PAINTING PERFORMANCES: METHODOLOGICAL TOOLS FOR FUTURE EDUCATORS TRAINING

Authors

  • O. Polovina доцент кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцен https://orcid.org/0000-0001-6021-5677
  • I. Kondratets старший викладач кафедри дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук https://orcid.org/0000-0001-7816-0766

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3511

Abstract

The article discusses the issue of future educators’ professional training as a complex problem. The artistic component of future educators’ professional training is singled out. The mechanisms and methods of forming the creative potential of future educators are revealed, among which a special place is occupied by methods related to the increase of reflexive culture, with the stimulation of a special mental state of creative activity, with the use of techniques to intensify the search for ideas, the development of imaginative abilities, the search for internal motivating reasons for the intensification of creative activity. Effective means of future educators’ training are identified: communication on the materials of art, the basis of which is subject-subject interaction in the “teacher-student” system, which is retransmitted into the “educator-child” system. The tool of development of creative potential of future educators is given — acquaintance with works of art: direct acquaintance with art objects during art excursions, art walks, visits to theater, etc.; artistic reflection; art technologies, art techniques, and art methods. The results of approbation of painting performances in the format of offline and online as a tool for the development of creative potential and raising the level of general culture of future educators are described. The algorithm of creation of painting performances is characterized: presentation of idea; elaboration of literature and other sources; work by the method of creative structured improvisation to characterize the images of the characters; choice of props; modeling of painting performances; artistic reflection at the final stage (reflection exercises that motivate students to self-knowledge and determine their own emotions; develop the ability to analyze and evaluate their feelings, process and results of artistic activity). The presented methods of acquaintance with the art of painting as a means of developing the creative potential of future educators and preschool children are implemented in the direction of perception — reflection — attitude, allow to appropriate the experience, work on the formation of life competence, as related to the analogy of art and life.

Key words: artistic communication, artistic competence, artistic painting, artistic reflection, creative potential, future educators, painting performances, professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 01 —

«Освіта / Педагогіка», спеціальність 012 — «Дошкільна освіта»: затв. Наказом Міносвіти і на- уки України від 21.11.2019 р. № 1456.URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/ zatverdzeni%20standarty/2019/11/22/2019-11-22-012doshkilna-B.pdf

Стандарт вищої освіти. Другий (магістерський рівень) вищої освіти. Ступінь «магістр». Галузь знань 01 «Освіта / Педагогіка», спеціальність 012 «Дошкільна освіта»: затв. Наказом Міносвіти і науки України від 29.04.2020 р. № 572. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/ standarty/2020/05/2020-zatverd-standart-012-m.pdf

Барб-Галль Франсуаза. Як розмовляти з дітьми про мистецтво; пер. з фр. Софії Рябчук. Львів: Видавництво Старого Лева, 2014. 192 с.

Бєлєнька Г.В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного на- вчального закладу: моногр. К.: Університет, 2011. 320 с.

Борейко В. Прорив в екологічну етику; Київський еколого-культурний центр. 4. вид., доп. К., 2005. 208 с.

Запорожець О. Вибрані психологічні праці. Т. 2 . Москва, 1986. 286 с.

Каткова М.В. Искусство действия: Перформанс — художественное явление второй половины ХХ века. 2014. URL: http://www.dissercat. com/content/iskusstvo-deistviya-performans-khudozhestvennoe- yavlenie-vtoroi-poloviny-khkh-veka

Падалка Г. Педагогіка мистецтва. Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. К.: Освіта України, 2008. 274 с.

Половіна О.А., Кондратець І.В. Педагогічні технології підготовки майбутніх вихователів до фор- мування художньо-продуктивної компетентності дітей дошкільного віку. Освіта ХХІ століття: ре- алії, виклики, тенденції розвитку: кол. моногр. / за наук. ред. проф. Г. Цвєткової. Hameln Germany: Inter GING, 2020. С. 384–444.

Половіна О. Освітній напрям «Дитина у світі мистецтва». Стандарт дошкільної освіти. Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього проце- су, 2021. Затв. Наказом Міносвіти і науки України від 12.01.2021 р. № 33. URL: https://ezavdnz.mcfr. ua/book?bid=37876

REFERENCES

Standart vyshchoyi osvity Ukrainy: pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan 01 — “Osvita / Pedahohika”, spetsialnist 012 — “Doshkilna osvita”. (2019). [Standard of Higher Education of Ukraine: First (Bachelor’s) Level, Field of Knowledge 01 — “Education / Pedagogy”, Specialty 012 — “Preschool Education”]. Approved. by Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 21.11.2019, № 1456 [in Ukrainian].

Standart vyshchoyi osvity. Druhyi (mahisterskyi riven) vyshchoi osvity. Stupin “mahistr”. Haluz znan 01 “Osvita / Pedahohika”, spetsialnist 012 “Doshkilna osvita” [Standard of Higher Education. The second (Master’s level) of Higher Education. Master’s Degree. Field of knowledge 01 “Education / Pedagogy”, Specialty 012 “Preschool Education”]. Approved by the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 29.04.2020, № 572 [in Ukrainian].

Barb-Gall, Françoise (2014). Yak rozmovliaty z dit’my pro mystetstvo [How to Talk to Children about Art]. Lviv: Staryi Lev Publishing House. 192 p. [in Ukrainian].

Bielienka, H. V. (2011). Formuvannia profesiynoi kompetentnosti suchasnoho vykhovatelia doshkilnoho navchalnoho zakladu [Formation of Professional Competence of a Modern Educator of a Preschool Education Institution]. Kyiv: University, 320 p. [in Ukrainian].

Boreiko, V. (2005). Proryv v ekolohichnu etyku [Break through Environmental Ethics]. Kyiv, Ecological and Cultural Center, 4th ed., ext., Kyiv, 208 p. [in Ukrainian].

Zaporozhets, O. (1986). Vybrani psykholohichni pratsi [Selected Psychological Works]. Vol. 2, Moskva, 286 p. [in Ukrainian].

Katkova, M. V. (2014). Iskusstvo deistviia: Performans — khudozhestvennoyie yavlenie vtoroi poloviny XX veka [The Art of Action: Performance — an artistic phenomenon of the second half of the 20th century] [in Russian].

http://www.dissercat.com/content/iskusstvo-deistviya-performans-khudozhestvennoe-yavlenie-vtoroi- poloviny-khkh-veka

Padalka, H. (2008). Pedahohika mystetstva. Teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin [Pedagogy of Art. Theory and Methods of Teaching Art Disciplines]. Osvita Ukrainy, Kyiv, 274 p. [in Ukrainian].

Polovina, O. A. & Kondratets, I. (Ed.) Tsvetkova V. H. (2020). Pedahohichni tekhnolohii pidhotovky maibutnikh vykhovateliv do formuvannia khudozhnio-produktyvnoi kompetentnosti ditei doshkilnoho viku [Pedagogical Technologies for the Preparation of Future Educators to the Formation of Artistic and Productive Competence of Children of Preschool Age]. Osvita XXI stolittia: realii, vyklyky, tendentsii roku: a collectivna monohrafiia, Hameln Germany: Inter GING, pp. 384-444 [in Ukrainian].

Polovina, O. (2021). Osvitnii napriam “Dytyna u sviti mystetstva”. Standart doshkilnoi osvity. Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [Educational Direction “Child in the World of Art”. Standard of Preschool Education. The Basic Component of Preschool Education]. Nova redaktsiia ta porady dlia orhanizatsii osvitnioho protsesu, 2021, zatv. Nakazom Minosvity i nauky Ukrayiny vid 12.01.2021 № 33 [in Ukrainian].

Downloads


Abstract views: 106

Published

2021-06-10

How to Cite

Polovina, O., & Kondratets, I. . (2021). PAINTING PERFORMANCES: METHODOLOGICAL TOOLS FOR FUTURE EDUCATORS TRAINING. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (35 (1), 83–88. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3511

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education