Освітологічні витоки становлення ціннісної парадигми сучасної педагогіки

Автор(и)

  • Л. Хоружа доктор педагогічних наук, професор, завідувачка кафедри освітології та психолого-педагогічних наук Факультету педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0000-0003-4405-4847

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.391

Анотація

У статті проаналізовано аксіологічні контексти розвитку сучасної педагогіки,
розглядаються освітологічні основи реалізації цього процесу. Визначення ціннісних парадигм
у педагогіці детермінується її трансгресивним характером у період змін. Зазначено, що в освіто-
логічному доробку В. Огнев’юка, містяться цінності сталого людського розвитку суспільства,
які є важливими для забезпечення функціонування освіти та педагогіки в умовах сьогодення:
політико-правові (демократія, справедливість); культурні (свобода, творчість, спілкування,
діяльність); моральні (щастя, добро, обов’язок, відповідальність, совість, гідність, честь); наці-
ональні (державність, традиції, мова). Наведено міркування вченого щодо створення ціннісно-
орієнтованого середовища, яке спряє розвитку і формуванню цих цінностей. У статті подано
окремі результати опитування студентів щодо оцінки сформованості провідних цінностей
на особистісному та суспільному рівнях. Визначено та структурувано цінності, які є важли-
вими для забезпечення розвитку сучасної людини, освіти і сталого суспільства, дозволяють
окреслити інваріантні та варіативні аксіологічні орієнтири в педагогіці, спрямувати її теорію
та практику у конструктивне русло, розробити нові освітні методи і технології. Акцентовано
увагу на тому, що витоки ціннісної парадигми сучасної педагогіки мають освітологічну основу.
Цей факт уможливлює інтеграцію усіх напрямів наукових досліджень в осмисленні нових теоре-
тичних і практичних аспектів педагогіки як сфери соціального, цивілізаційного творення людини
і суспільства. Зроблено висновок щодо посилення ролі сучасної педагогіки у її ціннісно

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Вербицький А.О. Крос-культурний контекст освіти та становлення нової педагогічної пара-

дигми. Освітологія: хрестоматія: Навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. — К. :

ВП «Едельвейс», 2013. 744 с. С. 685.

Золотухіна С.Н., Іонова О.М., Лупаренко С.Є. Актуальні цінності сучасної Європейської осві-

ти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 76.

Т. 1. С. 42-46.

Кодекс корпоративної культури Київського університету імені Бориса Грінченка. https://kubg.

edu.ua/images/stories/Departaments/vdd/documenty/rozdil_1/kodeks_korp_kultury.pdf.

Огнев’юк В.О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку. К. : Знання України,

443 с.

Огнев’юк В.О. Суспільство втрачених цінностей. Історія, Філософія, Релігієзнавство, 2008.

№ 3. С.7-10.

Свириденко Д. Б. Потенціал педагогіки трансгресії в епоху глобалізації / Д. Б. Свириденко //

Гілея: науковий вісник, 2014. Вип. 88. С. 132-137. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/

gileya_2014_88_32.

Сисоєва С.О. Порівняльна педагогіка в контексті розвитку освітології. Освітологія, 2014. № 3.

-23 с. С. 17.

Хоружа Л. Педагогіка вищої школи: сучасні дидактичні стратегії. Неперервна професійна осві-

та: Теорія і практика,2017.№1-2(50-51). С.7-13.

Хоружа Л.Л. Аксіологічні засади освітології: держава, суспільство і особистість. Освітологія:

хрестоматія: Навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. — К. : ВП «Едельвейс»,

744 с. с. 229-233.

The EU Values. URL : https://ec.europa.eu/ component-library/eu/about/eu-values/.

REFERENCES

Verbytskyi A.O. (2013) Kros-kulturnyi kontekst osvity ta stanovlennia novoi pedahohichnoi paradyhmy.

Osvitolohiia: khrestomatiia: Navch. posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. — K.:

VP «Edelveis», 744 s. S. 685.

Zolotukhina S.N., Ionova O.M., Luparenko S.Ie. (2021) Aktualni tsinnosti suchasnoi Yevropeiskoi

osvity. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. № 76. T. 1.

S. 42-46.

Kodeks korporatyvnoi kultury Kyivskoho universytetu imeni Borysa Hrinchenka. https://kubg.edu.ua/

images/stories/Departaments/vdd/documenty/rozdil_1/kodeks_korp_kultury.pdf.

Ohnev’iuk V.O. (2003) Osvita v systemi tsinnostei staloho liudskoho rozvytku. K.: Znannia Ukrainy.

s.

Ohnev’iuk V.O. (2008) Suspilstvo vtrachenykh tsinnostei. Istoriia, Filosofiia, Relihiieznavstvo, № 3.

S. 7-10.

Svyrydenko D. B. (2014) Potentsial pedahohiky transhresii v epokhu hlobalizatsii /

D. B. Svyrydenko // Hileia: naukovyi visnyk,. Vyp. 88. S. 132-137. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/

UJRN/gileya_2014_88_32.

Sysoieva S.O. (2014) Porivnialna pedahohika v konteksti rozvytku osvitolohii. Osvitolohiia, № 3.

-23 s. S. 17.

Khoruzha L. (2017) Pedahohika vyshchoi shkoly: suchasni dydaktychni stratehii. Neperervna

profesiina osvita: Teoriia i praktyka, № 1-2(50-51). S. 7-13.

Khoruzha L.L. (2013) Aksiolohichni zasady osvitolohii: derzhava, suspilstvo i osobystist. Osvitolohiia:

khrestomatiia: Navch. posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. — K.:VP «Edelveis», 744 s.

s. 229-233.

The EU Values. URL : https://ec.europa.eu/component-library/eu/about/eu-values/

Downloads


Переглядів анотації: 70

Опубліковано

2023-03-29

Як цитувати

Хоружа , Л. (2023). Освітологічні витоки становлення ціннісної парадигми сучасної педагогіки . Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка., (39 (1), 6–11. https://doi.org/10.28925/2311–2409.2023.391

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ СУЧАСНОЇ ПЕДАГОГІКИ