Formation of communicative competence in children of the sixth year of life in project activities
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.399Abstract
The theoretical analysis of literary sources on the relevance of the research topic was carried out, it was established
that formation of communicative competence among children of the sixth year of life is one of the key competences,
on which the success in life of an individual is highly dependent, in particular, project activities in preschool
educational institutions is able to ensure the integrity of formation of communicative competence among
children of the sixth year of life; it was found that the topic of formation of communicative competence among
children of the sixth year of life is relevant and studied by a wide range of scientists, however, the organization
of project activities as one of the important means of the particular competence formation is insufficiently covered
and requires thorough study. The essence of the notions of “communicative competence” and “project activity”
was determined. Based on the State Standard of Preschool Education the notion of «communicative competence
among children of the sixth year of life» was determined (multicomponent quality of a person, which implies
the ability to organize communication with others, depending on the situation (the ability to start, conduct
and finish a dialogue), to perceive and react to verbal and non-verbal features of speech) and its components
were described) and the components which characterize the essence of the notion were specified (emotional,
cognitive, activity). The modern forms and methods of educational interaction with children of preschool agewere specified. The characteristics of project activities as a means of forming communicative competence
among children of the sixth year of life were determined: the focus on formation of independent and team work
(the independence in the process of solving a problem — children need to communicate with each other, with
their teachers, with their parents and other people, to establish different channels of communication, to build
a dialogue, to ask questions, to answer questions), to organize teamwork, to distribute roles and responsibilities
among the project participants. It was emphasized that the peculiarity of a project activity is its absolute focus
on the formation of skills of effective communication.
Downloads
References
Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітньо-
го процесу. (2021) Практика управління дошкільним закладом. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/
book?bid=37876
Балакірєва О., 2015. ESPAD-2015: куріння, вживання алкоголю та наркотичних речовин серед
підлітків, які навчаються. Київ: Поліграфічний центр «Фоліант». 200 с.
Бібік Н. М. (2019) Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування. Компетентнісний
підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики.
Київ: «К.І.С.». С. 45-50.
Богуш А. М. (2000) Дошкільна лінгводидактика: Теорія і практика. Запоріжжя: Просвіта. 216 с.
Гавриш Н. В. (2020) Ровесницькі стосунки як цінність дитячої субкультури. Регулююча дія цін-
нісних орієнтацій у житті дитини: м-ли міжн. наук.-практ. конф. (12 листоп. 2020 р., м. Київ).
Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 227 с.
Гавриш, Н. (2019) Технологія літературного проекту: як допомогти дитині відкрити важливі
смисли за допомогою художнього твору. Мистецтво та освіта. 3 (89). С. 19-25.
Ільканич Н. М., Томашевська М. О. (2022) Комунікативна компетентність вихователя як умова
розвитку мовних навичок у дітей дошкільного віку. Наука майбутнього: збірник наукових праць
студентів, аспірантів та молодих вчених. Мукачево: РВВ МДУ. 1(9). С. 62-64.
Максимова О. (2016) Формування комунікативної компетентності дитини дошкільного віку як
запорука її успішної адаптації до навчання в школі. Педагогічна освіта: теорія і практика: збірник
наукових праць. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський нац. ун-т ім. Івана Огієнка; Ін-т
педагогіки НАПН України. 20(1–2016). Ч. 2. С. 229-234.
Мкртічян О. А. (2022) Проєктна діяльність на заняттях з музичного мистецтва в закладах до-
шкільної освіти. Наукові записки кафедри педагогіки Харків. нац. ун-т ім. B. H. Каразіна. Харків:
Харківський національний університет ім. B. H. Каразіна. 50. С. 81–87.
Овчарук О. В. (2003) Компетентність як ключ до оновлення змісту освіти. Київ: «К.І.С.». 296 с.
Огнев’юк В. О., Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л. та ін. (2020) Дитина. Освітня програма для дітей
від 2 до 7 років. Київ: ТОВ «Принт медіа», 440 с.
Паламар С. П. (2018) Компетентнісний підхід як методологічний орієнтир модернізації сучас-
ної освіти. Освітологічний дискурс. (1-2). с. 267-278. ISSN 2312-5829
Паламар С. П., Науменко М. С. (2020) Підготовка майбутніх вихователів дітей дошкільного віку
в контексті сучасних освітніх парадигм. Освітологічний дискурс. (2 (29)). с. 105-120. ISSN 2312-5829
Пасічніченко А. В. (2020) Соціально-комунікативна компетентність вихователя закладу дошкіль-
ної освіти як умова успішної педагогічної діяльності. Актуальні проблеми формування творчої осо-
бистості педагога в контексті наступності дошкільної та початкової освіти: збірник матеріалів
ІІ Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф. (Вінницький державний педагогічний університет імені
Михайла Коцюбинського, 3 березня 2020 р.). Вінниця: ТОВ «Меркьюрі-Поділля». 9. С. 13-15.
Половіна О., Кондратець І. (2022) Артосвіта: навчально-методичний посібник. Київ: Київський
університет імені Бориса Грінченка. 556 с.
Половіна О.А. (2021) Освітня взаємодія по-новому: артпроєкти. Музичний керівник. 9. С. 11-16.
Рогальська-Яблонська І. П. (гол.ред.) (2014) Формування освітніх компетенцій дитини: про-
блеми, розвиток, супровід: зб. матеріалів II Всеукр. наук.-метод. семінару для науковців, практ.
працівників та студентів (27 бер. 2014 р.). Умань: АЛМІ. 116 с.
Scientific Collection «InterConf» (2022). With the Proceedings of the 11th International Scientific and
Practical Conference «Scie
REFERENCES
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity. Nova redaktsiia ta porady dlia orhanizatsii osvitnoho protsesu.
[Basic component of preschool education. New edition and advice for the organization of educational
process]. (2021) Practice of management of an education institution. URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/
book?bid=37876
Balakirieva O., 2015. ESPAD-2015: kurinnia, vzhyvannia alkoholiu ta narkotychnykh rechovyn sered
pidlitkiv, yaki navchaiutsia [ESPAD-2015: smoking, alcohol consumption and drug use among teenagers who
study]. Kyiv: Polygraphic center «Foliant». 200 p.
Bibik N. M. (2019) Kompetentnisnyi pidkhid: refleksyvnyi analiz zastosuvannia [Competence
approach: reflexive analysis of the application]. Competence approach in modern education: world experience
and Ukrainian prospects: Education policy library. Kyiv: «К.І.S.». P. 45-50.
Bogush А. M. (2000) Doshkilna linhvodydaktyka: Teoriia i praktyka [Preschool linguistic didactics:
Theory and Practice.] Zaporizhzhia: Prosvita. 216 p.
Havrysh N. V. (2020) Rovesnytski stosunky yak tsinnist dytiachoi subkultury [Relationships of peers
as the value of children’s subculture]. Regulating effect of value orientations on the life of a child: Proceedings
of International Scientific and Practical Conference (12 Nov. 2020, Kyiv). Kyiv: G.S. Kostiuk Institute
of Psychology of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. 227 p.
Havrysh N. (2019) Tekhnolohiia literaturnoho proektu: yak dopomohty dytyni vidkryty vazhlyvi
smysly za dopomohoiu khudozhnoho tvoru [Technology of a literature project: How to help a child
to discover important senses through a literary work]. Art and Education. 3 (89). P. 19-25.
Ilkanych N. M., Tomashevska M. O. (2022) Komunikatyvna kompetentnist vykhovatelia yak
umova rozvytku movnykh navychok u ditei doshkilnoho viku [Communicative competence of a teacher
as the condition of language skills development of children of preschool age]. Science of the Future: collection
of scientific works of students, post-graduate students and young scientists. Mukachevo: Ed. MSU. 1(9). P. 62-64.
Maksymova O. (2016) Formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti dytyny doshkilnoho viku yak
zaporuka yii uspishnoi adaptatsii do navchannia v shkoli [Formation of communicative competence
of a child of preschool age as the key to successful adaptation to studies at school]. Pedagogical education:
theory and practice: collection of scientific works. Kamianets-Podіlskyi: Kamianets-Podіlskyi Ivan Ohiienko
National University; Institute of Pedagogics of National Academy Of Educational Sciences of Ukraine.
(1–2016). P. 2. P. 229-234.
Mkrtichian O. A. (2022) Proiektna diialnist na zaniattiakh z muzychnoho mystetstva v zakladakh
doshkilnoi osvity [Project activities in music lessons in preschool education]. Scientific Notes
of the Department of Pedagogy of V. N. Karazin Kharkiv National University. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv
National University. 50. P. 81–87.
Ovcharuk O. V. (2003) Kompetentnist yak kliuch do onovlennia zmistu osvity [Competence as a key
to updating the content of education]. Kyiv: «K.І.S.». 296 p.
Ohneviuk V. O., Bielienka H.V., Bohinich O. L. and others (2020) Dytyna. Osvitnia prohrama dlia ditei vid
do 7 rokiv [Child. Educational program for children from 2 to 7 years old]. Kyiv: Print Media LLC, 440 p.
Palamar S. P. (2018) Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichnyi oriientyr modernizatsii suchasnoi
osvity [Competence approach as a methodological landmark of modernization of modern education].
Educational discourse. (1-2). p. 267-278. ISSN 2312-5829
Palamar S. P., Naumenko M. S. (2020) Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv ditei doshkilnoho viku
v konteksti suchasnykh osvitnikh paradyhm [Preparation of future tutors of preschool children in the context
of modern educational paradigms]. Educational discourse. (2 (29)). p. 105-120. ISSN 2312-5829
Pasichnichenko A. V. (2020) Sotsialno-komunikatyvna kompetentnist vykhovatelia zakladu doshkilnoi
osvity yak umova uspishnoi pedahohichnoi diialnosti [Social and communicative competence of a teacher
of a preschool institution as the condition for successful pedagogical activity]. Current problems of formation
of creative personality of a teacher in the context of continuity of preschool and primary education: Proceedings
of ІІ International Scientific and Practical Internet Conference (Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State
Pedagogical University, 3 March 2020). Vinnytsa: Mercury-Podillia LLC. 9. P. 13-15.
Polovina O., Kondrates I. (2022) Artosvita: navchalno-metodychnyi posibnyk [Art education: training
manual]. Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University. 556 p.
Polovina, O. A. (2021) Osvitnia vzaiemodiia po-novomu: artproiekty [Educational interaction in a new
way: art projects]. Music director. 9. P. 11-16.
Rohalska-Yablonska I.P. (Ed.) (2014) Formuvannia osvitnikh kompetentsii dytyny: problemy, rozvytok,
suprovid: zb. materialiv II Vseukr. nauk.-metod. seminaru dlia naukovtsiv, prakt. pratsivnykiv ta studentiv (27
ber. 2014 r.) [Formation of educational competences of a child: problems, development, support: Proceedings
of II All-Ukrainian scientific and methodological seminar for scientists, practitioners and students (27 March
]. Uman: ALMI. 116 p.
Scientific Collection «InterConf» (2022). With the Proceedings of the 11th International Scientific and
Practical Conference «Scientific Research in XXI Century» (March 6-8, 2022). Ottawa, Canada: Methuen
Publishing House. 390 p.