СПІВРОБІТНИЦТВО КИТАЙ ТА ЦСЄ У СФЕРІ ОСВІТИ ТА НАУКИ: ЧИ ВІДПОВІДАЮТЬ ВЗАЄМНЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА ПОЛІТИЧНИЙ КОНТЕКСТ?
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.374Анотація
Формат «16+1» став однією з найбільш обговорюваних структур регіональної співпраці
в рамках ініціативи «Пояс і шлях» (B&R). Незважаючи на те, що цей формат досі в політичному порядку денному
деякі країни Східної Європи поставили під сумнів його доцільність, тоді як інші готові продовжувати
розширення можливостей взаємовигідних відносин. Обсяг взаємодій всередині механізму організовано
навколо 3 осей: торгівля, інвестиції та обміни між людьми. Останнє сприяє фасилітації
взаємної довіри, консолідації, міжкультурного розуміння та обміну знаннями між КНР
та ЦСЄ, де сектор науки та освіти є важливим інструментом, який веде просування
обмінів між людьми.
Метою статті є дослідження студентської мобільності та академічних обмінів вищої освіти
інститути як інструмент сприяння більш широкому співробітництву між ЦСЄ та КНР,
враховуючи можливості, які дає робота у форматі 16+1. Особлива увага приділяється
описати основні виклики та перспективи співпраці у сферах науки та освіти
з наголосом на різному сприйнятті загроз, викликаних політичним контекстом. Дослідження базується
на аналізі існуючих досліджень, статистики та даних, зібраних з 15 глибинних напівструктурованих інтерв’ю
з людьми з КНР та 5 країн ЦСЄ, залучених до обміну КНР-ЦСЄ у 2019 р. Інші 5 поглиблених
у 2021 році було проведено напівструктуровані інтерв’ю з метою перевірки ситуації у співпраці під час Covid-19
Пандемії, а також з урахуванням політичних викликів, з якими стикається формат 16+1.
Завантаження
Посилання
Bai Yang, China creates world’s largest middle-income class. People’s Daily. 14.03.2018, from http://
en.people.cn
Bekkers, F., Oosterveld, W., Verhagen, P., (2019). Checklist for Collaboration with Chinese Universities
and Other Research Institutions. Hague: The Hague Centre for Strategic Studies. p.2, from https://hcss.nl/
report/checklist-collaboration-chinese-universities-and-other-research-institutions
British Council, (2017). Research on Current UK-China Transnational Education. British Council and
China Education Association for International Exchange, from: https://education-services.britishcouncil.
org/sites/siem/files/field/file/news/2017%20BC-CEAIE%20Joint%20Research%20Report%20of%20UKChina%20TNE.pdf
Chang, Z., Yuzhuo, C., François, K., Perceptions of European and Chinese Stakeholders on Doctoral
Education in China and Europe. European Journal of Higher Education 7, no. 3 (2017), pp 227-242
China Education Association for International Exchange, 2015.g. Annual Report
Christiansen, T., Maher, R., The Rise of China — Challenges and Opportunities for the European Union.
In Asia Europe Journal. Vol. 15. Issue 2. 2017. Springer. pp. 121-131, doi: 10.1007/s10308-017-0469-2
Central Committee of the Communist Party of China. The Five — Year Plan for Economic and Social
Development of the People’s Republic of China. Compilation and Translation Bureau, from http://en.ndrc.
gov.cn/newsrelease/201612/P020161207645765233498.pdf
What Chinese students want from UK universities — new research. Portal The Conversation. 10.10.2018,
from https://theconversation.com
Shortage of English teachers in China: Opportunities for foreign organizations and teachers. 17.12.2018.
Webpage of the Daxue Consulting, from https://daxueconsulting.com/english-teachers-in-chinaopportunities/
D’Hooghe, I., Montulet, A., De Wolff, M., Pieke, F., N. (2018). Assessing Europe-China Collaboration
in Higher Education and Research. Leiden: Leiden Asia Centre
Dobbins, M., Kwiek, M. Europenisation and Globalisation in Higher Education in Central and Eastern
Europe: 25 Years of Changes Revised (1990-2015). European Education Research Journal. 2017. Vol.16 (5).
p. 519. SAGE, doi: 10.1177/1474904117728132
Dubrovnik Guidelines for further cooperation adapted by 8th Summit of Format 16+1 countries in 11.-
04.2019. China’s national online news service webpage: http://www.china.org.cn/world/Off_the_
Wire/2019-04/16/content_74685986.htm
Gallardo, C., Commission Seeks to Block China from Sensitive Joint Science Projects. Politico. 30.03.2021.
Available at: https://www.politico.eu/article/commission-plans-to-limit-research-tie-ups-with-china/
Political Values in Europe — China Relations. ETNC. Report. Rühlig et.al. (Eds). 12.2018. https://www.
merics.org/sites/default/files/2019-01/190108_ETNC_report_2018_updated_2019.pdf
European Commission. EU and China strengthen cooperation on education, culture, youth, gender
equality and sport. 15.11.2017. Webpage of European Commission. Available at: https://europa.eu/rapid/
press-release_IP-17-4548_en.htm
European External Action Service. The European Union and China held their 37th Human Rights Dialogue.
04.2019. Webpage of European External Action Service. Available at: https://eeas.europa.eu/headquarters/
headquarters-homepage/60545/european-union-and-china-held-their-37th-human-rights-dialogue_en
Eurostat, Learning Mobility Statistics. 09.2018. Webpage of Eurostat. Available at: https://ec.europa.eu
Gawlicz, K., Starnawski, M., Educational Policies in Central and Eastern Europe: Legacies of State Socialism,
Modernization Aspirations and Challenges of Semi- Peripheral Contexts. Policy Futures in Education.
Vol. 16 (4). pp. 385-397. SAGE, doi: 10.1177/1478210318777415
Hao Ping cited in Poland to strengthen cooperation with China: new initiatives in higher education.
09.2018. Webpage of Polish National Agency of Academic Exchange. Available at: http://go-poland.pl/
news/poland-strengthen-cooperation-china-new-initiatives-higher-education
Jiang Yu cited in Romania hosts China-CEEC education policy dialogue. 18.05.2019. Portal Global Times.
Available at: http://www.globaltimes.cn/content/1150451.shtml
Jing, L., Post-Pandemic Cooperation between China and Central and Eastern Europe, China Quarterly
of International Strategic Studies, Vol. 6, No. 2, pp. 165–180, DOI: 10.1142/S2377740020500098
Kehm, B., M., Teicher, U. Research on Internationalization in Higher Education. Journal of Studies
in International Education. Vol. 11 (3-4). 2007. pp. 260-373
Li Keqiang cited in Speech by Chinese PM Li Keqiang at the 16+1 summit in Budapest. 30.11.2017. Portal
Delfi.lt. Available at: https://en.delfi.lt
Maratzi, F., The presentation of the “16 + 1 Cooperation”. 07.11.2017. Belt &Road Center. Hungary. Available
at: http://beltandroadcenter.org/2017/11/07/the-presentation-of-the-16-1-cooperation/
Ministry of Education of the People’s Republic of China. Brief report on Chinese overseas students
and international students in China 2017. April 1, 2018. Available at: http://en.moe.gov.cn/documents/
reports/201901/t20190115_367019.html
Nature, Protect Precious Scientific Collaboration from Geopolitics, Nature, 593, 477 (2021) https://doi.
org/10.1038/d41586-021-01386-0
Ping, F., Chinese Migrations in Poland. Polish Journal of Political Science. Vol. 4, No. 1. 2018
Polish National Agency of Academic Exchange. Poland to strengthen cooperation with China: new
initiatives in higher education. 24.09.2018. Webpage of Polish National Agency of Academic Exchange.
Available at: http://go-poland.pl
Prof. Soysal, Y. cited in Stereotypes about Chinese international students are mistaken, says study.
10.2018. Portal University Business. Available at: https://universitybusiness.co.uk
SCIMAGO Lab. (2019). SCIMAGO Institutions Rakings. Webpage of SCIMAGO Lab. Available at: https://
www.scimagoir.com/
Siwińska, B., (2019). Foreign Students in Poland — Numbers and Facts 2018. Webpage of Perspektywy
Education Foundation. Available at: http://www.studyinpoland.pl/en/index.php/news/85-foreignstudents-in-poland-numbers-and-facts-2018
Szczudlik, J., Seven Years of the 16+1: An Assessment of China’s ‘Multilateral Bilateralism’ in Central Europe.
04.2019. French Institute of International Relations. Available at: https://www.ifri.org/en/publications/
notes-de-lifri/asie-visions/seven-years-161-assessment-chinas-multilateral-bilateralism
QS Top Universities Rankings. Available at: https://www.topuniversities.com/universities
Velkey, R., Land of Learning — Increasing Number Of Foreign Students In Hungary. 02.03.2017. Portal
Hungary Today. Available at: https://hungarytoday.hu
Veugelers, R., The Challenge of China’s Rise as a Science and Technology Powerhouse. Bruegel Policy
Contribution No.19. 07. 2017. Bruegel. Available at: https://bruegel.org/wp-content/uploads/2017/07/PC19-2017.pdf
Wang, L., Wang., X., Who Sets up the Bridge? Tracking Scientific Collaborations Between China and
the European Union. In Research Evaluation. Vol. 26(2). 2017. pp. 124-131
Welch, A., Xu, X., Prospect and Limits of China — EU Relations in Higher Education: A Danish Case
Study. Front. Educ. China. 2019. 14 (2). pp. 257-283
World Intellectual property Organization, (2019). Global Innovation Index 2019. Webpage of World
Property Organization. Available at: https://www.wipo.int/global_innovation_index/en/2019/index.html
Xiangkun, L., Transformative Model of Joint Education Program between Polish and Chinese Universities:
Chance and Challenge. In 21st Century Pedagogy. Transformations of the Education Systems in Europe
and in Asia at the turn of 20th and 21st century. Vol. I. 2018. pp. 41-46, doi: 10.2478/ped21-2018-0007
Yang, R. (2016) Globalization and Internationalization of Higher Education in China: An Overview.
Spotlight on China: Chinese Education in the Globalized World. Shibo Guo & Yan Guo (eds.) Sense
Publishers. pp. 35-49
Zuokui, L., China-CEEC Cooperation: China’s Building of a New Type of International Relations.
In Croatian International Relations Review. 23 (78), 2017. pp.27-28, doi: 10.1515/cirr-2017-0005
Zang, Y. & Cao C., Xi: Nation to be More Open to Scientific Cooperation. China Daily. 31.10.2020. Available
at: https://www.chinadaily.com.cn/a/202010/31/WS5f9ca116a31024ad0ba82410.html