Дошкільна освіта в Норвегії та Україні: Порівняльний огляд
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.426Анотація
Удосконалення та глобальні зміни в освіті пов’язані з міжкультурними тенденціями та сучасними викликами. Порівняльний аналіз різних систем спонукає до нового погляду на практику та освітню політику. Дослідження висвітлює порівняльний погляд на дошкільну освіту двох європейських країн — Норвегії та України, які мають давні історичні та сучасні відносини. Стаття досліджує вплив історичних
аспектів обох країн, а також різних державних освітніх політик. Теоретична та концептуальна основа зосереджена на теорії дитячого благополуччя Полларда та Лі (2003). Збір даних дослідження ґрунтується на кількісному (статистичні дані щодо дошкільнoї освіти обох країн) та якісному підходах
(аналіз та інтерпретація нормативних документів дошкільнoї освіти та педагогічної літератури
Норвегії та України). Дослідження було проведено згідно з Норвезькими рекомендаціями з дослідницької
етики соціальних і гуманітарних наук (НЕШ, 2021). Нормативні документи та педагогічна література трактувалися відкрито, незалежно, правдиво та критично, враховуючи довіру, надійність та автентичність. Аналіз, який включав тлумачення нормативних документів та систематичний пошук
літератури, було систематизовано за двома категоріями: законодавча база та типи закладів дошкільнoї освіти; дидактичні підходи щодо дошкільнoї освіти в обох країнах. Результати показують,
що освіта дітей раннього віку в Норвегії та Україні безпосередньо залежить від впливу національних
історичних традицій та економічних обставин. Розвиток особистості дитини та її взаємодія з іншими є одним із пріоритетів у норвезьких дитячих садках. Діти проводять багато часу на вулиці
в будь-яку погоду. Крім того, велика увага приділяється співпраці та командній роботі. В українському
дитячому садку виховний процес має інтелектуальний, естетичний, етичний та фізичний підходи.
Інтелектуальний розвиток дитини пов’язаний з її моральним зростанням та зосередженням на позитивній взаємодії. В обох країнах вихователі відкриті для нових проєктів, інновацій та сучасних завдань, де в пріоритеті особиста взаємодія та всебічний розвиток.
Завантаження
Посилання
REFERENCES
Andersen, C. E, Bleka, M. & Gjervan, M. (2012). Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid
i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk [in Norwegian].
Aasen, W, Grindheim, L. & Waters, J. (2009). The outdoor environment as a site for children’s participation,
meaning-making and democratic learning: examples from Norwegian kindergartens. Education, 37(1),
–13 [in English].
Bae, B. (2010). Realizing children’s right to participation in early childhood settings: some critical issues
in a Norwegian context. Early Years, 30:3, 205–218 [in English].
Bakken, J., Andersson-Bakken, E. (2021). Innholdsanalyse. I E. I. Andersson-Bakken & C. Pedersen
Dalland (Red.), Metoder i klasseromsforskning. Forskningsdesign, datainnsamling og analyse (s. 305–326).
Oslo: Universitetsforlaget [in Norwegian].
Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager (LOV-2005-06-17-64). Hentet Juli 6, 2023, fra LOVDATA
nettside [in Norwegian].
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64
Biesta, G. (2022). Why the Form of Teaching Matters: Defending the integrity of education and
of the work of teachers beyond agendas and good intentions. Revista de Educación, 395, 13–33 [in English].
Bogush, A. (2020). Preschool Education in Ukraine: Achievements, realities, prospects. Education:
Modern Discourses, 3, 114–120 [in English].
Crossley, M. (2002). Comparative and International Education: Contemporary Challenges,
Reconceptualization and New Directions for the Field. Current Issues in Comparative Education, 4(2), 81–
[in English].
Drugli, M. B. (2017). Liten i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm [in Norwegian].
Engel, A., Steven Barnett, W., Anders Y. & Taguma M. (2015). Early Childhood Education and Care.
Policy Review. Norway (OECD). Retrieved July 6, 2023, from Government [in English].
https://www.regjeringen.no/contentassets/6372d4f3c219436e990a5b980447192e/oecd_norway_ecec_
review_final_web.pdf
Einarsdottir, J., & Wagner, J. T. (2006). Nordic Childhoods and Early Education: Philosophy, Research,
Policy, and Practice in Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. Charlotte: IAP-Information Age
Pub [in English].
Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget
[in Norwegian].
Giæver, K. (2014). Inkluderende språkfellesskap i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget [in Norwegian].
Gunnestad, A. (1993). Didaktikk for førskolelærere. En innføring. Oslo: Tano Aschehoug [in Norwegian].
Gunnestad, A., Mørreaunet, S., Chahboun (حبص نوبهش(, S., & Pearson, J. (2022). Values in Early
Childhood Education (ECE): A Cross-Cultural Comparative Study of Values for ECE Expressed in Policy
Documents. ECNU Review of Education, 5(4), 577–600 [in English].
Holte Haug, K., Storø, J. (2013). Kindergarten – a Universal Right for Children in Norway. International
Journal of Child Care and Education Policy, 7(2), 1–13 [in English].
The Norwegian National Research Ethics Committees (2022). Guidelines for Research Ethics
in the Social Sciences and the Humanities. Retrieved July 6, 2023, from forskningsrtikk.no website
[in English].
Haugset, A. S., Gotvassli, K. Å., Ljunggren, B. & Stene, M. (2014). Åpne barnehager I Norge. Organisering,
bruk og betydning (Rapport 2014:9). Hentet July 6, 2023, from Udir nettside [in Norwegian]. https://www.
udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2014/rapport-2014-9-apne-barnehager-i-norge.pdf
Jansen, K. E. (2019). Medvirkning i praksis. Bergen: Fagbokforlaget [in Norwegian].
Jansen, K. E., Johannessen, Lund Johannessen, Ø., & Mørreaunet, S. (2020). Den åpne barnehagen.
Et mangfoldig møtested. Bergen: Fagbokforlaget [in Norvegian].
Jesson, J. Matheson, L., & Lacey, F. M. (2011). Doing Your Literature Review Traditional and Systematic
Techniques. New York: SAGE Publications Ltd.
Kaiser, S., Skjesol, I. Sætrum, A., Adolfsen, F., & Martinussen, M. (2020). Parent Satisfaction with
the Open Kindergarten in Norway. International Journal of Health Promotion and Education, 60 (2), 1–14
[in English].
Korsvold, T. (2008). Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspolitikk. En sammenlignende studie av
Norge, Sverige og Tyskland 1945–2000. Oslo: Universitetsforlaget [in Norwegian].
Korsvold, T. (2005). For alle barn. Barnehagens framvekst i velferdsstaten. Oslo: Abstrakt forlag
[in Norwegian].
Kovshar, O. (2013). Tasks of Preschool Education (personality development). Problems of Modern
Teacher Training, 8, 287–293 [in Ukrainian].
Kozak, L. (2017) Modern Preschool Education: European experience. Educational Discourse, 2017,
(4), 235–251 [in English].
Kunnskapsdepartementet (2005). Forskrift om familiebarnehager (LOV-2005-06-17-64-§15). Hentet
Juli 6, 2023, fra LOVDATA nettside [in Norwegian].
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1555
Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine (2012). The Basic Component
of Early Childhood Education (No. 615, May 22, 2012). Retrieved July 6, 2023, from mon.gov. ua website
[in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv Borys Grinchenko University (2016). Educational
program “Child” for children from 2 to 7 years (No, 1/11-16163, November 9, 2015). Retrieved July 6, 2023,
from osvita city website [in Ukrainian].
https://f.osvita.city/file/35/osvitnya-programa-ditina-nmc.pdf
Novoa, A. & Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative Research in Education: A mode of governance or
a historical journey? Comparative Education Review, 39 (4), 423–438 [in English].
Nygård, M. (2015). Kvalitet i læring i barnehagen. En analyse av styringsdokumenter fra OECD og
Norge. Nordisk barnehageforskning, 11, 1–18 [in Norwegian].
Omelchenko, M. (2020). Management of Innovative Approaches in Preschool Education in Ukraine.
Public Administration Aspects, 8(3), 38–44 [in English].
Putcha, V., Neuman, M., Zaplotynska, O., & Sofiy, N. (2018). Supporting the Early Childhood Workforce
at Scale: Preschool Education in Ukraine. Washington, D.C.: Results for Development [in English].
Pesch, A.M. (2018) Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige
praksis med flerspråklige barn (Doktoravhandling). Hentet Juli 6, 2023, fra Norges Arktiske Universitet
website [in Norwegian].
https://munin.uit.no/handle/10037/12202
Pollard, E. L., & Lee, P. D. (2003). Child Well-Being: A systematic review of the literature. Social
Indicators Research, 61(1), 59–78 [in English].
Siripipatthanakul, S., Sitthipon, T. & Jaipong, P. (2023). A Review of Cultural Intelligence for Today’s
Globalised World. World Journal of English and Linguistic Studies, 1–9 [in English].
Sjøen, M. M. (2021). From Global Competition to Intercultural Competence: What Teacher-Training
Students with Cross-Cultural Teaching Experience Should Be Learning. Scandinavian Journal of Educational
Research, 67(1), 140–153 [in English].
Shynkar, T. (2015). The Methodical Work in the System of Preschool Education of Ukraine
in the 20s-30s of the 20th Century. Pedagogical Sciences: Theory, history, innovative technologies, 4 (48),
–183 [in English].
Shynkar, T. (2020). Organization of Preschool Education in Ukraine: Methodical support. Scientific
Journal of Polonia University, 38(1–2), 204–208 [in Ukrainian].
Sand, S. (2008). Ulikhet og fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehage. Hamar: Oplandske Bokforlag
[in Norwegian].
Schreyer, I., & Oberhuemer, P. (2017). “Ukraine – Key Contextual Data”. In Workforce Profiles in Systems
of Early Childhood Education and Care in Europe. Retrieved July 6, 2023, from seepro website [in English].
http://www.seepro.eu/English/pdfs/UKRAINE_Key_Data.pdf
Spernes, K., & Hatlem, M. (2019). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske
perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk [in Norwegian].
Statistisk sentralbyrå. Statistics Norway. (2022). Kindergartens. Retrieved July 6, 2023, from SSB website
[in English]. https://www.ssb.no/en/utdanning/barnehager/statistikk/barnehager
Statistisk sentralbyrå. Statistics Norway. (2022). Minoritetsspråklige barn. Retrieved July 6, 2023,
from Udir website [in English].
State Statistics Service of Ukraine. (2018). Statistical Bulletin on Preschool Education in 2018. Retrieved
April 28, 2020, from ukrstat website [in Ukrainian].
Sverre, B. S., & Danielsen Wolf, K. (2018). Perspektiver på barns medvirkning i barnehagen. Oslo:
Universitetsforlaget [in Norwegian].
Verkhovna Rada of Ukraine (2001). The Law of Ukraine “On Preschool Education” (No. 49, Art. 259).
Retrieved July 6, 2023, from Verkhovna Rada website [in English].
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/en/2628-14?lang=uk#Text
Volchinsky, A., Volchinskaya, N., & Smal, I. (2016). Influence of Play on the Increase of Activity
of Preschoolers. Physical Education, Sport, and Health Culture in Modern Society, 1 (21), 144–147 [in English].
Worldometers. (2024). Norway Population. Retrieved May 10, 2024, from Worldometers website
[in English].
https://www.worldometers.info/world-population/norway-population/
Worldometers. (2024). Ukraine Population. Retrieved May 10, 2024, from Worldometers website
[in English].
https://www.worldometers.info/world-population/ukraine-population/
Utdanningsdirektoratet. (2017). Rammeplan for barnehagen. Hentet Juli, 6, 2023, fra Udir nettside
[in Norwegian].
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/
United Nations (1989). Convention on the Rights of the Child. Retrieved July 6, 2023,
from United Nations website [in English].
https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child
Zajda, J. (2023). Globalisation, Values Education and Teaching Democracy. In: Zajda, J., Hallam, P.,
Whitehouse, J. (eds) Globalisation, Values Education and Teaching Democracy. Globalisation, Comparative
Education and Policy Research, 35, 1–12 [in English].
Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum [in Norwegian]