Preparation of future educators for pedagogical support of play activities of young children.

Authors

  • L. Harashchenko Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Preschool Education of the Faculty of Pedagogical Education, Borys Grinchenko Kyiv University https://orcid.org/0000-0002-5957-7256
  • O. Litichenko Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer of the Department of Preschool Education of the Faculty of Pedagogical Education, Borys Grinchenko Kyiv University https://orcid.org/0000-0002-7004-3837
  • T. Shynkar Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer of the Department of Preschool Education of the Faculty of Pedagogical Education, Borys Grinchenko Kyiv University https://orcid.org/0000-0002-5957-7256

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.408

Abstract

Relevance. Health-preserving competence is an important component of the professionalism of teachers of preschool education institutions and a necessary condition for the implementation of pedagogical support of early age children's play activities (outdoor games and play exercises).

The purpose of the study is to highlight the peculiarities of professional training of future educators for pedagogical support of play activities of early age children. The objectives are to determine the criteria and development level of qualification competence assessment for pedagogical support implementation of outdoor game, to analyze the content and technological components of students' professional training for pedagogical support of early age children's play activities.

Brief overview of the research results. It was revealed that students have certain difficulties in the implementation of play activities of early age children (play exercises for the movements development). Conclusions were drawn about the insufficient effectiveness of students' professional training for educational interaction with early age children in the field of physical education. This led to the necessity to improve the contents of the work program of the discipline "Health-Preserving Technologies in Preschool Education" for 012 Preschool Education students. As well as to improve the contents and methodological tools for conducting educational classes, that would reflect a unified systematic approach to the formation of professional competence of future educators in the field of physical education of early age children.

Conclusions. Improvement of the content of the program and educational classes, careful consideration of the task system and their quality implementation create the basis for the full mastery of the content component of the discipline for further professional activity with early age children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бєлєнька Г.В. Підготовка вихователів дітей дошкільного віку: вектор євроінтеграції. Педагогічна

освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 2021. № 35 (1), С.30-35. https://doi.org/10.28925/2311-

2021.354

Богініч О. Л. Шляхи вдосконалення системи підготовки фахівців дошкільної освіти. Педагогічна

наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. 2008. Вип. 1. URL:http://intellectinvest.org.

ua/pedagog_editions_emagazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_9/ (дата звернення

10.2023)

Гаращенко Л.В., Літіченко О.Д., Шинкар Т.Ю. Організація освітньої взаємодії з дітьми раннього

віку: актуальні проблеми практики. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка.

№ 38(2). С. 24-30. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.384

Корінна, Г. Підготовка майбутніх фахівців дошкільної освіти до професійної діяльності в умовах європейського освітнього простору. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 2019. №16,

С. 284–291. https://doi.org/10.31499/2307-4914.16.2017.163521

Курок О., Шовкопляс О. Особливості підготовки фахівців із фізичного виховання для дошкільних навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві.

Т. 1. С. 200–203. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2008_1_59 (дата звернення

10.2023)

Підготовка вихователя до розвитку особистості дитини в дошкільному віці : монографія /

Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Борисова З. Н. та ін. ; за заг. ред. І. І. Загарницької. — К. : Вид-во

НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. — 310 с.

Рогова Т. В. Професійна підготовка студентів у ВНЗ: її ознаки та якість. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 56. С. 294-301. htpp://orcid. org/0000-0002- 0747-0246

Чаговець А. Сучасна професійна підготовка майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Теоретичний аспект. Обрії. 2015. № 1. С. 99-102.

Юрчук О. І. Педагогічні умови підготовки майбутніх вихователів до здійснення рухового режиму в дошкільних навчальних закладах: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Рівненський держ.

гуманітарний ун-т. Рівне, 2019. 21 с.

Li, L. Developing a pedagogy of play: Toddlers’ conceptual learning in a PlayWorld. Early Years, 2022,

(3), 278-292.

REFERENCES:

Bielienka H. Pidhotovka vykhovateliv ditei doshkilnoho viku: vektor yevrointehratsii [Training

of educators of preschool children: a vector of European integration]. Pedahohichna osvita: Teoriia

i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika, 2021. № 35 (1),30–35. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2021.354

[in Ukrainian].

Bohinich O. L. Shliakhy vdoskonalennia systemy pidhotovky fakhivtsiv doshkilnoi osvity [Ways

to improve the system of training preschool education specialists]. Pedahohichna nauka: istoriia,

teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku. 2008. Vyp. 1. URL:http://intellectinvest.org.ua/pedagog_editions_

emagazine_pedagogical_science_arhiv_pn_n1_2008_st_9/ [in Ukrainian].

Harashchenko L.V., Litichenko O.D., Shynkar T.Iu. Orhanizatsiia osvitnoi vzaiemodii z ditmy rannoho

viku: aktualni problemy praktyky [Organization of educational interaction with young children: actual

problems of practice]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika. 2022. № 38(2).

-30. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.384 [in Ukrainian].

Korinna, H. Pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv doshkilnoi osvity do profesiinoi diialnosti v umovakh

yevropeiskoho osvitnoho prostoru [Preparation of future preschool education specialists for professional

activities in the conditions of the European educational space]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia,

№16, 284–291. https://doi.org/10.31499/2307-4914.16.2017.163521 [in Ukrainian].

Kurok O., Shovkoplias O. Osoblyvosti pidhotovky fakhivtsiv iz fizychnoho vykhovannia dlia

doshkilnykh navchalnykh zakladiv [Peculiarities of training specialists in physical education for preschool

educational institutions]. Fizychne vykhovannia, sport i kultura zdorovia u suchasnomu suspilstvi. 2008.

T. 1. 200–203. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2008_1_59 [in Ukrainian].

Pidhotovka vykhovatelia do rozvytku osobystosti dytyny v doshkilnomu vitsi [Preparation

of the educator for the development of the child’s personality in preschool age]: monohrafiia / Bielienka H. V.,

Bohinich O. L., Borysova Z. N. ta in. ; za zah. red. I. I. Zaharnytskoi. 2009. 310. [in Ukrainian].

Rohova T. V. Profesiina pidhotovka studentiv u VNZ: yii oznaky ta yakist [Professional training

of students at universities: its features and quality]. Pedahohika ta psykholohiia. 2017.56. 294-301.

[in Ukrainian].

Chahovets A. Suchasna profesiina pidhotovka maibutnikh vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh

zakladiv [Modern professional training of future teachers of preschool educational institutions].

Teoretychnyi aspekt. Obrii. 2015. № 1. S. 99-102. [in Ukrainian].

Yurchuk O. I. Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh vykhovateliv do zdiisnennia rukhovoho

rezhymu v doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Pedagogical conditions for the training of future teachers

for the implementation of the motor regime in preschool educational institutions]: avtoref. dys. ... kand.

ped. nauk: 13.00.04 / Rivnenskyi derzh. humanitarnyi un-t. Rivne, 2019. 21. [in Ukrainian].

Li, L. Developing a pedagogy of play: Toddlers’ conceptual learning in a PlayWorld. Early Years, 2022,

(3), 278-292. [in English]

Downloads


Abstract views: 36

Published

2023-11-14

How to Cite

Harashchenko , L., Litichenko , O., & Shynkar , T. (2023). Preparation of future educators for pedagogical support of play activities of young children. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (40 (2), 52–58. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.408

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education