Peculiarities of artistic and pedagogical communication as a means of developing creative abilities of children in the third year of life

Authors

  • О. Polovina Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor, head of the preschool education department Faculty of Pedagogical Education Kyiv Metropolitan University named after Boris Grinchenko, I. Shamo Boulevard, 18/2, 02094 Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6021-5677
  • M. Stadniichuk graduate student of the second year of study Department of Preschool Education Faculty of Pedagogical Education Kyiv Metropolitan University named after Boris Grinchenko, I. Shamo Boulevard, 18/2, 02094 Kyiv, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9496-7401

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.416

Abstract

The article highlights the urgency of the problem of insufficiency or lack of communication with children of the third year of life. We noticed a large number of "on-screen" children deprived of emotional contact with other people. This leads to the deprivation of the individual. We argue the importance of communication as a decisive factor of development. Also in this article, we analyzed scientific papers on the research and found that during the third year of life, speech as a means of communication improves, and communication is a necessary factor in the development of speech. We have found out the source of the term "artistic and pedagogical communication", which has become widespread in the practice of educational interaction with children of different categories. The features of artistic and pedagogical communication with children of the third year of life singled out and characterized. These include increased emotionality; involvement of all channels of perception (visual, auditory, kinesthetic); the importance of motivation for activities that are inherent in every child from birth and that require certain conditions for awakening; artistic and creative activity at the base (artistically productive musical, elementary theatrical). A positive foreign experience of interaction with young children presented, which based on the acquaintance of children with works of art, experimentation with materials for creativity and the development of the sensory sphere. Based on the described features, we formulated the author's definition of the term «artistic and pedagogical communication with children of the third year of life» as a means of developing creative abilities, drew conclusions and outlined the prospects for further research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку. Київ: «Академвидав», 2012. 256 с.

Богуш А. М., Гавриш Н. В., Саприкіна О. В. Теорія і методика розвитку мовлення дітей раннього віку. Київ: Видавничий дім «Слово», 2009. 408 с.

Богуш А. М., Маліновська Н. В. Методика розвитку мовлення та навчання рідної мови дітей раннього і дошкільного віку. Київ: Видавничий Дім «Слово», 2021. 336 с.

Виховання дітей раннього віку в закладах дошкільної освіти різних типів: монографія. С. А. Васильєва, Н. В. Гавриш, В. В. Рагозіна. за наук. ред. Н. В. Гавриш. Кропивницький: ІМЕКС-ЛТД, 2021. 226 с.

Кононко О. Л. Психолого-педагогічні аспекти розвитку особистості в ранньому дитинстві: навч. посіб. Ніжин: НДУ ім. М. В. Гоголя, 2018. 255 с.

Корінна Г. О. Значення та роль спілкування у формуванні особистості дитини в дошкільному дитинстві. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2018. Том 1. Випуск 1. С. 94-99.

Корчак Я. Коли я знову стану малим. К.: «Знання», 2018. 191 с.

Кочерга О. В. Початок життя – становлення творчості. К.: Кобза, 2003. 256 с.

Ладивір С. О. Радість розвитку. Взаємодія дорослого з дитиною. К.: «Шкільний світ», 2013.128 с.

Луценко І. О. Дитина і дорослий: вчимося спілкуватися. Готуємося до мовленнєвого спілкування з дошкільниками. К.: Світич, 2013. 208 с.

Москалець В. П. Функціонування і розвиток свідомої здатності у спілкуванні, грі, художній діяльності. Психологія і суспільство. 2021. № 1 (83). С. 117-131. URL: https://doi.org/10.35774/pis2021.01.117

Половіна О. А. Формування естетичного ставлення до природи засобами образотворчого мистецтва у старших дошкільників (на матеріалі ознайомлення з пейзажним живописом). [Дис. кан. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. 2007.

Половіна О. А., Кондратець І. В. Артосвіта дітей раннього віку: аспекти психолого-педагогічного супроводу. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2022. 38 (2). URL: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3812

Товкач І. Є. Як розвивати мовлення наймолодших. Палітра педагога. 2006. № 4. С. 3-6.

Barrio Fernández, Teresa, Fernando Echarri, Sara Urra Nieva, & Laura Oteiza Gurucharri. The «Kids’ Museum» Project Goes to the Mater Dei School: Assessment of an Educational Project Aimed at the First Cycle of Early Childhood Education (0–3 Years Old). The International Journal of Early Childhood Learning. 2022. № 30(1). С.1-12. URL: https://doi.org/10.18848/2327-7939/CGP/v30i01/1-12

Bekh I. D. (2012). Osobystistj u prostori dukhovnogho rozvytku [Personality in the space of spiritual development]. Kyjiv: «Akademvydav». 256 s. [in Ukrainian]

Boghush A. M., Ghavrysh N. V., & Saprykina, O. V. (2009). Teorija i metodyka rozvytku movlennja ditej rannjogho viku [Theory and methods of speech development of young children]. Kyjiv: Vydavnychyj dim «Slovo». 408 s. [in Ukrainian]

Boghush A. M., & Malinovsjka N. V. (2021). Metodyka rozvytku movlennja ta navchannja ridnoji movy ditej rannjogho i doshkiljnogho viku [Methods of speech development and teaching of the native language of children of early and preschool age]. Kyjiv: Vydavnychyj dim «Slovo». 336 s. [in Ukrainian]

Vykhovannia ditei rannoho viku v zakladakh doshkilnoi osvity riznykh typiv: monohrafiia [Education of young children in preschool education institutions of various types: monograph]. (2021) S. A. Vasylieva, N. V. Havrysh, V. V. Rahozina. za nauk. red. N. V. Havrysh. Kropyvnytskyi : IMEKS-LTD. 226 s. [in Ukrainian]

Kononko O. L. (2018). Psykhologho-pedaghoghichni aspekty rozvytku osobystosti v rannjomu dytynstvi: navch. posib. Nizhyn: NDU im. M. V. Ghogholja, [Psychological and pedagogical aspects of personality development in early childhood]. 255 s. [in Ukrainian]

Korinna Gh. O. (2018). Znachennja ta rolj spilkuvannja u formuvanni osobystosti dytyny v doshkiljnomu dytynstvi [The importance and role of communication in the formation of the child's personality in preschool childhood]. Naukovyj visnyk Khersonsjkogho derzhavnogho universytetu. Tom 1. Vypusk 1. S. 94-99. [in Ukrainian]

Korchak Ja. (2018). Koly ja znovu stanu malenjkym [When I'm little again]. K.: «Znannja». 191 s. [in Ukrainian]

Kochergha O. V. (2003). Pochatok zhyttja – stanovlennja tvorchosti [The beginning of life is the formation of creativity]. K.: Kobza .256 s. [in Ukrainian]

Ladyvir S. O. (2013). Radistj rozvytku. Vzajemodija doroslogho z dytynoju. Shkiljnyj svit [The joy of development. Interaction between an adult and a child]. K.: «Shkiljnyj svit». 128 s. [in Ukrainian]

Lucenko I. O. (2013). Dytyna i doroslyj: vchymosja spilkuvatysja. Ghotujemosja do movlennjevogho spilkuvannja z doshkiljnykamy [Child and Adult: Learning to Communicate. Preparing for speech communication with preschoolers]. K.: Svitych .206 s. [in Ukrainian]

Moskalecj V. P. (2021). Funkcionuvannja i rozvytok svidomoji zdatnosti u spilkuvanni, ghri, khudozhnij dijaljnosti. Psykhologhija i suspiljstvo [Functioning and development of conscious ability in communication, play, artistic activity]. № 1 (83). S. 117-131. URL: https://doi.org/10.35774/pis2021.01.117 [in Ukrainian]

Polovina O. A. (2007). Formuvannja estetychnogho stavlennja do pryrody zasobamy obrazotvorchogho mystectva u starshykh

doshkiljnykiv (na materiali oznajomlennja z pejzazhnym zhyvopysom) [Formation of an aesthetic attitude to nature by means of fine arts in older preschoolers (on the material of familiarization with landscape painting)]. [Dys. kan. ped. nauk, Nacionaljnyj pedaghoghichnyj universytet imeni M. P. Draghomanova]. [in Ukrainian]

Polovina O. A., & Kondratecj I. V. (2022). Artosvita ditej rannjogho viku: aspekty psykhologho-pedaghoghichnogho suprovodu [Art education of young children: aspects of psychological and pedagogical support]. Pedaghoghichna osvita: teorija i praktyka. 38 (2). URL: https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.3812 [in Ukrainian]

Tovkach I. (2006). Jak rozvyvaty movlennja najmolodshykh [How to develop the speech of the youngest]. Palitra pedaghogha. № 4. S. 3-6. URL:

https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/14787/1/I_E_Tovkach_Yak_rozvuvatu_movlenia_naimolodshuch.pdf [in Ukrainian]

Barrio Fernández, Teresa, Fernando Echarri, Sara Urra Nieva, & Laura Oteiza Gurucharri (2022). The “Kids' Museum” Project Goes to the Mater Dei School: Assessment of an Educational Project Aimed at the First Cycle of Early Childhood Education (0–3 Years Old). The International Journal of Early Childhood Learning. № 30(1). 1-12. URL: https://doi.org/10.18848/2327-7939/CGP/v30i01/1-12 [in English]

Downloads


Abstract views: 49

Published

2024-04-26

How to Cite

Polovina О., & Stadniichuk, M. (2024). Peculiarities of artistic and pedagogical communication as a means of developing creative abilities of children in the third year of life. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (41(1), 46–51. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.416

Issue

Section

Applied aspects of vocational and pedagogical education