DIAGNOSTICS OF TEACHERS AS A BASIC PRINCIPLE OF METHODOLOGICAL SUPPORT ORGANIZATIONS OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

  • E. О. Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Borys Grinchenko Kyiv University, St. Bulvarno-Kudryavska, 18/2, 04053, Kyiv, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3611%20

Abstract

The article on the basis of elaboration of dictionaries, encyclopedias, reference books, etc. presents a definitive
description of the basic concepts of research «diagnosis», «diagnosis», «diagnosis», «pedagogical diagnosis»,
«diagnosis of pedagogical activity» and describes the importance of diagnosing teachers as the main basis
of methods. organization of the educational process in the institution of preschool education. A retrospective review
of the use of diagnosis in pedagogy in ancient Babylon and ancient China is presented, as well as the introduction
of the use of testing by the English scientist F. Galton. The citation of normative-legal documents on education
concerning the organization of methodical support on diagnostic bases is given. The results of elaboration
of psychological and pedagogical researches on diagnosing in domestic and foreign pedagogy are presented
(K. Ingenkamp, A. Belkin, V. Bondar, O. Bondarchuk, V. Galuzinsky, G. Yelnikova, S. Martynenko, M. Suntsov, Yu.
Malovany , S. Sysoeva, V. Urusky, G. Tsekhmistrova, etc.). The classification of methods of diagnosing teachers
(according to K. Starchenko) into three groups is given: 1) information-ascertaining (observations, conversations
and interviews, questionnaires); 2) assessors (expert assessment, independent characteristics, self-assessment,
filling in diagnostic cards); 3) productive (pedagogical analysis of the results of professional activity and testing).
Based on the generalization of research by psychologists and teachers, the criteria for assessing the level
of formation of competencies of teachers of preschool institutions are presented. Methodical recommendations
on the use of diagnosing teachers as the main basis of methodical support of the educational process in preschool
education are highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Академічний тлумачний словник української мови (1970-1980) URL: http://sum.in.ua/s/diaghnoz

(дата звернення 11.02.2021 р.).

Бєлкін А.С. Теорія і методика педагогічної діагностики відхилень у поведінці школярів: Дис. д-ра

пед. наук. / А.С. Бєлкін — М., 1980. — 580 с.

Битинас Б.П. Педагогическая диагностика: сущность, функции, перспективы / Б.П. Битинас,

Л.И. Катаева. // Сов. педагогика. 1994. — №7.

Всеукраїнський партнерський форум «Освіта України 2021: стратегічні цілі та пріоритетні напрями» (09.02.2021р.) URL: https://www.youtube.com/watch?v=QLGkzN602n8 (дата звернення

02.2021 р.)

Діагностування в системі внутрішкільної методичної роботи: Сб. метод. рекомендації для заступників директорів школи з навчально-виховної та методичної роботи / Сост. Кучерова Г. М. —

Житомир, 2008.

Закон України «Про освіту» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 28.02.2021 р.).

Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; гол. ред. В.Г.Кремень. К. Юрінком Інтер, 2008.

с.

Ингенкамп К. Педагогическая диагностика: пер. с нем. / К.Ингенкамп. — М.: Педагогика, 1991.

с.

Конаржевский Ю.А. Педагогический анализ учебно-воспитательного процесса и управление

школой / Ю.А.Конаржевський. М.: Педагогический поиск, 1997. 79 с.

Краткая медицинская энциклопедия: в 3-х т. АМН СССР.-гл. ред. Б.В.Петровский. 2-е изд. М:

Сов. энциклопедия. Т.1. 1989. 624 с.

Мартиненко С.М. Основи діагностичної діяльності вчителя початкової школи: навчально-методичний посібник / С. М. Мартиненко. К. : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2010.

С. 69–84.

Пономаренко Т. О. Культуровідповідне управління якістю дошкільної освіти : навч.- метод. посібник для управлінців у галузі дошкільної освіти, студентів вищ. навч. закладів, аспірантів, викладачів / Т. О. Пономаренко. Луганськ: Альма-матер, 2006. 230 с.

Примірне положення про методичний кабінет закладу дошкільної освіти (2018 р.) URL: https://

osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/60597/ (дата звернення 14.02.2021 р.).

Про планування освітнього процесу в дошкільному навчальному закладі- інструктивно-методичний лист МОН України (2002 р.) URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS19329 (дата звернення 16.02.2021 р.).

Педагогічна діагностика. Методичні рекомендації / Укл. В. Уруський, 2013. URL: http://bcmc.

kiev.ua/docs/peddiagnostika.pdf (дата звернення 07. 02.2021 р.)

Рекомендації щодо організації і проведення методичної роботи з педагогічними кадрами в системі післядипломної педагогічної освіти — лист МОН України 2002 р. URL: http://mon.gov.ua/activity/

education/doshkilna/norm-baza.html (дата звернення 04.02.2021 р.).

Старченко К.М. Технологія управлінської діяльності / Старченко К.М., Пуцов В.І., Гадзецький

Б.В. К.,2002.

Цехмістрова Г. С. Управління в освіті та педагогічна діагностика : навч. посібник для студ. вищ.

навч. закладів / Г. С. Цехмістрова, Н. А. Фоменко. К.: Вид. Дім «Слово», 2005. 280 с.

REFERENCES

Akademichny`j tlumachny`j slovny`k ukrayins`koyi movy` (1970-1980) [Academic explanatory

dictionary of the Ukrainian language] URL:

http://sum.in.ua/s/diaghnoz (data zvernennya 11.02.2021 ) (ukr).

Byelkin A.S. (1980) Teoriya i metodyka pedahohichnoyi diahnostyky vidkhylen’ u povedintsi shkolyariv:

Dys. d-ra ped. Nauk [Theory and methodology of pedagogical diagnostics of deviations in the behavior

of schoolchildren: Dis. Dr. ped. sciences] M., 580 (rus).

Bytynas B.P., Kataeva L.I. (1994) Pedahohycheskaya dyahnostyka: sushhnost, funkcyy, perspektyvy

[Pedagogical diagnostics: essence, functions, perspectives] Sov. pedahohyka. №7 (rus).

Vseukrayins’kyy partners’kyy forum Osvita Ukrayiny 2021: stratehichni tsili ta priorytetni napryamy

[All-Ukrainian Partnership Forum Education of Ukraine 2021: Strategic Goals and Priorities] (09.02.2021)

URL: https://www.youtube.com/watch?v=QLGkzN602n8(data zvernennya 15.02.2021) (ukr).

Diahnostuvannya v systemi vnutrishkil’noyi metodychnoyi roboty: Sb. metod. Rekomendatsiyi dlya

zastupnykiv dyrektoriv shkoly z navchal’no-vykhovnoyi ta metodychnoyi roboty [Diagnosis in the system

of in-school methodical work: Sat. method. recommendations for deputy principals of the school

on educational and methodical work] Sost. Kucherova H. M., Zhytomyr, 2008 (ukr).

Zakon Ukrayiny Pro osvitu [Law of Ukraine On Education] URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/

show/2145-19#Text (data zvernennya 28.02.2021) (ukr).

Entsyklopediya osvity [Encyclopedia of Education] (2008)/ Akad. ped. nauk Ukrayiny; hol. red.

V.H.Kremen’. K. Yurinkom Inter, 1040 (ukr).

Ynhenkamp K. (1991) Pedahohycheskaya dyahnostyka: per. s nem. [Pedagogical diagnostics] M.,

Pedahohyka, 240 (rus).

Konarzhevskyj Yu.A. (1997) Pedahohycheskyj analyz uchebno-vospytatel»noho processa y upravlenye

shkoloj [Pedagogical analysis of the educational process and school management ] M., Pedahohycheskyj

poysk, 79 (rus).

Kratkaya medycynskaya эncyklopedyya [Brief Medical Encyclopedia] (1989) v 3-x t. A M N SSSR. hl.

red. B.V.Petrovskyj. 2-e yzd. M: Sov. эncyklopedyya.- T.1, 624 (rus).

Martynenko S.M. (2010) Osnovy diahnostychnoyi diyal’nosti vchytelya pochatkovoyi shkoly:

navchal’no-metodychnyy posibnyk [Fundamentals of diagnostic activities of primary school teachers] K.,

Kyyivs’kyy universytet imeni Borysa Hrinchenka, 69–84 (ukr).

Ponomarenko T. O. (2006) Kul’turovidpovidne upravlinnya yakistyu doshkil’noyi osvity [Culturally

appropriate quality management of preschool education] navch.-metod. posibnyk dlya upravlintsiv

u haluzi doshkil’noyi osvity, studentiv vyshch. navch. zakladiv, aspirantiv, vykladachiv, Luhans’k, Al’mamater, 230 (ukr).

Prymirne polozhennia pro metodychnyi kabinet zakladu doshkilnoi osvity [Approximate provision

on the methodical office of the preschool institution] (2018), URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilnaosvita/60597/ (data zvernennia 14.02.2021) (ukr).

Pro planuvannia osvitnoho protsesu v doshkilnomu navchalnomu zakladi instruktyvno-metodychnyi

[About planning of educational process in preschool educational institution] lyst MON Ukrainy (2002)

URL: https://ips.ligazakon.net/document/MUS19329 (data zvernennia 16.02.2021) (ukr).

Pedahohichna diahnostyka [Pedagogical diagnostics] (2013) Metodychni rekomendatsiyi. Ukl.

V. Urus’kyy, URL: http://bcmc.kiev.ua/docs/peddiagnostika.pdf (data zvernennia 07.02.2021) (ukr).

Starchenko K.M., Putsov V.I., Hadzets’kyy B.V (2002) Tekhnolohiya upravlins’koyi diyal’nosti

[Management technology], K. (ukr).

Tsekhmistrova H. S., Fomenko N.A. (2005) Upravlinnya v osviti ta pedahohichna diahnostyka

[Management in education and pedagogical diagnostics]: navch. posibnyk dlya stud. vyshch. navch.

zakladiv K., Vyd. Dim Slovo, 280 (ukr).

Downloads


Abstract views: 111

Published

2021-03-13

How to Cite

О. E. (2021). DIAGNOSTICS OF TEACHERS AS A BASIC PRINCIPLE OF METHODOLOGICAL SUPPORT ORGANIZATIONS OF THE EDUCATIONAL PROCESS IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTION. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (36 (2), 86–92. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.3611

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education