Трансгресія як наріжний концепт постнекласичної педагогіки й освіти.

Автор(и)

  • О. Вознюк професор кафедри англійської мови з методиками викладання у дошкільній та початковій освіті Житомирського державного університету ім. Івана Франка, доктор педагогічних наук, професор https://orcid.org/0000-0002-4458-2386
  • О. Дубасенюк професорка кафедри професійно-педагогічної, спеціальної освіти, андрагогіки та управління Житомирського державного університету ім. Івана Франка, докторка педагогічних наук, професорка https://orcid.org/0000-0002-9447-4527

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.421

Анотація

У статті аналізується поняття трансгресії як явища перетину непрохідної межі, що постає
наріжним концептом постнекласичної педагогіки й освіти. Показано, що у сфері логіки це явище
розкривається в контексті аналізу природи логічних аксіом, які мають непереборний логічний
імунітет, тобто не можуть бути ні доведені, ні спростовані. У сучасній фізиці зазначене явище
виявляється у феномені корпускулярно-хвильового дуалізму, який має багато екстраполяцій, зокрема в синергетиці, де трансгресія реалізується в теорії критичних явищ. З’ясовано, що зазначене поняття, яке відображає феномен докорінної трансформації процесів нашого світу, застосовується в мистецтві, філософії, психології, педагогіці. У статті робиться спроба екстраполяції
феномену трансгресії у сферу конкретних педагогічних практик, пов’язаних із розвивально-формувальними технологіями, які можуть бути застосовані щодо учасників освітнього процесу.
Вперше в історії розвитку педагогічної думки феномен трансгресії трактується в контексті
педагогічної синергетики, а також розробленої авторами концепції особистості як трансцендентної сутності, що складають головний зміст постнекласичної педагогіки й освіти. Окреслено поняття особистості як унікального суб’єкта, що володіє свідомістю, свободою та постає
творчою істотою. Зазначено, що людина реалізує самосвідомість (свободу) у тріадний спосіб:
1) у процесі фазових граничних станів (які вивчаються синергетикою в контексті теорії критичних станів), що передбачає зміну певного психофізіологічного, психоментального, психоемоційного стану; 2) за допомогою трансценденції / рефлексії як психоментального виходу (трансгресії)
людської істоти за просторово-часові межі буття; 3) завдяки інтеграції будь-яких протилежностей в акті творчого мислення, внаслідок чого досягається нейтральний стан, вільний від дуального принципу причинно-наслідкової залежності: у такому стані людська істота звільняється
від впливів середовища, стає неадаптивною, надситуативною, внутрішньо мотивованою, незалежною від зовнішніх мотиваційних чинників креативним початком, що творить заради самого процесу творчості, подібно до мистецької сфери, де митець творить у контексті принципу
«мистецтво заради мистецтва»

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Александров Д. Quo vadis?: трансгресія сучасного інституту освіти. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: педагогіка. 2018. № 1(20). С. 12–16.

Бех І. Д., Вознюк О. В. Людське «Я» як самодетермінована сутність / Синергетика: процеси самоорганізації технічних, технологічних та соціальних систем : матеріали Першої Всеукр. наук. конф.;

ред. І. Г. Грабар. Житомир, 17–18 черв. 2003 р. С. 93–96. URL: http://eprints.zu.edu.ua/26451/

Бех І. Д. Рефлексія як чинник саморозвитку особистості. Педагогічна і психологічна наука в Україні : зб. наук. праць : в 5 т. Т. 1 : Загальна педагогіка та філософія освіти. К. : Педагогічна думка, 2012.

С. 191–202.

Буцикіна Є. О. Трансгресія в мистецтві: досвід естетичного аналізу. Гуманітарні студії. Збірник

наукових праць. Випуск 23. К. : ВПЦ «Київський університет», 2014. С. 3–11.

Вознюк О. В., Грабар І. Г., Грабар Т. П. Аналіз та синтез критичних явищ і кількісне моделювання

їх кінетики з позиції двомірного скейлінгу точок біфуркації. Збірник наукових праць ЖВІ НАУ. Випуск 1. 2008. С. 24–33. URL: http://eprints.zu.edu.ua/22804/

Вознюк О. В., Дубасенюк О. А. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/4073/

Вознюк О. В. Постнекласичний етап розвитку освіти і педагогіки / Матеріали ІІІ Міжнародної

науково-практичної конференції «Освіта для сталого розвитку: міжконтинентальний діалог інтелектуалів». К. : Ун-т ім. Б. Гринченка, 2015. С. 49–58.

Вознюк О. В. Постнекласична педагогіка як потужний ресурс професійної освіти. Професійна

підготовка фахівців: креативний підхід : монографія; за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во

Євенок О. О., 2017. С. 28–71. URL: http://eprints.zu.edu.ua/26372/

Вознюк О. В. Нова постнекласична парадигма мистецької освіти. Актуальні питання мистецької педагогіки : зб. наук. праць / гол. ред. І. М. Шоробура. Хмельницький ТОВ Поліграфіст, 2016.

Вип. 5. С. 8–14. URL: http://eprints.zu.edu.ua/21003/

Вознюк О. В. Парадоксоведення навчальна дисципліна нової освітньої парадигми. Наукові записки Малої академії наук України. Збірник наукових праць. Серія: Педагогічні науки. 2014. № 6.

С. 44–62. URL: http://eprints.zu.edu.ua/20964/

Вознюк О. В. Педагогічна парадоксологія та її креативний потенціал. Креативна педагогіка.

Наук.-метод. журнал / Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. 2015.

№ 10. С. 67–74. URL: http://eprints.zu.edu.ua/26455/

Євтух М., Пелех Ю., Матвійчук А. Постнекласична педагогіка: філософсько-методологічне

осмислення наукового концепту. Освіта для сучасності — Edukacja dla wspolezesnosci : зб. наук. пр.

Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. Т. 1. С. 104–117.

Климчук В. О. Розвиток внутрішньої мотивації. Синергетика: процеси самоорганізації технічних, технологічних та соціальних систем : матеріали Першої Всеукраїнської наукової конференції /

ред. І. Г. Грабар. Житомир, 2003. С. 75–78.

Лисоколенко Т. Феномен трансгресії у фокусі філософської рефлексії. Вісник Дніпровської академії неперервної освіти. Серія «Філософія. Педагогіка». 2022. № 1(2). С. 6–10.

Лук’янець В. С. Фундаментальна наука і науковий світогляд у перспективі ХХІ сторіччя. Філософська думка. 2006. № 3. С. 3–25.

Нуконенко Р. Трансгресія художніх форм в сучасному українському пластичному театрі. Вісник

Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2020. № 2. С. 301–305.

Повторева С. М., Чурсинова О. Ю. Трансгресія і пошуки ідентичності в контексті гендерної проблематики і кіберфемінізму. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна.

Серія «Філософія. Філософські перипетії». 2020. Т. 62. С. 33–46.

Рибалка В. В. Теорії особистості вітчизняної філософії, психології та педагогіки: посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 872 с. URL: http://eprints.zu.edu.ua/20492/

Яровицька Н., Касинюк Л. Остання людина як трансгресія до надлюдини. Вісник Львівського

університету. Серія «Філософсько-політологічні студії». 2018. № 17. С. 103‒108.

Abbot S. Book Review of Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. International

Journal for Students as Partners, 2017, No. 1(2), 129–130. DOI: 10.15173/ijsap.v1i2.3230

Collins M. A., Amabile T. M. Motivation and Creativity. Edited by R. J. Sternberg. In Handbook

of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press. 1999. Pp. 297‒312.

Csikszentmihalyi M. Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York:

HarperCollins, 1996. 387 p.

Deci E. L., & Ryan R. M. Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. Berlin:

Springer Science & Business Media. 1985. DOI: 10.1007/978-1-4899-2271-7

Eysenck, H. J. Creativity as a product of intelligence and personality. In D. H. Saklofske & M. Zeidner

(Eds.), International Handbook of Personality and Intelligence, 1995, 231–247. Plenum Press. DOI:

1007/978-1-4757-5571-8_12

Hooks B. Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. New York, NY: Routledge, 1994.

https://academictrap.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/03/bell-hooks-teaching-to-transgress.pdf

Manasia L. From Community to Individual. Re-Thinking Photovoice Methodology for Education

Research. Edu World 7th International Conference, The European Proceedings of Social & Behavioural

Sciences, 2016, No. 555, 450–459, doi: 10.15405/epsbs.2017.05.02.55

Mielkov I. Higher Education under the Conditions of Complexity and Uncertainty of the World:

Post-non-classical Development Strategies and Personal Dimension. International Scientific Journal

of Universities and Leadership. 2020, No. (9), 62–77, doi:10.31874/2520-6702-2020-9-1-62-77

Ryan R., & Deci E. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development,

and Wellness. Guilford Press. 2018.

Ryan R. M., & Deci E. L. Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation,

Social Development, and Well-Being. American Psychologist. 2000, No. 55(1), 68–78, doi: 10.1037/0003-

X.55.1.68

Sanetra B., & Małodobry Z. Toward a Postclassical Paradigm for the Education of the Future. Futurity

Education. 2022, No. 2(1). 14–21. URL: https://doi.org/10.57125/FED/2022.10.11.20

REFERENCES

Aleksandrov, D. (2018). Quo vadis?: transhresiia suchasnoho instytutu osvity [Quo vadis?: transgression

of the modern institute of education]. Scientific Bulletin of the Melitopol State Pedagogical University. Series:

Pedagogy, 1 (20), pp. 12–16 [in Ukrainian].

Bekh, I. D., & Vozniuk, O. V. (2003). Liudske «Ya» yak samodeterminovana sutnist [Human “I”

as a Self-Determined Entity]. Ed. I. H. Grabar, Synergetics: Processes of Self-Organization of Technical,

Technological and Social Systems: materials of the 1st All-Ukrainian scientific conference, Zhytomyr, June

–18, Zhytomyr, pp. 93–96 [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2012). Refleksiia yak chynnyk samorozvytku osobystosti [Reflection as a factor of selfdevelopment of personality]. Pedahohichna i psykholohichna nauka v Ukraini: zb. nauk. prats: v 5 t, T. 1,

Kyiv: Pedahohichna dumka, 191–202 [in Ukrainian].

Butsykina, Ye. O. (2014). Transhresiia v mystetstvi: dosvid estetychnoho analizu [Transgression in Art:

Experience of aesthetic analysis]. Humanities Studies, Collection of scientific works, Vypusk 23, Kyiv: VPTs

«Kyivskyi universytet», pp. 3–11 [in Ukrainian].

Vozniuk, O. V., Hrabar, I. H., & Hrabar, T. P. (2008). Analiz ta syntez krytychnykh yavyshch i kilkisne

modeliuvannia yikh kinetyky z pozytsii dvomirnoho skeilinhu tochok bifurkatsii [Analysis and synthesis

of critical phenomena and quantitative modeling of their kinetics from the standpoint of two-dimensional

scaling of bifurcation points]. Zbirnyk naukovykh prats ZhVI NAU, Vypusk 1, pp. 24–33 [in Ukrainian].

Voznyuk, O. V., & Dubaseniuk, O. A. (2009). Tsiliovi oriientyry rozvytku osobystosti u systemi

osvity: intehratyvnyi pidkhid [Target Orientations of Personality Development in the Education System:

An integrative approach]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 684 p. [in Ukrainian].

Voznyuk, O. V. (2015). Postneklasychnyi etap rozvytku osvity i pedahohiky. [The Post-Nonclassical

Stage of the Development of Education and Pedagogy]. Proceedings of the 3rd International Scientific and

Practical Conference «Education for Sustainable Development: Intercontinental Dialogue of Intellectuals»,

Kyiv: Borys Grinchenko Kyiv University, pp. 49–58 [in Ukrainian].

Voznyuk, O. V. (2017). Postneklasychna pedahohika yak potuzhnyi resurs profesiinoi osvity [Post-Classical

Pedagogy as a Powerful Resource of Professional Education]. Edited by O. A. Dubasenyuk, Profesiina

pidhotovka fakhivtsiv: kreatyvnyi pidkhid, Zhytomyr: Vyd-vo Yevenok O. O., pp. 28–71 [in Ukrainian].

http://eprints.zu.edu.ua/26372/

Voznyuk, O. V. (2016). Nova postneklasychna paradyhma mystetskoi osvity [New Post-non-classical

Paradigm of Art Education]. Aktualni pytannia mystetskoi pedahohiky: zb. nauk. prats, hol. red.

I. M. Shorobura, Khmelnytskyi, TOV Polihrafist, Vyp. 5, pp. 8–14 [in Ukrainian].

Voznyuk, O. V. (2014). Paradoksovedennia navchalna dystsyplina novoi osvitnoi paradyhmy

[Paradoxology is an educational discipline of the new educational paradigm]. Naukovi zapysky Maloi

akademii nauk Ukrainy, zbirnyk naukovykh prats, Seriia: Pedahohichni nauky, 6, pp. 44–62 [in Ukrainian].

Voznyuk, O. V. (2015). Pedahohichna paradoksolohiia ta yii kreatyvnyi potentsial [Pedagogical

Paradoxology and Its Creative Potential]. Kreatyvna pedahohika, nauk.-metod. Zhurnal Akademiia

mizhnarodnoho spivrobitnytstva z kreatyvnoi pedahohiky [Academy of International Cooperation in Creative

Pedagogy], № 10, pp. 67–74 [in Ukrainian].

Yevtukh, M., Pelekh Yu., & Matviichuk, A. (2015). Postneklasychna pedahohika: filosofsko-metodolohichne

osmyslennia naukovoho kontseptu [Post-Nonclassical Pedagogy: Philosophical and methodological

understanding of the scientific concept]. Osvita dlia suchasnosti — Edukacja dla wspolezesnosci: zb. nauk.

prats, Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, T. 1, pp. 104–117 [in Ukrainian].

Klymchuk, V. O. (2003). Rozvytok vnutrishnioi motyvatsii [Development of Internal Motivation].

Synerhetyka: protsesy samoorhanizatsii tekhnichnykh, tekhnolohichnykh ta sotsialnykh system: materialy

pershoi vseukrainskoi naukovoi konferentsii, Zhytomyr, pp. 75–78 [in Ukrainian].

Lysokolenko, T. (2022). Fenomen transhresii u fokusi filosofskoi refleksii [The Phenomenon

of Transgression in the Focus of Philosophical Reflection]. Bulletin of the Dnipro Academy of Continuing

Education “Philosophy. Pedagogy”, Series: Philosophy. Pedagogy, 1(2), pp. 6–10 [in Ukrainian].

Lukianets, V. S. (2006). Fundamentalna nauka i naukovyi svitohliad u perspektyvi XXI storichchia

[Fundamental science and scientific outlook in the perspective of the 21st century]. Filosofska dumka, 3,

pp. 3–25 [in Ukrainian].

Nukonenko, R. (2020). Transhresiia khudozhnikh form v suchasnomu ukrainskomu plastychnomu

teatri [Transgression of Art Forms in Modern Ukrainian Plastic Theater]. Bulletin of the National Academy

of Culture and Arts Management Нerald, 2, 301–305 [in Ukrainian].

Povtoreva, S. M., & Chursynova, O. Yu. (2020). Transhresiia i poshuky identychnosti v konteksti

hendernoi problematyky i kiberfeminizmu [Transgression and the Search for Identity in the Context

of Gender Issues and Cyberfeminism]. Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University, Series

“Philosophy. Philosophical Peripeteias”, T. 62, pp. 33–46 [in Ukrainian].

Rybalka, V. V. (2015). Teorii osobystosti vitchyznianoi filosofii, psykholohii ta pedahohiky [Personality

Theories of Domestic Philosophy, Psychology and Pedagogy]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka,

p. [in Russian].

Yarovytska, N., & Kasyniuk, L. (2018). «Ostannia liudyna» yak transhresiia do nadliudyny [“The Last”

Man as Transgression to “Overman”]. Bulletin of Lviv University, Series Philosophical and Political Studies,

, pp. 103‒108 [in Ukrainian].

Abbot, S. (2017). Book Review of Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom.

International Journal for Students as Partners, 1 (2), 129–130 [in English].

https://doi.org/10.15173/ijsap.v1i2.3230

Collins, M. A., Amabile, T.M. (1999). Motivation and Creativity. Edited by R. J. Sternberg. In Handbook

of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 297‒312 [in English].

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York:

HarperCollins, 387 p. [in English].

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior.

Berlin: Springer Science & Business Media [in English].

https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7

Eysenck, H. J. (1995). Creativity as a Product of Intelligence and Personality. D. H. Saklofske &

M. Zeidner (Eds.), In International Handbook of Personality and Intelligence (pp. 231–247), Plenum Press

[in English].

https://doi.org/10.1007/978-1-4757-5571-8_12

Hooks, B. (1994). Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. New York, NY: Routledge

[in English].

https://academictrap.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/03/bell-hooks-teaching-to-transgress.pdf

Manasia, L. (2016). From Community to Individual. Re-Thinking Photovoice Methodology

for Education Research. Edu World 7th International Conference, The European Proceedings of Social &

Behavioural Sciences, 55, 450–459 [in English].

https://doi.org/10.15405/epsbs.2017.05.02.55

Mielkov, I. (2020). Higher Education under the Conditions of Complexity and Uncertainty of the World:

Post-non-classical Development Strategies and Personal Dimension. International Scientific Journal

of Universities and Leadership, (9), 62–77 [in English].

https://doi.org/10.31874/2520-6702-2020-9-1-62-77

Ryan, R., & Deci, E. (2018). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation,

Development, and Wellness. Guilford Press [in English].

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation,

Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68–78 [in English].

https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Sanetra, B., & Małodobry, Z. (2022). Toward a Postclassical Paradigm for the Education of the Future.

Futurity Education, 2(1), 14–21 [in English].

https://doi.org/10.57125/FED/2022.10.11.20

Downloads


Переглядів анотації: 42

Опубліковано

2024-10-25

Як цитувати

Вознюк , О., & Дубасенюк , О. (2024). Трансгресія як наріжний концепт постнекласичної педагогіки й освіти. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (42(2), 6–13. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.421

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ