [in Ukrainian].

Illiakhova, M. (2019). Bezperervnyi profesiinyi rozvytok naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv u konteksti rozvytku yevropeiskoho osvitnioho prostoru [Continuous Professional Development of Scientific and Pedagogical Workers in the Context of the Development of the European Educational Environment]. Visnyk Nats. un-tu “Chernihivskyi kolehium” imeni T. H. Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 1, 55–60 [in Ukrainian].

https://visnyk.chnpu.edu.ua/download/vs157/13.pdf

Kovalenko, R. I. (2014). Znachennia trudovoi funktsii pry pryiniatti na robotu [Value of Job Function in Hiring]. Nauk visnyk Mizhnar. humanit. un-tu. Seriia: Yurysprudentsiia, 12 (2), 92–94 [in Ukrainian].

Kostiuchenko, O. Ye. (2009). Pytannia trudovoi funktsii pratsivnyka v proekti Trudovoho kodeksu [Issues of Labor Function of the Employee in the Draft Labor Code]. Forum prava, 3, 355–359 [in Ukrainian].

Lavrinenko, O. V. (2009). Trudova funktsiia pratsivnyka yak oboviazkova umova trudovoho dohovoru: teoretyko-prykladni aspekty ta shliakhy vdoskonalennia zahalnoho y spetsialnoho zakonodavstva Ukrainy pro pratsiu [Labor Function of the Employee as a Mandatory Condition of the Employment Contract: Theoretical and Applied Aspects and Ways to Improve General and Special Legislation of Ukraine on Labor]. Forum prava, 1, 301–328 [in Ukrainian].

Natsionalnyi klasyfikator Ukrainy. DK 003:2010 “Klasyfikator profesii” [National Classifier of Ukraine. DK 003: 2010 “Classifier of Professions”]. Baza danykh “Zakonodavstvo Ukrainy”, VR Ukrainy [in Ukrainian].

https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII. Baza danykh “Zakonodavstvo Ukrainy” [On Education: Law of Ukraine of 05.09.2017 № 2145-VIII]. VR Ukrainy [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19

Raskalinos, V. (2011). Refleksyvna kompetentnist yak skladova profesiinoi kharakterystyky maibutnoho fakhivtsia [Reflexive Competence as a Component of the Professional Characteristics of the Future Specialist]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 4 (1), 176–182 [in Ukrainian].

Stepanov, S. Yu., Polishhuk, O. A. (1995). Refleksivnaia kompetentnost kak bazovaia kategorіia perdprinimatelskoi deiatelnosti [Reflexive Competence as a Basic Category of Entrepreneurial Activity]. Refleksiia, obrazovanie i intellektualnyie innovatsii, 266–271 [in Russian].

Downloads


Abstract views: 414

Published

2021-06-10

How to Cite

Ivashnova, S. . (2021). CONTINUOUS PROFESSIONAL DEVELOPMENT AS A LABOR FUNCTION OF A TEACHER. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (35 (1), 12–20. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.352

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy