Сучасний посібник вищої школи: аналіз на сексизм і гендерні стереотипи
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.414Анотація
Стаття присвячена однієї з важливіших проблем гендерного знання — це створення сучасного методологічного та методичного супроводу освітнього процесу у вищій школі. Автор аналізує досвід
викладання курсу «Гендерні студії» як вибіркової дисципліни для студентів бакалаврського рівня спеціальності «Початкова освіта» факультету педагогічної освіти Київського столичного університету
імені Бориса Грінченка. Цей курс має практико-орієнтований характер і спрямований на підготовку
майбутніх вчителів до розв’язання гендерних проблем в освітньому процесі. Саме цій досвід поставив
питання щодо змісту посібників для вищої школи та їхнього аналізу на сексизм та гендерні стереотипи. Автор зауважує, що посібники, які присвячені гендерним проблемам, на сьогодні мають чітку
прив’язку до певних дисциплін: гендерна психологія, гендерна соціологія, гендерна педагогіка, гендерна
журналістика тощо. Однак, на думку автора, сучасний підручник має бути універсальним та спиратися на останні наукові дослідження, глибинні міждисциплінарні зв’язки й практику сьогодення.
В статті визначаються основні характеристики сучасного посібника взагалі та гендерних студій,
зокрема: він має бути універсальним з точки зору аналізу на сексизм та гендерних стереотипів, незалежно від спеціальності; контент будь-якого посібника має спиратися на наукові дослідження в сфері
гендерних знань; посібник має бути пронизаний глибинними міждисциплінарними зв’язками; формування критичного мислення студентів — це головна ціль будь-якого сучасного посібника, незалежно
від фаху; без застосування інтерактивних методів навчання неможливо створити сучасний посібник.
В статті також розкриваються підходи та методи аналізу підручників на сексизм та гендерні стереотипи. Особлива увагу приділяється автором прихованій дискримінації в навчальних планах щодо гендерної рівності студентів та школярів.
Завантаження
Посилання
Datsiuk T., Hihin O., Tymoshenko L. (2023). Pravove rehuliuvannia hendernoi rivnosti v umovakh voiennoho stanu [Legal regulation of gender equality under martial law]. Ekonomika. Finansy. Pravo. [Economics. Finance. Law] 2023. № 7. P. 78–81. DOI: https://DOI.org/10.37634/efp.2023.7.16).
Kenworthy L., Malami M. (1999). Gender Inequality in Political Representation: A Worldwide Comparative Analysis. Social Forces. 1999. Vol. 78 (1). Р. 235–268. https://doi.org/10.1093/sf/78.1.235
Henderni studii u vyshchii shkoli [Gender Studies in Higher Education] (2022): suchasni vyklyky ta dosiahnennia [current challenges and achievements]: materialy Vseukrainskoho naukovo-pedahohichnoho pidvyshchennia kvalifikatsii [materials of the Ukrainian research and pedagogical advanced training], Lviv, 5 September – 16 October 2022 р. Odesa: Helvetyka, 2022. 120 p.)
Council of Europe Gender Equality Strategy for 2018–2023. Council of Europe. 2018. URL: https://rm.coe.int/prems-041318-gbr-gender-equality-strategy-2023-ukrnew2/16808b35a4 (accessed: 01.03.2024).
Hender dlia medii [Gender for the media] (2017): pidruchnyk iz hendernoi teorii dlia zhurnalistyky ta inshykh sotsiohumanitarnykh spetsialnostei [a textbook on gender theory for journalism and other social sciences and humanities]/ ed. M. Maierchyk, O. Plakhotnik, H. Yarmanova. Kyiv : Krytyka, 2017. 220 p.
Haidenko V. (2019) Henderna pedahohika [Gender pedagogy]. Manual / V. Haidenko, A. Predborskaia – Kyiv: Universytetska knyha, 2019. – 313 p.
Henderson E. (2015). Gender pedagogy/Teaching, Learning and Tracing Gender in Higher Education. – Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015. p.38.
DOI:10.1057/9781137428493.0007.
Genderni mediini praktyky [Gendered media practices] (2014): Navchalnyi posibnyk iz gendernoi rivnosti ta nedyskryminatsii dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Textbook on gender equality and non-discrimination for students of higher educational institutions] /Ed. S. Shturkhetskyi. – Kyiv, 2014. – 206 p.
Zhinky ta choloviky [Women and men]/ Demohrafichna ta sotsialna statystyka [Demographic and social statistics] / Osvita [Education]. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy [State Statistics Service of Ukraine]. 2022. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed: 01.03.2024).
Kyivskyi stolychnyi universytet imeni Borysa Hrinchenka [Borys Grinchenko Kyiv Metropolitan University]. Ofitsiinyi veb-sait [Official website]. URL: https://kubg.edu.ua/ (accessed: 01.03.2024).
Reiestr subiektiv osvitnoi diialnosti [Register of subjects of educational activity]. URL: https://registry.edbo.gov.ua/ (accessed: 01.03.2024).
Malakhova O. A., Marushchenko O. A., Drozhzhyna T. V., Korobkina T. V. (2016) Teoretyko-metodolohichni zasady hendernoi ekspertyzy pidruchnykiv. Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv: posib. [Theoretical and methodological foundations of gender expertise of textbooks. Expertise of school textbooks: a textbook.]/ Eds. O. M. Topuzov, N. B. Viatkina. Kyiv: Pedahohichna dumka, 2016. P. 48-56. URL: http://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/13256).
Strilnyk O. (2019) Osvita yak fabryka smysliv: vid statevo-rolovoho pidkhodu do henderno chutlyvoi pedahohiky [Education as a factory of meanings: from sex-role approach to gender-sensitive pedagogy]. 02.12.2019. https://genderindetail.org.ua/season-topic/gender-after-euromaidan/osvita-yak-fabrika-smisliv-vid-statevo-rolovogo-pidhodu-do-genderno-chutlivih-zmin-1341286.html