Індивідуальна траєкторія професійного вдосконалення педагога: результати наукової розвідки

Автор(и)

  • В. Бойченко заступник директора Інституту післядипломної освіти, аспірант кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0009-0006-0981-1119

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4014

Анотація

У статті відбито результати наукової розвідки, спрямованої на вивчення теоретичних досліджень та практичних рішень, орієнтованих на проєктування та реалізацію індивідуальної траєкторії професійного вдосконалення  педагогів.

Окреслено теоретичні підходи та виокремлено практичні рішення щодо професійного вдосконалення педагогів в системі післядипломної педагогічної освіти.

Уточнено та конкретизовано зміст базових понять «професійне вдосконалення педагога» та «індивідуальна освітня траєкторія» на основі аналізу вітчизняних та зарубіжних досліджень; виявлено ключові суперечності в практиці проєктування та реалізації індивідуальної освітньої траєкторії професійного вдосконалення педагогів в системі післядипломної педагогічної освіти; визначено основні напрями подальших наукових досліджень в теорії та практиці.

В результаті дослідження обґрунтовано провідні підходи до професійного розвитку педагогів; визначено зміст ключових понять «професійне вдосконалення педагога» та «індивідуальна освітня  траєкторія»; окреслено результати  низки експериментальних досліджень, зокрема -  в системі післядипломної педагогічної освіти міста Києва.

На підставі аналізу визначено напрями подальших наукових досліджень, які будуть зорієнтовані на теоретичне обґрунтування та експериментальну перевірку моделі проєктування індивідуальної траєкторії професійного вдосконалення педагогів, розроблення та апробацію інструментів індивідуалізації професійного вдосконалення  в системі післядипломної освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Вознюк, О. В. (2011) Сучасні наукові підходи до аналізу професійного розвитку педагога [Текст] /

О. В. Вознюк // Науковий вісник Ужгородського університету : Серія: Педагогіка. Соціальна робота / [редкол.: Козубовська І.В. (гол. ред.) та ін.]. — Ужгород: Видавництво УжНУ «Говерла», 2011. —

Вип. 21. — С. 33–36. — Бібліогр.: с. 35 (16 назв).

Войцехівський М.Ф., Івашньова С.В. (2016) Професійна діяльність педагога: проблеми і шляхи

їх вирішення // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: зб. наук. праць. — 2016. — №46. —

С. 28-39.

Івашньова С.В. (2018) Освітні запити та потреби вчителів у контексті професійного розвитку //

Педагогічна думка, 2018. №2. С.32-33.

Каденко І.В.,Щетініна А.С. (2019) Феномен професійного розвитку в сучасному освітньому

середовищі. // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах.

р., № 67, Т. 2, с. 24-30. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-2.5 7.pdf (kpu.zp.ua)

Мариновська О. (2020) Проєктування індивідуальної траєкторії професійного розвитку педагога в контексті Концепції «Освіта впродовж життя» : збірник тез доповідей науково-практичної

конференції з міжнародною участю, м. Краматорськ, 10 грудня 2020 р., відп. ред. Д. В. Малєєв.

Вінниця: Європейська наукова платформа. 2020. 284 с.

Ніколенко Л. (2007) Модернізація післядипломної педагогічної освіти в контексті особистісно

орієнтованого підходу / Л.Ніколенко // Післядипломна освіта в Україні. — 2007. — №2. — С. 38–41.

Олійник В. Професійне удосконалення науково-педагогічних працівників: проблеми та шляхи вирішення. Режим доступу: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/a67c07c7-

e3b-491c-b853-7229a1d4a9b4/content

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 р. No 2145-VIII. База даних «Законодавство України» /

ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19 (дата звернення: 10.11.2022)

Пуховська Л. (2011) Теоретичні засади професійного розвитку педагогів : рух до концептуальної карти [Електронний ресурс] / Л. Пуховська // Порівняльна професійна педагогіка : науковий

журнал. — 2011. — № 1. — Режим доступу : (http://khnu.km.ua/root/res/2-7001-31.pdf.) http://lib.iitta.

gov.ua/2564/1.

Сидоренко В.В. (2018) Безперервний професійний розвиток педагога Нової української школи

в умовах формальної і неформальної освіти / зб. матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю) «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти», 25 травня 2018 року,

м. Київ. — ЦІППО ДВНЗ «Університет менеджменту освіти»

Сліпіч, Ю. (2011). Професійний розвиток педагогів як педагогічна категорія. Молодь і ринок,

(1), 132.

Словник термінів і понять сучасної освіти (2020)/ уклад. : Л. М. Михайлова, О. В. Пагава,

О. В. Проніна. За заг. ред. Л. М. Михайлової. Сєвєродонецьк, 2020. 194 с.

Тлумачний словник. (2005-2023) [Електронний ресурс] — Режим доступу: http:// www.slovnyk.

net/index.php ?

Хоржевська І.М. (2013) Професіоналізм та професійний розвиток особистості [Електронний

ресурс] / І. М. Хоржевська // Наукові праці. Державне управління. — Режим доступу: https://lib.

chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/govermgmt/2013/214-202-22.pdf .

Ясінська Н. В. (2022) Сучасна наука про проєктування індивідуальної освітньої траєкторії педагога в системі неперервної освіти. URL: https://znayshov.com/FR/14402/%D0%9F%D0%

F_2_2022_2-5-9.pdf

Bubb S., Earley P. (2007) Leading and Managing Continuing Professional Development. London:

SAGE Publications, 2007. 188 р. DOI 10.4135/9781446216637

David Clarke, Hilary Hollingsworth, (2002) Elaborating a model of teacher professional growth,

Teaching and Teacher Education, Volume 18, Issue 8, 2002, Pages 947-967, ISSN 0742-051X, https://doi.

org/10.1016/S0742-051X(02)00053-7.

Ivashnova, Svitlana (2020). How teachers choose training courses. Empirical research results.

Continuing Professional Education: Theory & Practice . 2020, Vol. 65 Issue 4, p33-43. 11p

Mary D. Burbank, Don Kauchak(2003), An alternative model for professional development:

investigations into effective collaboration, Teaching and Teacher Education, Volume 19, Issue 5, 2003,

Pages 499-514, ISSN 0742-051X, https://doi.org/10.1016/S0742-051X(03)00048-9 .

Sandy Buczynski, C. Bobbi Hansen, (2010) Impact of professional development on teacher practice:

Uncovering connections, Teaching and Teacher Education, Volume 26, Issue 3, 2010, Pages 599-607,

ISSN 0742-051X, https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.006.

REFERENCES

Vozniuk, O. V. (2011) Suchasni naukovi pidkhody do analizu profesiinoho rozvytku pedahoha [Tekst]

[Modern scientific approaches to the analysis of a teacher’s professional development] / O. V. Vozniuk //

Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu : Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota / [redkol.: Kozubovska

I.V. (hol. red.) ta in.]. — Uzhhorod: Vydavnytstvo UzhNU «Hoverla», 2011. — Vyp. 21. — S. 33–36. —

Bibliohr.: s. 35 (16 nazv). [іn Ukrainian]

Voitsekhivskyi M.F., Ivashnova S.V. (2016) Profesiina diialnist pedahoha: problemy i shliakhy yikh

vyrishennia [Professional activity of a teacher: problems and ways to solve them] // Zasoby navchalnoi ta

naukovo-doslidnoi roboty: zb. nauk. prats. — 2016. — №46. — S. 28-39. [іn Ukrainian]

Ivashnova S.V. (2018) Osvitni zapyty ta potreby vchyteliv u konteksti profesiinoho rozvytku [Educational

requests and needs of teachers in the context of professional development] // Pedahohichna dumka, 2018.

№2. S.32-33. [іn Ukrainian]

Kadenko I.V., Shchetinina A.S. (2019) Fenomen profesiinoho rozvytku v suchasnomu osvitnomu

seredovyshchi. [The phenomenon of professional development in the modern educational environment.] //

Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 2019 r., № 67, T. 2,

s. 24-30. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-2.5 7.pdf (kpu.zp.ua) [іn Ukrainian]

Marynovska O. (2020) Proiektuvannia indyvidualnoi traiektorii profesiinoho rozvytku pedahoha

v konteksti Kontseptsii «Osvita vprodovzh zhyttia» [Designing the individual trajectory of a teacher’s

professional development in the context of the Concept «Education throughout life»] : zbirnyk tez dopovidei

naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, m. Kramatorsk, 10 hrudnia 2020 r., vidp.

red. D. V. Malieiev. Vinnytsia: Yevropeiska naukova platforma. 2020. 284 s. [іn Ukrainian]

Nikolenko L. (2007) Modernizatsiia pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity v konteksti osobystisno

oriientovanoho pidkhodu [Modernization of postgraduate pedagogical education in the context

of a person-oriented approach] / L.Nikolenko // Pisliadyplomna osvita v Ukraini. — 2007. — №2. — S. 38–

[іn Ukrainian]

Oliinyk V. Profesiine udoskonalennia naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv: problemy ta shliakhy

vyrishennia. [Professional improvement of scientific and pedagogical workers: problems and solutions.]

Rezhym dostupu: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/a67c07c7-3e3b-491c-b853-

a1d4a9b4/content [іn Ukrainian]

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. No 2145-VIII. Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrainy»

[On education: Law of Ukraine dated September 5, 2017 No. 2145-VIII. Database “Legislation of Ukraine”] /

VR Ukrainy. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19 (data zvernennia: 10.11.2022)

[іn Ukrainian]

Pukhovska L. (2011)Teoretychni zasady profesiinoho rozvytku pedahohiv : rukh do kontseptualnoi

karty [Elektronnyi resurs] [Theoretical foundations of professional development of teachers: movement

towards a conceptual map] / L. Pukhovska // Porivnialna profesiina pedahohika : naukovyi zhurnal. —

— № 1. — Rezhym dostupu : (http://khnu.km.ua/root/res/2-7001-31.pdf.) http://lib.iitta.gov.

ua/2564/1. [іn Ukrainian]

Sydorenko V.V. (2018) Bezperervnyi profesiinyi rozvytok pedahoha Novoi ukrainskoi shkoly v umovakh

formalnoi i neformalnoi osvity [Continuous professional development of the teacher of the New Ukrainian

School in the conditions of formal and informal education] / zb. materialiv III Vseukrainskoi naukovopraktychnoi konferentsii (z mizhnarodnoiu uchastiu) «Psykholoho-pedahohichnyi suprovid profesiinoi

pidhotovky ta pidvyshchennia kvalifikatsii fakhivtsiv v umovakh transformatsii osvity», 25 travnia 2018

roku, m. Kyiv. — TsIPPO DVNZ «Universytet menedzhmentu osvity». [іn Ukrainian]

Slipich, Yu. (2011). Profesiinyi rozvytok pedahohiv yak pedahohichna katehoriia. [Professional

development of teachers as a pedagogical category] Molod i rynok, (1), 132. [іn Ukrainian]

Slovnyk terminiv i poniat suchasnoi osvity. [Dictionary of terms and concepts of modern education]

(2020)/ uklad. : L. M. Mykhailova, O. V. Pahava, O. V. Pronina. Za zah. red. L. M. Mykhailovoi.

Sievierodonetsk, 2020. 194 s. [іn Ukrainian]

Tlumachnyi slovnyk. [Dictionary] (2005-2023) [Elektronnyi resurs] — Rezhym dostupu: http:// www.

slovnyk.net/index.php [іn Ukrainian]

Downloads


Переглядів анотації: 102

Опубліковано

2023-11-19

Як цитувати

Бойченко, В. (2023). Індивідуальна траєкторія професійного вдосконалення педагога: результати наукової розвідки. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (40 (2), 93–100. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4014