DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE BY MEANS OF MODERN PICTURE BOOKS

Authors

  • L. L. Garashchenko доцент кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук https://orcid.org/0000-0001-5004-6136
  • S. Kondratyuk старший викладач кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук https://orcid.org/0000-0003-4037-6291

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.359

Abstract

The article analyses the features of modern picture books (wimmelbooks, storybooks, sketchbooks, etc.). An integrated approach to working with a children picture book is demonstrated in order to develop the communicative competence of a senior preschool child, which takes into account two vectors (psychological and speech) and is based on the system of work on creating an independent story by a senior preschool child and includes three types of classes: comprehending the content of the picture book; creating a story based on the plot of the book (based on the model of the educator); creating a story based on the illustrative material of the picture book. A modified methodology for teaching the perception and comprehension of the material of the picture book by children is proposed, which assumes the presence of two structural parts in each of the three types of activities: encouraging children in perception, examining illustrations by children and teaching the story based on the illustration content. It is indicated that the effectiveness of the second part of the lesson is directly proportional to the effectiveness of the first. The article discusses the formation of the dialogical component of communicative competence, which is based on the ability to put questions correctly. The types of question systems are considered: Bloom’s Taxonomy Questions, Quintilian questions, “reflexive questions”, Larry King’s Soft Questions. A lesson with the use of picture books should begin with the formation of thematic book sets by the teacher, considering illustrations and the teacher’s emotional story. It has been proved that a picture book is an effective means of the the development of a preschool child’d desire to communicate, and the age period of preschool childhood is sensitive for the development of communicative competence

Downloads

Download data is not yet available.

References

Базовий компонент дошкільної освіти / під наук. керівн. д-ра психол. наук, проф., чл.-кор. НАПН України Піроженко Т.О.; авт. кол.: Байєр О.М., Безсонова О.К., Брежнєва О.Г., Гавриш Н.В., Загородня Л.П., Косенчук О.Г., Корнєєва О.Л., Лисенко Г.М., Левінець Н.В., Машовець М.А., Мордоус І.О., Нерянова С.І., Піроженко Т.О., Половіна О.А., Рейпольська О.Д., Шевчук А.С. К.: Видавництво, 2021. 37 с.

Богуш А.М., Гавриш Н.В. Мовленнєва робота з дошкільниками: шляхи оптимізації. Вихователь- методист дошкільного закладу. 2013. № 3. С. 4–14.

Денисенко О.І. Розвиток навичок комунікабельності у дітей дошкільного віку. Черкаси: ЧОІПОПП ЧОР, 2012. 32 с.

Кінг Л., Гілберт Б. Як розмовляти будь з ким, будь-коли і будь-де. Секрети успішного спілкуван- ня. К: Моноліт-Bizz, 2019. 208 с.

Коменский Я.А. Учитель учителей: избранное. Москва: Карапуз, 2008. 288 с.

Лущевська О. Формат книжки-картинки: практика читання. 2016. URL: https://archive.chytomo. com/master-class/format-knizhki-kartinki-praktika-chitannya

Паламар С.П., Науменко М.С. Підготовка майбутніх вихователів дітей дошкільного віку в кон- тексті сучасних освітніх парадигм. Освітологічний дискурс. 2020. № 2 (29). С. 105–120.

Половіна О.А. Поліхудожній розвиток особистості у площині «Дитина-мистецтво». Актуальні проблеми психології: зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. 2017. № 4 (13). С. 129–139. ISSN 2072-4772.

Сарапулова Є.Г., Панченко Т.Д. Самоопізнання та етика спілкування як засоби формування комуні- кативних умінь у представників молодого покоління. Педагогіка толерантності. 2008. № (45). С. 57–65.

Bielienka G., Kondratets I. The Formation and Development of a Child’s Skills to be Free in the Conditions of Kindergarten. The Potential of Modern Science. Vol. 3. Sciemcee Publishing. London. 2019. P. 61–69. (281 p.).

Karnaukhova A. Formation of a Respective Attitude in Children of 5 Years Old to Adults with the Ukrainian Tales. Theoretical and Practical Aspects of the Development of the European Research Area: monograph / edited by authors. 2nd ed. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 2020. Р. 22–38.

Vaskivska H. O., Palamar S. P., Kondratiuk S. G. et al. Psychodidactic Determinants of the Development of Children of Preschool Age. Wiadomości Lekarskie. 2018. Vol. LXX1. Nr 6. Р. 1207–1215.

REFERENCES

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity. (2021). [Basic Component of Preschool Education]. Pid nauk. kerivn. d-ra psykhol. nauk, prof., chl.-kor. NAPN Ukrainy Pirozhenko T. O.; avt. kol.: Baiier O. M., Bezsonova O. K., Brezhnieva O. H., Havrysh N. V., Zahorodnia L. P., Kosenchuk O. H., Kornieieva O. L., Lysenko H. M., Levinets N. V., Mashovets M. A., Mordous I. O., Nerianova S. I., Pirozhenko T. O., Polovina

O. A., Reipolska O. D., Shevchuk A. S, Kyiv: Vydavnytstvo, 37 p. [in Ukrainian].

Bohush, A. M. (2013). Movlennieva robota z doshkilnykamy: shliakhy optymizatsii [Speech Work with Preschoolers: ways of optimization]. Vykhovatel-metodyst doshkilnoho zakladu, 2013, № 3, pp. 4–14 [in Ukrainian].

Denysenko, O. I. (2012). Rozvytok navychok komunikabelnosti u ditei doshkilnoho viku [Development of Communication Skills in Preschool Children]. Cherkasy: ChOIPOPP ChOR, 32 p. [in Ukrainian].

King, L., Hilbert, B. (2019). Yak rozmovliaty bud z kym, bud-koly i bud-de. Sekrety uspishnoho spilkuvannia [How to Talk to Anyone, Anytime, Anywhere]. K: Monolit-Bizz, 208 p. [in Ukrainian].

Komenskyi, Ya. A. (2008). Uchytel uchytelei: izbrannoe [Teacher of teachers: selected]. M.: Karapuz, 288 p. [in Russian].

Lushchevska, O. (2016). Format knyzhky-kartynky: praktyka chytannia. [Picture Book Format: reading practice] [in Ukrainian].

https://archive.chytomo.com/master-class/format-knizhki-kartinki-praktika-chitannya

Palamar, S. P., Naumenko, M. S. (2020). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv ditei doshkilnoho viku v konteksti suchasnykh osvitnikh paradyhm [Training of Future Educators of Preschool Children in the Context of Modern Educational paradigms]. Osvitolohichnyi dyskurs, 2020, № 2 (29), pp. 105–120 [in Ukrainian].

Polovina, O. A. (2017). Polikhudozhnii rozvytok osobystosti u ploshchyni “Dytyna-mystetstvo” [Polyartistic Development of Personality in the Area “Child-Art”.]. Aktualni problemy psykholohii: zbirnyk naukovykh prats Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 4 (13), 2017, pp. 129–139. ISSN 2072-4772 [in Ukrainian].

Sarapulova, Ye. H. (2008). Samoopiznannia ta etyka spilkuvannia yak zasoby formuvannia komunikatyvnykh umin u predstavnykiv molodoho pokolinnia [Self-Knowledge and Ethics of Communication as a Means of Forming Communicative Skills in Young People]. Pedahohika tolerantnosti, 2008, № (45), pp. 57–65 [in Ukrainian].

Bielienka, G., Kondratets, I. (2019). The Formation and Development of a Child’s Skills to be Free in the Conditions of Kindergarten. The Potential of Modern Science, Vol. 3, Sciemcee Publishing, London, pp. 61–69 (281 p.) [in English].

Karnaukhova A. (2020). Formation of a Respective Attitude in Children of 5 Years Old to Adults with the Ukrainian Tales. Theoretical and Practical Aspects of the Development of the European Research Area: monograph, edited by authors, 2nd ed., Riga, Latvia: Baltija Publishing, pp. 22–38 [in English].

Vaskivska, H. O., Palamar, S. P., Kondratiuk, S. G. et al. (2018). Psychodidactic Determinants of the Development of Children of Preschool Age. Wiadomości Lekarskie, 2018, Vol. LXX1, No 6, pp. 1207–1215 [in English].

Downloads


Abstract views: 353

Published

2021-06-10

How to Cite

L. Garashchenko, L. ., & Kondratyuk, S. . (2021). DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE BY MEANS OF MODERN PICTURE BOOKS. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (35 (1), 63–70. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.359

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education