EMOTIONAL-VOLITIONAL PECULIARITIES OF PRESCHOOL CHILDREN WITH DYSLALLIA

Authors

  • I. Sulyatytskyy голова Центру психоінформації, доцент кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи Львівського національного університету імені Івана Франка, кандидат психологічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0002-3769-5630
  • A. Porokniava студентка кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи (бакалавр) Львівського національного університету імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-4728-2028

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3514

Abstract

The article analyses a theoretical basis and empirical relationships between emotional-volitional sphere and children’s speech disorders (dyslallia). The article examines emotional-volitional sphere in preschool children with dyslallia and pre-school children with normal speech. Research results define the relationship between the level of development of the emotional-volitional sphere and speech disorders in preschool children. Also they reveal parameters of effective corrective methods of restoring normal emotional-volitional parameters preschool age dynamics.

In this article it is noticed that in preschool age actively formed personality, so it is necessary to make a maximum effort to prevent and overcome negative phenomenon that accompany the development of personality even in early childhood, because the earlier the assistance was provided the better the results will be.

In particular, it is said that the formation of speech is one of the most important components of harmonious child’s personality. Its atypical development can lead to incorrect pronunciation and, at more complex disorders, can lead disorders in many mental structures: thinking, memory, attention and emotional-volitional sphere, of course.

In this article the authors had a goal to determine peculiarity of emotional-volitional sphere in preschool children with dyslallia. Among the tasks that must be performed to achieve the goal, the main ones are: theoretical analysis of scientific works on this issue; realization an empirical study of specifics emotional-volitional processes in pre- schooler with dyslallia and definition of relationships between the level of development of emotional-volitional sphere and speech disorders in preschool children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бєлова О.Б. Особливості розвитку когнітивних процесів та емоційно-вольової сфери у молод- ших школярів з ПМР. Актуальні питання корекційної освіти. 2012. Вип. 3. С. 297–305.

Валиева С.В. Диагностика психического состояния детей дошкольного возраста. Санкт- Петербург: Речь, 2007. 240 с.

Варій М.Й. Загальна психологія: підр. [для студ. вищ. навч. закл.]. [3-тє вид.]. К.: Центр учбової літератури, 2009. 1007 с.

Варій М.Й. Загальна психологія: навч. посіб. 2-ге вид., випр. і доп. К.: Центр учбової літератури, 2007. 968 c.

Вітенко І.С., Вітенко Т.І. Основи психології. Вид. 2-ге, доп. К.: Нова книга, 2008. 256 с.

Гиноян Р.В., Хомутов А.Е. Физиология эмоций. Нижний Новгород: Изд-во университета. 2010. 66 с.

Дерманова И.Б. Тест тревожности (Р. Тэммл, М. Дорки, В. Амен). Диагностика эмоционально- нравственного развития. Санкт-Петербург, 2002. 360 с.

Загальна психологія: підруч. / за заг. ред. С.Д. Максименка. Вінниця: Нова книга, 2004. 704 с.

Загадковий світ емоцій. Розвиток емоційної сфери дошкільників / упоряд. І.В. Молодушкіна. 2-ге вид. Х.: Вид. група «Основа», 2011. 207 с. [1]: іл. (Серія «Творчому педагогу»).

Конопляста С.Ю., Сак Т.В. Логопсихологія: навч. посіб.; за ред. М.К. Шеремет. К.: Знання, 2010. 293 с.

Кулешова О.В. Загальна та соціальна психологія URL: http://lubbook.net/book_225_glava_11_ Tema_8._Emo%D1%81%D1%96jjno-volova_sfe.html

Лапшин В.А., Пузанов Б.П. Основы дефектологии. Москва, 2000. 180 с.

Логопедия: учеб. для студ. дефект. фак. педвузов / под. ред. Л.С. Волковой, С.Н. Шаховской. Москва: ВЛАДОС, 2006. 680 с.

Логопедія: підруч. 2-ге вид. / за ред. М.К. Шеремет. К.: Видавничий Дім «Слово», 2013. 672 с.

Специальная педагогика: учеб. пособ. для студ. высш. учеб. завед. / Н.М. Назарова, Л.И. Аксенова, Б.А. Архипов, Л.И. Белякова и др.; под ред. Н.М. Назаровой. 4-е изд., стер. Москва: Изд. центр «Академия», 2005. 400 с.

Основы логопедической работы с детьми: учеб. пособ. для логопедов, воспитателей дет. са- дов, учителей нач. кл., студентов пед. училищ; под общ. ред. Г.В. Чиркиной. 2-е изд. испр. Москва: АРКТИ, 2003. 240 с.

Павелків Р.В., Цигипало О.П. Дитяча психологія: навч. посіб. для самост. роботи студ. К.: Академвидав, 2011. 373 с.

Психологія та патологія емоцій, волі, уваги: навч.-метод. посіб. для студ. 4-го курсу медичних факультетів зі спеціальностей «Лікувальна справа» та «Педіатрія». Запоріжжя, 2017. 72 с.

Психологічний словник / авт.-уклад. В.В. Синявський, О.П. Сергєєнкова / за ред. Н.А. Побірченко. К.: Науковий світ, 2007. 274 с.

Соценко Т.М., Попович І.С. Особливості розвитку емоційно-вольової сфери у дітей дошкільно- го віку. Інсайт: зб. наук. праць студентів, аспірантів, та молодих вчених. Херсон: ВД «Гельветика», 2018. С. 243–246.

Тарапака Н.В., Кашуба Л.В. Інклюзія в дошкіллі: розвиток дітей із психофізичними вадами в умовах реалізації Базового компонента дошкільної освіти: навч.-метод. посіб. Кіровоград, 2013. 140 с.

REFERENCES

Bielova, O. B. (2012). Osoblyvosti rozvytku kohnityvnykh protsesiv ta emotsiino-voliovoi sfery u molodshykh shkoliariv z PMR. Aktualni pytannia korektsiinoi osvity, 2012, Vyp. 3, pp. 297–305 [in Ukrainian].

Valyeva S. V. (2007). Diagnostika psikhicheskogo sostoianiia detei doshkolnoho vozrasta. SPB.: Rech, 240 p. [in Russian].

Varii, M. Y. (2009). Zahalna psykholohiia.: pidr. [dlia stud. vyshch. navch. zakl.] 3-tie vyd., K.: Tsentr uchbovoi literatury, 1007 p. [in Ukrainian].

Varii, M. Y. (2007). Zahalna psykholohiia. Navchalnyi posibnyk. 2-he vydan., vypr. i dop., K.: Tsentr uchbovoi literatury, 968 p. [in Ukrainian].

Vitenko, I. S., Vitenko, T. I. (2008). Osnovy psykholohii. Vyd. 2, dopov., K.: Nova knyha, 256 p. [in Ukrainian].

Ginoian, R. V., Khomutov, A. E. (2010). Fiziologiia emotsii. Nizhnii Novgorod: Izd-vo universiteta, 66 p. [in Russian].

Dermanova, I. B. (2002). Test trevozhnosti (R.Tеmml, M. Dorky, V. Amen). Diagnostiyka emotsionalno- nravstvennogo razvitiia. SPb., 360 p. [in Russian].

Zahalna psykholohiia. (2004). Za zah. red. S. D. Maksymenka, Vinnytsia: Nova knyha, 704 p. [in Ukrainian].

Zahadkovyi svit emotsii. Rozvytok emotsiinoi sfery doshkilnykiv (2011). Uporiad. I. V. Molodushkina, 2-he vyd., Kh.: Vyd. hrupa “Osnova”, 207, [1] p. : il. (Seriia “Tvorchomu pedahohu”) [in Ukrainian].

Konopliasta, S. Yu., Sak, T. V. (2010). Lohopsykholohiia: navch. posib., za red. M. K. Sheremet, K.: Znannia, 293 p. [in Ukrainian].

Kuleshova, O. V. Zahalna ta sotsialna psykholohiia [Elektronnyi resurs] [in Ukrainian]. http://lubbook.net/book_225_glava_11_Tema_8._ Emo%D1%81%D1%96jjno-volova_sfe.html

Lapshin, V. A. (2000). Osnovу defektologii. M., 180 p. [in Russian].

Logopediia: Uchebnik dlia studentov defektologicheskogo fakulteta pedvuzov. (2006). Pod. red.

L. S. Volkovoi, S. N. Shakhovskoi, M.: VLADOS, 680 p. [in Russian].

Lohopediia. (2003). Pidruchnyk, druhe vydannia. Za red. M. K. Sheremet, K.: Vydavnychyi Dim “Slovo”, 672 p. [in Ukrainian].

Nazarova, N. M. (2005). Spetsialnaia pedagogika: ucheb. posobie dlia stud. vyssh. ucheb. zavedenii.

L. I. Aksenova, B. A. Arkhipov, L. I. Beliakova i dr.; Pod red. N. M. Nazarovoi, 4-e izd., ster. M.: Izdatelskii tsentr “Akademiia”, 400 p. [in Russian].

Osnovy logopedicheskoi raboty s detmi. (2003). Ucheb. posobie dlia logopedov, vospitatelei det. sadov, uchitelei nach. kl., studentov ped. uchilishch; Pod obshch. red. G. V. Chirkinoi, 2-e izd. ispr., M.: ARKTI, 240 p. [in Russian].

Pavelkiv, R. V. Dytiacha psykholohiia. (2011). Navch. posib. dlia samost. roboty stud., K.: Akademvydav, 373 p. [in Ukrainian].

Psykholohiia ta patolohiia emotsii, voli, uvahy. (2017). Navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv 4 kursu medychnykh fakultetiv zi spetsialnostei “Likuvalna sprava” ta “Pediatriia”, Zaporizhzhia, 72 p. [in Ukrainian].

Psykholohichnyi slovnyk. (2007). Avt.-uklad. V. V. Syniavskyi, O. P. Serhieienkova, za red.

N. A. Pobirchenko. K.: Naukovyi svit, 274 p. [in Ukrainian].

Sotsenko, T. M., Popovych, I. S. (2018). Osoblyvosti rozvytku emotsiino-volovoi sfery u ditei doshkilnoho viku. Insait: zb. nauk. prats studentiv, aspirantiv, ta molodykh vchenykh, Kherson: VD “Helvetyka” [in Ukrainian].

Tarapaka, N. V., Kashuba, L. V. (2013). Inkliuziia v doshkilli: rozvytok ditei iz psykhofizychnymy vadamy v umovakh realizatsii Bazovoho komponenta doshkilnoi osvity: navchalno-metodychnyi posibnyk, Kirovohrad, 140 p. [in Ukrainian].

Downloads


Abstract views: 421

Published

2021-06-10

How to Cite

Sulyatytskyy, I., & Porokniava, A. . (2021). EMOTIONAL-VOLITIONAL PECULIARITIES OF PRESCHOOL CHILDREN WITH DYSLALLIA. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (35 (1), 101–107. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3514

Issue

Section

PSYCHOLOGY AND SOCIOLOGY IN THE CONTEXT OF MODERN SCIENCE