Quidelines on Work with Professionally Oriented Educational Texts at the Ukrainian Lessons in the Pre Profile 8—9 Classes
Keywords:
socio-cultural space, linguistic phenomena, modeling tasks, pre profile education, vocational oriented texts, language tasksAbstract
The article presents guidelines on work with educational texts of socio-cultural issues in classes with profound study of the Ukrainian language. Professionally-oriented texts develop students’ cognitive interest, describelinguistic phenomena provided the teacher models tasks and contribute to the choice of profession. Learning and consolidation of knowledge through text intensifies the learning process, allow to get rid of duplication and background material overload.
Downloads
References
Білодід І.К. Професійні горизонти викладача мови в середній школі / І.К. Білодід // Українська мова і література в школі. — 1976. — № 5. — С. 6.
Караман С.О. Методика навчання української мови в гімназії : навч. посіб. для студ. вищ. закл. освіти / С.О. Караман. — К. : Ленвіт, 2000. — 272 с.
Пентилюк М.І. Концепція навчання української мови в системі профільної освіти / М.І. Пентилюк, О.М. Горошкіна, А.В. Нікітіна // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2008. — № 6. — С. 2—7.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української мови: Українська мова. 8D9 класи / С.О. Караман, О.В. Караман, М.Я. Плющ, В.І. Тихоша та ін. ; за ред. С.О. Карамана. — К. : Грамота, 2009.
Федчук Л. Робота з текстами профільного спрямування як один із шляхів реалізації особистісно зорієнтованого навчання української мови у 8—9 класах / Л. Федчук // Нова педагогічна думка. — 2008. — №4. — С. 182.
[Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.robota.Lviv.ua/102.html