TYPES OF A HIGHER EDUCATION TEACHER’S PERSONALITY ORIENTATIONS AND SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL ACTIVITY

Authors

  • A. Dubasenyuk Professor of the Department of Professional Pedagogical, Special Education, Andragogy and Management of the Educational and Scientific Institute of Pedagogy of Ivan Franko Zhytomyr State University, Doctor of Pedagogical Sciences, https://orcid.org/0000-0002-9447-4527
  • A. Voznyuk Professor of the Department of English of the Educational and Scientific Institute of Pedagogy Zhytomyr State University named after Ivan Franko, Doctor of Pedagogical Sciences, https://orcid.org/0000-0002-4458-2386
  • V. Kopetchuk V. Associate Professor of Natural and Social Sciences, Zhytomyr Medical Institute, candidate of pedagogical sciences https://orcid.org/0000-0003-4990-9242

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.362%20

Abstract

The proposed article analyzes the types of personality and scientific-professional orientation of higher education institutions teachers, characterized by a high level of competence and creative productivity. The relevance of this study stems from the fact that teachers’ scientific and pedagogical activities are connected with their creative developmentandprofessionalself-improvement. Therefore, theobjectives of thearticle are tostudythepersonality and psychological characteristics of the relevant cohort of high school teachers, the leading types of personality orientationandscientificandpedagogicalactivitiesoftheseteachers.  Inaddition,  animportanttaskofourresearch is to analyze the relevant types in the context of systems research, which allows to deepen the understanding of this scientific problem. With the help of Yu.A. Urmantsev’s general systems theory the systematic correlation of the main categories of pedagogy in the context of the scientific orientation of the teacher is clarified. It is shown that the personality-oriented, subjective orientation of the teacher is realized in the context of the interaction of epistemological and axiological ways of mastering the world by man and humanity. Acmeological orientation is realized in the system-functional plane of interaction of epistemology and praxeology. Creative innovation orientation is realized in the focus of combination of axiological and praxeological ways of mastering the world by a man.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Акмеология качества профессиональной деятельности специалиста. Ред. Н.В. Кузьмина. Санкт- Петербург. 2008. 376 с.

Вознюк О. В. Теоретичний базис акмеології. Теорія та методика професійно-педагогічної підго- товки освітянських кадрів: акмеологічні аспекти. Керівн. авт. кол. Н. В. Гузій ; Мін-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ, 2018. С. 9-39.

Дубасенюк О.А. Методологія та методи науково-педагогічного дослідження. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2016. 258 с.

Дубасенюк О.А., Кузьміна Н.В. Факторні акме-моделі продуктивної професійної діяльності пе- дагога загальноосвітньої та професійної шкіл. Сучасні акмеологічні дослідження: теоретико-мето- дологічні та прикладні. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 912 с.

Пальчевський С.С. Акмеологія. Київ: Кондор, 2008. 398 с.

Сисоєва С.О. Акме-педагогіка: інтерактивне навчання дорослих. Сучасні акмеологічні досліджен- ня: теоретико-методологічні та прикладні аспекти. К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. С. 19-32.

Теорія і практика професійної акмеології / Вознюк О.В., Дубасенюк О.А., Костюшко Ю.О., Осадчук Н.П., Сидорчук Н.Г. Житомир : Вид-во ПП «Євро-Волинь», 2020. 392 с.

Урманцев Ю.А. Начала общей теории систем. Системный анализ и научное знание. М.: Наука, 1978. С. 5–33.

Dubaseniuk О., Voznyuk A., Samoilenko O. (2020). Quality of Education — Ukrainian Experience. Didactica Slovenica. Pedagoška obzorja, 35, 132-146. URL: http://www.pedagoska-obzorja.si/Revija/ Vsebine/vs20-1.html (Elsevier Bibliographic Databases, SCOPUS)

Vozniuk O. V., Dubaseniuk O. A. To the question of building the universal model of the development of world pedagogy and education (2000) Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences. Vol. 1 (100). DOI: https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(100).2020.5-14

Vozniuk O. V. Paradox-oriented educational paradigm. Нові технології навчання: збірник науко- вих праць. ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Київ, 2020. Вип. 94. С. 332-334.

REFERENCES

Akmeologiya kachestva professionalnoy deyatelnosti spetsialista (2008) [Acmeology of the quality of profes- sional activity of a specialist] Red. N.V. Kuzmina. Sankt-Peterburg. 376 s. (in Russian)

Vozniuk O. V. (2018) Teoretychnyi bazys akmeolohii. Teoriia ta metodyka profesiino-pedahohichnoi pidhotovky osvitianskykh kadriv: akmeolohichni aspekty [Theoretical basis of acmeology. Theory and meth- ods of professional and pedagogical training of educational staff: acmeological aspects] Kerivn. avt. kol.

N. V. Huzii ; Min-vo osvity i nauky Ukrainy, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. Kyiv, 2018. S. 9-39. (in Ukrainian)

Dubaseniuk O.A. (2016) Metodolohiia ta metody naukovo-pedahohichnoho doslidzhennia [Methodology and methods of scientific and pedagogical research]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU imeni Ivana Franka. 258 s. (in Ukrainian)

Dubaseniuk O.A., Kuzmina N.V. (2016) Faktorni akme-modeli produktyvnoi profesiinoi diialnosti peda- hoha zahalnoosvitnoi ta profesiinoi shkil. Suchasni akmeolohichni doslidzhennia: teoretyko-metodolohichni ta prykladni [Factor acme-models of productive professional activity of a teacher of secondary and voca- tional schools. Modern acmeological research: theoretical and methodological and applied]. K. : Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka. 912 s. (in Ukrainian)

Palchevskyi S.S. (2008) Akmeolohiia [Acmeology]. Kyiv: Kondor. 398 s. (in Ukrainian)

Sysoieva S.O. (2016) Akme-pedahohika: interaktyvne navchannia doroslykh. Suchasni akmeolohichni doslidzhennia: teoretyko-metodolohichni ta prykladni aspekty [Acme pedagogy: interactive adult learn- ing. Modern acmeological research: theoretical and methodological and applied aspects]. K. : Kyiv. un-t im. B. Hrinchenka. S. 19-32.

Teoriia i praktyka profesiinoi akmeolohii [Theory and practice of professional acmeology] (2020) Vozniuk O.V., Dubaseniuk O.A., Kostiushko Yu.O., Osadchuk N.P., Sydorchuk N.H. Zhytomyr : Vyd-vo PP «Ievro- Volyn». 392 s. (in Ukrainian)

Urmantsev Yu.A. (1978) Nachala obshchey teorii sistem. Sistemnyy analiz i nauchnoye znaniye [Beginnings of General Systems Theory. Systems analysis and scientific knowledge]. M.: Nauka. S. 5–33. (in Russian)

Dubaseniuk О., Voznyuk A., Samoilenko O. (2020). Quality of Education — Ukrainian Experience. Didactica Slovenica. Pedagoška obzorja, 35, 132-146.

URL: http://www.pedagoska-obzorja.si/Revija/Vsebine/vs20-1.html (Elsevier Bibliographic Databases, SCOPUS)

Vozniuk O. V., Dubaseniuk O. A. (2000) To the question of building the universal model of the de- velopment of world pedagogy and education Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences. Vol. 1 (100).

DOI: https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(100).2020.5-14

Vozniuk O. V. (2020) Paradox-oriented educational paradigm. Novi tekhnolohii navchannia: zbirnyk naukovykh prats. DNU «Instytut modernizatsii zmistu osvity». Kyiv. Vyp. 94. S. 332-334.

Downloads


Abstract views: 403

Published

2022-10-05

How to Cite

Dubasenyuk , A. ., Voznyuk , A. ., & Kopetchuk V., V. (2022). TYPES OF A HIGHER EDUCATION TEACHER’S PERSONALITY ORIENTATIONS AND SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL ACTIVITY. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (36 (2), 18–24. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.362

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy