Дошкільна освіта в Норвегії та Україні: Порівняльний огляд

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.426

Анотація

Удосконалення та глобальні зміни в освіті пов’язані з міжкультурними тенденціями та сучасними викликами. Порівняльний аналіз різних систем спонукає до нового погляду на практику та освітню політику. Дослідження висвітлює порівняльний погляд на дошкільну освіту двох європейських країн — Норвегії та України, які мають давні історичні та сучасні відносини. Стаття досліджує вплив історичних
аспектів обох країн, а також різних державних освітніх політик. Теоретична та концептуальна основа зосереджена на теорії дитячого благополуччя Полларда та Лі (2003). Збір даних дослідження ґрунтується на кількісному (статистичні дані щодо дошкільнoї освіти обох країн) та якісному підходах
(аналіз та інтерпретація нормативних документів дошкільнoї освіти та педагогічної літератури
Норвегії та України). Дослідження було проведено згідно з Норвезькими рекомендаціями з дослідницької
етики соціальних і гуманітарних наук (НЕШ, 2021). Нормативні документи та педагогічна література трактувалися відкрито, незалежно, правдиво та критично, враховуючи довіру, надійність та автентичність. Аналіз, який включав тлумачення нормативних документів та систематичний пошук
літератури, було систематизовано за двома категоріями: законодавча база та типи закладів дошкільнoї освіти; дидактичні підходи щодо дошкільнoї освіти в обох країнах. Результати показують,
що освіта дітей раннього віку в Норвегії та Україні безпосередньо залежить від впливу національних
історичних традицій та економічних обставин. Розвиток особистості дитини та її взаємодія з іншими є одним із пріоритетів у норвезьких дитячих садках. Діти проводять багато часу на вулиці
в будь-яку погоду. Крім того, велика увага приділяється співпраці та командній роботі. В українському
дитячому садку виховний процес має інтелектуальний, естетичний, етичний та фізичний підходи.
Інтелектуальний розвиток дитини пов’язаний з її моральним зростанням та зосередженням на позитивній взаємодії. В обох країнах вихователі відкриті для нових проєктів, інновацій та сучасних завдань, де в пріоритеті особиста взаємодія та всебічний розвиток.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

REFERENCES

Andersen, C. E, Bleka, M. & Gjervan, M. (2012). Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid

i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk [in Norwegian].

Aasen, W, Grindheim, L. & Waters, J. (2009). The outdoor environment as a site for children’s participation,

meaning-making and democratic learning: examples from Norwegian kindergartens. Education, 37(1),

–13 [in English].

Bae, B. (2010). Realizing children’s right to participation in early childhood settings: some critical issues

in a Norwegian context. Early Years, 30:3, 205–218 [in English].

Bakken, J., Andersson-Bakken, E. (2021). Innholdsanalyse. I E. I. Andersson-Bakken & C. Pedersen

Dalland (Red.), Metoder i klasseromsforskning. Forskningsdesign, datainnsamling og analyse (s. 305–326).

Oslo: Universitetsforlaget [in Norwegian].

Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager (LOV-2005-06-17-64). Hentet Juli 6, 2023, fra LOVDATA

nettside [in Norwegian].

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Biesta, G. (2022). Why the Form of Teaching Matters: Defending the integrity of education and

of the work of teachers beyond agendas and good intentions. Revista de Educación, 395, 13–33 [in English].

Bogush, A. (2020). Preschool Education in Ukraine: Achievements, realities, prospects. Education:

Modern Discourses, 3, 114–120 [in English].

Crossley, M. (2002). Comparative and International Education: Contemporary Challenges,

Reconceptualization and New Directions for the Field. Current Issues in Comparative Education, 4(2), 81–

[in English].

Drugli, M. B. (2017). Liten i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm [in Norwegian].

Engel, A., Steven Barnett, W., Anders Y. & Taguma M. (2015). Early Childhood Education and Care.

Policy Review. Norway (OECD). Retrieved July 6, 2023, from Government [in English].

https://www.regjeringen.no/contentassets/6372d4f3c219436e990a5b980447192e/oecd_norway_ecec_

review_final_web.pdf

Einarsdottir, J., & Wagner, J. T. (2006). Nordic Childhoods and Early Education: Philosophy, Research,

Policy, and Practice in Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. Charlotte: IAP-Information Age

Pub [in English].

Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget

[in Norwegian].

Giæver, K. (2014). Inkluderende språkfellesskap i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget [in Norwegian].

Gunnestad, A. (1993). Didaktikk for førskolelærere. En innføring. Oslo: Tano Aschehoug [in Norwegian].

Gunnestad, A., Mørreaunet, S., Chahboun (حبص نوبهش(, S., & Pearson, J. (2022). Values in Early

Childhood Education (ECE): A Cross-Cultural Comparative Study of Values for ECE Expressed in Policy

Documents. ECNU Review of Education, 5(4), 577–600 [in English].

Holte Haug, K., Storø, J. (2013). Kindergarten – a Universal Right for Children in Norway. International

Journal of Child Care and Education Policy, 7(2), 1–13 [in English].

The Norwegian National Research Ethics Committees (2022). Guidelines for Research Ethics

in the Social Sciences and the Humanities. Retrieved July 6, 2023, from forskningsrtikk.no website

[in English].

https://www.forskningsetikk.no/globalassets/dokumenter/4-publikasjoner-som-pdf/guidelines-forresearch-ethics-in-the-social-sciences-and-the-humanities.pdf

Haugset, A. S., Gotvassli, K. Å., Ljunggren, B. & Stene, M. (2014). Åpne barnehager I Norge. Organisering,

bruk og betydning (Rapport 2014:9). Hentet July 6, 2023, from Udir nettside [in Norwegian]. https://www.

udir.no/globalassets/filer/tall-og-forskning/rapporter/2014/rapport-2014-9-apne-barnehager-i-norge.pdf

Jansen, K. E. (2019). Medvirkning i praksis. Bergen: Fagbokforlaget [in Norwegian].

Jansen, K. E., Johannessen, Lund Johannessen, Ø., & Mørreaunet, S. (2020). Den åpne barnehagen.

Et mangfoldig møtested. Bergen: Fagbokforlaget [in Norvegian].

Jesson, J. Matheson, L., & Lacey, F. M. (2011). Doing Your Literature Review Traditional and Systematic

Techniques. New York: SAGE Publications Ltd.

Kaiser, S., Skjesol, I. Sætrum, A., Adolfsen, F., & Martinussen, M. (2020). Parent Satisfaction with

the Open Kindergarten in Norway. International Journal of Health Promotion and Education, 60 (2), 1–14

[in English].

Korsvold, T. (2008). Barn og barndom i velferdsstatens småbarnspolitikk. En sammenlignende studie av

Norge, Sverige og Tyskland 1945–2000. Oslo: Universitetsforlaget [in Norwegian].

Korsvold, T. (2005). For alle barn. Barnehagens framvekst i velferdsstaten. Oslo: Abstrakt forlag

[in Norwegian].

Kovshar, O. (2013). Tasks of Preschool Education (personality development). Problems of Modern

Teacher Training, 8, 287–293 [in Ukrainian].

Kozak, L. (2017) Modern Preschool Education: European experience. Educational Discourse, 2017,

(4), 235–251 [in English].

Kunnskapsdepartementet (2005). Forskrift om familiebarnehager (LOV-2005-06-17-64-§15). Hentet

Juli 6, 2023, fra LOVDATA nettside [in Norwegian].

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1555

Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine (2012). The Basic Component

of Early Childhood Education (No. 615, May 22, 2012). Retrieved July 6, 2023, from mon.gov. ua website

[in Ukrainian].

https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajtostatochnij.pdf

Ministry of Education and Science of Ukraine, Kyiv Borys Grinchenko University (2016). Educational

program “Child” for children from 2 to 7 years (No, 1/11-16163, November 9, 2015). Retrieved July 6, 2023,

from osvita city website [in Ukrainian].

https://f.osvita.city/file/35/osvitnya-programa-ditina-nmc.pdf

Novoa, A. & Yariv-Mashal, T. (2003). Comparative Research in Education: A mode of governance or

a historical journey? Comparative Education Review, 39 (4), 423–438 [in English].

Nygård, M. (2015). Kvalitet i læring i barnehagen. En analyse av styringsdokumenter fra OECD og

Norge. Nordisk barnehageforskning, 11, 1–18 [in Norwegian].

Omelchenko, M. (2020). Management of Innovative Approaches in Preschool Education in Ukraine.

Public Administration Aspects, 8(3), 38–44 [in English].

Putcha, V., Neuman, M., Zaplotynska, O., & Sofiy, N. (2018). Supporting the Early Childhood Workforce

at Scale: Preschool Education in Ukraine. Washington, D.C.: Results for Development [in English].

Pesch, A.M. (2018) Å skape rom for flerspråklighet. En studie av diskursive vilkår for barnehagens språklige

praksis med flerspråklige barn (Doktoravhandling). Hentet Juli 6, 2023, fra Norges Arktiske Universitet

website [in Norwegian].

https://munin.uit.no/handle/10037/12202

Pollard, E. L., & Lee, P. D. (2003). Child Well-Being: A systematic review of the literature. Social

Indicators Research, 61(1), 59–78 [in English].

Siripipatthanakul, S., Sitthipon, T. & Jaipong, P. (2023). A Review of Cultural Intelligence for Today’s

Globalised World. World Journal of English and Linguistic Studies, 1–9 [in English].

Sjøen, M. M. (2021). From Global Competition to Intercultural Competence: What Teacher-Training

Students with Cross-Cultural Teaching Experience Should Be Learning. Scandinavian Journal of Educational

Research, 67(1), 140–153 [in English].

Shynkar, T. (2015). The Methodical Work in the System of Preschool Education of Ukraine

in the 20s-30s of the 20th Century. Pedagogical Sciences: Theory, history, innovative technologies, 4 (48),

–183 [in English].

Shynkar, T. (2020). Organization of Preschool Education in Ukraine: Methodical support. Scientific

Journal of Polonia University, 38(1–2), 204–208 [in Ukrainian].

Sand, S. (2008). Ulikhet og fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehage. Hamar: Oplandske Bokforlag

[in Norwegian].

Schreyer, I., & Oberhuemer, P. (2017). “Ukraine – Key Contextual Data”. In Workforce Profiles in Systems

of Early Childhood Education and Care in Europe. Retrieved July 6, 2023, from seepro website [in English].

http://www.seepro.eu/English/pdfs/UKRAINE_Key_Data.pdf

Spernes, K., & Hatlem, M. (2019). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Teoretiske og praktiske

perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk [in Norwegian].

Statistisk sentralbyrå. Statistics Norway. (2022). Kindergartens. Retrieved July 6, 2023, from SSB website

[in English]. https://www.ssb.no/en/utdanning/barnehager/statistikk/barnehager

Statistisk sentralbyrå. Statistics Norway. (2022). Minoritetsspråklige barn. Retrieved July 6, 2023,

from Udir website [in English].

https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-barnehage/analyser/fakta-ombarnehager-2022/minoritetsspraklige-barn/

State Statistics Service of Ukraine. (2018). Statistical Bulletin on Preschool Education in 2018. Retrieved

April 28, 2020, from ukrstat website [in Ukrainian].

http://www.ukrstat.gov.ua/

Sverre, B. S., & Danielsen Wolf, K. (2018). Perspektiver på barns medvirkning i barnehagen. Oslo:

Universitetsforlaget [in Norwegian].

Verkhovna Rada of Ukraine (2001). The Law of Ukraine “On Preschool Education” (No. 49, Art. 259).

Retrieved July 6, 2023, from Verkhovna Rada website [in English].

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/en/2628-14?lang=uk#Text

Volchinsky, A., Volchinskaya, N., & Smal, I. (2016). Influence of Play on the Increase of Activity

of Preschoolers. Physical Education, Sport, and Health Culture in Modern Society, 1 (21), 144–147 [in English].

Worldometers. (2024). Norway Population. Retrieved May 10, 2024, from Worldometers website

[in English].

https://www.worldometers.info/world-population/norway-population/

Worldometers. (2024). Ukraine Population. Retrieved May 10, 2024, from Worldometers website

[in English].

https://www.worldometers.info/world-population/ukraine-population/

Utdanningsdirektoratet. (2017). Rammeplan for barnehagen. Hentet Juli, 6, 2023, fra Udir nettside

[in Norwegian].

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/

United Nations (1989). Convention on the Rights of the Child. Retrieved July 6, 2023,

from United Nations website [in English].

https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child

Zajda, J. (2023). Globalisation, Values Education and Teaching Democracy. In: Zajda, J., Hallam, P.,

Whitehouse, J. (eds) Globalisation, Values Education and Teaching Democracy. Globalisation, Comparative

Education and Policy Research, 35, 1–12 [in English].

Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum [in Norwegian]

Downloads


Переглядів анотації: 69

Опубліковано

2024-10-25

Як цитувати

Головчук , С. (2024). Дошкільна освіта в Норвегії та Україні: Порівняльний огляд. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (42(2), 41–50. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.426