ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ ТА ВПЛИВ НЕГАТИВНИХ ЧИННИКІВ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Б. Паламар доктор медичних наук, професор, професор кафедри соціальної медицини та громадського здоров’я, Національний медичний університет імені О.О. Богомольця, бул., Тараса Шевченка 13, 01601,м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-2510-0713

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.372

Ключові слова:

: psychological conditions; learning process; professional education; emotional exhaustion; students of the higher education institution.

Анотація

У статті розглядається психологічний аспект процесу навчання. У зв’язку з цим проаналізовано тлумачення психологічних умов у наукових джерелах й запропоновано авторське розуміння
цього терміну з погляду дидактики. Навчання у вищому навчальному закладі є важливим життєвим етапом особистості. Цей період викликає певне емоційне навантаження на студента,
що пов’язане, в першу чергу, з процесом навчанням (освоєнням і опрацюванням великої кількості
нового, професійного матеріалу), а також із соціальним розвитком особистості (становленням
нових соціальних зв’язків, визначенням свого індивідуального й соціального статусу). Тривала
інтенсивна діяльність особистості з високою емоційною насиченістю та когнітивною складністю може значно вплинути на стан емоційно-вольової сфери індивіда. Автори визначили психологічні умови та вплив негативних чинників на можливість емоційного виснаження у студентів
ЗВО. Одномоментним (поперечним) дослідженням серед студентів закладів вищої освіти вивчені
психологічні умови: наявність симптомів, притаманних емоційному виснаженню, які можуть
негативно вплинути на процес навчання. Дослідження рандомізоване з розподілом студентів
за направленням суспільних наук, які вони вивчають. Як інструмент використано анонімну електронну анкету, яка була створена в Google-формах і поширена у соціальних мережах — Telegram,
Instagram.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Дистанційне навчання: психологічні засади: монографія / [М.Л. Смульсон, Ю.І. Машбиць,

М.І. Жалдак та ін.; за заг. ред. М.Л. Смульсон. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. 240 с.

Матеюк О. А. Психологічні умови професійного самовизначення особистості з обмеженими

можливостями / Матеюк О. А., Болкун Т. А. // Актуальні проблеми психології. Екологічна психологія. 2010. Т. 7, вип. 24. С. 175–183.

Чепішко О.І. Психологічні умови розвитку професійної свідомості майбутніх учителів. //

Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН

України, Проблеми сучасної психології. 2013. Випуск 22

Ермаков В.П. Профессиональная ориентация учащихся с нарушениями зрения. М.: ВЛАДОС,

172с.

Маралов В.Г. Основы самопознания и саморазвития: Учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений / В.Г. Маралов. 2-е изд., стер. М. : Академия, 2004. 256 с.

Збірник наукових праць № 37 (1) • 2022 р. ISSN 2311–2409 (Print) ISSN 2412–2009 (Online) 19

DOI: 10.28925/2311–2409.2022.37

Шумік І. В., Голубєва М. О. Психологічні умови формування свідомого вибору життєвого

шляху старшокласниками/старшокласницям. // НАУКОВІ ЗАПИСКИ НаУКМА. 2017. Том 199.

Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота.

Acharya S. (2003). Factors affecting stress among Indian dental students. // Journal of dental education.

Vol. 67, No.10. P.1140-1148. http://www.jdentaled.org/content/jde/67/10/1140.full.pdf

Dyrbye L. N., Massie F. S., Eacker A., Harper W., Power D., Durning S. J., Shanafelt T. D. (2010)

Relationship between burnout and professional conduct and attitudes among US medical students.

JAMA. Vol.304, No11. P. 1173-1180. Doi:10.1001/jama.2010.1318

Meier S.T., Schmeck R. R. (1985). The burned-out college student: Adescriptive profile. Journal

of College Student Personnel. 26(1), 63-69.

Portoghese I., Leiter M., Maslach C., Galletta M., Porru F., D’Aloja E., Campagna M. (2018). Measuring

Burnout among University Students: Factorial Validity, Invariance and Latent Profiles of the Italian Version

of the Maslach Burnout Inventory Survey (MBI-SS). Frontiers in Psychology, 9, 2105. https://doi.org/10.3389/

fpsyg.2018.02105

Salmela-Aro K., Kiuru N., Leskinen E., Nurmi J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability

and validity. // European journal of psychological assessment, 25(1), 48-57. Doi: https://doi.org/10.1027/1015-

25.1.48

Schaufeli W. B., Martinez I. M., Pinto A. M., Salanova M., Bakker A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. // Journal of cross-cultural psychology, 33(5), 464-481.

Doi: https://doi.org/10.1177/0022022102033005003

Yang H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment

programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. // International Journal of Educational Development,

(3), 283-301. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2003.12.001

REFERENCES

Dystantsiine navchannia: psykholohichni zasady: [Distance learning: psychological principles:]

monohrafiia / [M.L. Smulson, Yu.I. Mashbyts, M.I. Zhaldak ta in.; za zah. red. M.L. Smulson. Kirovohrad :

Imeks-LTD, 2012. 240 s.

Mateiuk O. A. Psykholohichni umovy profesiinoho samovyznachennia osobystosti z obmezhenymy

mozhlyvostiamy [Psychological conditions of professional self-determination of a person with disabilities] /

Mateiuk O. A., Bolkun T. A. // Aktualni problemy psykholohii. Ekolohichna psykholohiia. 2010. T. 7, vyp. 24.

S. 175–183.

Chepishko O.I. Psykholohichni umovy rozvytku profesiinoi svidomosti maibutnikh uchyteliv.

[Psychological conditions for the development of professional consciousness of future teachers.] // Zbirnyk

naukovykh prats K-PNU imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy,

Problemy suchasnoi psykholohii. 2013. Vypusk 22

Ermakov V.P. Professyonalnaia oryentatsyia uchashchykhsia s narushenyiamy zrenyia. [Professional

orientation of students with visual impairments.] M.: VLADOS, 2002. 172s.

Maralov V.H. Osnovy samopoznanyia y samorazvytyia: [Fundamentals of self-knowledge and selfdevelopment] Ucheb. posobye dlia stud. sred. ped. ucheb. zavedenyi / V.H. Maralov. 2-e yzd., ster. M. :

Akademyia, 2004. 256 s.

Shumik I. V., Holubieva M. O. Psykholohichni umovy formuvannia svidomoho vyboru zhyttievoho

shliakhu starshoklasnykamy/starshoklasnytsiam. [Psychological conditions for the formation of conscious

life choices by high school students] // NAUKOVI ZAPYSKY NaUKMA. 2017. Tom 199. Pedahohichni,

psykholohichni nauky ta sotsialna robota.

Acharya S. (2003). Factors affecting stress among Indian dental students. // Journal of dental education.

Vol. 67, No.10. P.1140-1148. http://www.jdentaled.org/content/jde/67/10/1140.full.pdf

Dyrbye L. N., Massie F. S., Eacker A., Harper W., Power D., Durning S. J., Shanafelt T. D. (2010).

Relationship between burnout and professional conduct and attitudes among US medical students.

JAMA. Vol.304, No11. P. 1173-1180. Doi:10.1001/jama.2010.1318

Meier S.T., Schmeck R. R. (1985). The burned-out college student: Adescriptive profile. Journal

of College Student Personnel. 26(1), 63-69.

Portoghese I., Leiter M., Maslach C., Galletta M., Porru F., D’Aloja E., Campagna M. (2018). Measuring

Burnout among University Students: Factorial Validity, Invariance and Latent Profiles of the Italian Version

of the Maslach Burnout Inventory Survey (MBI-SS). Frontiers in Psychology, 9, 2105. https://doi.org/10.3389/

fpsyg.2018.02105

Salmela-Aro K., Kiuru N., Leskinen E., Nurmi J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability

and validity. // European journal of psychological assessment, 25(1), 48-57. Doi: https://doi.org/10.1027/1015-

25.1.48

Schaufeli W. B., Martinez I. M., Pinto A. M., Salanova M., Bakker A. B. (2002). Burnout and engagement

in university students: A cross-national study. // Journal of cross-cultural psychology, 33(5), 464-481. Doi:

https://doi.org/10.1177/0022022102033005003

Yang H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment

programs in Taiwan’s technical–vocational colleges. // International Journal of Educational Development,

(3), 283-301. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2003.12.001

Downloads


Переглядів анотації: 214

Опубліковано

2022-08-19

Як цитувати

Паламар, Б. (2022). ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ ТА ВПЛИВ НЕГАТИВНИХ ЧИННИКІВ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (37 (1), 14–20. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2022.372

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ