Educological origins of establishing the value paradigm of modern pedagogy

Authors

  • L. Khoruzha doctor of pedagogical sciences, professor, Head of the Department of Education and Psychological and Pedagogical Sciences Faculty of Pedagogical Education Borys Grinchenko Kyiv University https://orcid.org/0000-0003-4405-4847

DOI:

https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.391

Abstract

The article analyzes the axiological contexts of developing a modern pedagogy, it considers the educational
foundations of implementing this process. The definition of the value paradigms in pedagogy is determined
by its transgressive character in the period of change. It is stated that V.O. Ogneviuk`s educological heritage
contains the values of sustainable human development of society, which are important for ensuring
the functioning of education and pedagogy in today’s conditions: political and legal (democracy, justice);
cultural (freedom, creativity, communication, activity); moral (happiness, goodness, duty, responsibility,
conscience, dignity, honor); national (statehood, traditions, language). It presents the reasoning of the scientist
regarding the creation of a value-oriented environment, which will facilitate the development and formation
of these values. The article presents separate results of the students` survey about the formation assessment
of leading values at the personal and social levels. Attention is focused on the fact that the origins of the value
paradigm of modern pedagogy have an educational basis. This fact enables the integration of all directions
of scientific research in the understanding of new theoretical and practical aspects of pedagogy as a sphere

of social, civilizational creation of man and society. A conclusion was made regarding strengthening the role
of modern pedagogy in its value-oriented dimension at different levels: normative, theoretical, and activitybased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Вербицький А.О. Крос-культурний контекст освіти та становлення нової педагогічної пара-

дигми. Освітологія: хрестоматія: Навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. — К. :

ВП «Едельвейс», 2013. 744 с. С. 685.

Золотухіна С.Н., Іонова О.М., Лупаренко С.Є. Актуальні цінності сучасної Європейської осві-

ти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 76.

Т. 1. С. 42-46.

Кодекс корпоративної культури Київського університету імені Бориса Грінченка. https://kubg.

edu.ua/images/stories/Departaments/vdd/documenty/rozdil_1/kodeks_korp_kultury.pdf.

Огнев’юк В.О. Освіта в системі цінностей сталого людського розвитку. К. : Знання України,

443 с.

Огнев’юк В.О. Суспільство втрачених цінностей. Історія, Філософія, Релігієзнавство, 2008.

№ 3. С.7-10.

Свириденко Д. Б. Потенціал педагогіки трансгресії в епоху глобалізації / Д. Б. Свириденко //

Гілея: науковий вісник, 2014. Вип. 88. С. 132-137. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/

gileya_2014_88_32.

Сисоєва С.О. Порівняльна педагогіка в контексті розвитку освітології. Освітологія, 2014. № 3.

-23 с. С. 17.

Хоружа Л. Педагогіка вищої школи: сучасні дидактичні стратегії. Неперервна професійна осві-

та: Теорія і практика,2017.№1-2(50-51). С.7-13.

Хоружа Л.Л. Аксіологічні засади освітології: держава, суспільство і особистість. Освітологія:

хрестоматія: Навч. посібник для студентів вищих навчальних закладів. — К. : ВП «Едельвейс»,

744 с. с. 229-233.

The EU Values. URL : https://ec.europa.eu/ component-library/eu/about/eu-values/.

REFERENCES

Verbytskyi A.O. (2013) Kros-kulturnyi kontekst osvity ta stanovlennia novoi pedahohichnoi paradyhmy.

Osvitolohiia: khrestomatiia: Navch. posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. — K.:

VP «Edelveis», 744 s. S. 685.

Zolotukhina S.N., Ionova O.M., Luparenko S.Ie. (2021) Aktualni tsinnosti suchasnoi Yevropeiskoi

osvity. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. № 76. T. 1.

S. 42-46.

Kodeks korporatyvnoi kultury Kyivskoho universytetu imeni Borysa Hrinchenka. https://kubg.edu.ua/

images/stories/Departaments/vdd/documenty/rozdil_1/kodeks_korp_kultury.pdf.

Ohnev’iuk V.O. (2003) Osvita v systemi tsinnostei staloho liudskoho rozvytku. K.: Znannia Ukrainy.

s.

Ohnev’iuk V.O. (2008) Suspilstvo vtrachenykh tsinnostei. Istoriia, Filosofiia, Relihiieznavstvo, № 3.

S. 7-10.

Svyrydenko D. B. (2014) Potentsial pedahohiky transhresii v epokhu hlobalizatsii /

D. B. Svyrydenko // Hileia: naukovyi visnyk,. Vyp. 88. S. 132-137. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/

UJRN/gileya_2014_88_32.

Sysoieva S.O. (2014) Porivnialna pedahohika v konteksti rozvytku osvitolohii. Osvitolohiia, № 3.

-23 s. S. 17.

Khoruzha L. (2017) Pedahohika vyshchoi shkoly: suchasni dydaktychni stratehii. Neperervna

profesiina osvita: Teoriia i praktyka, № 1-2(50-51). S. 7-13.

Khoruzha L.L. (2013) Aksiolohichni zasady osvitolohii: derzhava, suspilstvo i osobystist. Osvitolohiia:

khrestomatiia: Navch. posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv. — K.:VP «Edelveis», 744 s.

s. 229-233.

The EU Values. URL : https://ec.europa.eu/component-library/eu/about/eu-values/

Downloads


Abstract views: 133

Published

2023-03-29

How to Cite

Khoruzha, L. (2023). Educological origins of establishing the value paradigm of modern pedagogy. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (39 (1), 6–11. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2023.391

Issue

Section

Theoretical foundations of development of modern pedagogy