Психолого-педагогічний супровід молодших школярів з порушенням мовлення в умовах спеціального закладу освіти

Автор(и)

  • І. Повіренна здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальність 016 Спеціальна освіта, спеціалізація 016.01 Логопедія освітньо-професійна програма Логопедія Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка
  • Р. Павлюк заступник декана з науково-методичної та навчальної роботи, доцент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти, Факультет психології, соціальної роботи та спеціальної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук, доцент https://orcid.org/0000-0002-8957-6158

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4013

Анотація

У запропонованій статті висвітлено особливості психолого-педагогічного супроводу молодших школярів з порушеннями мовлення в умовах спеціального закладу освіти. Визначено, що для досягнення ефективності психолого-педагогічного супроводу учнів із порушеннями мовлення сучасні дослідження рекомендують створювати певні педагогічні умови, а саме – провести комплекс засобів, які сприяють розвитку освітнього та виховного процесу.

У дослідженні на основі анкетування презентовано думки та досвід учасників команди психолого-педагогічного супроводу молодших школярів у спеціальному закладі освіти. Результати виявили, що більшість педагогічних працівників мають відповідний рівень професійної компетентності і практичних навичок, необхідних для успішної роботи з дітьми, які мають особливі освітні потреби, зокрема, з порушеннями мовлення. Визначено, що психолого-педагогічний супровід має бути всебічним та базуватися на мультидисциплінарному підході.

Визначено, що спеціальний заклад освіти може вважатись оптимальним середовищем для розвитку комунікаційних навичок у дітей. Встановлено, що важливим стратегічним кроком є підвищення інформованості та обізнаності про мовленнєві та комунікативні труднощі серед усіх працівників спеціального закладу освіти для створення належного освітнього середовища.

Отримані результати дослідження засвідчили, що підтримка соціальної взаємодії та розвитку навичок комунікації для дітей з порушеннями мовлення є життєво важливою, оскільки це може допомогти їм здобути соціальні та емоційні навички для успішної адаптації у дорослому житті. Проте, згідно з результатами дослідження, батьки та вчителі недостатньо розуміють потреби цих дітей у класі та відчувають нестачу ресурсів для надання належної підтримки.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Асистент учителя в інклюзивному класі: навчально-методичний посібник / Н.М. Дятленко,

Н.З. Софій, О.В. Мартинчук, Ю.М. Найда. 2015. 172 с.

Бадер В.І. Взаємозв’язок у розвитку усного і писемного мовлення молодших школярів : автореф.

дис. …д-ра. пед. наук : 13.00.02 / Київ, 2004. 36 с.

Балакірська Л. В. Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами // Педагогічна майстерня. 2011. № 6. С. 11–13.

Дослідження якості інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами:

грудень 2020 — січень 2021. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvnenavchannya/2021/04/02/Doslidzhennya_yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04.pdf.

Нормативно-правова база МОН. Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/

zagalnaserednya/normativnopravovabaza1.htm

Освіта в Україні: виклики і перспективи. Інформаційно-аналітичний збірник. 2020. 293 с.

Пахомова Н. Г. Теорія і практика професійної підготовки логопедів у ВНЗ. 2013. 346 с.

Про освіту: Закон України. Прийнято Верховною Радою України 05.09.2017 р. Режим доступу:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Психологія мовлення і психолінгвістика: навчальний посібник для студентів вищих навчальних

закладів / Калмикова Л.О., Калмиков Г.В., Лапшина І.М., Харченко Н.В.; За заг. ред. Л.О.Калмикової.

245 с.

Психолого-педагогічний супровід навчання дітей з інтелектуальними порушеннями / авт.:

О.В. Чеботарьова, Г.О. Блеч, І.В. Гладченко, С.В. Трикоз, І.В. Сухіна, Н.А. Ярмола.: За наук. ред.

О.В. Чеботарьової. Київ. 2018. 123 с.

Соботович Є.Ф. Порушення мовного розвитку та шляхи їх корекції. Київ. 1995. 204 с.

Шеремет М. К. Логопедія. За ред. М.К. Шеремет. 2014. 672 с.

Baker, E., McLeod S. Evidence-based practice for children with speech sound disorders: part 1 narrative

review. Lang Speech Hear Serv Sch. 2011. 42(2): 102-39. doi: 10.1044/0161-1461(2010/09-0075.

Flax J.F., Realpe-Bonilla T., Hirsch L.S., Brzustowicz L.M., Bartlett C.W., Tallal P. Specific language

impairment in families: Evidence for co-occurrence with reading impairments. Journal of Speech, Language,

and Hearing Research. 2003. 46(3): 530–543.

Law J., Boyle J., Harris F., Harkness A., Nye C. Prevalence and natural history of primary speech and

language delay: Findings from a systematic review of the literature. International Journal of Language &

Communication Disorders. 2000. 35(2):165–188.

McGregor K.K. How we fail children with developmental language disorder. Language, Speech, and

Hearing Services in Schools. 2020. 51(4). 981–992. 10.1044/2020_LSHSS-20-00003

Mok P.L.H., Pickles A., Durkin K., Conti-Ramsden G. Longitudinal trajectories of peer relations

in children with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2014. 55(5).

–527. 10.1111/jcpp.12190

Norbury C.F., Gooch D., Wray C., Baird G., Charman T., Simonoff E., Pickles A. The impact of nonverbal

ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: Evidence from a population study. Journal

of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 2016. 57(11). 1247–1257. 10.1111/jcpp.12573

Skrypnyk T., Maksymchuk M., Martynchuk O., Suprun H., Pavliuk R. Increasing the Competence

of Teachers in the Formation of Socio-Emotional Skills of Inclusive Classes Pupils. The New Educational

Review. 2021. 65 (3). 224-235. DOI: 10.15804/tner.2021.65.3.18.

Asystent uchytelia v inkliuzyvnomu klasi: [Assistant teacher in an inclusive class] / N.M. Diatlenko,

N.Z. Sofii, O.V. Martynchuk, Yu.M. Naida. 2015. 172 p. [in Ukrainian]

Bader V.I. (2004). Vzaiemozviazok u rozvytku usnoho i pysemnoho movlennia molodshykh shkoliariv

[Interrelationship in the development of oral and written speech of younger schoolchildren]: author’s abstract.

thesis ...Dr. ped. Sciences: 13.00.02 / Kyiv. 36 p. [in Ukrainian]

Balakirska L.V. (2011). Inkliuzyvna osvita dlia ditei z osoblyvymy potrebamy [Inclusive education

for children with special needs[ // Pedagogical workshop. № 6. P. 11–13. [in Ukrainian]

Doslidzhennia yakosti inkliuzyvnoho navchannia dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Research

on the quality of inclusive education for children with special educational needs]: December 2020 — January

URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/04/02/Doslidzhennya_

yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04.pdf. [in Ukrainian]

Normatyvno-pravova baza MON [Normative and legal basis of the Ministry of Education and

Science]. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/normativnopravovabaza1.htm

[in Ukrainian]

Osvita v Ukraini: vyklyky i perspektyvy (2020). [Education in Ukraine: challenges and prospects].

Informational and analytical collection. 293 p. [in Ukrainian]

Pakhomova N. H. (2013). Teoriia i praktyka profesiinoi pidhotovky lohopediv u VNZ. [Theory and

practice of professional training of speech therapists at universities]. 346 p. [in Ukrainian]

Pro osvitu (2017). [On education]: Law of Ukraine. Adopted by the Verkhovna Rada of Ukraine

on September 5, 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian]

Psykholohiia movlennia i psykholinhvistyka (2008). [Psychology of speech and psycholinguistics]: a study

guide for students of higher educational institutions / Kalmykova L.O., Kalmykov G.V., Lapshyna I.M.,

Kharchenko N.V.; According to general ed. L.O. Kalmykova. 245 p. [in Ukrainian]

Psykholoho-pedahohichnyi suprovid navchannia ditei z intelektualnymy porushenniamy (2018).

[Psychological and pedagogical support for the education of children with intellectual disabilities] / authors:

O.V. Chebotaryova, G.O. Blech, I.V. Gladchenko, S.V. Trikoz, I.V. Sukhina, N.A. Yarmola.: According

to general ed. O.V. Chebotaryova. Kyiv. 123 p. [in Ukrainian]

Sobotovych Ye.F. (1995). Porushennia movnoho rozvytku ta shliakhy yikh korektsii [Disorders

of language development and ways of its correction]. Kyiv. 1995. 204 p. [in Ukrainian]

Sheremet M.K. (2014). Lohopediia [Speech therapy]. 672 p. [in Ukrainian]

Baker, E., McLeod S. Evidence-based practice for children with speech sound disorders: part 1 narrative

review. Lang Speech Hear Serv Sch. 2011. 42(2): 102-39. doi: 10.1044/0161-1461(2010/09-0075. [in English]

Flax J.F., Realpe-Bonilla T., Hirsch L.S., Brzustowicz L.M., Bartlett C.W., Tallal P. Specific language

impairment in families: Evidence for co-occurrence with reading impairments. Journal of Speech, Language,

and Hearing Research. 2003. 46(3): 530–543. [in English]

Law J., Boyle J., Harris F., Harkness A., Nye C. Prevalence and natural history of primary speech and

language delay: Findings from a systematic review of the literature. International Journal of Language &

Communication Disorders. 2000. 35(2):165–188. [in English]

McGregor K.K. How we fail children with developmental language disorder. Language, Speech, and

Hearing Services in Schools. 2020. 51(4). 981–992. 10.1044/2020_LSHSS-20-00003 [in English]

Mok P.L.H., Pickles A., Durkin K., Conti-Ramsden G. Longitudinal trajectories of peer relations

in children with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2014. 55(5).

–527. 10.1111/jcpp.12190 [in English]

Norbury C.F., Gooch D., Wray C., Baird G., Charman T., Simonoff E., Pickles A. The impact of nonverbal ability

on prevalence and clinical presentation of language disorder: Evidence from a population study. Journal of Child

Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 2016. 57(11). 1247–1257. 10.1111/jcpp.12573 [in English]

Skrypnyk T., Maksymchuk M., Martynchuk O., Suprun H., Pavliuk R. Increasing the Competence

of Teachers in the Formation of Socio-Emotional Skills of Inclusive Classes Pupils. The New Educational

Review. 2021. 65 (3). 224-235. DOI: 10.15804/tner.2021.65.3.18. [in English]

Downloads


Переглядів анотації: 211

Опубліковано

2023-11-06

Як цитувати

Повіренна , І., & Павлюк, Р. (2023). Психолого-педагогічний супровід молодших школярів з порушенням мовлення в умовах спеціального закладу освіти. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (40 (2), 85–92. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.4013

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГІЯ І СОЦІОЛОГІЯ У КОНТЕКСТІ СУЧАСНОЇ НАУКИ